Andre ejere af Skoda Fabia årgange frem ti~
Fra : Carsten og Charlotte

Dato : 12-03-08 21:12

Hej alle

Jeg oplever nogle fejl på min eller meget fornuftige Skoda Fabia, primært
utilsigtede lyde i venstre side foran ved højrekrængning. men kan ikke får
hverken aut. værsted eller uvildigt værksted til at bekræfte dette.

Derfor søger jeg andre med denne bil som evt. har oplevet samme men fundet
fejlen.

Det er en lille forsigtig klonklyd sådan lidt over i lidt knagende lyd.

f.eks.

Jeg kører med ca 30 km/t ned af vores lokale villavej og svinger så bilen
højre og venster hele tiden.

så knager det eller noget lignende fra venstre side..hver gang jeg drejer
til højre.

Jeg har sgu snart givet op men ville gerne finde fejlen inden juni hvor
garantiperioden udløber.

håber på en venlig og klog sjæl.

PS: der skulle efter 2 forskellige værksteders vurdering ikke være noget
galt i styretøjet men hvem ved.

hilsen Carsten

Fra : Kent \(bærbar\)

Dato : 12-03-08 22:28

"Carsten og Charlotte" <cc.FpaJlmE@cRN.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> garantiperioden udløber.
>
> håber på en venlig og klog sjæl.
>
> PS: der skulle efter 2 forskellige værksteders vurdering ikke være noget

Knager den også et par gange, hvis du stiger ud af bilen, tager fat i
karmen og vipper bilen lidt fra side til side?

Har du fået undervognsbehandlet bilen fra ny?

Vh Kent
Fabia Combi 1,9 TDI årg. 2006

Fra : co@ch [4130]

Dato : 12-03-08 23:51

"Carsten og Charlotte" <cc.FpaJlmE@cRN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> højre og venster hele tiden.
>
> så knager det eller noget lignende fra venstre side..hver gang jeg drejer

Jeg havde samme lyd/problem på min Mazda 323.
Lyden kom altid ved nedbremsning til lav fart for derefter at svinge (i mit
tilfælde) til venstre

Det var de små stabilisator led ved forhjulene.
Tilsyneladende så de ikke ud til at fejle noget...indtil de blev pillet
af....leddene kunne da pilles fra hinanden med de bare næver. Og det er
skidt.
Det var ca. ved 50.000 km

Mvh
Bri@n

Fra : Sørensen

Dato : 13-03-08 10:17

"Carsten og Charlotte" <cc.FpaJlmE@cRN.dk> wrote in message
> [...]
> hverken aut. værsted eller uvildigt værksted til at bekræfte dette.
>
> Derfor søger jeg andre med denne bil som evt. har oplevet samme men fundet

Jeg havde min Fabia Combi fra 2002 på værksted med nogenlunde samme problem
En nærmest knirkelyd ala "gummi mod gummi", som kom ved ujævn kørsel, fx
også hurtig løft af koblingen, skrapt sving i nogle tilfælde m.v. - men ikke
ved små ujævnheder i vejen... Kunne dog ikke lokalisere knirkelydens
oprindelsessted HELT præcist..

Det var "stabilisatorarmen", den var gal med, mener jeg de kaldte den.
Altså den der forhindrer at bilen hopper for voldsomt rundt hvis man fx
kører forbi en lastbil i stormvejr - aner ikke om den egentlig hedder et
tårnleje eller andet..

Jeg har tidligere haft klonk-lyde tydeligt fra det ene forhjul, her var det
også noget "stabilisator"/arm-agtigt, der skulle skiftes en bøsning på ude
ved den der arm, hvor hjulet sidder. Den gang kom lyden dog meget tydeligt
ved hver eneste ujævnhed jeg kørte over, fx også et kloakdæksel, så tror den
er den anden type larm du er ude for.

Det blev løst ved at den blot fik en gang silikone, så holdt knirkelydene
ved "ujævn kørsel" op. Det lyder simpelt, men tog vist en del tid, da der
skal fjernes en del for at komme til den (måske hele motoren!?).
- Det viste sig dog at være en midlertidig løsning, da silikonen ret hurtigt
blev slidt af. Det ville være bedre straks at have fået skiftet bøsningerne
ud.. Her fortalte min mekakiner mig i øvrigt, at det er en kendt svaghed ved
Fabiaer - og Skodas egne reservedele faktisk ikke engang var de bedste til
formålet (dvs. de blev for hurtigt slidte igen). Derimod vil han finde et
andet mærke (nok ikke T-Hansens, men jeg ved ikke hvorfra), som skulle være
de mest holdbare.

Mekanikeren sagde i øvrigt, at han havde lavet et par andre Fabiaer med
samme problem, så det ER en svaghed ved modellen..
Derfor bør du nok også finde et andet værksted, hvis de slet ikke kan finde
en så almindelig fejl?!

MVH Sørensen
P.s: Er godt klar over, at jeg slet ikke kender betegnelsen på bilens dele,
områder og reservedele, så beklager lægmandsforklaringen.