|
| Ford Mondeo TDCI 130 versus 2,5 benzin Fra : thomil |
Dato : 24-03-08 07:12 |
|
Hej gruppe
Har nogen her kendskab til/ejet både Ford Mondeo TDCI 130 heste og V6
2,5 benzin? Det er modellerne fra 2001 og frem jeg har kig på.
Jeg vil gerne vide hvilken der har den "kraftigste" motor. Når man ser
på specifikationerne har TDCI'en naturligvis et noget kraftigere
bundtræk (330nm) i forhold til 2,5 benzin (190nm) mens sidstnævnte har
flest heste (170 versus TDCI'ens 130).
Umiddelbart ville jeg sige at TDCI'en måtte føles som den stærkeste
motor, da jeg går ud fra benzinen først yder e 170 heste ved meget
høje omdrejninger. Benzinen er dog hurtigere fra 0-100 og desuden
hurtigere på toppen.
Er der nogen her der har prøvet begge?
Venlig hilsen
Thomas
| |
H C Jensen (24-03-2008)
| Kommentar Fra : H C Jensen |
Dato : 24-03-08 14:46 |
|
Har prøvet dem begge.
V6 har jo den fedeste lyd men sluger også lidt saft
Diesel føles som den har bedre bundtræk kører noget længere på en liter
end V6
Skal du køre en del km så er det dieslen du bør vælge, men jeg syntes at
V6 kører bedre.
Og ja jeg ejer selv en mondeo 2,5 dog fra 99
Hans
| |
Brian (24-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-03-08 15:37 |
|
thomil wrote:
> Hej gruppe
>
> Har nogen her kendskab til/ejet både Ford Mondeo TDCI 130 heste og V6
> 2,5 benzin? Det er modellerne fra 2001 og frem jeg har kig på.
>
> Er der nogen her der har prøvet begge?
Hep hér!
Jeg har haft fornøjelsen af dieseludgaven en tur til Frankfurt, og tilbage.
De gjorde et rigtig godt indtryk, og man sidder ikke og savner kræfter.
Desuden er den forholdsvis lydsvag, når man først er oppe i fart.
2,5 V6'eren har jeg selv haft i udgaven tidligere af Mondeo, end du kigger
på, og Svigerfar har den i en 03'er.
I den gamle Mondeo, var den OK - hverken hurtig eller sløv. De nyere er
simpelthen blevet for tunge, uden at Ford har ændret nævneværdigt på
motoren. Når man så sammenligner direkte med en diesel, falder den desværre
helt igennem.
/Brian
| |
OK (24-03-2008)
| Kommentar Fra : OK |
Dato : 24-03-08 16:01 |
|
Jeg har en 130 TDCI nu. Det føles som om den har væsentlig flere kræfter end
min tidligere 150 hk Passat turbo/benzin.
Men - TDCi'en har et problem omkring 1800 omd/min: den udpiner sig selv og
begynder at hoste/hakke. Det er meget træls da det ligger omkring
landevejsfart.
Ifølge Ford er der ikke noget at gøre ved det. Ifølge det uofficielle Ford
kan man dog køre til tyskland og få tysk software i den, så er problemet
løst - men det vil ikke kunne synes i Danmark.
Derudover ser det nu ud til at den har "spist" dyserne efter kun 150.000 km.
Der er oceaner af vinstøj ved dørerne.
Fartpiloten kan ikke holde en konstant fart; det svinger 6-8 km/t.
Enkelte varmetråde er sprunget i forruden. Det betyder at ruden kun tør
pletvis. Kan ikke repareres = der skal ny forrude i.
Rudehejset kan ikke holde vinduerne oppe. Hver gang du lukker døren falder
ruden en smule ned. Husk at checke før du pareker i regnvejr.
Og så det gammelkendte: husk at checke for rust i bunden af dørene (de skal
være skiftet på Fords regning).
Lidt positivt er der: den trækker campingvognen helt forrygende. 11 km/l med
vognen på slæb ned gennem Europa sidste sommer.
Til dagligt omkring 15-16 km/l. solo.
På længere ture ad landevejen 18-19 km/l. solo.
mvh Ole
| |
Leo og Tina (24-03-2008)
| Kommentar Fra : Leo og Tina |
Dato : 24-03-08 19:01 |
|
> Men - TDCi'en har et problem omkring 1800 omd/min: den udpiner sig selv og
> begynder at hoste/hakke. Det er meget træls da det ligger omkring
> landevejsfart.
Har også en TDCI og oplever ikke samme problem.
Kører fejlfrit ved alle omdrejninger !
> Der er oceaner af vinstøj ved dørerne.
Vindstøj ja , men ikke så det irriterer !
> Fartpiloten kan ikke holde en konstant fart; det svinger 6-8 km/t.
Har ikke samme problem
> Enkelte varmetråde er sprunget i forruden. Det betyder at ruden kun tør
> pletvis. Kan ikke repareres = der skal ny forrude i.
Fungerer perfekt !
> Rudehejset kan ikke holde vinduerne oppe. Hver gang du lukker døren falder
> ruden en smule ned.
Har ikke samme problem !
-----
Min Mondeo fra 2002 har nu kørt ligeknap 300.000km. Kører og fungerer stadig
som ny.
Der er dog skiftet døre og bagklap. Dyser og en ny turbo.
| |
Brian (24-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-03-08 20:17 |
|
Leo og Tina wrote:
>> Men - TDCi'en har et problem omkring 1800 omd/min: den udpiner sig
>> selv og begynder at hoste/hakke. Det er meget træls da det ligger
>> omkring landevejsfart.
>
> Har også en TDCI og oplever ikke samme problem.
> Kører fejlfrit ved alle omdrejninger !
Jeg oplevede nu det samme som OK i min tid i sådan en vogn. Hvis ikke det
var en diesel, ville det føles som manglende gnist.
/Brian
| |
thomil (24-03-2008)
| Kommentar Fra : thomil |
Dato : 24-03-08 13:29 |
|
Tak til jer alle for jeres indlæg.
Jeg kan forstå at dieselen nok føles som den kraftigste motor. Er dog
lidt overrasket over at 2,5 benzin skulle være lidt sløv som Brian
nævner.
At dieselen skulle køre 15-16km/l by og 18-19km/l langtur er postivt
overraskende. Det havde jeg egentlig ikke regnet med for en
forholdsvis stor/kraftig dieselmotor. Har tidligere haft en Fiat Marea
1,9 JTD 110 hestes - den kunne jeg ikke få op at køre meget mere end
14-15 km/l hverken by eller langtur.
TDCI'en koster ca. 50.000 mere end benzinen for den årgang/km-tal jeg
har kig på. Jeg må lige gennemgå økonomien i det og se hvornår de
penge er tjent hjem....
Thomas
| |
Brian (24-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-03-08 20:57 |
|
thomil wrote:
> Tak til jer alle for jeres indlæg.
>
> Jeg kan forstå at dieselen nok føles som den kraftigste motor. Er dog
> lidt overrasket over at 2,5 benzin skulle være lidt sløv som Brian
> nævner.
Det er jo bare min opfattelse af den. Man har ikke den der fornemmelse af at
man kører V6, udover lyden og benzinforbruget. Har du ikke andet
erfaringsgrundlag ang. V6 motorer, kan jeg da ikke afvise at du finder det
tilstrækkeligt.
Ser du på konkurrenterne, har de fleste af dem fiflet lidt med motoren
eftersom at bilerne bliver tungere og tungere. I Mondeo'en er det den samme
V6'er, som da Mondeo blev introduceret.
> At dieselen skulle køre 15-16km/l by og 18-19km/l langtur er postivt
> overraskende. Det havde jeg egentlig ikke regnet med for en
> forholdsvis stor/kraftig dieselmotor.
Alle forbrugstal, især fra dieselejere, skal altid tages med et gran salt -
eller ihvertfald læses korrekt
> TDCI'en koster ca. 50.000 mere end benzinen for den årgang/km-tal jeg
> har kig på. Jeg må lige gennemgå økonomien i det og se hvornår de
> penge er tjent hjem....
Nu har en V6'er jo aldrig været et fornuftskøb, såå...
/Brian
| |
Ukendt (24-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-03-08 21:12 |
|
On Mon, 24 Mar 2008 20:56:58 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
<...>
>
>Alle forbrugstal, især fra dieselejere, skal altid tages med et gran salt -
>eller ihvertfald læses korrekt
Kørselsmønster spiller i hvert fald ind.
>
>> TDCI'en koster ca. 50.000 mere end benzinen for den årgang/km-tal jeg
>> har kig på. Jeg må lige gennemgå økonomien i det og se hvornår de
>> penge er tjent hjem....
>
>Nu har en V6'er jo aldrig været et fornuftskøb, såå...
>
Nååh, nej Men jeg tror egentlig det kan koges ned til - kører man
stille og roligt og gerne vil have hurtig respons er det
dieselmodellen, vil man gerne køre sportsligt med mange omdrejninger
og gearskift er det V6'eren, som er noget hurtigere, men nok ikke
opleves sådan ved "normal" kørsel.
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
| |
Ukendt (24-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-03-08 21:10 |
|
On Mon, 24 Mar 2008 12:28:38 -0700 (PDT), thomil
<seksloeber@yahoo.com> wrote:
>Tak til jer alle for jeres indlæg.
>
>Jeg kan forstå at dieselen nok føles som den kraftigste motor. Er dog
>lidt overrasket over at 2,5 benzin skulle være lidt sløv som Brian
>nævner.
>
>At dieselen skulle køre 15-16km/l by og 18-19km/l langtur er postivt
>overraskende. Det havde jeg egentlig ikke regnet med for en
>forholdsvis stor/kraftig dieselmotor. Har tidligere haft en Fiat Marea
>1,9 JTD 110 hestes - den kunne jeg ikke få op at køre meget mere end
>14-15 km/l hverken by eller langtur.
Hvis du ikke har fået mere ud af Marea'en skal du nok forvente det
samme fra Mondeo'en.
>
>
>TDCI'en koster ca. 50.000 mere end benzinen for den årgang/km-tal jeg
>har kig på. Jeg må lige gennemgå økonomien i det og se hvornår de
>penge er tjent hjem....
>
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
| |
Kurt B. Andersen (24-03-2008)
| Kommentar Fra : Kurt B. Andersen |
Dato : 24-03-08 22:29 |
|
"thomil" <seksloeber@yahoo.com> skrev i meddelelsen
news:1aeed4b0-89bf-4692-ad24-23e077f995c4@s12g2000prg.googlegroups.com...
Tak til jer alle for jeres indlæg.
Jeg kan forstå at dieselen nok føles som den kraftigste motor. Er dog
lidt overrasket over at 2,5 benzin skulle være lidt sløv som Brian
nævner.
At dieselen skulle køre 15-16km/l by og 18-19km/l langtur er postivt
overraskende. Det havde jeg egentlig ikke regnet med for en
forholdsvis stor/kraftig dieselmotor. Har tidligere haft en Fiat Marea
1,9 JTD 110 hestes - den kunne jeg ikke få op at køre meget mere end
14-15 km/l hverken by eller langtur.
TDCI'en koster ca. 50.000 mere end benzinen for den årgang/km-tal jeg
har kig på. Jeg må lige gennemgå økonomien i det og se hvornår de
penge er tjent hjem....
Thomas
Pas på med at sammenlig hk når du ser på benzin og diesel. Jeg købte for 5
mdr siden en ny Sonata. Først prøvede vi Sonata 2.0 benzin med 144 hk og
derefter 2.0 crdi med 140 hk. Benzinudgaven føltes direkte sløv på alle
måder (selv om den står til at accelere 0,2 sek hurtigere til 100 km/t). Det
kunne absolut ikke mærkes. Hvis benzin ville jeg ikke gå under 2.5 (men
Sonata er også en tung bil). Så det endte med en diesel og så må jeg jo
prøve at leve med, at den også kører ca. 4 km længere på literen.
Især når man hænger 13-1400 kg på krogen, kan man mærke, at de ægte hk
finder man i en diesel
Kurt
| |
KASO (24-03-2008)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 24-03-08 22:59 |
|
"thomil" <seksloeber@yahoo.com> skrev i meddelelsen
news:7aa69831-6ff5-4fe5-8655-f889aab3887b@e6g2000prf.googlegroups.com...
Hej gruppe
Har nogen her kendskab til/ejet både Ford Mondeo TDCI 130 heste og V6
2,5 benzin? Det er modellerne fra 2001 og frem jeg har kig på.
Jeg vil gerne vide hvilken der har den "kraftigste" motor. Når man ser
på specifikationerne har TDCI'en naturligvis et noget kraftigere
bundtræk (330nm) i forhold til 2,5 benzin (190nm) mens sidstnævnte har
flest heste (170 versus TDCI'ens 130).
-------------------------------------------------------------------------------------------------
190Nm fra 2.5l motor er yderst beskedent - de fleste 2.0 benzin har samme
eller mere idag.....
| |
Per Beer Hansen (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 25-03-08 14:34 |
|
KASO wrote:
> "thomil" <seksloeber@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> news:7aa69831-6ff5-4fe5-8655-f889aab3887b@e6g2000prf.googlegroups.com...
> Hej gruppe
>
> Har nogen her kendskab til/ejet både Ford Mondeo TDCI 130 heste og V6
> 2,5 benzin? Det er modellerne fra 2001 og frem jeg har kig på.
>
> Jeg vil gerne vide hvilken der har den "kraftigste" motor. Når man ser
> på specifikationerne har TDCI'en naturligvis et noget kraftigere
> bundtræk (330nm) i forhold til 2,5 benzin (190nm) mens sidstnævnte har
> flest heste (170 versus TDCI'ens 130).
> -------------------------------------------------------------------------------------------------
> 190Nm fra 2.5l motor er yderst beskedent - de fleste 2.0 benzin har
> samme eller mere idag.....
Det er så heller ikke helt korrekt, det med de 190 nm, mener at 2,5'eren har
220nm.
Ikke at det er væsentligt bedre, men ret skal være ret
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
Martin Vollert (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 25-03-08 17:09 |
|
Per Beer Hansen havde fået den ide at fortælle:
> KASO wrote:
>> "thomil" <seksloeber@yahoo.com> skrev i meddelelsen
>> news:7aa69831-6ff5-4fe5-8655-f889aab3887b@e6g2000prf.googlegroups.com...
>> Hej gruppe
>>
>> Har nogen her kendskab til/ejet både Ford Mondeo TDCI 130 heste og V6
>> 2,5 benzin? Det er modellerne fra 2001 og frem jeg har kig på.
>>
>> Jeg vil gerne vide hvilken der har den "kraftigste" motor. Når man
>> ser på specifikationerne har TDCI'en naturligvis et noget kraftigere
>> bundtræk (330nm) i forhold til 2,5 benzin (190nm) mens sidstnævnte
>> har flest heste (170 versus TDCI'ens 130).
>> -------------------------------------------------------------------------------------------------
>> 190Nm fra 2.5l motor er yderst beskedent - de fleste 2.0 benzin har
>> samme eller mere idag.....
>
> Det er så heller ikke helt korrekt, det med de 190 nm, mener at
> 2,5'eren har 220nm.
> Ikke at det er væsentligt bedre, men ret skal være ret
Korrekt
2,5 V6
Max.Power: 170PS @ 6250 RPM
Max.Torque: 220 Nm @ 4250 RPM
0-100 Km/t : 8.3 Sec.
Tdci'en bruger 10sek fra 0-100km/t, så jeg ved godt hvad der er sløv..
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk
Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will
miss things.
| |
Jan Vennike (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 25-03-08 18:36 |
|
"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> skrev i en meddelelse
news:47e9239f$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> Korrekt
> 2,5 V6
> Max.Power: 170PS @ 6250 RPM
> Max.Torque: 220 Nm @ 4250 RPM
> 0-100 Km/t : 8.3 Sec.
>
> Tdci'en bruger 10sek fra 0-100km/t, så jeg ved godt hvad der er sløv..
> --
> Hilsen Martin.
> http://vollert.dk
> Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will
> miss things.
>
Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere brug for
80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere end tilsvarende
benzinslugere.
--
Jan
Remove the cat in the emailaddress to reach me
| |
Brian (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-03-08 19:03 |
|
Jan Vennike wrote:
> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
> end tilsvarende benzinslugere.
En tilsvarende benziner må vel så også være med turbo, og så går det vist
fint lige op
/Brian
| |
Jan Vennike (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 25-03-08 19:57 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:47e93e63$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Jan Vennike wrote:
>
>> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
>> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
>> end tilsvarende benzinslugere.
>
> En tilsvarende benziner må vel så også være med turbo, og så går det vist
> fint lige op
>
> /Brian
Hmm
Det er vist først for nyelig at det er blevet helt almindeligt med benzin'er
med Turbo - hvorimod oliefyr har haft det i masser af år.
Og med "tilsvarende" tænkte jeg mere på hk - hvor oliefyr er langsommere i
0-100 og topfart, men overlegen i alt andet.
--
Jan
Remove the cat in the emailaddress to reach me
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-03-08 20:13 |
|
Jan Vennike skriver:
>
> Det er vist først for nyelig at det er blevet helt almindeligt med benzin'er
> med Turbo - hvorimod oliefyr har haft det i masser af år.
Arrrh, VW's 1,8T er efterhånden noget gammel.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Brian (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-03-08 20:15 |
|
Jan Vennike wrote:
>>> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
>>> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
>>> end tilsvarende benzinslugere.
>>
>> En tilsvarende benziner må vel så også være med turbo, og så går det
>> vist fint lige op
>
> Hmm
>
> Det er vist først for nyelig at det er blevet helt almindeligt med
> benzin'er med Turbo - hvorimod oliefyr har haft det i masser af år.
Ser man bort fra ganske få mærker, er det svært at være uenig i.
> Og med "tilsvarende" tænkte jeg mere på hk - hvor oliefyr er
> langsommere i 0-100 og topfart, men overlegen i alt andet.
Jeg var næsten klar over at det var hk du tænkte på, og det var da også
skrevet lidt i drilleri.
Dog synes jeg stadig ikke det holder at gøre sammenligningen (som det næsten
altid bliver) sugebenzin mod turbodiesel - men det er jo en gammel
diskussion her i gruppen
/Brian
| |
Ukendt (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-03-08 20:08 |
|
On Tue, 25 Mar 2008 19:03:12 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
>Jan Vennike wrote:
>
>> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
>> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
>> end tilsvarende benzinslugere.
>
>En tilsvarende benziner må vel så også være med turbo, og så går det vist
>fint lige op
>
Så find den tilsvarende benzinmodel - den er ikke-eksisterende eller
til en pris på 20 årslønninger.
Hvis der står to biler af samme årgang med ca. samme ydelse må det
være rimeligt at sammenligne dem - hvem bekymrer sig om, hvorvidt det
er fair. (jeg ved godt, det ikke er fair, men det er heller ikke fair
at sammenligne en Civic med en Magentis - den slags sker også eller en
Porsche 911 med en BMW 850 og diske Porschen pga. bagagerummet - men
det sker! (okay- meget søgt eksempel))
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
| |
Brian (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-03-08 20:21 |
|
Ivan Madsen wrote:
>>> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
>>> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
>>> end tilsvarende benzinslugere.
>>
>> En tilsvarende benziner må vel så også være med turbo, og så går det
>> vist fint lige op
>>
>
> Så find den tilsvarende benzinmodel - den er ikke-eksisterende eller
> til en pris på 20 årslønninger.
Naa, VAG har efterhånden en del år kørt med turbomodeller til rimelige
priser, og Saab, til lidt mindre rimelige priser, i endnu flere år.
Diesellaerne koster jo typisk også en håndfuld ekstra kroner i indkøb.
> Hvis der står to biler af samme årgang med ca. samme ydelse må det
> være rimeligt at sammenligne dem - hvem bekymrer sig om, hvorvidt det
> er fair.
Jeg bekymrer mig om det er fair
Idag ser man jo rask væk småtydende turbomotorer (hk mæssigt) hvor der
alligevel er et fint moment - præcis som en diesel.
(jeg ved godt, det ikke er fair, men det er heller ikke fair
> at sammenligne en Civic med en Magentis - den slags sker også eller en
> Porsche 911 med en BMW 850 og diske Porschen pga. bagagerummet - men
> det sker! (okay- meget søgt eksempel))
Gudskelov, ellers havde vi jo intet andet at diskutere, end alle idioterne i
trafikken
/Brian
| |
Ukendt (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-03-08 20:35 |
|
On Tue, 25 Mar 2008 20:21:16 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
>Ivan Madsen wrote:
>>>> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
>>>> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
>>>> end tilsvarende benzinslugere.
>>>
>>> En tilsvarende benziner må vel så også være med turbo, og så går det
>>> vist fint lige op
>>>
>>
>> Så find den tilsvarende benzinmodel - den er ikke-eksisterende eller
>> til en pris på 20 årslønninger.
>
>Naa, VAG har efterhånden en del år kørt med turbomodeller til rimelige
>priser, og Saab, til lidt mindre rimelige priser, i endnu flere år.
>
>Diesellaerne koster jo typisk også en håndfuld ekstra kroner i indkøb.
Nu stod der FORD MONDEO (undskyld jeg bander) - og så er det lidt søgt
at blande Saab og VW - jeg kan bidrage med et par Völler ) Hvis
manden mener en Mondeo er det han vil have, må han vælge på hylden. På
samme måde, som mit valg efterhånden stod mellem astmatiske
benzin-øser med 1.0/1.2/1.3 maskiner eller JTD'en. Det var trods en
prisforskel ganske nemt, selv om ham afgiftsministeren gjorde det lidt
svært ½ år senere ) Og de nye dieselpriser gør det ikke sjovere
)
>
>> Hvis der står to biler af samme årgang med ca. samme ydelse må det
>> være rimeligt at sammenligne dem - hvem bekymrer sig om, hvorvidt det
>> er fair.
>
>Jeg bekymrer mig om det er fair
Fint nok - men tilværelsen er fyldt med urimelige valg.
>
>Idag ser man jo rask væk småtydende turbomotorer (hk mæssigt) hvor der
>alligevel er et fint moment - præcis som en diesel.
>
>(jeg ved godt, det ikke er fair, men det er heller ikke fair
>> at sammenligne en Civic med en Magentis - den slags sker også eller en
>> Porsche 911 med en BMW 850 og diske Porschen pga. bagagerummet - men
>> det sker! (okay- meget søgt eksempel))
>
>Gudskelov, ellers havde vi jo intet andet at diskutere, end alle idioterne i
>trafikken
>
Vil du høre om et par stykker?? ) Har faktisk ingen nye historier
på lager - sorry! (hold da kæft, hvor folk kørte som engle i dag - at
en nisse mener at tjene noget på at overhale i sidste chance før
Jyllinge er da bare naivt, ikke noget man skriver om, men hans
kørekort blafrede i fartvinden )
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-03-08 20:39 |
|
Ivan Madsen skriver:
>
> Vil du høre om et par stykker?? ) Har faktisk ingen nye historier
> på lager - sorry! (hold da kæft, hvor folk kørte som engle i dag - at
> en nisse mener at tjene noget på at overhale i sidste chance før
> Jyllinge er da bare naivt, ikke noget man skriver om, men hans
> kørekort blafrede i fartvinden )
Dagens historie kan så være fra i mandags, hvor 2 af mine kollegaer
oplevede den.
Kommer med ca 140 km/t på motorveje og er midt i en overhalning af et
par lastbiler da der bagfra kommer en _meget_ hurtiggående bil der kører
helt op til røven af dem og hurtigt "morser" et eller andet meget meget
langt med forlygterne.
Lige bag ham kommer en Avensis der gestikulerer lidt til manden (kan
mine kolleger se) da der bliver plads og da Avensis'en kommer op på
siden af den hurtigtgående bil bliver der vist et eller andet i
sideruden og begge biler trækker fint ind i nødsporet for at standse.
Det blev vidst til et par klip................
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-03-08 20:44 |
|
On Tue, 25 Mar 2008 20:39:22 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>Ivan Madsen skriver:
>>
>> Vil du høre om et par stykker?? ) Har faktisk ingen nye historier
>> på lager - sorry! (hold da kæft, hvor folk kørte som engle i dag - at
>> en nisse mener at tjene noget på at overhale i sidste chance før
>> Jyllinge er da bare naivt, ikke noget man skriver om, men hans
>> kørekort blafrede i fartvinden )
>
>Dagens historie kan så være fra i mandags, hvor 2 af mine kollegaer
>oplevede den.
>
>Kommer med ca 140 km/t på motorveje og er midt i en overhalning af et
>par lastbiler da der bagfra kommer en _meget_ hurtiggående bil der kører
>helt op til røven af dem og hurtigt "morser" et eller andet meget meget
>langt med forlygterne.
>
>Lige bag ham kommer en Avensis der gestikulerer lidt til manden (kan
>mine kolleger se) da der bliver plads og da Avensis'en kommer op på
>siden af den hurtigtgående bil bliver der vist et eller andet i
>sideruden og begge biler trækker fint ind i nødsporet for at standse.
>Det blev vidst til et par klip................
>
LOL!
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
| |
Brian (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-03-08 23:17 |
|
Ivan Madsen wrote:
>>> Så find den tilsvarende benzinmodel - den er ikke-eksisterende eller
>>> til en pris på 20 årslønninger.
>>
>> Naa, VAG har efterhånden en del år kørt med turbomodeller til
>> rimelige priser, og Saab, til lidt mindre rimelige priser, i endnu
>> flere år.
>>
>> Diesellaerne koster jo typisk også en håndfuld ekstra kroner i
>> indkøb.
>
> Nu stod der FORD MONDEO (undskyld jeg bander) - og så er det lidt søgt
> at blande Saab og VW
Det har du ret i - hvis du vil bevæge dig af dydens smalle sti
> Og de nye dieselpriser gør det ikke sjovere )
Det er kun rimeligt at jer osere spytter lidt i kassen også
/Brian
| |
Martin Vollert (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 25-03-08 22:28 |
|
Brian havde fået den ide at fortælle:
> Jan Vennike wrote:
>
>> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
>> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
>> end tilsvarende benzinslugere.
>
> En tilsvarende benziner må vel så også være med turbo, og så går det
> vist fint lige op
Tjaa eller pil lige turboen af disellaen og se så hvor meget der sker!!!
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk
Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will
miss things.
| |
Brian (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-03-08 23:13 |
|
Martin Vollert wrote:
> Brian havde fået den ide at fortælle:
>> Jan Vennike wrote:
>>
>>> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
>>> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
>>> end tilsvarende benzinslugere.
>>
>> En tilsvarende benziner må vel så også være med turbo, og så går det
>> vist fint lige op
>
> Tjaa eller pil lige turboen af disellaen og se så hvor meget der
> sker!!!
Nemlig og helt enig, men sådanne sammenligninger foretager vi altså ikke -
det er unfair
/Brian
| |
Jan Vennike (26-03-2008)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 26-03-08 18:18 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:47e978df$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Vollert wrote:
>> Brian havde fået den ide at fortælle:
>>> Jan Vennike wrote:
>>>
>>>> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
>>>> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
>>>> end tilsvarende benzinslugere.
>>>
>>> En tilsvarende benziner må vel så også være med turbo, og så går det
>>> vist fint lige op
>>
>> Tjaa eller pil lige turboen af disellaen og se så hvor meget der
>> sker!!!
>
> Nemlig og helt enig, men sådanne sammenligninger foretager vi altså ikke -
> det er unfair
>
> /Brian
Nu har oliefyrene på deres STANDARD motorer altså kørt med turbo en del år -
hvorimod benzin'erne først er kommet til nu.
Man skal vel sammenligne motorer af samme årgang - og det gør man altså ikke
ved at rykke oliefyrene 15 år tilbage ift benzinmotorerne og så lave en
sammenligning.
At så benzin'erne er blevet mere spændende nu, med VAG's/Peugeots/Fiats
småmotorer med turbo/kompressor på i standart bilerne - det er noget andet.
Jeg VED godt at SAAB har kørt med turbo i mange år - men SAAB har altså ikke
været et bilmærke for "masserne".
Så en sammenligning for årgang 2008 motorerne bliver lidt mere spændende
--
Jan
Remove the cat in the emailaddress to reach me
| |
Per Beer Hansen (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 25-03-08 20:17 |
|
Jan Vennike wrote:
>
> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
> end tilsvarende benzinslugere.
Ja, hvis man ikke må røre gearstangen.
Hvis gearet må benyttes (som det vel er meningen) så går det vist nogenlunde
lige op.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
Martin Elkjær (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Martin Elkjær |
Dato : 25-03-08 21:51 |
|
Per Beer Hansen skrev:
> Jan Vennike wrote:
>> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
>> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
>> end tilsvarende benzinslugere.
>
> Ja, hvis man ikke må røre gearstangen.
> Hvis gearet må benyttes (som det vel er meningen) så går det vist nogenlunde
> lige op.
>
Hørt!
Ved ikke hvorfor dieselfolket altid skal snakke om tårnhøje momenter på
deres motorer, uden at bekymre sig om momementet på de trækkende hjul -
som vel egentlig er det interessante når vi snakker acceleration ??
Og hvad bestemmer så momentet på hjulene? ja nemlig: Gearkassen. Selv i
en dieselbil vil man opleve en større acceleration ved at gå et gear
eller to ned i en overhaling.
Og ja, jeg har prøvet at køre diesel og ved godt at den er en bedre
sejtrækker - faktisk har jeg flere gange overvejet at skifte 2,5
række-sekseren med en diesel, men det er altså mest af økonomiske
årsager - men den holder ligesom heller ikke mere nu hvor dieselprisen
er havnet hvor den er, og den nye 2,5 kører 13,5 mod 16,1 for en
tilsvarende diesel.
-Martin
| |
Per Henneberg Kriste~ (26-03-2008)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 26-03-08 05:16 |
|
"Martin Elkjær" <martin@louiseogmartin.dk> skrev i meddelelsen
news:47e965a0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Og ja, jeg har prøvet at køre diesel og ved godt at den er en bedre
> sejtrækker - faktisk har jeg flere gange overvejet at skifte 2,5
> række-sekseren med en diesel, men det er altså mest af økonomiske
> årsager - men den holder ligesom heller ikke mere nu hvor dieselprisen er
> havnet hvor den er, og den nye 2,5 kører 13,5 mod 16,1 for en tilsvarende
> diesel.
Sidstnævnte betyder ingenting???
Dieselprisen ryger ned igen i forhold til benzinprisen ...
--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,
toilet, 2 siddegrupper som kan omdannes til soveplads, god plads til 5
personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn
>
> -Martin
>
| |
Martin Elkjær (26-03-2008)
| Kommentar Fra : Martin Elkjær |
Dato : 26-03-08 22:07 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
>
> "Martin Elkjær" <martin@louiseogmartin.dk> skrev i meddelelsen
> news:47e965a0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Og ja, jeg har prøvet at køre diesel og ved godt at den er en bedre
>> sejtrækker - faktisk har jeg flere gange overvejet at skifte 2,5
>> række-sekseren med en diesel, men det er altså mest af økonomiske
>> årsager - men den holder ligesom heller ikke mere nu hvor dieselprisen
>> er havnet hvor den er, og den nye 2,5 kører 13,5 mod 16,1 for en
>> tilsvarende diesel.
>
> Sidstnævnte betyder ingenting???
Niks - ved 20.000 km er forskellen under 1.000 kr årligt:
Merforbrug benzinmodel: 239 liter = 2390 kr.
Diff. vægtafgift : -1500.
Total : 890 kr. !!!
I ovenstående er ikke medregnet forskel i værditab samt forrentning af
dieselbilens højere pris.
> Dieselprisen ryger ned igen i forhold til benzinprisen ...
Ovenstående er med udgangspunkt i de nuværende benzin og diesel priser.
Men lad os antage at prisen på diesel ryger i 8 kr, så sparer du 3000,-
kr. !!!
Så nej, jeg skal IKKE have en diesel Okay så, en 535d kunne da godt
få lov at holde i carporten
hilsen
Martin
| |
Fly Christensen (27-03-2008)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 27-03-08 08:39 |
|
Martin Elkjær wrote:
> Ovenstående er med udgangspunkt i de nuværende benzin og diesel priser.
> Men lad os antage at prisen på diesel ryger i 8 kr, så sparer du 3000,-
> kr. !!!
>
> Så nej, jeg skal IKKE have en diesel Okay så, en 535d kunne da godt
> få lov at holde i carporten
Så er det da først, at en diesel begynder at bliver rigtig billig i
forhold til en benzinbil.
Fly
| |
Jan Vennike (26-03-2008)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 26-03-08 18:11 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:xccGj.23$BT3.7@news.get2net.dk...
> Jan Vennike wrote:
>>
>> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
>> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
>> end tilsvarende benzinslugere.
>
> Ja, hvis man ikke må røre gearstangen.
> Hvis gearet må benyttes (som det vel er meningen) så går det vist
> nogenlunde lige op.
>
> --
> Mvh Per
> www.perbeer.dk - Motorsport
> Masser af bil videoer
Nu har vi i huset både en VW Lupo 1.4 TDi (godt nok "bokset") og en Mazda
Premacy 2.0 benzin
Og selv om sidstnævnte teoretisk set skulle være kvikkere i alle
discipliner - så føles det bare ikke sådan.
Jo - hvis man pisker den ned i gear og lader motoren skrige op på 5-6000
snoninger - men det giver bare ikke den der overlegne og rolige fornemmelse
af at der bare er kræfter nok under speederen som i TDi'en, som har maks
moment ved 2200 snoninger (er kun en 3 benet, derfor så "højt" oppe) - og
det passer lige præcis med at hvis man kører 85 - så trykker man bare på
speederen uden at rykke ned i gear. Hvorimod i benzin'en skal man ned i 3.
for at få det samme udbytte.
Så - mere rolig og afbalanceret kørsel i en diesel.
--
Jan
Remove the cat in the emailaddress to reach me
| |
Martin Vollert (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 25-03-08 22:30 |
|
Jan Vennike havde fået den ide at fortælle:
> "Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> skrev i en meddelelse
> news:47e9239f$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>
>> Korrekt
>> 2,5 V6
>> Max.Power: 170PS @ 6250 RPM
>> Max.Torque: 220 Nm @ 4250 RPM
>> 0-100 Km/t : 8.3 Sec.
>>
>> Tdci'en bruger 10sek fra 0-100km/t, så jeg ved godt hvad der er
>> sløv.. --
>> Hilsen Martin.
>> http://vollert.dk
>> Concentration and focus are very important. If your mind wanders,
>> you will miss things.
>>
>
> Nu er det så sjældent man har behov for 0-100 km/t - man har oftere
> brug for 80-120 og der plejer oliebrænderne at være noget kvikkere
> end tilsvarende benzinslugere.
Det ville jeg da ikke mene, 2,5er kan sagtens følge dieselen til dørs i alle
de mellem acc du kan finde på.
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk
Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will
miss things.
| |
thomil (25-03-2008)
| Kommentar Fra : thomil |
Dato : 25-03-08 14:09 |
|
> Det er så heller ikke helt korrekt, det med de 190 nm, mener at 2,5'eren har
> 220nm.
> Ikke at det er væsentligt bedre, men ret skal være ret
Det er rigtigt Per - tak for rettelsen. Jeg angav fejlagtigt Nm for
mondeo 2,0'eren.
Thomas
| |
Per Groth Ludvigsen (29-03-2008)
| Kommentar Fra : Per Groth Ludvigsen |
Dato : 29-03-08 11:13 |
|
"thomil" <seksloeber@yahoo.com> wrote in message
news:7aa69831-6ff5-4fe5-8655-f889aab3887b@e6g2000prf.googlegroups.com...
Hej gruppe
Har nogen her kendskab til/ejet både Ford Mondeo TDCI 130 heste og V6
2,5 benzin? Det er modellerne fra 2001 og frem jeg har kig på.
Jeg vil gerne vide hvilken der har den "kraftigste" motor. Når man ser
på specifikationerne har TDCI'en naturligvis et noget kraftigere
bundtræk (330nm) i forhold til 2,5 benzin (190nm) mens sidstnævnte har
flest heste (170 versus TDCI'ens 130).
Umiddelbart ville jeg sige at TDCI'en måtte føles som den stærkeste
motor, da jeg går ud fra benzinen først yder e 170 heste ved meget
høje omdrejninger. Benzinen er dog hurtigere fra 0-100 og desuden
hurtigere på toppen.
Er der nogen her der har prøvet begge?
Venlig hilsen
Thomas
Hej Thomas,
Du skal gøre op med dig selv - hvad du har brug for. Jeg har haft omtalte
Ford Modeo 2.5 V6 med manuelt
gear og kører nu i en Volvo med en 2.5 TDI motor på nogenlunde samme antal
HK men med 170 NM mere på
krumtappen.
Fords 2.5 V6 er meget hurtigt, når du bruger gearene rigtigt. Eks.fra 160 -
225 km/t har TDI'en ikke en chance
og heller ikke fra 0 - 100 km/t - men hvor tit har man brug for det?
Fra eks. 80 - 120 km/t og 120 - 180 Km/t kan diesel'en være med - men den er
ikke hurtigere. Ser du på brændstof
forbruget (hvis du selv betaler så er en diesel klart sjovest at
køre - den kører meget længere på literen ved ens
belastning.
Ved almindlig kørsel vil jeg klart foretrække en diesel, fordi kraften
leveres ved lavere omdrejninger typisk mellem
1500 - 3500 og med betydeligt flere NM.
Derfor kører jeg diesel nu!
/Per
| |
Martin Johansen [600~ (29-03-2008)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 29-03-08 11:52 |
|
On Sat, 29 Mar 2008 11:12:51 +0100, "Per Groth Ludvigsen"
>Ved almindlig kørsel vil jeg klart foretrække en diesel, fordi kraften
>leveres ved lavere omdrejninger typisk mellem
>1500 - 3500 og med betydeligt flere NM.
Det er jo sådan set ikke "diesel" du foretrækker.. men turbo :)
En benziner med turbo giver dig også samme trækkraft og moment.
Diesel er kun "sjovt" når der kommer turbo på ligesom benzin kun er.
(og nej 170hk i en Mondeo er ikke sjovt...) hehe.
Jeg synes ikke altid det er fair man sammenligner kun på hestekrafter.
Turboen er jo det som giver en diesel det fede bundtræk.. og ikke bare
fordi det er en diesel. Ligesom det gør på en benziner.
Men det ved du nok alt sammen :)
| |
thomil (31-03-2008)
| Kommentar Fra : thomil |
Dato : 31-03-08 03:28 |
|
> Hej Thomas,
>
> Du skal gøre op med dig selv - hvad du har brug for. Jeg har haft omtalte
> Ford Modeo 2.5 V6 med manuelt
> gear og kører nu i en Volvo med en 2.5 TDI motor på nogenlunde samme antal
> HK men med 170 NM mere på
> krumtappen.
> Fords 2.5 V6 er meget hurtigt, når du bruger gearene rigtigt. Eks.fra 160 -
> 225 km/t har TDI'en ikke en chance
> og heller ikke fra 0 - 100 km/t - men hvor tit har man brug for det?
> Fra eks. 80 - 120 km/t og 120 - 180 Km/t kan diesel'en være med - men den er
> ikke hurtigere. Ser du på brændstof
> forbruget (hvis du selv betaler så er en diesel klart sjovest at
> køre - den kører meget længere på literen ved ens
> belastning.
>
> Ved almindlig kørsel vil jeg klart foretrække en diesel, fordi kraften
> leveres ved lavere omdrejninger typisk mellem
> 1500 - 3500 og med betydeligt flere NM.
>
> Derfor kører jeg diesel nu!
>
> /Per
Hej Per
Tak for svaret - lige netop hvad jeg gerne ville vide (og ikke en
diesel-benzin slåskamp som en del af de øvrige indlæg bærer præg
af ;).
Jeg tror nu benzin'en er det bedste valg for mig. Jeg kører kun ca.
15000 om året, så iflg. mine beregninger vil dieselens ekstrapris på
ca. 50.000 først være tjent hjem om en 8-9 år. Og jeg tror jeg har
lidt mere brug for pengene nu :)
Jeg har tidligere kørt diesel og været glad for det ekstra moment ved
lavere omdrejninger. Men med V6'erens 170 heste tror jeg ikke jeg
kommer til at savne noget.
- Jeg må ud og se om jeg kan finde en forhandler i nærheden der ligger
inde med én jeg kan prøvekøre....
Hilsen
Thomas
| |
Brian (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 31-03-08 14:47 |
|
thomil wrote:
> - Jeg må ud og se om jeg kan finde en forhandler i nærheden der ligger
> inde med én jeg kan prøvekøre....
Meld endelig tilbage når du har prøvet én
/Brian
| |
|
|