Digital Signatur + Windows Vista Mail - Lø~
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 23-05-08 09:13

Hej

Her er så sidste kapitel i min snart lange kamp for at få Digital Signatur
til at virke under Vista og Windows Mail.

Der er tale om en konflikt med Windows DEP teknologi. Det var allerede
introduceret under Windows XP, men tilsyneladende forstærket under Windows
Vista. Data Execution Prevention er en beskyttelse der kan foregå både i
software og hardware og som skulle medvirke til at sikre utilsigtet program
afvikling. Mange har dog tilsyneladende problemer med det og flere mener at
det kan deaktiveres uden problemer.

Læs mere her om DEP: http://en.wikipedia.org/wiki/Data_Execution_Prevention

Læs her den hårde måde det kan deaktiveres på :
http://www.tech-recipes.com/rx/1261/vista_disable_dep_noexecute_protection_fix_explorer_crashing

Hent her et program som gør det ultra nemt: http://neosmart.net/dl.php?id=1
(EasyBCD)

Med EasyBCD går du bare under Advanced Options og vælger 'Always Off' under
DEP/Noexecute'.. Efter genstart virker Digital Signatur nu perfekt med
Windows Mail. Tiden må nu vise om denne tweak evt. bærer andre ting med sig,
men TDC kunne nu godt lære at gøre Digital Signatur acceptabel under Vista
som den må have været under XP, hvor den ikke cracshede omkring DEP.

Mvh

Finn Stampe Mikkelsen
++++

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-05-08 11:55

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> men TDC kunne nu godt lære at gøre Digital Signatur acceptabel under Vista
> som den må have været under XP, hvor den ikke cracshede omkring DEP.

Bruger du Digital Signatur "programmet" eller PKCS12-filen?

Sidstnævnte burde virke uden tweaks.

Jesper Poulsen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 23-05-08 12:59

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Bruger du Digital Signatur "programmet" eller PKCS12-filen?
>
> Sidstnævnte burde virke uden tweaks.

Hej

Aner jeg faktisk ikke. Men da jeg har problemer eller rettere havde, så må
det vel være programmet... Jeg ved det ikke. Blot at når jeg signerer
mail'en, så popper det lille vindue op og beder mig opgive koden og så kører
det...

Jeg bruger det, som TDC selv kører i forbindelse med installationen af
Digital Signatur (DS). Jeg er, så vidt jeg kan se, ikke herre over hvordan
den installerer eller bagefter virker. Og DS har lige fra starten af jeg
skiftede til Vista Ultimate givet problemer. Problemer jeg ikke kan få hjælp
til ved TDC, trods det at en teknikker fra TDC har henvendt sig til mig pr
mail efter mit første indlæg og skrevet at de er opmærksomme på problemet.
Ringer man til deres Support, som jeg gjorde sidst i februar, så får man en
sludder for en sladder og det er tydeligt at de ikke er klar over hvad de
taler om i den sammenhæng...

Hvis du kan give mig en anden indgangsvinkel til problemet end den jeg selv
har fundet, så lytter jeg med spændte ører. Det hele kørte jo bare under XP,
hvor DEP også var integreret til sidst, så hvad der sker i forb. med Vista
er jeg ikke helt sikker på. Men det tyder på at microsoft har skærpet DEP og
der har TDC ikke fulgt med i forb. med DS.

/Finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-05-08 07:06

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Jeg bruger det, som TDC selv kører i forbindelse med installationen af
> Digital Signatur (DS). Jeg er, så vidt jeg kan se, ikke herre over hvordan

Du bruger programmet. Opera kan give dig en PKCS12-fil, som er den
rigtige måde at håndtere en digital signatur på. Jeg forstår ikke
hvorfor TDC har lavet sit eget stykke software når der nu allerede
eksisterer en standard for digitale signaturer.

> Hvis du kan give mig en anden indgangsvinkel til problemet end den jeg selv
> har fundet, så lytter jeg med spændte ører. Det hele kørte jo bare under XP,

Kig i dk.edb.unix og søg efter mit navn samt digital signatur, så får du
en vejledning. Jeg gætter på at det også virker under Vista, ellers må
du lige sige til.

Jesper Poulsen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 24-05-08 13:24

> [...]
>
> Kig i dk.edb.unix og søg efter mit navn samt digital signatur, så får du
> en vejledning. Jeg gætter på at det også virker under Vista, ellers må

Hej Jesper

Jeg kan ikke finde noget på dig i dk.edb.unix og det jeg kan finde i
dk.edb.system.unix omkring emnet kan jeg ikke helt gennemskue.
Konverteringen af min html fil kan jeg ikke se...

/Finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-05-08 13:48

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Jeg kan ikke finde noget på dig i dk.edb.unix og det jeg kan finde i
> dk.edb.system.unix omkring emnet kan jeg ikke helt gennemskue.
> Konverteringen af min html fil kan jeg ikke se...

Ok. Du skulle kunne hente en Digital Signatur hos TDC. Brug Opera til at
hente den med. Du får nu en PKCS12-fil og den kan importeres alle steder
- også i Vista.

Jesper Poulsen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 24-05-08 13:56

> Ok. Du skulle kunne hente en Digital Signatur hos TDC. Brug Opera til at
> hente den med. Du får nu en PKCS12-fil og den kan importeres alle steder
> - også i Vista.

Jeg har en signatur. Ligger i html på en usb-key... Kan jeg nemt konvertere
den??

/Finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-05-08 14:37

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Jeg har en signatur. Ligger i html på en usb-key... Kan jeg nemt konvertere
> den??

I Linux er dem nem at konvertere... Jeg skal lige prøve at finde et
værktøj som virker hos dig - alternativt må du starte din PC op på en
Ubuntu-CD og foretage operationen derfra

Jesper Poulsen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 24-05-08 14:48

> I Linux er dem nem at konvertere... Jeg skal lige prøve at finde et
> værktøj som virker hos dig - alternativt må du starte din PC op på en
> Ubuntu-CD og foretage operationen derfra

Ville være fedt... Mail virker, så du kan evt. sende direkte mail

/Finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-05-08 15:22

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Ville være fedt... Mail virker, så du kan evt. sende direkte mail

Og dermed snyde andre der står i samme situation?

Næ, du. Jeg har givet en mulig løsning andetsteds i tråden. Det viser
sig nemlig at den mest direkte løsning går via et GPL-baseret system
(enten Linux eller Cygwin).

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-05-08 14:59

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Jeg har en signatur. Ligger i html på en usb-key... Kan jeg nemt konvertere
> den??

Jeg fandt dette script som dog kræver lidt ekstra benarbejde for dig:
http://sslug.dk/emailarkiv/signatur/2006_10/msg00016.html

Enten skal du downloade og brænde en Ubuntu-CD eller også skal du
installere Cygwin under Windows (det er let at afinstallere igen).

Pokker ta' TDC for deres snævertsynede tankegang.

Jesper Poulsen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 24-05-08 15:43

> [...]
> installere Cygwin under Windows (det er let at afinstallere igen).
>
> Pokker ta' TDC for deres snævertsynede tankegang.

Totalt novice under unix, så overgår det min forstand...

Jeg har installeret Cygwin og prøvet at lægge det script i en tekst fil,
kopieret begge til min home folder, altså scriptet og html-filen... Men jag
kan ikke få det til at virke....

Damn.............

/Finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-05-08 18:16

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Totalt novice under unix, så overgår det min forstand...

Ubuntu-CD'en er en Live-CD.

> Jeg har installeret Cygwin og prøvet at lægge det script i en tekst fil,
> kopieret begge til min home folder, altså scriptet og html-filen... Men jag
> kan ikke få det til at virke....

Du skal indstallere pakkerne 'awk', 'openssl' og 'coreutils'. Hvis det
stadig glipper skriver du bare igen.

Det stærkeste computerinterface er en unix-shell. Det slår selv den
grafiske brugerflade jeg har på min Ubuntu. GUI er flot, shell er godt

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-05-08 18:26

> [...]

> kopieret begge til min home folder, altså scriptet og html-filen... Men jag

Her var lidt mere - så behøver du ikke det script - du skal dog stadig
bruge pakkerne.

http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Firefox/TDC_Digital_signatur/Tips#Fra_TDC.27s_HMTL-format_til_PKCS.2312-format
http://tinyurl.com/43y6td

At det er en Mozilla-hjælp skal du ikke lade dig narre af. Det eneste
der er vigtigt for dig er at få fat i PKCS12-filen.

Jesper Poulsen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-05-08 14:34

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev:

> Jeg har en signatur. Ligger i html på en usb-key... Kan jeg nemt
> konvertere den??

Såvidt jeg husker, fra da jeg selv pludselig fik problemer med brugen
af den digitale signatur i Vista, skal du bare åbne HTML-backuppen i
Opera, så kan du få den digitale signatur ud i PKCS12-formatet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 24-05-08 14:36

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i meddelelsen

> Såvidt jeg husker, fra da jeg selv pludselig fik problemer med brugen
> af den digitale signatur i Vista, skal du bare åbne HTML-backuppen i
> Opera, så kan du få den digitale signatur ud i PKCS12-formatet.

Ville helst undgå Opera.. Kan man ikke konvertere direkte den HTML fil jeg
har, som installerer min signatur backup

/Finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-05-08 15:19

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Ville helst undgå Opera.. Kan man ikke konvertere direkte den HTML fil jeg

Hvorfor?

Jesper Poulsen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-05-08 15:40

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev:

> Ville helst undgå Opera.. Kan man ikke konvertere direkte den HTML
> fil jeg har, som installerer min signatur backup

Det tror jeg ikke. Men installer Opera, hiv den digitale signatur ud og
slet Opera igen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : JBJ

Dato : 27-05-08 11:17

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> med sig, men TDC kunne nu godt lære at gøre Digital Signatur acceptabel
> under Vista som den må have været under XP, hvor den ikke cracshede

TDC skulle, ifølge IT og Telestyrelsen som står for disse Digitale
signaturer, have udsendt en opdatering medium marts i år, men der er
åbenbart opstået problemer. TDC support aner ikke noget om dette da de ikke
har fået besked fra deres udviklingsafd., jeg har derimod talt med chefen
for den afd. hos IT og Telestyrelsen som står for signaturene og han har
meddelt at de er ved at få orden på tingene da de har klaget over
supporten(da de har modtaget mange klager over dem) samt udviklingsafd., til
TDC's hoved kontor. Der er dog ingen tidshorisont for hvornår det kommer
iorden.

JBJ