Argh - singlechip-dlp til reklamer i bioci~
Fra : Rune Zedeler

Dato : 23-04-08 22:10

Efter jeg har fået min hjemmebio har jeg været meget lidt i biografen -
udover i den største sal i biocity Århus.
Men i går skulle det være - og jeg var for første gang meget lant tid
inde i en af biocitys mindste sale.
Stor var forskrækkelsen da reklamerne begyndte, og var røde, og grønne
og blå og røde og grønne og blå og ...
Biocity har tilsyneladende installeret en singlechip dlp i hver sal, der
bruges til reklamer. Da filmen startede havde jeg mærkbar hovedpine af
et kvarters flimren.
Er det noget, nordisk film er begyndt på i hele landet?
Og er det i alle sale bortset fra sale med dcinema, at de gør det?

Jeg ville ikke have noget imod at se reklamer på en LCD. Herregud, lidt
dårligt sortniveau - reklamer lyser alligevel så meget op som de kan.
Men en single-chip-dlp? I biografen?

-Rune

Fra : Peter Larsen

Dato : 23-04-08 23:41

"Rune Zedeler" <rune@zedeler.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg ville ikke have noget imod at se reklamer på en LCD. Herregud, lidt
> dårligt sortniveau - reklamer lyser alligevel så meget op som de kan. Men

Jeg vil tro de er gået over til digital fremvisning af reklamer i alle deres
biografer. Det er simpelthen meget nemmere og billigere. Faktisk er
det en endnu større gevisnt for uafhængige lokale biografer da det
gør det muligt at skræddersy lokal reklamer til en langt billigere penge
end før.

Og er du ikke en smule sart? Billedet er ikke specielt smukt eller noget
, men hovedpine?

Fra : Rune Zedeler

Dato : 24-04-08 01:16

Peter Larsen skrev:
> Og er du ikke en smule sart? Billedet er ikke specielt smukt eller noget
> , men hovedpine?

Ja. Som sagt har det ikke noget at gøre med, at billedet ikke er
specielt smukt. Jeg ville ikke have noget imod et fladt LCD-billede med
dårlig kontrast og sortniveau.
Men jeg får altså hovedpine af single-chip dlp'er.

-Rune

Fra : Torben Simonsen

Dato : 24-04-08 02:41

Rune Zedeler <rune@zedeler.dk> writes:

> [...]
> Er det noget, nordisk film er begyndt på i hele landet?
> Og er det i alle sale bortset fra sale med dcinema, at de gør det?

Det er ikke kun hos Nordisk Film Biografer. Det gælder alle biografer,
som viser reklamer fra Dansk Reklamefilm. Efter 28. december 2007 har
der simpelthen ikke længere været noget, der hedder reklamer på
35 mm film i Danmark.

Og ja, i de fleste mindre sale er der tale om single-chip DLP
(forskellige modeller fra ProjectionDesign). Projektorerne er
ejet af Dansk Reklamefilm, så biograferne har ikke selv haft
indflydelse på valget af projektor-type. Undtagelserne hos
NFB er salene med D-Cinema projektorer, hvilket i øjeblikket
vil sige:

Imperial, København (Barco DP100).
Palads København, sal 1 (Barco DP100).
Palads København, sal 9 (Barco DP100).
BioCity Århus, sal 1 (Barco DP100).
BioCity Odense, sal 1 (Barco DP2000).
BioCity Aalborg, sal 1 (Barco DP2000).
BioCity Esbjerg, sal 1 (Barco DP2000).
BioCity Herning, sal 1 (Barco DP2000).

> Jeg ville ikke have noget imod at se reklamer på en LCD. Herregud,
> lidt dårligt sortniveau - reklamer lyser alligevel så meget op som de
> kan. Men en single-chip-dlp? I biografen?

De anvendes som sagt kun til reklamer - samt måske et enkelt
sær-arrangement i ny og næ (PowerPoint-præsentationer og den slags).
Derudover så er der noget, der tyder på, at du har meget "hurtige
øjne", når du kan blive så generet af at se på det i under et
kvarter. Jeg synes, jeg kan mindes en diskussion her i gruppen
en gang for meget længe siden, hvor du også væsentlig nemmere
end flertallet blev generet af lav opdateringsfrekvens på en
CRT-skærm. Så noget kunne tyde på, at du fra naturens side er
blevet udstyret med et sæt øjne, som er meget følsomme på det
punkt.

--
-- Torben.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 24-04-08 20:34

Torben Simonsen skrev:
> [...]
> som viser reklamer fra Dansk Reklamefilm. Efter 28. december 2007 har
> der simpelthen ikke længere været noget, der hedder reklamer på

Ok, tak for svar.
Hvad fylder sådan en projektor?
Jeg kunne sagtens forestille mig mindre sale, hvor man ikke lige kunne
få plads?

> Imperial, København (Barco DP100).
> [...]

Hvad er forskellen på DP100 og DP2000. Jeg synes ikke, Barcos side er
til meget hjælp - udover at det ser ud til at 2000'eren er nyere end
100'eren og understøtter noget ikke nærmere defineret 3D-snask.

> Derudover så er der noget, der tyder på, at du har meget "hurtige
> øjne", når du kan blive så generet af at se på det i under et
> kvarter.

Ja, det er ret irriterende.
Der fås også gule diodelamper, der blinker skiftevis rødt og grønt. Jeg
var på en café med sådan nogle. Blev nødt til at gå igen.

-Rune

Fra : Torben Simonsen

Dato : 24-04-08 21:50

Rune Zedeler <rune@zedeler.dk> writes:

> Ok, tak for svar.
> Hvad fylder sådan en projektor?

Det varierer mellem de forskellige lærredsstørrelser. På de helt små
lærreder anvendes typen Cineo20, mens de mellemstore lærreder har
Cineo30. Du kan se de forskellige typer og downloade PDF-filer med
specifikationer her:

http://www.projectiondesign.com/?CatID=1161

Alle sale i BioCity Århus bortset fra sal 1 har Cineo30'ere siddende.

> Jeg kunne sagtens forestille mig mindre sale, hvor man ikke lige kunne
> få plads?

Det kunne jeg også sagtens forestille mig. Der har været behov for
at lave en del kreative installationer rundt omkring.

> Hvad er forskellen på DP100 og DP2000. Jeg synes ikke, Barcos side er
> til meget hjælp - udover at det ser ud til at 2000'eren er nyere end
> 100'eren og understøtter noget ikke nærmere defineret 3D-snask.

DP2000 kan betragtes som "næste generation" i forhold til DP100.
Den har en ny light engine baseret på 0,98" DMD'er, hvor DP100
har 1,2" DMD'er. DP2000 er væsentligt mere lys-effektiv end DP100,
så man får betydeligt mere lys ud af en DP2000 i forhold til en
DP100 med samme lampe-størrelse. Derudover ser det ud til, at mange
af de børnesygdomme, der har plaget DP100, er kureret i DP2000.

--
-- Torben.