foto at maleri fra det 1600 år hundrede
Fra : Ole Madsen

Dato : 20-04-08 06:17

Hej

jeg vil spørge om det er ok at bruge et foto af et maleri af
Michelangelo til ens hjemmeside? jeg har ofte undret mig hvor folk
skulle få fat i de billeder ellers, hvis ikke fra bøger.

kan man bruge et billede hvis man lader resten være?

Tak for svar

Ole

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-04-08 07:20

Ole Madsen skrev:

> jeg vil spørge om det er ok at bruge et foto af et maleri af
> Michelangelo til ens hjemmeside?

Kun hvis du selv har taget foto'et, eller hvis det er meget
gammelt. Fotografier er beskyttet af ophavsretsloven, så de
er beskyttet i mindst 50 år.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat

Fra : Ole Madsen

Dato : 20-04-08 17:04

Kim Ludvigsen skrev:

> Kun hvis du selv har taget foto'et, eller hvis det er meget gammelt.
> Fotografier er beskyttet af ophavsretsloven, så de er beskyttet i mindst
> 50 år.

problemet er at det er et billede jeg har fundet på en anden side, som
helt sikkert også har det fra en anden side, dvs jeg skal anskaffe en
bog der er over 50 år siden og bruge det billede kan jeg regne ud

tak for svaret

Ole

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-04-08 17:10

Ole Madsen wrote:

> problemet er at det er et billede jeg har fundet på en anden side, som
> helt sikkert også har det fra en anden side, dvs jeg skal anskaffe en
> bog der er over 50 år siden og bruge det billede kan jeg regne ud

Der er andre regler for kopiering fra bøger. Der udløber ophavsretten i
reglen 70 år efter forfatterens død.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-04-08 17:11

Ole Madsen <ole@o-madsen.dk> writes:

> problemet er at det er et billede jeg har fundet på en anden side, som
> helt sikkert også har det fra en anden side, dvs jeg skal anskaffe en
> bog der er over 50 år siden og bruge det billede kan jeg regne ud

http://commons.wikimedia.org/wiki/Michelangelo

Her er da et par stykker.

Mvh Trine

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-08 17:48

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Her er da et par stykker.

De løser ikke problemet med ophavsretten. De viste billeder har
også de begrænsninger som vi snakkede om før.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-08 11:41

Kim Ludvigsen wrote:

> Kun hvis du selv har taget foto'et, eller hvis det er meget gammelt.
> Fotografier er beskyttet af ophavsretsloven, så de er beskyttet i mindst
> 50 år.

En anden mulighed: ophavsretshaver har givet sin tilladelse, for eksempel
via en passende Creative Commons licens.

--
Jesper Lund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-04-08 13:53

Jesper Lund skrev:

> En anden mulighed: ophavsretshaver har givet sin tilladelse, for eksempel
> via en passende Creative Commons licens.

Det er selvfølgelig en mulighed. Men de fleste
Michelangelo-malerier hænger vist på museer, og de fleste
museer har en politik om, at kun godkendte fotografer må
fotografere malerierne. Og fotografierne frigives normalt
ikke med en Creative Commons Licens, de sælges i stedet som
plakater, postkort m.m.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte fotomosaikbilleder med Centarsia.

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-08 14:00

Kim Ludvigsen wrote:

> Det er selvfølgelig en mulighed. Men de fleste Michelangelo-malerier
> hænger vist på museer, og de fleste museer har en politik om, at kun
> godkendte fotografer må fotografere malerierne.

Hvilken lov forhindrer mig som "ikke godkendt" i at tage et billede?

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-04-08 14:47

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote in

> Hvilken lov forhindrer mig som "ikke godkendt" i at tage et billede?

At museet bestemmer reglerne for deres område?

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-08 15:00

Henrik Stidsen wrote:

> At museet bestemmer reglerne for deres område?

Jo, men ændrer det ved at jeg har ophavsretten hvis jeg tager et billede
af et maleri fra 1600 tallet?

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-08 15:23

Jesper Lund skrev:

> Jo, men ændrer det ved at jeg har ophavsretten hvis jeg tager et billede
> af et maleri fra 1600 tallet?

Nej. Man har også ophavsretten til ulovligt tagede billeder.

Men det var ikke det du spurgte om. Den lov der forhindrer dig i
at tage billedet (lovligt), er aftalelovens § 1.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-08 15:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> Men det var ikke det du spurgte om. Den lov der forhindrer dig i at tage
> billedet (lovligt), er aftalelovens § 1.

En sådan aftale må i øvrigt forudsætte at museet eksplicit gør mig
opmærksom på denne begrænsning inden jeg eventuelt betaler for entre.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-08 16:59

Jesper Lund skrev:

> En sådan aftale må i øvrigt forudsætte at museet eksplicit gør mig
> opmærksom på denne begrænsning inden jeg eventuelt betaler for entre.

Det er klart. Jeg ville formode at et stort skilt ved indgangen
siger "Al fotografering forbudt".

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-08 17:13

Erik Olsen DK wrote:

> Der er andre regler for kopiering fra bøger. Der udløber ophavsretten i
> reglen 70 år efter forfatterens død.

Til gengæld er der en citatret mens ophavsretten består.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-08 18:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> De løser ikke problemet med ophavsretten. De viste billeder har også de
> begrænsninger som vi snakkede om før.

Og hvilke begrænsninger er det?

Jeg fandt en række billeder som er givet i "public domain" af
ophavsretshaveren. De kan anvendes til alle formål og med alle licenser
og restriktioner (på det værk som de bliver en del af).

De fleste er under GNU Free Documentation Licence
<http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_Free_Documentation_License>
som ikke forhindrer kommerciel brug. Hvis du udgiver en bog, skal du dog
medtage den fulde tekst for FDL
<http://en.wikipedia.org/wiki/
GNU_Free_Documentation_License#Burdens_when_printing>
og der kan være andre krav (henvisning på forsiden, medmindre
ophavsretshaver giver afkald på dette, hvilket er tilfældet for en del af
FDL billederne på siden).

Andre er under Creative Commons Attribution Share-Alike licensen (CC-by-
SA), som heller ikke forhindrer kommerciel brug.

Bottom line: du kan bruge billederne, men du kan ikke begrænse andres
efterfølgende brug af billederne (men hvorfor skulle du også ønske det?).

I OPs tilfælde var det vist til en (privat?) hjemmeside, så det er bare
med at gå i gang

--
Jesper Lund