Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanner til gamle negativer
Fra : ___P.Sir

Dato : 20-04-08 12:53

Hvad er den smarteste måde at gøre dette på? Jeg har jo hunderedevis af
gamle negativer fra før digitalkameraets tid...som jeg gerne vil have ind i
computeren.
Skal man købe en separat scanner for dette - eller kan man klare det med
noget tillæg til eksisterende scanner (brother MFC-215c)?
preben

Fra : Erik D

Dato : 22-04-08 20:22

Nogle flatbedscannere kan også scanne film, men det bliver ikke ligeså
godt som med en ordentlig filmscanner.
Sådan éen koster dog i omegnen af 5-6000.
Nogle gør det, at de køber éen - scanner deres materiale - og sælger
så igen.
Jeg har selv købt en Coolscan V ED, men jeg er dog ikke sikker på, at
jeg nogensinde ønsker at sælge den. Der er dog mange bekendte der har
udtrykt ønske om, at leje den på et tidspunkt.....når deres børn er
blevet voksne.

Tidligere scannede jeg med en Canoscan 4200 F (flatbed). Det kunne gå
i mange tilfælde, men der kommer ikke nær så gode farver ud af det, de
bliver heller ikke så skarpe som i filmscanner og der er meget mere
arbejde med det.
På éet punkt har filmscanneren dog givet mere arbejde: Sort/hvid
negativer. Hvor flatbedscanneren var så tilpads uskarp, at man ikke
kunne se mange af ridserne, afslører filmscanneren ALT
Når man scanner farvenegativer eller dias, kan Coolscanneren selv
fjerne støv og ridser, men det kan den ikke når det er almindelige SH
negativer.

Jeg kan desværre ikke lige finde noget noget i farver, som jeg har
scannet med både flatbed- og filmscanner, men jeg opfordrer dig til at
læse her i gruppen om scanneres farvedybde m.m.

Hvad man skal købe kommer jo an på hvad man mener er godt nok. Det kan
vi andre ikke vurdere for dig. Jo mere man kigger på den slags, jo
mere hysterisk bliver man med kvalitet.

Se evt. eksempel på Flatbedscanning af SH neg:
http://farm1.static.flickr.com/36/84951679_ab844d82e1_o.jpg

Samme negativ med filmscanner:
http://farm4.static.flickr.com/3234/2336658634_bce80c7308_o.jpg

Erik D
http://www.flickr.com/people/erikdaugaard/

Fra : ___P.Sir

Dato : 27-04-08 10:35

"Erik D" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ja det var jo en vældig forskel. Nu er det kun farvebilleder, der er tale
om, og hvis forskellen hvad disse angår ikke er så stor som ved S/H, så kan
det jo være at canonèn er god nok.
Har du - eller andre her - mulighed for at vise nogle scanninger af farve
negativer?
Preben

Fra : Per, Herringe

Dato : 23-04-08 10:06

I meddelelse: 480b2ea2$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev ___P.Sir bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> Skal man købe en separat scanner for dette - eller kan man klare det
> med noget tillæg til eksisterende scanner (brother MFC-215c)?

Lidt hjemmesløjd med en mellemring og en diasholder giver et resultat der er
svære at slå med en scanner.
Jeg har købt en gammel Nikkor 55mm 3,5 som er super til macro på min D200.
Den kan også bruges når diverse negativer og dias er lagt ind.

Eksempes på macro:

http://picasaweb.google.dk/p.herholdt/Macro/photo#5190982387193266882

--
MVH Per, Herringe

Fra : Erik D

Dato : 27-04-08 19:23

> [...]
> det jo være at canonèn er god nok.
> Har du - eller andre her - mulighed for at vise nogle scanninger af farve

Når man scanner S/H tager det lang tid med Coolscanner fordi alt
kommer med. Med flatbed bliver det lidt uskarpt, så de mange tynde
ridser ses ikke. Derfor går det lidt hurtigere. Egentlig kunne man jo
også bare sløre de Coolscannede negativer lidt, men det er jo ikke det
der er meningen vel. Det er med skarpe korn som det er med sex - når
først man er blevet afhængig....

Når jeg scanner lysbilleder, sidder jeg gerne og holder dem op mod en
dagslyspære for at bedømme farverne. Jeg tilstræber så at få de
scannede resultater til at ligne originalen og det er meget nemmere
med Coolscanneren end med Canoscan'en. Når først man få lært at bruge
de forskellige indstillinger, er de mange gange til at bruge uden
redigering af betydning, hvorimod jeg med de Canoscannede filer ofte
har fiflet i timevis, for at få rettet et billede op mht. farver. Især
hvis de er taget i lidt svag belysning.
Selve scanningen går også hurtigere med Coolscanneren og så kan man jo
stille den til at fjerne støv.

Hvad du skal have, skal du selv afgøre, men jeg kommer ihvertfald
aldrig nogensinde til at scanne film i flatbed igen.
Det skulle da lige være for, at du kunne få noget at sammenligne med,
for jeg har ikke lige noget sammenligneligt på lager.
Anyone ?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-04-08 06:39

Erik D wrote:

> [...]
> redigering af betydning, hvorimod jeg med de Canoscannede filer ofte
> har fiflet i timevis, for at få rettet et billede op mht. farver. Især

Jeg starter med at kalibrere scanneren, og så scanner jeg i raw format.
Så ordner jeg resten i photo shop. Dermed er scanneren's indstillinger
"ligegyldige". Til gengæld fylder NEF filerne mere

Bo //

Fra : N/A

Dato : 28-04-08 13:34

Fra : N/A

Dato : 28-04-08 06:39

Fra : N/A

Dato : 28-04-08 06:39

Fra : Erik D

Dato : 28-04-08 04:11

> [...]
> Så ordner jeg resten i photo shop. Dermed er scanneren's indstillinger
> "ligegyldige". Til gengæld fylder NEF filerne mere

Ja, jo jeg laver da også Tiff.-filer uanset om jeg scanner med det ene
eller det andet, men OK det kunne da være jeg skulle begynde at lave
NEF med filmscanneren og så bruge Capture NX istedet for den Paintshop
Pro 9 som jeg installerede for efterhånden nogle år siden. For Tiff
filerne kan da godt komme op på 100-150 mb pr. stk.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-04-08 13:34

Erik D wrote:

> [...]
> Pro 9 som jeg installerede for efterhånden nogle år siden. For Tiff
> filerne kan da godt komme op på 100-150 mb pr. stk.

NEF i 16 bit giver væsentlig bedre muligheder for at justere
farvetemperatur, kontrast o.s.v. efter scanningen. jpg er lavet færdigt
når filen er gemt.
Jeg har foreslået Adobe at det LightRoom skal kunne åbne nef fra
scanneren, men det er tilsyneladende kun kamera'ernes nef'er, der er
understøttet.

Bo //