|
| Om trafikkøer som opstår på en lige vej Fra : KimT |
Dato : 05-03-08 16:08 |
|
Sjovt forsøg vedr. kødannelse og bølger
http://ing.dk/artikel/86162
"Stop and go på motorvejen: Det er kun bilisternes skyld. Japanske forskere
har med et simpelt forsøg udelukket, at køkørsel med hyppige stop kan
skyldes andet end den menneskelige psyke."
| |
Kent Oldhøj (05-03-2008)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 05-03-08 17:05 |
|
"KimT" <virkerikke@invalid.invalid> wrote in news:47ceb76b$0$90265$14726298
@news.sunsite.dk:
> http://ing.dk/artikel/86162
Da linket til det japanske videoklip ikke virker, er her et link til et
tysk forsøg. 25 biler der kører i en tæt cirkel, skal forsøge at holde en
jævn fart. Selvom alle er instillet på at det skal lykkes, så sker det bare
ikke! Ret hurtigt opstår der kødannelser og man kan se køen forplante sig
som en bølge bagud.
http://www.kopfball.de/pp_vg.phtml?vgsec=vg&vgr=flm&vgrid=624&vglrid=624
Essensen er at det er folk der IKKE kører med en jævn regelmæssig hastighed
når trafikken er tæt, der forårsager kødannelserne.
Altså både dem der kører stop-and-go, dem der "sover" og endelig dem der
skifter vognbane hele tiden.
Effekten opstår fordi man for at tilpasse sig hastigheden til den
forankørende, kommer til at bremse lidt for meget. Det forplanter sig
bagud, og selvom hastighedsforskellen mellem de enkelte biler måske er så
lav som 1 km/t, så vil tæt trafik med 30 km/t altså stå stille når effekten
har forplantet sig 30 biler bagud.
Interessant viden for alle billister.
| |
Uffe Bærentsen (05-03-2008)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 05-03-08 18:51 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:Xns9A58ADB55A008kentoldhoj@oldhoj.dk...
> "KimT" <virkerikke@invalid.invalid> wrote in
> news:47ceb76b$0$90265$14726298
> @news.sunsite.dk:
>
>> http://ing.dk/artikel/86162
>
> Da linket til det japanske videoklip ikke virker, er her et link til et
> tysk forsøg. 25 biler der kører i en tæt cirkel, skal forsøge at holde en
> jævn fart. Selvom alle er instillet på at det skal lykkes, så sker det
> bare
> ikke! Ret hurtigt opstår der kødannelser og man kan se køen forplante sig
> som en bølge bagud.
>
> http://www.kopfball.de/pp_vg.phtml?vgsec=vg&vgr=flm&vgrid=624&vglrid=624
>
> Essensen er at det er folk der IKKE kører med en jævn regelmæssig
> hastighed
> når trafikken er tæt, der forårsager kødannelserne.
>
> Altså både dem der kører stop-and-go, dem der "sover" og endelig dem der
> skifter vognbane hele tiden.
>
> Effekten opstår fordi man for at tilpasse sig hastigheden til den
> forankørende, kommer til at bremse lidt for meget. Det forplanter sig
> bagud, og selvom hastighedsforskellen mellem de enkelte biler måske er så
> lav som 1 km/t, så vil tæt trafik med 30 km/t altså stå stille når
> effekten
> har forplantet sig 30 biler bagud.
>
> Interessant viden for alle billister.
Mere interessant synes jeg det er at jo længere afstand mellem bilerne,
jo mindre risiko for stop-n-go klumper.
--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Tipo 1,6i
| |
Kent Oldhøj (05-03-2008)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 05-03-08 21:15 |
|
"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> wrote in
news:47cedd97$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>> Interessant viden for alle billister.
> Mere interessant synes jeg det er at jo længere afstand mellem
> bilerne, jo mindre risiko for stop-n-go klumper.
Hvorfor dog det? Er det ikke sund fornuft?
For mig var det derimod overraskende at selv 25 billister der er 112%
motiverede til at køre rundt i en cirkel med jævn fart og afstand, ikke kan
gøre det uden at der opstår kødannelse. Selvom alle VIL, så kan det
tilsyneladende ikke lade sig gøre.
Det havde jeg aldrig troet.
| |
Uffe Bærentsen (05-03-2008)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 05-03-08 21:47 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:Xns9A58D81946450kentoldhoj@oldhoj.dk...
> "Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> wrote in
> news:47cedd97$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
>>> Interessant viden for alle billister.
>> Mere interessant synes jeg det er at jo længere afstand mellem
>> bilerne, jo mindre risiko for stop-n-go klumper.
>
> Hvorfor dog det? Er det ikke sund fornuft?
>
> For mig var det derimod overraskende at selv 25 billister der er 112%
> motiverede til at køre rundt i en cirkel med jævn fart og afstand, ikke
> kan
> gøre det uden at der opstår kødannelse. Selvom alle VIL, så kan det
> tilsyneladende ikke lade sig gøre.
>
> Det havde jeg aldrig troet.
Hvis du kigger på filmen, så opstår problemet hvor en bil kommer for tæt på
bilen foran.
Hvis eksperimentet var blevet udført med 1/4 færre biler, så tror jeg
udfaldet var anderledes.
--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Tipo 1,6i
| |
Ukendt (05-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-03-08 21:57 |
|
On Wed, 5 Mar 2008 21:46:42 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> wrote:
>
>"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:Xns9A58D81946450kentoldhoj@oldhoj.dk...
>> "Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> wrote in
>> news:47cedd97$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>>
>>>> Interessant viden for alle billister.
>>> Mere interessant synes jeg det er at jo længere afstand mellem
>>> bilerne, jo mindre risiko for stop-n-go klumper.
>>
>> Hvorfor dog det? Er det ikke sund fornuft?
>>
>> For mig var det derimod overraskende at selv 25 billister der er 112%
>> motiverede til at køre rundt i en cirkel med jævn fart og afstand, ikke
>> kan
>> gøre det uden at der opstår kødannelse. Selvom alle VIL, så kan det
>> tilsyneladende ikke lade sig gøre.
>>
>> Det havde jeg aldrig troet.
>
>Hvis du kigger på filmen, så opstår problemet hvor en bil kommer for tæt på
>bilen foran.
>
>Hvis eksperimentet var blevet udført med 1/4 færre biler, så tror jeg
>udfaldet var anderledes.
Ja men så passer udfaldet jo fint med hvad jeg gætter på er
forklaringen på en uforklarlig kø, der slutter 1500 m før Solrød S.
Nemlig en nørd der skifter vognbane samtidig med at "the usual
suspects" kører med 2m indbyrdes afstand i magnetsporet og derfor
bremser og trænger køen indad, for når banen bremser og dem indenfor
har bremseafstand skifter man jo bare. Der er jo rigeligt med plads,
eller det var der indtil............
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
| |
Ove Kjeldgaard (05-03-2008)
| Kommentar Fra : Ove Kjeldgaard |
Dato : 05-03-08 21:54 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:
>For mig var det derimod overraskende at selv 25 billister der er 112%
>motiverede til at køre rundt i en cirkel med jævn fart og afstand, ikke kan
>gøre det uden at der opstår kødannelse. Selvom alle VIL, så kan det
>tilsyneladende ikke lade sig gøre.
Jeg ville gerne se det tyske indslag uden Kopfball kassebilen - mener at de
fleste bølger opstår efter ham? - også når han ikke stikker på tværs
--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav
Natur og Friluftsliv: < http://hiker.dk>
| |
Christian B. Andrese~ (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 06-03-08 01:14 |
|
On Mar 5, 6:51 pm, "Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SP...@hotmail.com>
wrote:
> "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:Xns9A58ADB55A008kentoldhoj@oldhoj.dk...
>
>
>
>
>
> > "KimT" <virkeri...@invalid.invalid> wrote in
> > news:47ceb76b$0$90265$14726298
> > @news.sunsite.dk:
>
> >> http://ing.dk/artikel/86162
>
> > Da linket til det japanske videoklip ikke virker, er her et link til et
> > tysk forsøg. 25 biler der kører i en tæt cirkel, skal forsøge at holde en
> > jævn fart. Selvom alle er instillet på at det skal lykkes, så sker det
> > bare
> > ikke! Ret hurtigt opstår der kødannelser og man kan se køen forplante sig
> > som en bølge bagud.
>
> > http://www.kopfball.de/pp_vg.phtml?vgsec=vg&vgr=flm&vgrid=624&vglrid=624
>
> > Essensen er at det er folk der IKKE kører med en jævn regelmæssig
> > hastighed
> > når trafikken er tæt, der forårsager kødannelserne.
>
> > Altså både dem der kører stop-and-go, dem der "sover" og endelig dem der
> > skifter vognbane hele tiden.
>
> > Effekten opstår fordi man for at tilpasse sig hastigheden til den
> > forankørende, kommer til at bremse lidt for meget. Det forplanter sig
> > bagud, og selvom hastighedsforskellen mellem de enkelte biler måske er så
> > lav som 1 km/t, så vil tæt trafik med 30 km/t altså stå stille når
> > effekten
> > har forplantet sig 30 biler bagud.
>
> > Interessant viden for alle billister.
>
> Mere interessant synes jeg det er at jo længere afstand mellem bilerne,
> jo mindre risiko for stop-n-go klumper.
Interessant ja, men vel ikke nogen overraskelse ?
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Uffe Bærentsen (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 06-03-08 12:49 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:37595fc1-737a-4e77-879c-51737de0e144@x41g2000hsb.googlegroups.com...
> > Effekten opstår fordi man for at tilpasse sig hastigheden til den
> > forankørende, kommer til at bremse lidt for meget. Det forplanter sig
> > bagud, og selvom hastighedsforskellen mellem de enkelte biler måske er
> > så
> > lav som 1 km/t, så vil tæt trafik med 30 km/t altså stå stille når
> > effekten
> > har forplantet sig 30 biler bagud.
>
> > Interessant viden for alle billister.
>
> Mere interessant synes jeg det er at jo længere afstand mellem bilerne,
> jo mindre risiko for stop-n-go klumper.
Interessant ja, men vel ikke nogen overraskelse ?
Det meget interessante kommer først når forskerne finder en formel for
udregning af minimums-afstand afhængigt af hastigheden.
Så kan trafikken jo komme til at flyde som den burde.
Det kunne jo være sjovt hvis den minimumsafstand så er længere end
bremseafstanden
--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Tipo 1,6i
| |
Anders Majland (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 06-03-08 15:58 |
|
> Det meget interessante kommer først når forskerne finder en formel for
> udregning af minimums-afstand afhængigt af hastigheden.
> Så kan trafikken jo komme til at flyde som den burde.
>
> Det kunne jo være sjovt hvis den minimumsafstand så er længere end
> bremseafstanden
Blot den er lang nok til at modsvare reaktionstiden på en uopmærksom
mobilsnakkende ryger med skrigende børn på bagsædet ... (Overstiger sikkert
ved mange hastigheder bremselængden)
| |
Ebbe Kristensen (12-03-2008)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 12-03-08 13:49 |
|
Uffe Bærentsen wrote:
> Det meget interessante kommer først når forskerne finder en formel for
> udregning af minimums-afstand afhængigt af hastigheden.
> Så kan trafikken jo komme til at flyde som den burde.
Det er det simple problem. Næeh, du, den virkelige udfordring består i at
finde ud af hvordan man får billisterne til holde denne minimumsafstand.
Ebbe
| |
Kim (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 06-03-08 10:28 |
| | |
Christian B. Andrese~ (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 06-03-08 05:20 |
|
On Mar 6, 12:48 pm, "Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SP...@hotmail.com>
wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:37595fc1-737a-4e77-879c-51737de0e144@x41g2000hsb.googlegroups.com...
>
> > > Effekten opstår fordi man for at tilpasse sig hastigheden til den
> > > forankørende, kommer til at bremse lidt for meget. Det forplanter sig
> > > bagud, og selvom hastighedsforskellen mellem de enkelte biler måske er
> > > så
> > > lav som 1 km/t, så vil tæt trafik med 30 km/t altså stå stille når
> > > effekten
> > > har forplantet sig 30 biler bagud.
>
> > > Interessant viden for alle billister.
>
> > Mere interessant synes jeg det er at jo længere afstand mellem bilerne,
> > jo mindre risiko for stop-n-go klumper.
>
> Interessant ja, men vel ikke nogen overraskelse ?
>
> Det meget interessante kommer først når forskerne finder en formel for
> udregning af minimums-afstand afhængigt af hastigheden.
> Så kan trafikken jo komme til at flyde som den burde.
Ja, men gnaverne vil jo stadiogvæk tro de kommer hurtigere frem ved at
køre tæt på.
> Det kunne jo være sjovt hvis den minimumsafstand så er længere end
> bremseafstanden
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Christian B. Andrese~ (12-03-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 12-03-08 06:57 |
|
On Mar 6, 3:58 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Det meget interessante kommer først når forskerne finder en formel for
> > udregning af minimums-afstand afhængigt af hastigheden.
> > Så kan trafikken jo komme til at flyde som den burde.
>
> > Det kunne jo være sjovt hvis den minimumsafstand så er længere end
> > bremseafstanden
>
> Blot den er lang nok til at modsvare reaktionstiden på en uopmærksom
> mobilsnakkende ryger med skrigende børn på bagsædet ... (Overstiger sikkert
> ved mange hastigheder bremselængden)
Men tror du det er dem som brager op bag i folk ?
Det tror jeg ikke. Jeg vil langt mere tro det er white-van-men (bude),
midaldrene sælgere med mobilen ved øret, håndværkere.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
|
|