Peugeot 406 vs. Ford Mondeo..??
Fra : PMH

Dato : 16-03-08 00:16

Hej

Jeg kigger lidt på bil i prisklassen 100-120k.(Benzin)

Jeg har kig på Pug 406 - 4 dørs, da jeg før har haft 406'er,
og var godt tilfreds med den.
Jeg hører/læser godt nok mange skrækhistorier om el problemer
i netop 406.
Dem jeg kigger på er 2,0 med 136 hk årg. 2001-2003, og med
max 150.000 på klokken.
Evt. TS4 med 160 hypper.

Jeg har også fået øje på Ford Mondeo.
(troede dog aldrig at det skulle ske..)
Men modellen fra 2001 og frem, syntes jeg ligner en fornuftig bil.
Jeg kender dog ikke meget til Ford, da den eneste jeg har ejet var
en 78' Taunus i 1984..
Jeg læser dog lidt om, at netop Mondeo i årgang 2001-2003 havde
nogle problemer med rust i dørene.
Dem jeg kigger på, er 1,8 Trend 125 hk. årg. 2001-2002 med max
150.000 km på bagen.

Jeg har dog lidt svært ved at tage stilling til, hvilken af de nævnte
modeller der vil være det bedste køb, forudsat at jeg kan finde
køreglæde i dem begge.
Udstyr er der jo næsten lige meget af i dem begge.
Det skal siges at jeg faktisk aldrig har prøvet at køre i en Mondeo,
og derfor ikke ved om den kører bedre eller ringere end en 406'er.

Erfaringer med Mondeo og 406'er i nævnte model og årg., tages
imod med glæde..

Mvh
PMH

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 16-03-08 02:52

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og derfor ikke ved om den kører bedre eller ringere end en 406'er.
>
> Erfaringer med Mondeo og 406'er i nævnte model og årg., tages

Det er vist et spørgsmål om smag og behag. Begge biler er i sammen gruppe,
hvad størrelse angår. så det kommer nok mere an på detaljerne mellem de to
biler. Jeg har haft et par Peugeot'er: En 206 fra allerførste årgang, og min
nuværende 407 SW. Ingen af dem har haft problemer med el-systemet, eller med
noget andet i øvrigt. Selvom el-systemet altid har været nævnt som en
svaghed hos franske biler, og især Peugeot.

Har også haft en Ford Mondeo fra '97 (altså modellen før dén du overvejer)
Fin, og rigtig rummelig st.car. Med en 1,8 liter benzinmotor var det ikke
nogen racerbil, men den klarede i øvrigt arbejdet helt fint. Jeg købte den
efter ca. 80.000km på klokken og solgte den, efter den stod på ca.
125.000km. Jeg havde ingen problemer med bilen overhovedet.

De nyere Mondeo'er har vist, som du nævner, haft probs. med rust - kig efter
dét. 406'erne - uden at kende dem nøjagtigt - vil jeg mene, at de er fra de
sidste årgange, og dermed efterhånden fri for tekniske 'børnesygdomme'. Men
alderen kan der jo ikke ændres ved, så almindelig slitage og evt. rust, skal
du selvfølgelig holde øje med. 'Trend'-udgaven af Mondeo'en er vist en
halv-skrabet version. Mon ikke du kan ikke finde een på et højere
udstyrsniveau, til samme pris, hvis du leder lidt? Husker ikke hvad de
hedder.

TS4 er jo en 'højpotent' udgave af 406. Pas på med slitagen på moter og
drivlinie. De modeller kan, i sagens natur, have været kørt hårdere end
'alm.' udgaver.

Der er overordnet tale om to gennemprøvede bilmodeller. Men udover evt. rust
i Ford'en, og alm. forbehold for slitage og unormalt misbrugte eksempler,
ville jeg ikke umiddelbart ha' probs. med at anbefale begge.

Fra : Jim Bob

Dato : 16-03-08 10:01

> [...]
> noget andet i øvrigt. Selvom el-systemet altid har været nævnt som en
> svaghed hos franske biler, og især Peugeot.

Har haft begge. Mondeo'en er betydeligt større en
406. Mondeo'en kører bedre og har bedre sæder.
Ville klart vælge Mondeo, hvis altså den har været
rustbehandlet.

//JB

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-08 10:27

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@tv.dk> skrev i en meddelelse

> Men udover evt. rust i Ford'en

Ford skifter dørene uden bøvl.
Det er min fornemmelse nu en del år efter 'sagen' med 3M sealingen...
De sku' være meget large modsat Mercedes hvad reklamationer angår.

Fra : PMH

Dato : 16-03-08 20:06

Hej igen

Jeg takker for de meget uddybende svar..
Er meget taknemlig.

Jeg vil ud og prøve en tur i en Mondeo en af dagene, så
må vi se..
Var lige omme ved den lokale Ford pusher idag, og fandt en
lidt nyere Mondeo, og jeg syntes faktisk at man sidder rigtig
godt i sæderne, og kørestillingen er fin.
Man får meget bil for pengene, i forhold til så mange
andre mærker.

Mvh
PMH

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 01:52

On Sun, 16 Mar 2008 00:16:17 +0100, "PMH" <tjaa@tjaa.dk> wrote:

> [...]
>og derfor ikke ved om den kører bedre eller ringere end en 406'er.
>
>Erfaringer med Mondeo og 406'er i nævnte model og årg., tages

Der holder en 406 2,0 fartpilot regnsensor benzin hos ford i riskov
Århus (ved ikke hvor du kommer fra) 2002 så hvit jeg husker 80.000 km
og den har holdt der siden nov 2006. (har jeg hørt fra gutten der
havde den, de købte den hvis for dyrt 105000 kr)
Kørte og gør sikkert 100% uden problemer (bortset fra motor advarsen
tænte med anti poulution en gang imellem) forsvandt igen efter 50-100
km.
Mon ikke der er modne til en hurtig billig handel

Fra : tinus nielsen

Dato : 17-03-08 19:55

jeg ville foretrække ford. Er på mondeo nr 2 nu og har aldrig før ejet en
bil med så lidt bøvl de har begge kunnet køre alle dage uden nogen
problemer. Har aldrig haft brug for autohjælp siden jeg skiftede til mondeo
det havde jeg til gengæld da jeg kørt peugeot tror nok jeg havde 5 tilfælde
med den.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 19:52

On Mon, 17 Mar 2008 19:54:43 +0100, "tinus nielsen"
<tinushnielsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det havde jeg til gengæld da jeg kørt peugeot tror nok jeg havde 5 tilfælde

Hejsa

Ja man kan aldrig vide

Jeg kørte 406 og var kun på værksted med bilen til service eftersyn.
(30000 km eftersyn)
Nu kører jeg mondeo og har ud over de 2,5 standard eftersyn 20000 km
pr år været minimum på værsted 3 gange ekstra på 1,5 år.
(Dårligt installeret mobil telefon)
(små problemer kun halv elforrude da fabrikken ikke havde skubbet en
sikring ordentligt i)
benzin deksel der ikke kunne åbnes uden vold)

Indrømmet små problemer men tror sq de er stortset lige gode.
(ps jeg har dog kun biler der er 2-3 år gamle og købt fra nye og dette
spiller selvfølgeligt ind.

Men mondeo er en kanon bil bare synd at en 2,0 bezin stationcar er død
som en gammel kælling (æv hvorfor er diselbiler så dyre at køre i.)
min gamle 406 kunne derimod flytte sig og ville hvergang rykke fra
mondeoen