Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobe Dimensions 3.0
Fra : Kim Larsen

Dato : 18-07-01 12:38

Hej med jer

Jeg har lige fået Dimensions 3.0, men jeg fornemmer at det er et ret
begrænset program. Har jeg ret i at det reelt kun arbejder med filer der
kommer fra andre Adobe produkter ?
Det jeg ellers var interesseret i, var om man kunne hente filer lavet i
andre 3D programmer, og så pille lidt ved dem i Dimensions.
Den tynde manual der er med, fortæller ikke noget om hvilke filtyper der er
brugbare inden for programmet, kun at man i fes.k i Illustrator kan markere
det ønskede, kopiere det, og sætte det ind i Dimensions, det er jo lidt
tamt.

Kim Larsen

Fra : Madsen

Dato : 18-07-01 13:13

"Kim Larsen" <klx@dr.dk> skrev:

> Det jeg ellers var interesseret i, var om man kunne hente filer lavet i
> andre 3D programmer, og så pille lidt ved dem i Dimensions.

Har du prøvet at kigge i File > Place ?

Mulighederne er:
*.Ai
*.Eps
*.Bmp
*.Tiff
*.Psd

Du skal ikke regne med at det kan noget somhelst med noget du
allerede har lavet i et 3D-program. Fordelen og vel nærmest også
begrænsningen på Dimensions er at den bevarer grafikken som
vektorgrafik, hvorimod de fleste store 3D-programmer vel laver et
3D-miljø i bitmapgrafik. Du kan godt eksportere til bitmap fra
Dimensions, men formålet med det fra Adobes side, var egentlig
et program som sammen med Illustrator skulle kunne lave 3D-
effekter og bevare dem i vektorgrafik.
Når jeg skal lave den slags effekter vil jeg lige så godt bruge det
plugin til Illustrator der hedder Vector Effects. Det kan næsten
lige så meget som Dimensions hvad 3D angår efter min mening.

Nu vi snakker 3D, er der så nogen der har prøvet at rode med
Adobe Atmosphere?
<http://www.adobe.com/products/atmosphere/main.html>

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : S.Peters

Dato : 18-07-01 21:14

d. 18/07/01 13:37 skrev Kim Larsen

> Jeg har lige fået Dimensions 3.0, men jeg fornemmer at det er et ret
> begrænset program. Har jeg ret i at det reelt kun arbejder med filer der
> kommer fra andre Adobe produkter ?

Programmet er kun så begrænset som din fantasi. Men som også Madsen skrev
i sit svar: er fidusen at arbejde i vektorgrafik. Et format, der datamæssigt
fylder væsentligt mindre end pixelgrafik og bevarer kvaliteten når det
forstørres (modsat pixelgrafik).

> Det jeg ellers var interesseret i, var om man kunne hente filer lavet i
> andre 3D programmer, og så pille lidt ved dem i Dimensions.

Hvorfor dog hente filer fra et andet program ind i Dimensions for at pille
ved det. Hvad med at pille ved filerne i det 3D-program de er lavet i?

> [...]
> det ønskede, kopiere det, og sætte det ind i Dimensions, det er jo lidt

Tja hvor tamt det er, kommer an på brugeres kreative evner. Du kan også
oprette 3D vektorgrafiken direkte i Dimensions. Men kombinationen af
Illustrator og Dimensions er genial efter min mening.

Hvis du vil lave større 3D-miljøer, f.eks et rum med indhold eller
landskaber, er det ikke Dimensions du skal bruge. Men skal du lave
emballege-design, teknikske tegninger i 3D, 3D-animationer af logoer f.eks
til internet og meget andet er programmet genialt.

Det er med Dimensions som med alle andre programmer, brug dem til det de er
beregnede (og dermed gode) til.

Dimensions arbejder som sagt med vektorgrafik. Men du kan f.eks lave en dåse
eller flaske og få programmet til at folde en etikette omkring, det du
folder omkring et 3D-objekt i Dimensions kan f.eks godt være et
tiff-billede.

Afhængig af hvor stort et behov, så vil jeg ikke give Madsen ret i at man
lige så godt kan bruge plug-inet Vector Effects. Dimensions kan væsentligt
mere end Vector Effects.

Vil du vide mere om Dimensions muligheder/se eksempler så sig til. Så vil
jeg lave en side eller 2 med eksempler.

m.v.h.
S.Peters

Fra : Madsen

Dato : 18-07-01 21:34

"S.Peters" <sp@dtpkursus.dk> skrev:

> Afhængig af hvor stort et behov, så vil jeg ikke give Madsen ret i at man
> lige så godt kan bruge plug-inet Vector Effects. Dimensions kan væsentligt
> mere end Vector Effects.

Nej jeg vil så også give dig ret i at Dimensions kan mere, men ordet
"afhængig af hvor stort behov" er lige netop nøgleordet i mit tilfælde,
for det er sjældent jeg laver ret meget andet end skrift der skal have
en slags 3D-effekt eller noget i den stil, og her er Vector Effects
glimrende.
Jeg var nok lige lidt for hurtig, for Dimensions kan væsentlig mere som
f.eks. det med at folde etiketter rundt om objekter, som du også nævner,
så det kan mange ting som Vector Effect ikke kan.
Det sker også jeg bruger Dimensions fremfor Vector Effects, for det
er væsentlig sjovere at lege med Dimensions. ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 18-07-01 22:11

> [...]

> eller flaske og få programmet til at folde en etikette omkring, det du
> folder omkring et 3D-objekt i Dimensions kan f.eks godt være et

Ja, undskyld. Jeg kender faktisk kun Dimensions af navn,
men jeg har da ind imellem sloges med opgaver hvor det
lyder som om jeg skulle have haft Dimensions.
Kan man også lægge en vektorgrafik omkring eller "i" et
bitmap objekt (tif eller lignende)?

> Afhængig af hvor stort et behov, så vil jeg ikke give Madsen ret i at man
> lige så godt kan bruge plug-inet Vector Effects. Dimensions kan væsentligt
> mere end Vector Effects.

Er Vector Effects en Kais Powertool-ting?
Eller hvor får man fat på den?
Eksisterer der stadig Kais Powertool til Illustrator?
Og hvad er det nu tilsvarende hedder til Photoshop?
Er Eye Candy og Alien Skin sådanne Photoshop Plug-in?
Eller selvstændige programmer?

> Vil du vide mere om Dimensions muligheder/se eksempler så sig til. Så vil
> jeg lave en side eller 2 med eksempler.

Jeg ville smadder gerne se sådan nogle eksempler.
Hvor du smider tekst ind på et 3D-objekt, eller som
du skriver en flaske eller lignende. Når du nu tilbyder det?
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 18-07-01 22:25

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> Er Vector Effects en Kais Powertool-ting?

Ja, det er Metacreations der lavede det i sin tid, men det er blevet
opkøbt at Corel. Metacreations satser udelukkende på noget web-
halløj nu. (Meta-et-eller-andet.)

> Eller hvor får man fat på den?

Jeg ved ikke hvor du kan købe den nu. Jeg mener jeg købte den
ved Ravenholm i sin tid, men kan ærlig talt ikke huske det.

> Eksisterer der stadig Kais Powertool til Illustrator?

Har der nogen sinde gjort det? Er det ikke til Photoshop?

> Og hvad er det nu tilsvarende hedder til Photoshop?

Jeg sidder med Kais Powertools 3.0, 5.0 og 6.0 til Photoshop.
6.0 er så vidt jeg ved den nyeste i rækken. (Bliver mere og mere
"poppet" at se på for hver gang.)

> Er Eye Candy og Alien Skin sådanne Photoshop Plug-in?

Ja. Eyecandy 4000 er vist nok den nyeste.

> Eller selvstændige programmer?

Plugins. ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 19-07-01 19:47

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> Har der nogen sinde gjort det? Er det ikke til Photoshop?

Jeg har set det til Illustrator er jeg næsten 100% sikker på
for ca. 2 år siden. Måske var det i virkeligheden kun skrifter
man kunne give de vildeste effekter (men hvorfor skulle det
kun være til skrifter). Siden er jeg ikke stødt på det.
Måske var det faktisk Vector Effects - det er ikke sikkert
det hed noget med Kai, men det mener jeg nu alligevel.

Tak for svar. Jeg må vist dykke lidt ned i de muligheder...
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : N/A

Dato : 18-07-01 23:32

Fra : S.Peters

Dato : 18-07-01 23:32

d. 18/07/01 23:10 skrev Ninzen

> Jeg ville smadder gerne se sådan nogle eksempler.
> Hvor du smider tekst ind på et 3D-objekt, eller som
> du skriver en flaske eller lignende. Når du nu tilbyder det?

Jeg skal lave en internet side eller 2 en af de nærmeste dage med eksempler

m.v.h

S.Peters

Fra : Ninzen

Dato : 19-07-01 19:48

"S.Peters" <sp@dtpkursus.dk> skrev

> Jeg skal lave en internet side eller 2 en af de nærmeste dage med eksempler

Fint - jeg holder øje!!!
Det behøver jo ikke være kunst, bare antyde mulighederne.
--

Venlig hilsen Ninzen