Er psykologsamtaler sygdom?
Fra : Jan Eliasen

Dato : 19-04-08 20:57

Hejsa

Man har fri fra arbejde, hvis man er syg. Det er vist sådan meget
almindeligt.

Men hvad hvis man skal til en psykologsamtale? De samtaler jeg taler
om sker på baggrund af en lægehenvisning. Hvis nu man ellers arbejder
i det daglige, tæller det så som sygdom? Og har man fri til det? Eller
er det en gråzone der ikke er reguleret?

Hvad nu, hvis man er til psykolog om morgenen og det har taget alle
kræfter og man ikke kan arbejde resten af dagen? Er det sygdom?

Nogen der har nogen vise ord?

Tak!

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : Ulvir

Dato : 19-04-08 21:31

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> skrev i meddelelsen
> [...]
> i det daglige, tæller det så som sygdom? Og har man fri til det? Eller
> er det en gråzone der ikke er reguleret?
'
Psykologsamtaler er ikke at betagte som sygdom men som en del af et
behandlings forløb.

Mvh- Ulvir.

Fra : -= JF =-

Dato : 19-04-08 22:11

Ulvir skrev:

> Psykologsamtaler er ikke at betagte som sygdom men som en del af et
> behandlings forløb.

Det må være at ligne med kiropraktor- eller tandlægebehandling, og bør
vel i videst muligt omfang lægges uden for arbejdstiden. Sker
behandlingen i arbejdstiden er det et spørgsmål om at tage fri eller
afspadsere fraværet.

--
Mvh. John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-04-08 23:51

-= JF =- <null@null.null> wrote in

> [...]
> vel i videst muligt omfang lægges uden for arbejdstiden. Sker
> behandlingen i arbejdstiden er det et spørgsmål om at tage fri eller

Eller have en arbejdsplads der godt kan se det smarte i at give fri til den
slags når alternativet er sygdom og evt. opsigelse i løbet af noget tid.
Måske bare en forstående og flink chef :)

Fra : -= JF =-

Dato : 20-04-08 10:45

Henrik Stidsen skrev:

> Eller have en arbejdsplads der godt kan se det smarte i at give fri til den
> slags når alternativet er sygdom og evt. opsigelse i løbet af noget tid.
> Måske bare en forstående og flink chef :)

Præcis - og jeg tror da også at de fleste arbejdspladser er kloge nok
til at investere i gode medarbejdere.

--
Mvh. John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-04-08 12:55

-= JF =- <null@null.null> wrote in

> Præcis - og jeg tror da også at de fleste arbejdspladser er kloge nok
> til at investere i gode medarbejdere.

Specielt i disse tider hvor der er mangel på arbejdskraft i de fleste
erhverv.

Fra : Lars Månsson

Dato : 20-04-08 06:47

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> skrev i meddelelsen
> Hejsa
>
> Man har fri fra arbejde, hvis man er syg. Det er vist sådan meget
> almindeligt.
Hej

Hvad står der i din overeneskomst om sygdom.

> [...]
> i det daglige, tæller det så som sygdom? Og har man fri til det? Eller
> er det en gråzone der ikke er reguleret?

Du kan godt gå på arbejdet selv om du er syg,
men tal med din tillidsmand om hvad han/hun mener om det.

> Hvad nu, hvis man er til psykolog om morgenen og det har taget alle
> kræfter og man ikke kan arbejde resten af dagen? Er det sygdom?

Lav en aftale med din chef sammen med din tillidsmand hvis
det er et længer forløb.

> Nogen der har nogen vise ord?

Jeg ved ikke om det var de vise ord.

Hilsen
-Lars-

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-04-08 12:07

Jan Eliasen <eliasen@nospam.nospam> wrote in

> Man har fri fra arbejde, hvis man er syg. Det er vist sådan meget
> almindeligt.
>
> Men hvad hvis man skal til en psykologsamtale?

Der er ingen generelle regler. Nogle arbejdspladser har aftaler om frihed
til (special)læge behandlinger i nødvendigt omfang. Nogen endda med løn.
Tjek overenskomst og lokalaftaler.

Jeg ville snakke med min arbejdsgiver, og lave en individuel aftale. Hvis
forløbet kan aftales i god tid er konsekvenserne for arbejdsgiveren måske
minimale og du kan måske kompensere ved at arbejde på andre tidspunkter.

Hvis jeg husker rigtigt er du i et nyt arbejdsforhold, og det komplicerer
selvfølgelig tingene lidt hvis din arbejdsgiver ikke kender dig særlig godt
endnu.

Måske opfylder du kravene til en paragraf 56 efter sygedagpengeloven:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30746#K21

Fra : Jan Eliasen

Dato : 21-04-08 19:53

On 20 Apr 2008 11:07:05 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

>Hvis jeg husker rigtigt er du i et nyt arbejdsforhold, og det komplicerer
>selvfølgelig tingene lidt hvis din arbejdsgiver ikke kender dig særlig godt
>endnu.
Jeg er i et nyt arbejde, ja. Men heldigvis er det det samme sted og
med samme chef som jeg havde fra 2003 til 2007 .-)

Og det er en utrolig god og forstående arbejdsplads (og chef), så jeg
har ingen bekymringer overhovedet i den retning...

Det var mere teoretisk jeg spurgte...

Fra : Bjarne

Dato : 20-04-08 21:24

Jan Eliasen skrev:
> [...]
>
> Hvad nu, hvis man er til psykolog om morgenen og det har taget alle
> kræfter og man ikke kan arbejde resten af dagen? Er det sygdom?

Det skulle ikke gerne være sådan, at psykologbesøget alene har gjort dig
uarbejdsdygtig, men det kan naturligvis tage på kræfterne at arbejde med
problemerne.

Hvis du er rask nok til at gå arbejde, skal du nok ikke altid regne med
at have krav på at få fri til psykologbehandling.

Omvendt - hvis du f.eks. på grund af stress har det for skidt til at du
kan passe dit arbejde, er det lige så gyldig grund til en sygemelding
som et brækket ben.

Og som jeg læser det, så har du det faktisk efter psykologbesøget så
dårligt, at en sygemelding er på sin plads. Det ville være fornuftigt at
vende det med lægen, sådan at du har hans/hendes velsignelse.

Bjarne

Fra : Jan Eliasen

Dato : 21-04-08 19:53

On Sat, 19 Apr 2008 21:57:16 +0200, Jan Eliasen

Tak for alle jeres svar!