Bedre Udsyn?
Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 18-05-08 16:39

Jeg bevæger mig lidt med tiden. Først var IBM helten med den personlige
computer. Så kom lille Microsoft til, og måske kan man sige at de har
gjort det /for/ godt. På mange felter er open source kommet til med
rigtig gode applikationer, som jeg heller ikke ville vige tilbage for at
benytte i forretningsmæssig sammenhæng. Især privat er det dog herligt
at spare de 5 k kr. til M$.

*Men*, selv om fx OpenOffice fungerer strålende er der en alvorlig
mangel. På arbejde slipper man sjældent for MS Office, og lige netop den
velintegrerede funktion i Office Outlook er efter min mening adskillige
længder foran de open source løsninger jeg er bekendt med. News mangler
vist stadig, men mail, kontakter og kalender, som jo hører logisk
sammen, udgør netop den store forskel på MS Office og OpenOffice.

Bare alt det bøvl man kan have med at synkronisere kalender osv til
mobil eller PDA, når man ikke bruger Outlook, er lige ved at være nok
til at man selv i en lille biks bøjer sig og køber Outlook.

Er min fornemmelse, at de fleste nørder simpelthen ikke har
tilstrækkelig forståelse for forretningsmæssige behov, korrekt? De er
måske bare glade for at bruge så mange forskellige programmer, et til
news, et til mail, et andet kalenderprogram (eller Mayland) og et fjerde
til kontakter? Uden nogen form for integration.

--
Niels

Fra : Holst

Dato : 18-05-08 17:17

Niels P Sønderskov wrote:

> Er min fornemmelse, at de fleste nørder simpelthen ikke har
> tilstrækkelig forståelse for forretningsmæssige behov, korrekt?

Jeg tror nu nok, at de fleste nørder er klar over, at man skal vælge de
applikationer, der opfylder de behov, man måtte have.

Jeg kender flere "nørder", der er inkarnerede modstandere af Microsoft -
vist mest ud fra et religiøst synspunkt - og aldrig kunne drømme om at
køre Microsoft-programmer derhjemme, men som samtidig er storforbrugere
af Microsofts løsninger på arbejdet, fordi disse opfylder behovene på
dette sted.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 18-05-08 22:27

Holst skrev:

> [...]
> køre Microsoft-programmer derhjemme, men som samtidig er storforbrugere
> af Microsofts løsninger på arbejdet, fordi disse opfylder behovene på

Tak for svaret, og det er kun godt hvis det er sådan. Jeg er ikke helt
opdateret på hvordan det ligger i offentlig virksomhed nuomstunder. De
kager måske så meget rundt i det at det alligevel kan være underordnet.

Men ellers er det jo lidt dobbelt standard agtigt, for den afgørende
prøve for alternativ software vil jo være til erhverv. I forhold til det
håndskrevne alternativ ville de fleste private vel kunne klare sig fint
med Notepad eller Wordpad.

På den baggrund forekommer det mig sært at modstykket til Outlook /
Exchange ikke har nået et højere stade endnu. Det er altafgørende i
erhvervssammenhæng, og der skal ikke meget til før de 1000 kr. en
selvstændig Outlook står i, er betalt. En time eller tos arbejde.

--
Niels

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-05-08 19:20

Niels P Sønderskov skrev:

> [...]
> news, et til mail, et andet kalenderprogram (eller Mayland) og et fjerde
> til kontakter? Uden nogen form for integration.

Har du ikke hørt om Thunderbird og udvidelsen Lightning?
http://mozilladanmark.dk/produkter/thunderbird
http://mozilladanmark.dk/produkter/kalender

Og hvis du vil have endnu mere integration, så tag et kig på
Spicebird, der dog endnu kun er kommet i version 0.4, og som
derfor stadig mangler en del funktioner:
http://www.spicebird.com

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 18-05-08 22:13

Kim Ludvigsen skrev:

> Har du ikke hørt om Thunderbird og udvidelsen Lightning?

Jo, det er faktisk den kombination jeg har benyttet senest, og det
fungerer nogenlunde. Der er nogle sjove fejl, så man ikke kan regne med
at få besked om opgaver og kalenderbegivenheder til tiden. Men
Thunderbirds adressebog er lidt besynderlig. Og som jeg skriver, savner
jeg en enkel mulighed for synkronisering med mobil / PDA, men det kan
man selvfølgelig lige så godt skælde Nokia ud for.

> Og hvis du vil have endnu mere integration, så tag et kig på Spicebird,
> der dog endnu kun er kommet i version 0.4, og som derfor stadig mangler
> en del funktioner:
> http://www.spicebird.com

Tak for tippet.

Jeg har ikke det store problem med at klare mig privat med fx
Thunderbird / Lightning, men - også som antydet - er jeg betænkelig ved
erhvervsmæssig brug, hvor man fx gerne skulle kunne stole på at få
besked om det næste møde til tiden.

Jeg læser det udmærkede nyhedsbrev for OpenOffice, og mit indlæg her er
måske mest udløst af den lidt overdrevne anprisning i forhold til MS
Office. Så længe pakken ikke har noget rimeligt modstykke til Outlook
synes jeg ikke sammenligningen holder. Og kun meget offentlige eller
entusiastiske virksomheder vil kunne bruge alternativet. Hvilket vi også
ser i den virkelige verden.

--
Niels