Gulpladebil - støj
Fra : Morten

Dato : 12-03-08 11:27

Hej Gruppe

Nu har jeg efterhånden kørt i et par gulpladebiler og fælles for dem
alle har været, at jeg syntes støjniveauet i dem har været over hvad
man oplever i tilsvarende hvidpladebiler (en af grundene til det er
vel, at et bagsæde-arrangement absorberer en del af støjen i
kabinen?).

I dag prøvekørte jeg så en Seat Leon på gule plader og jeg syntes at
mine tidligere oplevelser blev bekræftet også i denne bil.
Støjniveauet var forholdsvis højt.

Da jeg har planer om at anskaffe en gulpladebil med et kørselsforbrug
på omkring 30.000 km om året, så irriterer det mig en smule, at
kabinestøjen er så høj.

Derfor har jeg to spørgsmål:

1. Kan i nikke genkendende til det ovenstående omkring støjniveauet i
gulpladebiler?
2. Hvis i er enige i (1) har i så et bud på, hvad man kan gøre, for at
minimere støjen?

Mvh

Morten H. Nielsen

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 12-03-08 18:59

Morten skrev:
> [...]
> kabinestøjen er så høj.
>
> Derfor har jeg to spørgsmål:
>
> 1. Kan i nikke genkendende til det ovenstående omkring støjniveauet i

Jep.

> 2. Hvis i er enige i (1) har i så et bud på, hvad man kan gøre, for at
> minimere støjen?

Ud over at sætte noget støjdæmpende materiale på den indvendige side af
bilen (og dermed forøge vægten), er der nok ikke så meget at gøre, ud
over at leve med det.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-08 19:04

> [...]

>man oplever i tilsvarende hvidpladebiler (en af grundene til det er
>vel, at et bagsæde-arrangement absorberer en del af støjen i

Ja

>I dag prøvekørte jeg så en Seat Leon på gule plader og jeg syntes at
>mine tidligere oplevelser blev bekræftet også i denne bil.
>Støjniveauet var forholdsvis højt.

Ok

>Da jeg har planer om at anskaffe en gulpladebil med et kørselsforbrug
>på omkring 30.000 km om året, så irriterer det mig en smule, at
>kabinestøjen er så høj.

Ok

>Derfor har jeg to spørgsmål:

>1. Kan i nikke genkendende til det ovenstående omkring støjniveauet i
>gulpladebiler?

Ja

>2. Hvis i er enige i (1) har i så et bud på, hvad man kan gøre, for at
>minimere støjen?

Køb en bil på hvide plader
Jeg har selv en forholdsvis ny gulpladebil. Dog synes jeg ikke at støjen er
slem i min. Selvfølgelig er der forskel fra en gulplade til samme model med
hvide plader, men jeg har kørt i mange andre nyere van's hvor der var meget
mere støj.

Man kan vel, forholdsvis nemt, isolere sig ud af problemet.

--
/HB

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-08 19:53

> [...]

>man oplever i tilsvarende hvidpladebiler (en af grundene til det er
>vel, at et bagsæde-arrangement absorberer en del af støjen i

det er nok en af grundene - når man bygger en bil om til gulplade tror
jeg alt der vejer, bliver hevet ud, for at øge lasteevnen,
lydisolering samme vej.

--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 12-03-08 20:12

"Morten" <olardo@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Støjniveauet var forholdsvis højt.
> Derfor har jeg to spørgsmål:
> 2. Hvis i er enige i (1) har i så et bud på, hvad man kan gøre, for at

Fylder noget isolerende i rummet, hvor bagsædet var placeret.
Altså under "ladet"

Fra : Glavind

Dato : 12-03-08 20:34

[...]

Jeg har en Toyota Sportsvan 2,2TD fra 1998. Jeg syntes ikke den larmer
særlig meget. Jeg har dog aldrig kørt i en Toyota Picnic, så jeg kan ikke
sammenligne.
Du kan jo bare skrue lidt op for radioen
Mvh
Glavind

Fra : OZ3BTO

Dato : 12-03-08 22:02

[...]

_____________________________________________-

Smid nogen tykke gulvtæpper på gulvet bagi ..

Har virket på mine sidste 2 gulplade biler først en Nissan sunny og nu en
terrano

Erik

Fra : Specks6812

Dato : 13-03-08 01:39

Morten <olardo@hotmail.com> said in news:3d1e09e3-525a-4e40-8323-
> [...]

> gulpladebiler?
> 2. Hvis i er enige i (1) har i så et bud på, hvad man kan gøre, for at

Hvis du ingen begrænsning har i budgettet så skal det nok lykkes at finde
en meget støjsvag gulpladebil.

Fra : Neuman

Dato : 13-03-08 02:41

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Morten <olardo@hotmail.com> said in news:3d1e09e3-525a-4e40-8323-
> 27525e26187e@i7g2000prf.googlegroups.com:
>
> Hvis du ingen begrænsning har i budgettet så skal det nok lykkes at finde
> en meget støjsvag gulpladebil.

Porsche Cayenne S er den mest støjsvage varevogn _overhovedet_. Hvis vi
taler personvogne er det Mercedes S-klasse.

Fra : Morten

Dato : 13-03-08 00:37

Tak for jeres svar alle sammen.

Begrænsning i budgettet eksisterer naturligvis. Smertegrænsen er
250.000kr.

Der er en del af jer, der snakker om et mindre isolerings-indgreb
indvendigt. Jeg har søgt i NG men kun fundet et link der var dødt.
Nogle der evt. ligger inde med artiklen/guiden og kan ligge den op et
eller andet sted?

Mvh

Morten H. Nielsen

Fra : Brian

Dato : 13-03-08 16:27

Morten wrote:

> [...]
> indvendigt. Jeg har søgt i NG men kun fundet et link der var dødt.
> Nogle der evt. ligger inde med artiklen/guiden og kan ligge den op et

I forhold til Seat, har der været en del skriv om støjdæmpning på
http://www.seatclub.dk/. Da jeg kiggede lidt med på deres forum, var det
primært omkring Altea.

/Brian

Fra : Morten

Dato : 13-03-08 11:39

On 13 Mar., 16:27, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> I forhold til Seat, har der været en del skriv om støjdæmpning påhttp://www.seatclub.dk/. Da jeg kiggede lidt med på deres forum, var det
> primært omkring Altea.
>
> /Brian

Hej Brian

Jeg kigger på det.

Tak!

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-03-08 21:33

Morten wrote:
> [...]
> gulpladebiler?
> 2. Hvis i er enige i (1) har i så et bud på, hvad man kan gøre, for at

Gulpladebiler støjer mere end hvidpladebiler. Køb een af de gulpladebiler
hvor ombygningen er lavet på fabrikken og ikke hos importøren eller et dansk
værksted.

Seat er et eksempel på en gulpladebil som jeg synes lyder rimelig støjsvag.

/F

Fra : Specks6812

Dato : 13-03-08 22:13

> [...]

> gulpladebiler?
> 2. Hvis i er enige i (1) har i så et bud på, hvad man kan gøre, for at

Fiat Croma har fået en del ros for at være støjsvag og den kan købes på
gule.