Købe Ford Mondeo eller Opel Astra Stationc~
Fra : carjuth@gmail.com

Dato : 09-03-08 01:39

Hej,

Vi er en familie som kigger på en Stationcar - enten en Ford Mondeo
eller Opel Astra. Vi kigger i prisklassen ca. 20000 kr. fra starten af
90'erne...
Vi hælder mest til Ford Mondeo... men vi vil meget gerne høre om
fordele / ulemper ved Ford Mondeo ???

Hilsen
Carsten
carjuth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-03-08 09:42

carjuth@gmail.com skriver:

> Vi er en familie som kigger på en Stationcar - enten en Ford Mondeo
> eller Opel Astra. Vi kigger i prisklassen ca. 20000 kr. fra starten af
> 90'erne...

Hvorfor ikke mondeo og Vectra, eller Astra og Escort - eller blot en
Toyota ?

> Vi hælder mest til Ford Mondeo... men vi vil meget gerne høre om
> fordele / ulemper ved Ford Mondeo ???

For 20.000 kr er det ikke et spørgsmål om andet end, hvordan virker
motoren, hvor meget rust er der i bilen og hvor god er den til at køre
lige ud.

Og så er det næsten lige meget, hvilket mærke det er.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-03-08 09:48

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> For 20.000 kr er det ikke et spørgsmål om andet end, hvordan virker
> motoren, hvor meget rust er der i bilen og hvor god er den til at køre
> lige ud.

Og om der er plads til ens ragelse

Men ellers så sandt som det er sagt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-03-08 09:46

Hej!

carjuth@gmail.com wrote:
> Vi hælder mest til Ford Mondeo... men vi vil meget gerne høre om
> fordele / ulemper ved Ford Mondeo ???

Tja, rust har alle dage været problemet i Mondeo (måske dog ikke de
allernyeste), Escort etc. Mekanisk er de rimelig stabile efter min mening ('96
Escort ejer på 9. år), men rusten arbejder desværre i den :( Så kig den 110%
igennem for rust, og få samtidigt også undersøgt alle bøsninger i undervognen
for slør. Og prøv motoren igennem kold/varm og se hvorledes den ter sig. Lyder
den godt kold i tomgang? Åbn evt. også luftfilterkassen og se om der er olie i
den. Min er desværre begyndt at lægge en film her efter sølle 286.000km :(

PS: Og så blev domænet "escortservice.dk" taget inden jeg fik snuppet det. Havde
ellers tænkt mig, at lave et site hvor jeg beskrev skift af olie, luftfilter
osv. men således skulle det ikke være ))

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Brian Sørup

Dato : 09-03-08 10:42

> Hej!

> Tja, rust har alle dage været problemet i Mondeo (måske dog ikke de
> allernyeste), Escort etc.

Du mener ikke at Astra er rustplaget ?
Hvis en Mondeo ruster op på 10år så er en Astra væk på 5........
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-03-08 10:43

Hej!

Brian Sørup wrote:
> Du mener ikke at Astra er rustplaget ?

Kender ikke meget til Opel, så det har jeg ikke udtalt mig om.

> Hvis en Mondeo ruster op på 10år så er en Astra væk på 5........

Yikes :) Men jeg synes nu stadig min Escort kunne være mere "ruststabil" :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 12:04

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

>Yikes :) Men jeg synes nu stadig min Escort kunne være mere "ruststabil" :(

er den da ikke det ?
--
Jan_stevns

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-03-08 12:05

Hej!

jan_stevns wrote:

> er den da ikke det ?

Mange bliver ihvertfald skrottet pga. rust. Undervognsbehandling kan udskyde
det, men ikke i det uendelige...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 12:10

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

>Mange bliver ihvertfald skrottet pga. rust. Undervognsbehandling kan udskyde
>det, men ikke i det uendelige...

well - så er rusten jo stabil nok ;)

--
Jan_stevns

Fra : Brian

Dato : 09-03-08 13:24

Brian Sørup wrote:

> Du mener ikke at Astra er rustplaget ?
> Hvis en Mondeo ruster op på 10år så er en Astra væk på 5........

Til gengæld kan en Astra ikke følge rust tempoet på en Escort

/Brian

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 09-03-08 15:05

Kim Voss Schrader skrev:

> Åbn evt. også
> luftfilterkassen og se om der er olie i den. Min er desværre begyndt at
> lægge en film her efter sølle 286.000km :(

Er det ikke olietåger fra krumtapudluftningen som ender her?

Mvh
Claus

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-03-08 13:17

Hej!

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Er det ikke olietåger fra krumtapudluftningen som ender her?

Jo, men det er tiltaget i styrke. Normalt kunne den lille svamp holde
det i sig, men nu trænger det igennem den :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 14-03-08 22:33

Kim Voss Schrader skrev:

> Jo, men det er tiltaget i styrke. Normalt kunne den lille svamp holde
> det i sig, men nu trænger det igennem den :(

Gad vide hvad det er for nogle dele af motoren som er ved at være slidte
når dette sker?

Mvh
Claus

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-03-08 10:12

Hej!

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Gad vide hvad det er for nogle dele af motoren som er ved at være slidte
> når dette sker?

Ja det gad jeg da også godt vide. Især hvis de kan skiftes, for så vil jeg gøre
det... Gode idéer?

Hvad med kompressionsringene på stemplerne?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-08 11:07

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

>Ja det gad jeg da også godt vide. Især hvis de kan skiftes, for så vil jeg gøre
>det... Gode idéer?

>Hvad med kompressionsringene på stemplerne?

Det kan en kompressionsmåling hurtigt give et fingerpeg om

Det kan jo også være cylindrene er begyndt at blive ovale

--
Jan_stevns

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-03-08 17:27

Hej!

jan_stevns wrote:

> Det kan en kompressionsmåling hurtigt give et fingerpeg om
>
> Det kan jo også være cylindrene er begyndt at blive ovale

Tja, kunne være jeg skulle udføre en kompressionstest.

Der er forresten også et tændrør hvor elektroden forsvinder lidt fra (et par
tiendedele toppen. Motorgangen er fin nok. Trækker den mon falsk luft? Og kan
dette fænomen på nogen måde hænge sammen med oliefilmen?

Den er forresten nysynet i torsdags :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 15-03-08 17:44

Kim Voss Schrader skrev:

> [...]

Skal det forstås sådan at et evt. tab af kompression vil betyde at det
der slipper ned langs stemplerne vil hjælpe med til at skyde olien ud
via kompressionsudluftningen.

> Tja, kunne være jeg skulle udføre en kompressionstest.

Jeg har overvejet det samme på min snart 300.000 km gamle Golf, men jeg
er ikke kommet i nærheden af noget brugbart og betalbart instrument til det.

> Der er forresten også et tændrør hvor elektroden forsvinder lidt fra (et
> par tiendedele toppen. Motorgangen er fin nok. Trækker den mon falsk
> luft? Og kan dette fænomen på nogen måde hænge sammen med oliefilmen?

Det er et godt spørgsmål. Hvorfor skulle den brænde ekstra af tændrørets
elektrode?

> Den er forresten nysynet i torsdags :)

Tiillykke med det. Holder du den i form kan den vel køre indtil rusten
måske engang får bugt med den.

Mvh
Claus

Fra : Lars Arup

Dato : 20-03-08 00:44

Hvad med at lade den udluftning gå via to slanger ned i hver sin A-stolpe?
Så ruster de vel knap så hurtigt.

MVH Lars Arup (som nu på 4 år er rigtig glad for sin Astra stc aut, som
(næsten) ikke ruster efter jeg har sprøjtet Pava i hulrum og andre steder)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-03-08 00:33

Hej!

Lars Arup wrote:

> Hvad med at lade den udluftning gå via to slanger ned i hver sin A-stolpe?
> Så ruster de vel knap så hurtigt.

En mulighed :) Skal faktisk også have sprøjtet dem igen alligevel...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jimmy_K

Dato : 09-03-08 16:29

<carjuth@gmail.com> wrote in message
[...]

Mine erfaringer fra Mondeo mk1:

Lyt efter klonk lyde fra undervognen. Typisk færdige bøsninger.
De fleste er relativt billige og nemme at skifte.Få tjekket om
bøsningerne i de forreste bærearme er færdige inden du køber bilen, da
de kræver at forbroen bliver sænket for at kunne skrue bærearmen af, og
det kan koste en del værskteds timer, fordi møtrikkerne forbroen bliver
boltet fast i, sidder inde i vangen og kan gå løs. Vangen skal så skæres op
for at svejse nye møtrikker fast.

Undersøg om koblingen rusker eller glider, både med kold og varm motor.
Undersøg om den går nemt i bak og første gear ved stilstand. Har lige
skiftet
kobling på min, og det var et rent helvede fordi hele forbroen skal
afmonteres
for at man kan komme til. Igen kan man risikere at møtrikkerne går løse.
Ringede for sjovs skyld til Ford for at høre hvad de skulle have for at
skifte dem.
Mellem 6 og 10.000 kr hvilket afhang af hvor mange bolte og møtrikker der
sad fast. Fy for
søren siger jeg bare.

Lyt efter om ventilerne tikker når motoren er kold. Bilen skal køre med 5w30
olie, hvilket
mange ejere ikke har overholdt, med det resultat at de begynder at tikke.

Ellers en dejlig driftsikker bil der kører rigtig godt. Jeg har ikke planer
om at skifte
min ud foreløbig !

Har forøvrigt hørt fra en kollega at det skulle være muligt at skifte
kobling på en Astra på under en time.
Det var måske værd at tage med i overvejelserne hvis du finder en pæn af
slagsen, med en
færdig kobling.

Held og lykke med jagten

Mvh