/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvilket dæktryk
Fra : jakob@vernersen.dk


Dato : 15-03-08 09:08

Jeg har netop udskifttet mine 175/65 R 14 T vinterdæk med nogle 195/50
R 15 (82T) sommerdæk. På vinterdækkene har jeg anvendt dæktrykket som
er foreskrevet i bilens (Renault Megane) manual, dvs. 2.1/2.0 bar.
Skal jeg have et tilsvarende tryk i mine nye dæk? Der står intet på
siden af dækket vedr. tryk.

På forhånd tak.

 
 
Morten Calundan (15-03-2008)
Kommentar
Fra : Morten Calundan


Dato : 15-03-08 17:00

35psi for 31psi bag

<jakob@vernersen.dk> wrote in message
news:ad705385-5b89-4fc2-9d63-2384ed1b2687@i12g2000prf.googlegroups.com...
Jeg har netop udskifttet mine 175/65 R 14 T vinterdæk med nogle 195/50
R 15 (82T) sommerdæk. På vinterdækkene har jeg anvendt dæktrykket som
er foreskrevet i bilens (Renault Megane) manual, dvs. 2.1/2.0 bar.
Skal jeg have et tilsvarende tryk i mine nye dæk? Der står intet på
siden af dækket vedr. tryk.

På forhånd tak.



Claus Nygaard-Peders~ (16-03-2008)
Kommentar
Fra : Claus Nygaard-Peders~


Dato : 16-03-08 10:18

Morten Calundan skrev:
> 35psi for 31psi bag
>

Det spørgsmål kan da ikke besvares ved bare at slynge et par værdier ud!

Som udgangspunkt skal du have det samme dæktryk uanset dimensionen, men
de fleste foretrækker at hæve trykket 0,2 bar ved udskiftning til dæk
der er bredere og har lavere profil.

Mange bruger i øvrigt også at hæve dæktrykket med 0,2 bar ved kørsel med
vinterdæk.

Der er ikke noget klart svar på dit spørgsmål, men hvis du starter med
at hæve dæktrykket med 0,2 bar i sommerdækkene i forhold til de
forekrevne dæktryk fra bilproducenten og så løbende holder øje med
slidtagen af dækkene så vil du kunne regulere dæktrykket ved begyndende
tegn på forkert slid. Med forkert slid menes at dækket ikke slides
ensartet på tværs af trædefladen.


Mvh
Claus

Morten Calundan (16-03-2008)
Kommentar
Fra : Morten Calundan


Dato : 16-03-08 16:57


"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message
news:47dce5bf$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> Morten Calundan skrev:
>> 35psi for 31psi bag
>>
>
> Det spørgsmål kan da ikke besvares ved bare at slynge et par værdier ud!
>
> Som udgangspunkt skal du have det samme dæktryk uanset dimensionen, men de
> fleste foretrækker at hæve trykket 0,2 bar ved udskiftning til dæk der er
> bredere og har lavere profil.
>
> Mange bruger i øvrigt også at hæve dæktrykket med 0,2 bar ved kørsel med
> vinterdæk.
>
> Der er ikke noget klart svar på dit spørgsmål, men hvis du starter med at
> hæve dæktrykket med 0,2 bar i sommerdækkene i forhold til de forekrevne
> dæktryk fra bilproducenten og så løbende holder øje med slidtagen af
> dækkene så vil du kunne regulere dæktrykket ved begyndende tegn på forkert
> slid. Med forkert slid menes at dækket ikke slides ensartet på tværs af
> trædefladen.
>
>
> Mvh
> Claus

Argumenter du blot med Autodata. Det er hvad der står skrevet - og
erfaringsmæssigt er det
ikke helt ved siden af.

- Fortsat god søndag



Kent Friis (16-03-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 16-03-08 20:51

Den Sun, 16 Mar 2008 16:57:10 +0100 skrev Morten Calundan:
>
> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message
> news:47dce5bf$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>> Morten Calundan skrev:
>>> 35psi for 31psi bag
>>>
>>
>> Det spørgsmål kan da ikke besvares ved bare at slynge et par værdier ud!
>>
>> Som udgangspunkt skal du have det samme dæktryk uanset dimensionen, men de
>> fleste foretrækker at hæve trykket 0,2 bar ved udskiftning til dæk der er
>> bredere og har lavere profil.
>>
>> Mange bruger i øvrigt også at hæve dæktrykket med 0,2 bar ved kørsel med
>> vinterdæk.
>>
>> Der er ikke noget klart svar på dit spørgsmål, men hvis du starter med at
>> hæve dæktrykket med 0,2 bar i sommerdækkene i forhold til de forekrevne
>> dæktryk fra bilproducenten og så løbende holder øje med slidtagen af
>> dækkene så vil du kunne regulere dæktrykket ved begyndende tegn på forkert
>> slid. Med forkert slid menes at dækket ikke slides ensartet på tværs af
>> trædefladen.
>
> Argumenter du blot med Autodata. Det er hvad der står skrevet - og
> erfaringsmæssigt er det ikke helt ved siden af.

Står der tilfældigvis også hvilke dæk Jakob har valgt at sætte på
bilen?

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Morten Calundan (16-03-2008)
Kommentar
Fra : Morten Calundan


Dato : 16-03-08 21:29


"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
news:47dd7a3c$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Sun, 16 Mar 2008 16:57:10 +0100 skrev Morten Calundan:
>>
>> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message
>> news:47dce5bf$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Morten Calundan skrev:
>>>> 35psi for 31psi bag
>>>>
>>>
>>> Det spørgsmål kan da ikke besvares ved bare at slynge et par værdier ud!
>>>
>>> Som udgangspunkt skal du have det samme dæktryk uanset dimensionen, men
>>> de
>>> fleste foretrækker at hæve trykket 0,2 bar ved udskiftning til dæk der
>>> er
>>> bredere og har lavere profil.
>>>
>>> Mange bruger i øvrigt også at hæve dæktrykket med 0,2 bar ved kørsel med
>>> vinterdæk.
>>>
>>> Der er ikke noget klart svar på dit spørgsmål, men hvis du starter med
>>> at
>>> hæve dæktrykket med 0,2 bar i sommerdækkene i forhold til de forekrevne
>>> dæktryk fra bilproducenten og så løbende holder øje med slidtagen af
>>> dækkene så vil du kunne regulere dæktrykket ved begyndende tegn på
>>> forkert
>>> slid. Med forkert slid menes at dækket ikke slides ensartet på tværs af
>>> trædefladen.
>>
>> Argumenter du blot med Autodata. Det er hvad der står skrevet - og
>> erfaringsmæssigt er det ikke helt ved siden af.
>
> Står der tilfældigvis også hvilke dæk Jakob har valgt at sætte på
> bilen?
>
> Mvh
> Kent
> --
> "So there I was surrounded by all these scary creatures
> They were even scarier than what Microsoft call features"
> - C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Der er blot gået ud fra de opgivede dimentioner på dækkene.
Men hvis du tænker på dækmærke lige frem. Så er vi nede i det
vi på godt dansk kan kalde for "flueknepperi" - det sådan noget småt noget.
Så skal han vel sagtens også ændre dæktryk om han kører om dagen eller
natten ?

Du kan godt se det ikke holder en meter ?



Folmer Rasmussen (16-03-2008)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 16-03-08 21:51

On Sun, 16 Mar 2008 21:29:23 +0100, "Morten Calundan"
<morten_calundan@hotmail.com> wrote:

>
>"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
>news:47dd7a3c$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den Sun, 16 Mar 2008 16:57:10 +0100 skrev Morten Calundan:
>>>
>>> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message
>>> news:47dce5bf$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Morten Calundan skrev:

>> Står der tilfældigvis også hvilke dæk Jakob har valgt at sætte på
>> bilen?
>>
>> Mvh
>> Kent
>> --
>> "So there I was surrounded by all these scary creatures
>> They were even scarier than what Microsoft call features"
>> - C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).
>
>Der er blot gået ud fra de opgivede dimentioner på dækkene.
>Men hvis du tænker på dækmærke lige frem. Så er vi nede i det
>vi på godt dansk kan kalde for "flueknepperi" - det sådan noget småt noget.
>Så skal han vel sagtens også ændre dæktryk om han kører om dagen eller
>natten ?
>
>Du kan godt se det ikke holder en meter ?

>--

Jeg vil følge nøje med i dine anstrengelser for at fuldføre det
projekt.

At få Kent Friis til at ændre standpunkt er ikke den nemmeste sag i
verden.

--

Venlig hilsen
Folmer

Kent Friis (16-03-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 16-03-08 22:19

Den Sun, 16 Mar 2008 21:29:23 +0100 skrev Morten Calundan:
>
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
> news:47dd7a3c$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den Sun, 16 Mar 2008 16:57:10 +0100 skrev Morten Calundan:
>>>
>>> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message
>>> news:47dce5bf$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Morten Calundan skrev:
>>>>> 35psi for 31psi bag
>>>>>
>>>>
>>>> Det spørgsmål kan da ikke besvares ved bare at slynge et par værdier ud!
>>>>
>>>> Som udgangspunkt skal du have det samme dæktryk uanset dimensionen, men
>>>> de
>>>> fleste foretrækker at hæve trykket 0,2 bar ved udskiftning til dæk der
>>>> er
>>>> bredere og har lavere profil.
>>>>
>>>> Mange bruger i øvrigt også at hæve dæktrykket med 0,2 bar ved kørsel med
>>>> vinterdæk.
>>>>
>>>> Der er ikke noget klart svar på dit spørgsmål, men hvis du starter med
>>>> at
>>>> hæve dæktrykket med 0,2 bar i sommerdækkene i forhold til de forekrevne
>>>> dæktryk fra bilproducenten og så løbende holder øje med slidtagen af
>>>> dækkene så vil du kunne regulere dæktrykket ved begyndende tegn på
>>>> forkert
>>>> slid. Med forkert slid menes at dækket ikke slides ensartet på tværs af
>>>> trædefladen.
>>>
>>> Argumenter du blot med Autodata. Det er hvad der står skrevet - og
>>> erfaringsmæssigt er det ikke helt ved siden af.
>>
>> Står der tilfældigvis også hvilke dæk Jakob har valgt at sætte på
>> bilen?
>
> Der er blot gået ud fra de opgivede dimentioner på dækkene.

Hvis du mener at kunne finde det ud fra det alene, så prøv om du
kan finde ud af hvor meget dæktryk mine sommerdæk skal have...

215/16R40.

Hint: Der er en del forskel på dæktrykket imellem forhjulene og
baghjulene.

Og hvis du er rigtig dygtig, kan du måske også se om det er forhjulene
eller baghjulene der skal have højest dæktryk? Eller kan du først se
det når jeg skifter til sommerdæk, der er jo ingen garanti for hvilket
sæt der ender på forhjulene og hvilket der ender på baghjulene.

> Men hvis du tænker på dækmærke lige frem.

Det er vel ikke mærket i sig selv der gør forskellen, men mere
gummi-typen og konstruktionen - men det ved fabrikanten vel bedst
hvorfor der er forskel.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Ove Kjeldgaard (17-03-2008)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 17-03-08 20:00

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvis du mener at kunne finde det ud fra det alene, så prøv om du
>kan finde ud af hvor meget dæktryk mine sommerdæk skal have...
>
>215/16R40.
>
Hvor meget luft er der plads til i det dæk?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Kent Friis (17-03-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 17-03-08 20:57

Den Mon, 17 Mar 2008 19:59:47 +0100 skrev Ove Kjeldgaard:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>>Hvis du mener at kunne finde det ud fra det alene, så prøv om du
>>kan finde ud af hvor meget dæktryk mine sommerdæk skal have...
>>
>>215/16R40.
>>
> Hvor meget luft er der plads til i det dæk?

Plads til? Det kommer vel an på trykket? Hvad mener du?

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

jakob@vernersen.dk (15-03-2008)
Kommentar
Fra : jakob@vernersen.dk


Dato : 15-03-08 12:21

On Mar 15, 5:00 pm, "Morten Calundan" <morten_calun...@hotmail.com>
wrote:
> 35psi for 31psi bag

Mange tak. Kan jeg finde den information et sted på nettet?

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste