Er det nu vi skifter til sommerdæk med de ~
Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 07:55

nu når jeg alligevel har tiden til det i weekenden, ville det så ikke være
en go ide at skifte dæk på bilen, når vi nu har de grader og vejr, som vi
har ,

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-08 08:20

Den Sat, 8 Mar 2008 07:54:48 +0100 skrev ss:
> nu når jeg alligevel har tiden til det i weekenden, ville det så ikke være
> en go ide at skifte dæk på bilen, når vi nu har de grader og vejr, som vi
> har ,

Du mener "over frysepunktet og flere dage siden vi sidst havde snevejr"?

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 08:25

nu tænker jeg gennemsnit temp. snen var der dårligt nok 12 timer så var det
væk, det er jo ikke rigtig vinter, nu skulle det være forår, og temp. om
dagen ligger ca 5- 6 grader og stiger efterhånden

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-08 09:19

Den Sat, 8 Mar 2008 08:24:59 +0100 skrev ss:
> nu tænker jeg gennemsnit temp. snen var der dårligt nok 12 timer så var det
> væk, det er jo ikke rigtig vinter, nu skulle det være forår, og temp. om
> dagen ligger ca 5- 6 grader og stiger efterhånden

Vinteren har ikke fulgt kaldenderen i mange år. Vi kan stadig nå at
få rigtig vinter.

Jeg har oplevet at tage rutebilen ind for at handle, den første april,
imens det begyndte at sne. Da vi skulle hjem, måtte vi gå, for
rutebilen kørte ikke pga. vejene var sneet til.

Det er måske ikke det mest sandsynlige at det sker i år, men
selv meterologerne kan ikke kigge så langt frem (selv 6-døgns
prognosen kan være temmelig upålidelig hen i den sidste ende,
og her snakker vi om hvorvidt det giver mere sne eller frost
den næste måned).

Mvh
Kent

Fra : Klaus G.

Dato : 08-03-08 08:54

> nu når jeg alligevel har tiden til det i weekenden, ville det så ikke være
> en go ide at skifte dæk på bilen, når vi nu har de grader og vejr, som vi
> har ,
Skift når du har samvittighed til det. Og eftersom du spørger her om det er
"iorden" at skifte nu, så må din samvittighed trykke dig lidt jo :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 14:03

"ss" <sjusahotmail.com> skrev i meddelelsen
> nu når jeg alligevel har tiden til det i weekenden, ville det så ikke være
> en go ide at skifte dæk på bilen, når vi nu har de grader og vejr, som vi
> har ,

Jeg ville vente en måneds tid endnu. Jeg plejer at gøre det i påsken, men
den falder lidt for tidligt i år.

--
/HB
Nu med 2007 Honda FR-V til salg (nedsat pris)

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-03-08 16:48

ss havde fået den ide at fortælle:
> nu når jeg alligevel har tiden til det i weekenden, ville det så ikke
> være en go ide at skifte dæk på bilen, når vi nu har de grader og
> vejr, som vi har ,

Jeg kan ikke se hvorfor ikke.
Jeg har slet ikke haft vinterdæk på dennem vinter, det er sgu spild af dæk
med det vejr vi har haft.
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-08 17:35

Den Sat, 8 Mar 2008 16:48:26 +0100 skrev Martin Vollert:

> ss havde fået den ide at fortælle:
>
> Jeg kan ikke se hvorfor ikke.
> Jeg har slet ikke haft vinterdæk på dennem vinter, det er sgu spild af dæk
> med det vejr vi har haft.

Vi får se...

Vinteren falder senere og senere, engang var det til jul der var sne,
nu falder den første sne i starten af marts. Hvis det forsætter, kan
vi om en 30-40 år forvente en hvid "jul" i maj.

Mvh
Kent

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-03-08 21:35

Kent Friis havde fået den ide at fortælle:

> [...]
> nu falder den første sne i starten af marts. Hvis det forsætter, kan
> vi om en 30-40 år forvente en hvid "jul" i maj.

Ja ja det ved jeg godt, men kommer der endelig sne bliver det kun for en
meget kort bemærkning nu, ikke som hvis det allerede var startet i november
F.eks.

Fra : -= JF =-

Dato : 08-03-08 19:15

Martin Vollert skrev:

> Jeg har slet ikke haft vinterdæk på dennem vinter, det er sgu spild af dæk
> med det vejr vi har haft.

Det samme her!

Der fulgte ikke vinterhjul med til min bil, så jeg besluttede mig for at
gå ud og købe vinterdæk og stålfælge til den engang i oktober måned -
men så gik den ene weekend efter den anden uden at jeg fik taget mig
sammen til at få gjort alvor ud af det - og nu er foråret lige rundt
hjørnet

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 19:33

On Sat, 08 Mar 2008 19:15:12 +0100, -= JF =- <null@null.null> wrote:

> [...]
>men så gik den ene weekend efter den anden uden at jeg fik taget mig
>sammen til at få gjort alvor ud af det - og nu er foråret lige rundt

Vinterskoene til bil 1 er alligevel ved at være på vippen for
vinterkørsel, så de bliver lige raspet af indtil påske sådan ca.
Den anden skal have nye sommersko, så måske varer det lidt længere -
for så kan den få nye vintersko til efteråret
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 19:39

Ivan Madsen <> skrev :

> [...]
>Den anden skal have nye sommersko, så måske varer det lidt længere -
>for så kan den få nye vintersko til efteråret

Jeg nåde ikke at få smidt vinterbaner på i år - nok godt det samme,
det havde da været spild af tid ;)

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 19:45

On Sat, 08 Mar 2008 19:39:24 +0100, jan_stevns wrote:

>Jeg nåde ikke at få smidt vinterbaner på i år - nok godt det samme,
>det havde da været spild af tid ;)

For bil 1 er det OK - da vinterskoene ikke var optimale til
vinterformål. Bil 2 SKAL køre hver dag, så det var bare på med de
rigtige fødder til årstiden...at sommerfødderne så var lidt godt
brugte er et nyt problem nu

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 09:50

Man kan spørge, om det var nødvendigt at sætte dem på, vinterdækkene.,o))

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-03-08 03:29

On Mar 8, 4:48 pm, "Martin Vollert" <mit forn...@ertele.dk> wrote:
> ss havde fået den ide at fortælle:

> Jeg kan ikke se hvorfor ikke.
> Jeg har slet ikke haft vinterdæk på dennem vinter, det er sgu spild af dæk
> med det vejr vi har haft.

Det kommer vel an på hvilke somemrdæk man har og om man kan risikere
at møde rimglatte veje.
Min sommerdæk er udprægede sommerdæk og tæt på livsfarlige på glatte
veje og i snevejr.
Desuden har der da være rimglatte veje nogle morgener.
Og så slider man jo ikke på sommerdækkene.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Martin Vollert

Dato : 10-03-08 18:20

Christian B. Andresen havde fået den ide at fortælle:

> [...]
> veje og i snevejr.
> Desuden har der da være rimglatte veje nogle morgener.
> Og så slider man jo ikke på sommerdækkene.

Mine er også 100% sommerdæk, endda nogle billige nogle af slagsen, de stedre
hvor jeg har mødt rimglatte om morgen denne vinter har det været hujene
ligegyldig om du har haft vinterdæk på eller ej, for hvis du har kørt for
stærkt ifht underlaget ville du være røget af.
Hvis man ellers kan se ud af sine øjne og så køre efter forholdene så har
der ik været brug for vinterdæk denne vinter.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-03-08 03:31

On Mar 10, 6:19 pm, "Martin Vollert" <mit forn...@ertele.dk> wrote:
> [...]
> Hvis man ellers kan se ud af sine øjne og så køre efter forholdene så har
> der ik været brug for vinterdæk denne vinter.

Du kan være helt sikker på at vinterdæk betyder en stor del for
bremseevnen, også på ren is.

Fra : Martin Vollert

Dato : 12-03-08 15:55

Christian B. Andresen havde fået den ide at fortælle:

> bremseevnen, også på ren is.

Jep men de ophæver ikke naturlovene.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-08 01:35

On Mar 12, 3:55 pm, "Martin Vollert" <mit forn...@ertele.dk> wrote:
> Christian B. Andresen havde fået den ide at fortælle:

> Jep men de ophæver ikke naturlovene.

Nej, men det giver væsentligt mere vejgreb og det er tit det ekstra
vejgreb som man kan mangle i en nødsituation.

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-03-08 14:34

Christian B. Andresen havde fået den ide at fortælle:

> Nej, men det giver væsentligt mere vejgreb og det er tit det ekstra
> vejgreb som man kan mangle i en nødsituation.

Ja måske, måske ikke. Det er jo ligesom med dyre kontra billige dæk, ja det
kan godt være de dyre bremser 2-3m bedre men det hjælper ligesom ikke hvis
man ikke køre efter forholdene, du aner jo ikke hvor meget vejgreb du har
når du køre på arbejde en tidlig morgen med rimfrost, et sted kan være
totalt tør og 20m fremme i svinget er det spejlglat og hvis du så kommer med
80km/t fordi du med dine fine dyre vinterdæk kan klare det hele, ja så ryger
du af, vinterdæk eller ej, de fleste ulykker sker fordi folk overvurdere sig
selv og sine evn
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk
Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will
miss things.er bag et rat.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-08 07:42

On Mar 13, 2:33 pm, "Martin Vollert" <mit forn...@ertele.dk> wrote:
> [...]
> du af, vinterdæk eller ej, de fleste ulykker sker fordi folk overvurdere sig

Ja, det er da rigtigt, men jeg kan da for mit eget vedkomne sige at
jeg bruger ikke mine bedre dæk til at køre hurtigere eller tættere på
grænsen.
Jeg bruger dem vel egentligt ikke
Det er først når (hvis) det er ved at gå galt at de bliver brugt, og
så skal de gerne leve op til deres evner.