Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto af fremmede mennesker
Fra : Ukendt

Dato : 21-04-08 01:10

Måske et OT emne her?

Men hvordan er reglerne for at fotografere folk man ikke kender, på
offentlig gade og vej (eller i deres bil)?
Med alle de blilleder der bliver taget helt op i ansigtet af Paris Hilton og
andre, så kan det vel ikke være ulovligt eller hvad?
Med andre ord, man jeg stille mig op nede i gågaden og fotografere folk der
går forbi, uden at spørge om deres tilladelse?

Mvh Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-08 04:36

Peter skrev bl.a.:

> Med andre ord, man jeg stille mig op nede i gågaden og fotografere
> folk der går forbi, uden at spørge om deres tilladelse?

Ja, men der er regler for brugen af billederne i kommercielt øjemed. Er det
privat/kunst/dokumentar/nyheder er der ingen hindringer andet end den
normal paragraf 266/267 i straffeloven. (om æreskrænkning , injurier osv)

Claus

Fra : Robert Piil

Dato : 21-04-08 05:46

On 21 Apr., 02:10, "Peter" <-> wrote:
> [...]
> Med andre ord, man jeg stille mig op nede i gågaden og fotografere folk der
> går forbi, uden at spørge om deres tilladelse?

Du skal skelne mellem, hvad der er lovligt at optage og hvad der er
lovligt at offentliggøre. I princippet kan ingen forhindre dig at tage
billeder på offentligt tilgængelige steder (i betydningen at både du
og offeret befinder sig et offentligt sted).

Men det er ikke tilladt af offentliggøre alle billeder man tager sådan
et sted. For privatpersoner er hovedregler at man må offentliggøre
gruppebilleder uden videre, men ved portrætbilleder skal have et
udtrykkeligt tilsagn fra personen (og man skal kunne dokumentere det,
i modsætning til kravet til pressen om at et tilsagn til fotografering
- også på ikke frit tilgængelige steder - kan være stiltiende, dvs.
man undlader at protestere). Der er også en bestemmelse om at man ikke
må offentliggøre billeder af mennesker i krænkende situationer.
Bestemmelserne hører under persondataloven for privatpersoner. For
pressen gælder lidt andre - og videre - rammer for hvad der kan
offenliggøres.

Jeg har haft spørgsmålet oppe i jura-gruppen (FUT'et herfra) fornylig.
Tråden er startet af Jan Bøgh, jeg skal se om jeg kan huske at poste
et link, når jeg kommer hjem til min egen PC.

Fra : Robert Piil

Dato : 21-04-08 05:52

http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/6fc1b0ac8d2452e0/589ff163166316a7?lnk=gst&q=piil#589ff163166316a7