DSG, Triptronic og multitronic.
Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-03-08 14:12

Hej

Hvad er forskellen på disse gearkasser? DSG, Triptronic og multitronic.

Fordele og ulemper

De kommer jo alle fra WAG

På forhånd tak

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 14:29

"Jan Pedersen" <spas@kirketerpsvej.dk> skrev :

>Hvad er forskellen på disse gearkasser? DSG, Triptronic og multitronic.

2 sekunders google afslørede dette :

dsg :

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

Triptronic :

http://en.wikipedia.org/wiki/Tiptronic

Multitronic :

http://en.wikipedia.org/wiki/Multitronic

>På forhånd tak

Velbe.............

--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-03-08 15:09

On Sat, 22 Mar 2008 14:29:12 +0100, jan_stevns wrote:

>2 sekunders google afslørede dette :

> [...]

Ja, det er glimragende.

Men det der Wikipedia? Er det ikke sådan noget hjemmstrikket noget,
hvor enhver amatør kan bidrage?

Var der ikke noget med at det er jysk?

Det ska' vær' online, å det må et' kåst' pæng'.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Møller

Dato : 22-03-08 17:30

> Men det der Wikipedia? Er det ikke sådan noget hjemmstrikket noget,
> hvor enhver amatør kan bidrage?

jow.
Et hvert indlæg er sandheden indtil andet er bevist

Derfor bruger jeg den mest som når jeg spise blødkogte æg..... med et gran salt.

Nå men hvis man har bevaret sin sunde skepsis, så er der en del at hente, men dobbeltchecke er udmærket.

men det er rigtigt, at
- VW's DGS er fremstilles på licens, det er BW der har patenterne.
- Porsche har udviklet tiptronic, men hvad de ejer jo også VW.
- at multitronic er fra ruder konges tid DAF O'matic, men Audi har videreudviklet det.

Så hvad VW selv har medvirket med det kan måske findes på Wikipedia )

Møller

Fra : Brian

Dato : 22-03-08 18:05

Møller wrote:

> men det er rigtigt, at
> - VW's DGS er fremstilles på licens, det er BW der har patenterne.

Jeg er ked af det, og ved godt det ikke er pænt gjort, men det er anden gang
på relativ kort tid at du kalder DSG for DGS.

Måske du skulle læse Wiki linket, og se hvad bogstaverne står for - så
hænger den måske bedre fat i huskeren

/Brian

Fra : Møller

Dato : 22-03-08 20:09

Brian skrev:

> Jeg er ked af det,
Det skal du ikke være, det er jeg ikke, hellere lave fejl end intet at lave.

>og ved godt det ikke er pænt gjort,
Nå hvad, bare det ikke er værre, så er det vel til at leve med.
Og på så essentielt et område som forkortelser, kan jeg jo nok ikke påberåbe mig, at i NG'er gør man
ikke opmærksom på stave-eller semantiske fejl.
Alle skal kunne være med

> men det er anden gang på relativ kort tid at du kalder DSG for DGS.
Uha ja da, men skal jeg skrive det 100 gange, så ubefæstede sjæle ikke tror, at det forkortes DGS og
ikke DSG
Og jeg er beæret over, at m du kan huske hvad jeg skriver i NG'en, så er det da ikke helt spildt.

> Måske du skulle læse Wiki linket, og se hvad bogstaverne står for - så
> hænger den måske bedre fat i huskeren
Nu har jeg linket i forvejen, så det er ikke nødvendigt, og måske er det Wiki der er forkert på den

Den er jo skrevet af de der gider, og når det først står skrevet, så får det ligesom mere autoritet
og helt sit eget liv. så er det op til andre at rette evt. fejl i det anarkistiske forum.

Du kan opfattes som en test på om du nu var kvik endnu.

Jeg ved godt hvad der burde være rigtigt, men det her tastatur fanger altså ikke de banaliteter om
direkte gear skifte, så at man i udlandet kalde det for en direkte skift gearboks viser jo hvor
håbløse de er
( og nu ingen bemærkninger om, at en konventionel gearkasse med stænger, snore og hiv og sving også
er direkte gear skifte, DGS )

Men skal jeg starte hele quizzen igen med forkortelser?
så vidt jeg husker vandt Uffe.

Hallo Uffe. Er det ikke korrekt?

Møller

Fra : Brian

Dato : 22-03-08 20:51

Møller wrote:

> [...]
> altså ikke de banaliteter om direkte gear skifte, så at man i
> udlandet kalde det for en direkte skift gearboks viser jo hvor

Helt klart, det er de andres fejl

Der var intet ondskabsfuldt eller bedrevidende i det, jeg fandt det bare
pudsigt at du lavede samme tankefejl to gange, på relativ kort tid - intet
andet.

Jeg har jo efterhånden lagt mærke til, at du ikke bryder dig om at man
bruger "vist nok" og "tror" her i gruppen

> ( og nu ingen bemærkninger om, at en konventionel
> gearkasse med stænger, snore og hiv og sving også er direkte gear
> skifte, DGS )

Som sagt, det er alle andres fejl

/Brian

Fra : Møller

Dato : 22-03-08 22:00

Brian skrev:
> [...]

> pudsigt at du lavede samme tankefejl to gange, på relativ kort tid - intet

Sådan opfattede jeg det heller ikke
Det var ikke en tankefejl, men nok lidt for hurtig på tangentene, men jeg håber på overbærenhed med
denne fatale fejl

> Jeg har jo efterhånden lagt mærke til, at du ikke bryder dig om at man
> bruger "vist nok" og "tror" her i gruppen

Det har du helt ret i, og jeg skal da være den første til at indrømme hvis/når jeg tage fejl.
"vist nok": "det aner jeg ikke en hujende fis om, men jeg vil da gerne kloge mig, måske har jeg ret"
"Tror": do.

Og så må jeg jo tage de tæv det kan gi'

Og som man siger: "sidst jeg tog fejl, viste det sig at være en fejl "

> Som sagt, det er alle andres fejl
Klart klart, det er samfundet og regeringens skyld, at jeg to gange er kommet til at bytte om på GS
og SG, jeg vil ikke love, at det ikke kan ske igen.

Og så vil jeg fortsætte med at kræve at man underbygger sine påstande når det er konkret viden det
drejer sig om, holdninger og politiske overbevisninger vil aldrig kunne gøres til eksakt videnskab,
og derfor har du måske også bemærket at jeg så vidt muligt sidder på hænderne når der er optræk til
holdningsdiskussioner, med mindre at jeg føler, at nu er man de helt der ude, hvor krisehjælp er
tiltrængt og socialpædagoger burde havde grebet ind for længst

fortsat god påske herfra.

Møller

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-03-08 17:55

"Møller" <em@upsg2n.dk> skrev i meddelelsen

> Men skal jeg starte hele quizzen igen med forkortelser?
> så vidt jeg husker vandt Uffe.
>
> Hallo Uffe. Er det ikke korrekt?

J, DVD.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Møller

Dato : 25-03-08 20:08

Per Henneberg Kristensen skrev:

> J, DVD.

OK

Møller

Fra : Claus Frørup

Dato : 22-03-08 16:11

Isang tao pinangalanan, Jan Pedersen nagsulat:

http://auto.howstuffworks.com/sequential-gearbox2.htm

http://www.audiworld.com/news/99/multitronic/content.shtml

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Møller

Dato : 22-03-08 17:31
Fra : Claus Frørup

Dato : 22-03-08 18:09

Isang tao pinangalanan, Møller nagsulat:

>Du ku bare havde kopieret brormand )
>
>Møller

Nah... jeg ka´ bedre li´ how stuff works

Det er egentlig sjovt, hvor hurtigt man kan finde informationer på
indernettet, i forhold til den tid det tager at skrive et indlæg på
usenet
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Møller

Dato : 22-03-08 19:51

Claus Frørup skrev:

> Nah... jeg ka´ bedre li´ how stuff works

Nu står du da vist til at blive sat uden for døren når der deles påskebryg ud

> Det er egentlig sjovt, hvor hurtigt man kan finde informationer på
> indernettet, i forhold til den tid det tager at skrive et indlæg på
> usenet

Nu holder du snart op, skal du ikke ud og køre bus, der er da ingen eksponering i at søge på nettet

Næ, men på den anden side, når "de" nu ikke kender muligheden med googling, yahoo, und so weiter,
eller har opbygget en linksamling, de vil få et hvert teknisk bibliotek til at blive misundelig, så
er det da rimeligt at man spørger der hvor man formoder at hele den samlede viden om biler i Danmark
findes, her! manden fik jo al den hjælp der var nødvendig og desuden nogle gode links og ideer til
hvordam man finde viden på nettet, nu mangler vi blot at lære "folk" sund skepsis i forhold til de
oplysninger de får i NG'er og på nettet.

Vi mangler da kun at nogle begynder at forlange at vi skal bruge webcam også

Men på den anden side, hvorfor?

Møller

Fra : Claus Frørup

Dato : 22-03-08 23:14

Isang tao pinangalanan, Møller nagsulat:

>Nu står du da vist til at blive sat uden for døren når der deles påskebryg ud

Hov,hov.... nu ikke uterlig!

>Nu holder du snart op, skal du ikke ud og køre bus, der er da ingen eksponering i at søge på nettet

Nah, man har et par fridage der lige skal drønes af

> [...]
>er det da rimeligt at man spørger der hvor man formoder at hele den samlede viden om biler i Danmark

Det er da rigtigt nok, men min holdning er nu at man laver lidt
forarbejde selv. Når man så ikke kan komme videre, er usenettet det
næste skridt på lærdommens vej.

> [...]
>hvordam man finde viden på nettet, nu mangler vi blot at lære "folk" sund skepsis i forhold til de
>oplysninger de får i NG'er og på nettet.

Alle de forskellige sider der findes med oplysninger, er skrevet af
mennesker..... og det er jo menneskeligt at fejle, som pindsvinet
sagde da det krøb ned fra gulvskrubben..

>Vi mangler da kun at nogle begynder at forlange at vi skal bruge webcam også
>
>Men på den anden side, hvorfor?

Tjah.... go figure

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Møller

Dato : 23-03-08 11:19

Claus Frørup skrev:

> Hov,hov.... nu ikke uterlig!

åh hvad, men du får nu nok en alligevel,
..
..
..
..
kan vel serveres ved gødyrenes vandingshul ,-)

> Nah, man har et par fridage der lige skal drønes af

Skal den så ikke bruges til at restaurere skibet

> Det er da rigtigt nok, men min holdning er nu at man laver lidt
> forarbejde selv. Når man så ikke kan komme videre, er usenettet det
> næste skridt på lærdommens vej.

Også min holdning, så jeg henviser også til diverse links, måske med en lidt sarkastisk attitude.

> Alle de forskellige sider der findes med oplysninger, er skrevet af
> mennesker..... og det er jo menneskeligt at fejle, som pindsvinet
> sagde da det krøb ned fra gulvskrubben..

Så ved du også hvordan de samme dyr elsker?
øh menneskeligt at fejle = pindsvin

>Tjah.... go figure

med widescreen )

hæ hæ han åd sgu maddingen

Møller

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-03-08 23:24

Jan Pedersen skriver:

> Hej
>
> Hvad er forskellen på disse gearkasser? DSG, Triptronic og multitronic.
>
> Fordele og ulemper
>
> De kommer jo alle fra WAG

Når du har klodset dig gennem linksene kommer den hurtige her:

DSG = mekanisk automatgearkasse med 2 koblinger. Har en sådan i min
firmaslæde, den fungerer rimeligt.

Tiptronic = Almindeligt automatgear med "plørehjul" - men med mulighed
for selv at vælge gearet vha gearstangen - hvilket DSG'en også har.

Multitronic = "Milliongear" (hvis du ved, hvad det betyder, ellers prøv
en knallert45, mange af dem har det samme) - et gear jeg ikke ville
vælge...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 23:34

On Sat, 22 Mar 2008 23:24:10 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

<...>

>Multitronic = "Milliongear" (hvis du ved, hvad det betyder, ellers prøv
>en knallert45, mange af dem har det samme) - et gear jeg ikke ville
>vælge...

Og hvorfor ikke - det er da sjovt at høre skidtet gå 7000 o/min fra
stilstand til 45+ (bare fordi max moment er 2,9 Nm ved 7000 o/min)
(not!!!!!!)
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-03-08 23:38

Ivan Madsen skriver:

> Og hvorfor ikke - det er da sjovt at høre skidtet gå 7000 o/min fra
> stilstand til 45+ (bare fordi max moment er 2,9 Nm ved 7000 o/min)
> (not!!!!!!)

Selvsamme problematik med en Audi med en masse heste. Spørg evt Jan
Stevns, han har også kørt en slæde med sådan et "elastikgear"....

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 23:44

On Sat, 22 Mar 2008 23:37:42 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Ivan Madsen skriver:

>Selvsamme problematik med en Audi med en masse heste. Spørg evt Jan
>Stevns, han har også kørt en slæde med sådan et "elastikgear"....

Jeg troede kun hr Stevns kørte V8 med pløre )

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 00:19

Ivan Madsen <> skrev :

>Jeg troede kun hr Stevns kørte V8 med pløre )

hov du - der er pløre i begge kasserne ;)

omtalte audi var en låner, der hurtigere end hurtigt blev afleveret

Føj en træg æske - for dølen da osse - selv en DAF44 ka da rubbe
elastikkerne hurtigere

Audi'en var underlig - fuld rulle, og man følte elastikken blive
strammet, desværre havde man glemt at smide fedt på vejen som klodsen
kunne glide på.

--
Jan_stevns

Fra : Møller

Dato : 23-03-08 11:47

jan_stevns skrev:

> hov du - der er pløre i begge kasserne ;)
>
> omtalte audi var en låner, der hurtigere end hurtigt blev afleveret
>
> Føj en træg æske - for dølen da osse - selv en DAF44 ka da rubbe
> elastikkerne hurtigere

det er måske fordi DAFfen havde luftkølede elasikker, så måske har du prøvet en model med strammede
elastikker (rubber-belted DAF design) meden Audien har smidt en jernkæde ind i oliebad.

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 15:55

Møller <em@upsg2n.dk> skrev :

>det er måske fordi DAFfen havde luftkølede elasikker, så måske har du prøvet en model med strammede
>elastikker (rubber-belted DAF design) meden Audien har smidt en jernkæde ind i oliebad.

Hvis der var nogen kæde i den Audi, var den da smidt ud, som et bedre
drivanker
--
Jan_stevns

Fra : Møller

Dato : 23-03-08 16:11

jan_stevns skrev:

> Hvis der var nogen kæde i den Audi, var den da smidt ud, som et bedre
> drivanker

Det skrev du, jeg turde ikke for brormand, han kunne jo tro jeg hentydede til det skæve skib: KIRI ?

Når man ser billeder af den burde den jo hedde "den flyvende hollænder"
PS har du/I set billederne af den lille båd der fik en kran fra "Kranexpressen" ned over sig for 2
mdr. siden.
http://nordkysten.nu/?Id=3046

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 16:51

Møller <em@upsg2n.dk> skrev :

>Det skrev du, jeg turde ikke for brormand, han kunne jo tro jeg hentydede til det skæve skib: KIRI ?

Skib ?

Det har intet med et skib af gøre - det er en jolle med sejl ;)

et skib har plads til mindst 4 biler i min verden - og det ved han
skam godt.
--
Jan_stevns

Fra : Møller

Dato : 23-03-08 17:14

jan_stevns skrev:

> Skib ?
>
> Det har intet med et skib af gøre - det er en jolle med sejl ;)

Godt nok noget af en sænkekøl

> et skib har plads til mindst 4 biler i min verden - og det ved han
> skam godt.

Dem kender jeg godt: kabelfærger.
Den i Egernsund havde godt nok kæde og en god gammel lastbilmotor:
"Frem til Egernsundbroens indvielse 19. juni 1968 blev overfarten betjent af kædefærgen »Egernsund«,
der var bygget 1926 af Brdr. Rohde, Toft. Den 52 fod lange og 20 fod brede træfærge trak sig frem og
tilbage langs en kæde i færgens centerlinie, og medtog såvel passagerer som biler og endda den
ordinære DSB rutebil.
Efter nedlæggelsen af overfarten skiftede den gamle kabelfærge status til husbåd og var sidste gang
optaget i Danmarks Skibsliste 1971."

og til oplysning for bror, bussemanden: rutebiler der skulle med den havde fået hævet bagenden og
sat rulle på, så den lavvande ikke slæbte det lange udhæng mod broklappen

Møller

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-03-08 21:36

> [...]
> Efter nedlæggelsen af overfarten skiftede den gamle kabelfærge status til
> husbåd og var sidste gang optaget i Danmarks Skibsliste 1971."

Se nu bragte du lige minderne fra barndommen frem i mig, og jeg sidder og
bliver helt nostalgisk med en lille tåre i øjenkrogen.
Den gang, da de var i gang med at bygge Egernsundbroen, var det et næsten
fast ritual hos min far og mig, at vi efter aftensmaden - mindst en 3-4
gange om ugen, cyklede ned til broen og færgen - min far snakkede med de
andre som samledes der og kiggede på byggeriet, og jeg legede og fiskede
ved færgelejet....
- tak for at du mindede mig om en masse gode barndomsminder ...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Møller

Dato : 23-03-08 21:48

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]
> fiskede ved færgelejet....
> - tak for at du mindede mig om en masse gode barndomsminder ...

Så må du da også hellere få links:

http://www.egernsund.dk/
Og her
http://www.egernsund.dk/info/egernsund/historie/foerognu.htm
kan du se før og nu billede ved at køre musen hen over.

og meget andet skægt og sørgeligt: alt det gamle er jo snart væk.

PS jeg var jævnligt med færgen fra øst til vest.
Fra skole over Gråsten og hjem, så kan du jo gætte på hvor jeg kom fra, hvor jeg gik i skole,

Møller

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-03-08 21:57

> [...]
>
> PS jeg var jævnligt med færgen fra øst til vest.
> Fra skole over Gråsten og hjem, så kan du jo gætte på hvor jeg kom fra,

Fint link! - jeg er født og opvokset i Alnor - dengang broen blev bygget,
gik jeg i den lille 4 klassede skole i Alnor - jeg har været 9-10 år gammel
da broen er blevet indviet.
Du er jo så nok en stak år ældre end mig, når du har gået i skole i
Sønderborg på det tidspunkt.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Møller

Dato : 23-03-08 22:04

Andreas M. Hansen skrev:

> Du er jo så nok en stak år ældre end mig, når du har gået i skole i
> Sønderborg på det tidspunkt.

Nop jeg cyklede.
Hjem-Braue-Gråsten-hjem
Skole var i Braue fø æ kom tæ Synneborre,
Men jeg havde en søster der boede i Gråsten,
den gang var det da ikke noget at cykle ca. 23.582,98 m pr dag. Jeg har lige målt det op på GE )

Møller

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-03-08 22:32

On Sun, 23 Mar 2008 22:04:23 +0100, Møller <em@upsg2n.dk> wrote:

> [...]
>Men jeg havde en søster der boede i Gråsten,
>den gang var det da ikke noget at cykle ca. 23.582,98 m pr dag. Jeg har lige målt det op på GE )

Jammerkommode.

Jeg havde samme afstand til Sindal Højere Almene Realskole, og når jeg
kom hjem var der udsigt til en lille tur ud til bønderne med
Vendsyssel Tidende, på 32 km.

Der var ingen smalle steder dengang.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Møller

Dato : 23-03-08 22:50

Folmer Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Jeg havde samme afstand til Sindal Højere Almene Realskole, og når jeg
> kom hjem var der udsigt til en lille tur ud til bønderne med

smalkost?

Hr. Folmer!
Det var ingen beklagelse, kun en konstatering.
Højere realskole, hvordan kom du ind der.... med din højde?

og Sindal: hvornår så I den første bakke
For der på heden er det fo sa fladt, at man ikke kunne trille æg til påske.

Nå du gamle: Smølbakke, Dybbølbanke, og alle de andre forskydniger i jordskorpen fra istiden, du
habde vel kun resterne fra smeltevandet at fremføre dit ungdommelige legeme på )

jeg har slet ikke taget med, at en anden søster boede i Hoptrup,lidt længere, og høstarbejde i
Højer, dog kun et par gange.

Jeg snakked med en vognmand i dag, men du har jo fået sæde i et lastautomobil igen, eller..

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 17:05

On Sun, 23 Mar 2008 00:19:05 +0100, jan_stevns wrote:

>hov du - der er pløre i begge kasserne ;)

begge? - har du kun to? den sidste hedder måske container?

>omtalte audi var en låner, der hurtigere end hurtigt blev afleveret
>
>Føj en træg æske - for dølen da osse - selv en DAF44 ka da rubbe
>elastikkerne hurtigere

Der var noget med at DAF'erne kunne køre lige så hurtigt baglæns som
forlæns (en bekendt, der lige havde fået pappet havde lånt mors
bil og skulle demonstrere for hoben - jeg var der desværre ikke - det
havde været et meget begivenhedsrigt forløb. Noget med at komme til at
rykke i rattet og en masse hvin og en smule rullen - ingen kom til
skade, men mor måtte tage bussen næste dag.)

>Audi'en var underlig - fuld rulle, og man følte elastikken blive
>strammet, desværre havde man glemt at smide fedt på vejen som klodsen
>kunne glide på.

Lidt ligesom da jeg fik lov at låne en Bimmer 520 aut - den var
rigeligt tung til maskinen og løb en helvedes masse omdrejninger. Viel
geschrei und nur wenig wolle )

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 17:30

Ivan Madsen <> skrev :

>begge? - har du kun to? den sidste hedder måske container?

Nøehh - der er jo også en Omega og den der Previa du har set på
BernerMarkedet

>Lidt ligesom da jeg fik lov at låne en Bimmer 520 aut - den var
>rigeligt tung til maskinen og løb en helvedes masse omdrejninger. Viel
>geschrei und nur wenig wolle )

hmm.. du er nok blevet fuppet lidt af bimmerens 6benede lyd

den jeg havde kortvarigt havde også pløreturbine, men var da kvik nok
i afsættet - men uhyggeligt trang indendøre, så den røg ud til højre
igen , var nu eller en ok bil (og til ok pris)
--
Jan_stevns

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-03-08 23:46

Jan Pedersen wrote:
> Hej
>
> Hvad er forskellen på disse gearkasser? DSG, Triptronic og
> multitronic.
> Fordele og ulemper
>
> De kommer jo alle fra WAG
>
> På forhånd tak

Største fordel ved en DSG er at det jo er en elektrisk skiftende manuel
gearkasse hvorimod Tiptronic er en gammeldags oliegearkasse der er elektrisk
virkdende.

Fordele: DSG - Ikke stort transmissiontab,

Ulemper DSG: Knapt så gennemprøvet teknologi der dog relativt hurtigt har
bevist sit værd og holdbarhed.

Fordele: Tiptr. Findes i versioner der kan klare flere NM i kraftoverførsel.
Muligvis blidere skift end DSG.

Ulemper; Går flere km kortere pr liter brændstof end en DSG.

/F

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 00:24

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev :

>Fordele: Tiptr. Findes i versioner der kan klare flere NM i kraftoverførsel.
>Muligvis blidere skift end DSG.

>Ulemper; Går flere km kortere pr liter brændstof end en DSG.

De flest automatkasser låser transmissionen i top gear, så tabet er
kun marginalt.

--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-08 06:35

Frank Leegaard skriver:

> Ulemper DSG: Knapt så gennemprøvet teknologi der dog relativt hurtigt har
> bevist sit værd og holdbarhed.

Men som man nok kunne programmere bedre.....

> Fordele: Tiptr. Findes i versioner der kan klare flere NM i kraftoverførsel.
> Muligvis blidere skift end DSG.

Nope.

> Ulemper; Går flere km kortere pr liter brændstof end en DSG.

Jeps, men er til gengæld oftest bedre programmeret.

Fra : Ole JN

Dato : 23-03-08 17:14

Med hensyn til Multitronic er jeg bestemt ikke enig med Jans kommentarer, og
har gjort helt andre erfaringer, benzin økonomisk bedre end en manuael
gearkasse, og som automat gearkasse betydelig mere behagelig helt uden
skift, og dermed en dejlig glidende kørsel.
Erfaringerne jeg har gjort er over 200'000 km med en sådan, og det både som
solo bil og som trækker med campingvogn.
Har tidligere kørt biler med almindelig automat gear, og foretrækker helt
sikkert multitronic.

Ole
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> schrieb im
Newsbeitrag news:47E5EBF6.F78A3315@du.kan.finde.den...

Fra : joppe

Dato : 23-03-08 11:36

Som tidligere nævnt er skiftet på DSG ikke godt med mindre det er en
benzin udgave. I Diesel udgaven skifter skifter det for sent (syntes
jeg). Jeg ved ikke om der er kommet ny revideret version men har ikke
hørt om det.