Stenslag på forruden.
Fra : Britta

Dato : 07-03-08 13:57

Hej alle,
Så fik vi 4 små stenslag på forruden. Jeg har ikke selv set dem endnu, men
den længste er max. 1 cm lang. Er der noget med at man straks bør sætte tape
over indtil man får dem repareret? Kan nogen herinde an/afbefale firmaer der
foretager sig den slags i København? (det er nemt nok at slå op på DGS, men
vil hellere bruge et firma med et godt ry)

Jeg skulle jo ud til Uniq import for at have monteret fart pilot i morgen -
en tur på ca. 50km hver vej, men det betyder vel ikke noget når skaderne er
så små?

Der var i forvejen mange små stenslag i lakken på køleren, og nu er der uden
tvivl kommet flere til. Er nogle biler mere følsomme for det end andre? Kan
man gøre noget, evt. behandle lakken med et eller andet for at forebygge den
slags? Kan man få lavet en prof lakering af det berørte område, og kan det
betale sig?

Det er en Mitsubishi Carisma fra '98 (koksgrå metal).

Takker
Britta

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-03-08 14:19

Britta skriver:

> Jeg skulle jo ud til Uniq import for at have monteret fart pilot i morgen -
> en tur på ca. 50km hver vej, men det betyder vel ikke noget når skaderne er
> så små?

Nej

> [...]

> Kan
> man gøre noget, evt. behandle lakken med et eller andet for at forebygge den

Ja, holde afstand.

> Kan man få lavet en prof lakering af det berørte område, og kan det
> betale sig?

Det er jo et spørgsmål om du vil ofre pengene.

KLaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 07-03-08 17:52

> Ja, holde afstand.

Det er svært hvis der er tale om en sten fra en modkørende.

/tue

Fra : SG

Dato : 07-03-08 19:44

"Nygaard \(4330\)" <holmnygaard.fjerndette@tiscali.dk> skrev i

> Det er svært hvis der er tale om en sten fra en modkørende.

Ja, man kan altid finde undtagelser, men generelt så formindsker du
risikoen for stenslag væsentligt ved at holde afstand til de forankørende.

-SG

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 07-03-08 20:21

> Ja, man kan altid finde undtagelser, men generelt så formindsker du
> risikoen for stenslag væsentligt ved at holde afstand til de
> forankørende.

Jeg nævner det blot, fordi jeg fik et stenslag i en næsten ny rude fra en
modkørende bil fornylig.

/tue

Fra : Tommy Fer

Dato : 08-03-08 08:00

> Ja, holde afstand.

Eller købe en anden bil :(

Jeg har en 206er jeg har kørt 100.000km i. Ingen stenslag. En Lupo 3l
jeg har kørt 20.000km i 5 stenslag... Go figure.

mvh Tommy Fer

Fra : SG

Dato : 08-03-08 10:31

Tommy Fer <NOSPAM@fernet.dk> skrev i

> Eller købe en anden bil :(
>
> Jeg har en 206er jeg har kørt 100.000km i. Ingen stenslag. En Lupo 3l
> jeg har kørt 20.000km i 5 stenslag... Go figure.
>
> mvh Tommy Fer

Ja, det har formentlig også noget at gøre med forrudens hældning. Jo mere
den ligger ned jo mere præller/smutter diverse sten af på ruden.

Jeg havde en Honda CR-V (den næstnyeste model) som var vild med stenslag og
carglass' flinke rudereparationsmand. Mine andre biler Primeraer og Avensis
har aldrig haft så alvorlige stenslag, at de skulle repareres. De to
sidstnævnte har en meget liggende forude, hvor cr-v'erens nærmest står
lodret.

-SG

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-03-08 14:23

Britta wrote:
> [...]
> foretager sig den slags i København? (det er nemt nok at slå op på DGS, men
> vil hellere bruge et firma med et godt ry)

Nu er det ikke i København, men jeg har haft fint held med at benytte
Dansk Bilglas de par gange jeg har fået stenslag i forruden (min
forsikring har ikke selvrisiko på stenslag hvis de kan repareres) Men
sidste gang det gik galt der revnede ruden fordi stenslaget var helt ude
i kanten (ny forrude, æv).

Men efter lidt snak med dem der reparerede min bil, så er det kun selve
stjernen de kan lave, hvis der er en decideret revne eller der er slået
en flig af ruden, så kan de ikke lave det.

Thomas