Leo Jensen wrote:
>
> "Steen" <seis@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> news:47d285c3$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Hej i gruppen
>>
>> Min søn's Skoda Felicia har en utæt udstødningspakning ved manifolden,
>> jeg kan se at bolte og møtrikker er meget rustne. Jeg er bange for de
>> knækker hvis jeg forsøger at løsne dem... er der nogle gode råd til
>> hvordan man få dem løs uden at man ødelægger dem
>
> Skær/slib møtrikkerne væk. Brug evt en 'møtrikflækker'. Det er meget
> nemmere at købe friske møtrikker end at skifte pindbolte. Hov, du
> skriver jo at det er bolte. Jeg ville nu stadig ofre møtrikken.
>
Det er nok den sædvanlige forvirring:
Skruer
Bolte
Møtrikker
Stagbolte
Pinbolte
Gevindstag
Hvis det er en ægte Skoda-motor f.eks en Felicia med 136 motor. så er det stagbolte med møtrik.
4 stk så vidt jeg kan se.
Jeg vil give dem noget WD40, og så prøver forsigtigt med en krafttop. Det er en top med kun
6-flader, bruger du en med 12 flader er det et risikabelt foretagne.
Kommer de ikke så skære, som foreslået, møtrikkerne over: med et nedstryger klinge på langs af
gevindet, så den flækker, så kan man næsten skrue dem af med fingrene, men det kræver nogle nye
møtrikker.
Der er jo også det gamle trick: brug en gasbrænder, varm møtrikken godt op, den skal være meget
varm, og kom så rigeligt koldt vand på, så kan det ske at de smide megen af rusten.
Helst ville jeg skrue gevindstag med møtrik ud af topstykket og sætte nye gevindstag og mørtikker på.
På de gode gamle BLMC motorer, var møtrikkerne i messing, og de groede aldrig fast. Så kan du få fat
på messing møtrikker så sæt dem på, men de skal være ca. dobbelt så lange som alm stålmøtrikker.
Men som skrevet stå: nye møtrikker er altid en god ting, for de gamle er sikkert meget rustne, og er
ved at blive runde
Mølelr