Problemer med Xenon og Volvo V 70
Fra : Thomas H. Jacobsen

Dato : 17-03-08 17:04

Hej

Jeg har lige et spørgsmål ang. eftermonteret Xenon til en Volvo V70, årgang
2005.

Dette har voldt mig en del besvær, men er nu kommet problemet nærmere,
regner jeg da med.

Når bilen er kold, vil den ene lampe ikke tænde. Det er altid den samme,
venstre side af bilen. Bilen kommer med en fejlmeddelelse om at der er en
defekt lampe i nærlyset. Når bilen har kørt lidt, ca. 10 min. kan jeg stoppe
bilen og starte den igen, hvorefter der kommer lys i lampen. Fejlmeddelelsen
forsvinder også. Resten af dagen vil der ikke være problemer. Jeg har fundet
ud af at bilen ikke leverer nok strøm når spændingsforsyningen/lampen er
kold. Jeg troede i første omgang at det evt. havde noget at gøre med
CAN-bus, og købte nogle CAN-bus adaptere. Dette hjalp ikke. Jeg har nu
monteret et hjælpe-relæ (DC) som tænder lampen med det samme nu, også når
bilen er kold. Dette har dog bevirket at ca. 30 sek. efter bilen er startet,
står relæet og "klapper."
Lidt på samme måde når man monterer et DC-relæ i en AC-installation. Nå, jeg
prøver så at måle om der kan være noget om dette, og måler frekvensen. Jeg
ved godt at en bil anvender DC, men der sidder jo en AC-generator i den.
Frekvensen står og svinger mellem 69 og 90 Hz, og efter ca. 30 sek. lægger
den sig fast på 76,29 Hz. Man kan faktisk også høre på motoren at den får
lidt en anden gang når dette sker. Relæet begynder nu at klappe igen, med
samme frekvens. Hvad kan der være galt? Det skal lige nævnes, at der også
måles en frekvens på 76,29 når Xenon-kittet ikke er monteret. Så det er ikke
det der går ind og fremkalder denne frekvens.

Det skal også lige siges, at måler jeg på min anden bil, en Mazda 323 årgang
98, kan der ikke måles nogen frekvens.

Jeg håber at der sidder nogen der har en løsning på mit problem.
--
Mvh.

Thomas Jacobsen

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 17-03-08 20:34

Hej Thomas.

Jeg har ikke direkte løsningen på dit problem, men kan bidrage med følgende.

Jeg kender selv to der har eftermonteret xenon, i det ene tilfælde, hvor man
bruger de alm. lamper, og købt kit, også en 2005 model som din, og i den bil
ved jeg der blev eftermonteret nogle modstande på lygterne for at få det til
at køre, og det var en autoelektriker der fiksede problemet.

Det andet tilfælde er også en 2005 model, som har fået helt originale sæt
xenonlygter monteret, og det virkede ikke. Jeg er bekendt med at denne
volvoejer måtte sætte sine originale pærer ind i kredsløb, så bilen blev
narret til at tro at den kun kørte med standardlamper. De ekstra pærer havde
han monteret i motorrummet, og sjældent har jeg set et elektroproblem blive
løst så vildt.

For mig at se er det uendeligt svært at narre canbus systemet i volvoen, og
jeg ville nødig give mig af med at eftermonteret xenon på bilen. Selv har
jeg en v70 model 2004 med originalmonteret xenon, og det klarer bilen jo
uden problemer. Men da jeg skulle have et andet navigationsdrev monteret,
skulle bilen opdateres i canbus for at registrere at den havde et drev
overhovedet.

Hvordan kan du fortælle din volvo at den nu har xenonlygter?

Mvh.
Nicolai

Fra : Thomas H. Jacobsen

Dato : 17-03-08 23:26

Hej Nicolai

Tak for dit svar.

Jeg ved ikke om jeg decideret skal narre bilen til at tro der er monteret
xenon, da den ikke viser nogen fejlmelding. Men det kan selvfølgelig godt
være at man kan aflæse en fejlmelding via værkstedets computer. Dette er jeg
dog ikke så bekymret for. Jeg har også tænkt på det med en effektmodstand,
da man jo sætter effekten ned fra 55 W til 35 W. Men igen, det lader til at
de 35 W er nok til at bilen ikke melder fejl.

Men tak for svaret.

Mvh.

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-08 23:33

"Thomas H. Jacobsen" skriver:

> Jeg ved ikke om jeg decideret skal narre bilen til at tro der er monteret
> xenon, da den ikke viser nogen fejlmelding.

Bilen skal omkodes.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 18-03-08 14:11

Volvo vil sikkert ikke omkode bilen fra alm. lamper til xenon, da de har en
politik der siger at så kan man jo bare have købt en bil med originalt xenon
fra starten af.

Måske man kan få alternative forhandlere til at lave omkodningen, men om det
så lykkes ved jeg ikke.

Der må være egentlige autoelektrikere der kan finde løsningen for dig,
f.eks. firmaet autolys i Åby, i udkanten af århus.

Mvh.
Nicolai

Fra : Thomas H. Jacobsen

Dato : 18-03-08 21:36

Hej igen Nicolai

Jeg har sådan set fundet en løsning på problemet.

Her til morgen tænkte jeg, at jeg kunne da lige slå den over på positionslys
inden jeg satte den til at forvarme, altså til tænding. Jeg startede
derefter bilen, og satte lyskontakten tilbage til normal position, altså
kørelys. Begge lamper tændte, selvom de begge var kolde, og den har kørt
uden problemer resten af dagen. Der er heller ingen fejlmeddelelse. (Det var
der dog heller ikke før.) Så jeg tror ikke jeg vil gøre mere ved det nu. Jeg
kan godt leve med at skulle sætte den over på positionslys når den er kold,
inden jeg starter den første gang om morgenen.

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 19-03-08 07:59

Hej Thomas.

Det lyder næsten for nemt hvis du kan løse problemet på den måde, men lad os
da inderligt håbe det bedste.

Med venlig volvohilsen