Gammel diesel
Fra : Ukendt

Dato : 05-03-08 17:31

Kan diesel blive for gammel ?

Har lige fået et 40 l diesel der har stået i en uopvarmet garage i ca. 2 år
og vil lige høre om den kan have tages skade af at stå så længe, f.eks.
frost eller andet.

Peter

--
"Always treat your kite like you treat your woman.
Get inside her five times a day and take her to Heaven and back"

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 21:35

"Peter DK" <popeye(snabel)mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> år og vil lige høre om den kan have tages skade af at stå så længe, f.eks.

Hvis det skal hældes på en 3-cylindret Massey-Ferguson traktor fra 70erne
med Perkins motor, så skal det nok gå. Men lad være med at hælde det på en
moderne diesel bil. Står diesel for længe, kan der dannes dieselpest i
tanken, og det betyder masser af bakterier, som kan forurene den fine
mekanik, så jeg vil ikke vove det.

Ulrik

Fra : claus b.p.

Dato : 07-03-08 00:32

Ulrik Friis wrote:
> [...]
> dannes dieselpest i tanken, og det betyder masser af bakterier, som
> kan forurene den fine mekanik, så jeg vil ikke vove det.

Dieselpest kommer i overgangen mellem diesel og den kondensvand der ligger
nedenunder. Kommer det i din MF'er tror jeg at selv den vil udsende
strejkevarsel. Det gælder altså, hvis man er usikker på alder og tilstand,
om at fylde det over i en anden beholder uden at få bundfaldet med, og uden
at skvulpe. Vi får se en seriøs test til foråret når jeg skal have
dieselmotoren på båden igang igen, med brændstoffet fra forrige år.
Jeg tror at mange bilister kører rundt med en reservedunk med brændstof, som
ikke er udskiftet i flere år. Har ikke hørt at det skulle være et problem.
Derimod siger sejlerfolket at benzin kan blive dårligt af at blive opbevaret
for længe.

/Claus