Hvordan er det nu med bmw 320d og en turbo~
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-03-08 18:12

Hejsa

Min turbo begyndte idag at sige en noget mere kraftig hyletone end normalt,
har det noget at gøre med at min bil nu ved at jeg skal have penge tilbage i
skat :)

Spøg til side, jeg har hørt nogle trælse historier omkring BMW 320d når
turboen begynder at sige mere end normalt.

Er der nogle der ligger inde med mere info ? Og evt om jeg kan forebygge
noget allerede nu.

Mvh
Jacob

Fra : Finn

Dato : 12-03-08 20:20

Jacob Rungwald skrev:
> Min turbo begyndte idag at sige en noget mere kraftig hyletone end normalt,
> har det noget at gøre med at min bil nu ved at jeg skal have penge tilbage i
> skat :)

JEG SKAL MED TIL SKAT
Nå min 320'er har næsten altid "hylet" (fra ca. 120 kkm) lidt mere end
de fleste. Specielt efter jeg monterede en AC Schnitzer box (ved 145
kkm) har det forøget den svage hylen en smule (specielt når den er kold
høres den meget klart).
Jeg har kigget lidt på at få en ny turbo på men det projekt er sat i stå
igen.
Ved sidste service (hos BMW i Niebüll) bad jeg dem se lidt på problemet.
De kunne godt høre den var lidt mere markant end normalt men de kunne
intet se mht oliespild så de mente bare jeg kunne køre videre uden de
store bekymringer.

Svjh kommer du fra Herning eller omegn så er du på et tidspunkt i
nærheden af Holstebro er du velkomme til at høre min tryklader på
oliebrænderen

Mvh
Finn

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-03-08 20:29

"Finn" <post@min.dk> wrote in message
> [...]
> det forøget den svage hylen en smule (specielt når den er kold høres den

Normalt syntes jeg også min har gjort det mest når den var kold, men idag
skulle jeg lige lege på 15kms motorvej med en spritny 525d :) Og da jeg
senere kørte alm inde i byen, blev tonen lidt mere dyb og højere end normalt
:)

Jeg kører ud til Arne P i morgen og får hans værkfører til lige at lave et
quickcheck på den. Så må vi se hvad han siger.
..
> Svjh kommer du fra Herning eller omegn så er du på et tidspunkt i nærheden
> af Holstebro er du velkomme til at høre min tryklader på oliebrænderen

Det skal jeg huske, jeg er ind i mellem i Holstebro, og ja, jeg er fra
Herning, så er det bare lige det med at få kontakt til hinanden den dag jeg
skal afsted :)

Mvh
Jacob(med 320d en ny 525d ikke kan køre fra :))

Fra : Finn

Dato : 12-03-08 20:42

Jacob Rungwald skrev:
> Jeg kører ud til Arne P i morgen og får hans værkfører til lige at lave et
> quickcheck på den. Så må vi se hvad han siger.
Fornuftigt... den mest seriøse BMW mekker her i det vestlige jylland...
Fjolset og den storsnudede i Holstebro får i hvert fald ikke besøg af mig.

> Det skal jeg huske, jeg er ind i mellem i Holstebro, og ja, jeg er fra
> Herning, så er det bare lige det med at få kontakt til hinanden den dag jeg
> skal afsted :)
Det burde vi kunne finde vi ud af...

> Jacob(med 320d en ny 525d ikke kan køre fra :))
Det lyder vildt med mindre han har sparet den lidt...

Mvh
Finn (formel1 elefantsnude minemail prik dk)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-03-08 21:07

> Fornuftigt... den mest seriøse BMW mekker her i det vestlige jylland...
> Fjolset og den storsnudede i Holstebro får i hvert fald ikke besøg af mig.

Ligeså her.

> Det lyder vildt med mindre han har sparet den lidt...

Det så ikke sådan ud. Nu vil jeg ikke nævne hvilken hastighed vi var oppe
på, men det gik stærkt :)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 15-03-08 11:16

"Jacob Rungwald" <jacob*hest*@rungwald.dk> wrote in message

Nå, men for lige at følge op. Jeg har snakket med værkføreren hos BMW, og
han mener ikke "at det er farligt endnu", han kunne dog sagtens høre lyden.
Jeg kørte så fra Herning til Århus i går. Jeg fik så fat på et firma der
renoverer turbo'er i løbet af dagen, og forklarede ham problematikken. Ud
fra det jeg fortalte, og at lyden var 4 doblet fra 1 dag til den anden, så
anbefalede han at jeg ikke kørte mere i bilen. Jeg skulle jo hjem fra Århus,
så han sagde at sålænge den ikke røg fra udstødningen, var den ikek begyndt
at bruge olie endnu, og derfor var pakninger osv stadig intakte. Den
markante hyletone jeg kan høre ved igangsætning er simpelthen at akslen i
turboen er ved at være slidt, og at den så kommer lidt i ubalance, og laver
unødigt/meget mere slid på det hele.

Han sagde dog som BMW at sålænge den ikke ryger osv, så holder det, men hvis
den så ligepludselig knækker aklsen, så ryger der altså dele med 180000
o/min rundt i turbo og indsugning, og det er tilsyneladende ikke en god ting
:)

Jeg tager ingen chancer, så der kommer ny turbo på. Sålænge JEG kan bestemme
udgiften, er jeg mere rolig :)

Mvh
Jacob