Audibil
Fra : Arne Skriver

Dato : 12-03-08 23:29

Jeg er ikke helt hjemmevant i gruppen, så jeg prøver mig frem.

Jeg har lige købt en Audi 80 (mere ved jeg ikke). Forhandleren siger, at
eftersom der er "katalysator" i bilen (der er fra 89) kan jeg køre på oktan
92.

Min bror påstår at jeg ødelægger min bil ved at køre 92.

Hvad er rigtigt?

Hvordan fungerer en katalysator?

Fra : Allan F

Dato : 13-03-08 02:32

"Arne Skriver" <skriverkarlen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> oktan
> 92.
>
> Min bror påstår at jeg ødelægger min bil ved at køre 92.

Katalysatoren har ikke noget med oktantallet at gøre. Oktantallet er et
udtryk for hvordan motoren kører i forhold til et ideal-brændstof bestående
af Oktan (C8H18). Hvis oktantallet er for lavt til motoren, vil brændstoffet
detonere i stedet for eksplodere, og dermed vil forbrændingen være for
'skarp' og vil slide stemplerne og med tiden beskadige motoren. For at finde
ud af hvilken brændstof der er det rette for din bil, så ring til importøren
(SMC) og sørg for at have stelnummeret klar.

Katalysatoren fungerer ved at udstødningsgasserne reagerer med nogle
ædelmetaller der er lagt på overfladen af en porøs keramikblok, og CO og NOx
og kulbrinter forvandles til CO2, N2 og vand. Ædelmetallerne indgår ikke i
processen, men forøger reaktionshastigheden voldsomt.

Forestil dig en kæmpe stabel sugerør lagt parallelt, limet sammen og de
indre flader belagt med f.eks. platin. Denne blok er fastgjort i en box på
udstødningen, så gasserne løber gennem sugerørerne. Når udstødningsgasserne
har varmet katalysatoren op, vil de uønskede gasser ramme platinen sammen
med uforbrugt ilt, og forvandles til uskadelige gasser.

Allan F

Fra : KASO

Dato : 13-03-08 07:47

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> "Arne Skriver" <skriverkarlen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Katalysatoren har ikke noget med oktantallet at gøre.

Rigtigt - men der var forskel på motoren i Audi 80 afhængig af, om den havde
katalysator eller ej - så derfor kan forhandlerens udsagn godt være rigtigt.
Modeller med katalysator havde svjh. en motor med lidt større slagvolumen +
div. andre ændringer for at kompensere for krafttabet som følge af
katalysatoren. Der er sikkert andre her, der husker flere detaljer - inkl.
oktantal for de forskellige varianter.....

Fra : Allan F

Dato : 13-03-08 14:37

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> følge af katalysatoren. Der er sikkert andre her, der husker flere
> detaljer - inkl. oktantal for de forskellige varianter.....

Jeg forholdt mig også bare til den tekniske sammenhæng. Det var derfor jeg
foreslog at sende stelnummeret forbi SMC. Jeg har haft en bil, som jeg
manglede nogle oplysninger på, og dem kunne de slå op.

Allan F

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 13-03-08 17:18

"Arne Skriver" <skriverkarlen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg har lige købt en Audi 80 (mere ved jeg ikke). Forhandleren siger, at
> eftersom der er "katalysator" i bilen (der er fra 89) kan jeg køre på

Står sådan en oplysning ikke altid på indersiden af klappen foran
tankdækslet?
Hvad siger manualen?

Fra : OZ3BTO

Dato : 14-03-08 00:24

> [...]
oktan
> 92.
>
> Min bror påstår at jeg ødelægger min bil ved at køre 92.

Kør den næsten helt tør og tank så en kvart tank 92... kør så en tur hvor du
tæsker bilen lidt
Tændings banker den så kan den ikke og bør straks fyldes med 95.. Banker
den ikke kan den fint køre på det.

Evt kan tændingen indstilles så bilen kan køre på 92 .. Fik jeg gjort på
min gamle siera fra 85

Erik

Fra : SB

Dato : 14-03-08 07:09

> [...]
> den ikke kan den fint køre på det.
>
> Evt kan tændingen indstilles så bilen kan køre på 92 .. Fik jeg gjort på

Den Audi 80 jeg engang havde kunne ikke lide oktan 92, lød som et metal
piskeris i en gryde
ved 95 var der intet, gad ikke få den stillet i motoren, som SMC sagde man
kunne, havde en ide om der nok var en grund til tyskerne havde sat den som
de havde
Men den kunne godt køre på det, lød bare underlig, så sælger har vel på en
måde ret

Søren