Tandrem skifteinterval Octavia - Hvad har ~
Fra : Carsten Andersen

Dato : 18-03-08 14:58

Hej,

Min Octavia 1,9 tdi (90 hk) 02/2004 har ifølge Skoda's tandremsfolder et
interval (Incl. spænderulle/omløberhjul) på 150.000 km, og dette er
bekræftet af autoriseret forhandler, som dog anbefaler skift ved 120.000 km.
Han har dog aldrig set motorhavari pga. af sprunget Tandrem.
Vandpimpen skal vel også skiftes?
Min har kørt 209.000 km og første skift er foretaget ved 120.000 km
Jeg er ikke interesseret i at gamble med min bil, men hvis de oplyser et
interval må det da forpligte, om ikke andet så pga. af kundetilfredshed.

Hvis din Octavia har samme interval, hvad har du så gjort - skiftet ved
150.000 km eller før, og hvorfor?

mvh

Carsten Andersen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-03-08 15:47

> Hvis din Octavia har samme interval, hvad har du så gjort - skiftet ved
> 150.000 km eller før, og hvorfor?

En kollega får sin Octavia (dog en benziner) serviceret i Tyskland - den
danske forhandler vil for "en sikkerheds skyld" skifte hvert 4 år/90 000
icl. vandpumpe og hele svineriet.
Hos Skoda i Flensburg da læser de derimod serviceplanen således at den
kontrolleres første gang ved 90 000, og kontrolleres derefter visuelt hver
30 000/2 år - og skiftes "når den trænger"
Adspurgt siger den tyske værkfører at han godt ved at man i Danmark er meget
ivrige efter at skifte tandremme, men da det står således i den tyske
serviceplan, så er det det man gør, og man har aldrig oplevet sprungne
tandremme på den konto.
Og et stempel fra en tysk Skoda forhandler i servicebogen er jo fuldtud lige
så godt som et dansk stempel - så min O2'er ryger også til Flensburg næste
gang den skal serviceres (60 000/4 år).
Servicet er 1000 - 1500 billigere end i DK, man sparer et par tandremme,
bilen bliver vasket efter servicet, og Skoda i Flensburg har trådløst
netværk, så man kan sidde og arbejde imens bilen serviceres

mvh

Andreas M. Hansen
- Som selvfølgelig ikke vil hænges op på at din tandrem havarerer hvis du
efterfølger ovennævnte

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 19-03-08 00:04

Andreas M. Hansen skrev:

> Servicet er 1000 - 1500 billigere end i DK, man sparer et par tandremme,
> bilen bliver vasket efter servicet, og Skoda i Flensburg har trådløst
> netværk, så man kan sidde og arbejde imens bilen serviceres

Jeg har umådelig svært ved at sidde og arbejde via trådløs netværk. Min
vognmand har desværre ikke haft råd til at investere i kameraer, og alt
anet habengut der skal til, for at jeg kan sidde i Flensborg og styre
lastbilen i Danmark.

Hint -- det er ikke alle, der har et kontorjob de kan tage med hjem.

Jesper

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 19-03-08 08:54

Jesper Jacobsen <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote in

> Hint -- det er ikke alle, der har et kontorjob de kan tage med hjem.

Snøft. Det er vel stadig en meget fin service. Hvis du ikke har arbejde kan
du jo surfe og læse i dfb (hvis du ikke har en bærbar pc, så se bort
fra dette).

--
vh, Erik BH

Fra : Brian

Dato : 19-03-08 20:29

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> kontrolleres første gang ved 90 000, og kontrolleres derefter visuelt
> hver 30 000/2 år - og skiftes "når den trænger"

Hvem dælen tør binde an på om en mekaniker kan se om tandremmen trænger til
et skift, eller ej ?

Det lyder temmelig useriøst, hvis skifteintervallet virkelig er defineret så
løst - eller det kan fortolkes derhen.

Godt man har kædetræk på slæden

/Brian

Fra : Morten Calundan

Dato : 20-03-08 10:36

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> interval må det da forpligte, om ikke andet så pga. af kundetilfredshed.
>
> Hvis din Octavia har samme interval, hvad har du så gjort - skiftet ved

120.000 lydere meget rimeligt. Det er jo en VW motor - og om den samme
motor
ligger i enten en Bora eller Golf - samme motor, er der forskelleligt
interval for skift af
tandrem. Så det kan seriøst blive til noget hø. Men 120.000 så er du på den
sikre side.
Der skiftes ALTID remstrammer/medløber hjul og vandpumpe samtidigt med en
tandrem
Alt andet er direkte tåbeligt. Du har lortet af lige godt - så kan man lige
så godt skifte det,
det koster ikke ret mange basse øre mere at få skiftet det hele nu man er
igang. og VW vandpumper
er ikke altid for gode, så kan man lige så godt skifte den før som sidst.
Har set et motorhaveri grundet manglende skift på medløberhjul - bare fordi
man ikke gad
ofre de få hundrede kroner (250,- eller i det nabolag) for at få gjort det
ordenligt første gang

- Morten