/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kan fyringsolien bruges t bilen?
Fra : Billy Joe


Dato : 03-03-08 02:55

Vil høre om man kan bruge fyringsolie på dieselbilen?
Olien er 15 år gammel, men betyder dette så noget?

Takker for indput

 
 
Ukendt (03-03-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-03-08 09:10


"Billy Joe" <billy.joe.junior@hotmail.com.invalid> skrev i en meddelelse
news:fqflg8$gn9$1@aioe.org...
> Vil høre om man kan bruge fyringsolie på dieselbilen?
> Olien er 15 år gammel, men betyder dette så noget?
>
> Takker for indput ¨

Hejsa

Først skal jeg lige fastslå at det er ulovligt at bruge fyringsolie som
brændstof til bil.
Dernæst, så kommer det nok meget an på kvaliteten af fyringsolien.
Fyringsolie minder jo meget om dieselolie, men den er ikke renset nær så
godt. Der er fx. mere svovl i og der er ikke tilsat de samme additiver som i
dieselolie.
Det kommer meget an på hvilken bil der er tale om - er det en moderne
dieselmotor ville jeg under ingen omstændigheder turde. Hvis du har en
gammel Golf eller tilsvarende, så kunne amn måske prøve med en lille smule i
tanken? Under alle omstændigheder ville jeg tjekke at der ikke er uønskede
partikler i olien, fx rust. Og hvad med farvestof? Havde vi egentlig
farvestof i olien for 15 år siden? Der har ihvertfald været en periode, hvor
der ikke var tilsat farve, men hvornår fra og til er jeg noget usikker på.

Hvis nu du ikke tør bruge det, og har et problem med at komme af med det, så
prøv dit (mindre) lokale varmeværk - de kan sandsynligvis fyre med det (jeg
har set kvaliteten af den "olie" de fyrer med, hold da op - den er næsten
ikke flydende).

Mvh Tommy



C. H. Engelbrecht (03-03-2008)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 03-03-08 01:34

Kan jeg komme almindelig madolie i min dieselbil?

OZ3BTO (03-03-2008)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 03-03-08 09:42


"C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbrecht@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:88b4eda3-01b2-4cca-bdb8-5d89ec97a6b2@n58g2000hsf.googlegroups.com...
> Kan jeg komme almindelig madolie i min dieselbil?.


På visse modeller ja .. disse skal dog ombygges til det

De køre dog bedst på koldpresset rapsolie


Erik



Ukendt (03-03-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-03-08 10:42


"C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbrecht@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:88b4eda3-01b2-4cca-bdb8-5d89ec97a6b2@n58g2000hsf.googlegroups.com...
> Kan jeg komme almindelig madolie i min dieselbil?

Ja, det kan du!
Om det er hensigtsmæssigt kommer meget an på din bilmodel. En gammel w124
eller en golf kan sagtens køre på en 1/3 madolie uden dikkedarer. Den
langsigtede effekt heraf, er der nogen diskussion om. Eller skan den
ombygges med fx Elsbett's kit, så kører den på ren raps (eller anden olie) -
brugt (filtreret) friture olie duer også
Hvis du vil vide mere om alternativt brændstof, kan du kigge her:
www.rapsbil.dk
www.dajolka.dk

Mvh Tommy



Hans Kjaergaard (03-03-2008)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 03-03-08 12:14

On Mon, 3 Mar 2008 02:55:12 +0100, Billy Joe
<billy.joe.junior@hotmail.com.invalid> wrote:

>Vil høre om man kan bruge fyringsolie på dieselbilen?
Ja.

>Olien er 15 år gammel, men betyder dette så noget?
Ja, 15 år er gammel, meget gammel, alle additiver har forladt oilen.

Så lad vær, det er ikke sikkert at det i det hele taget kan lade sig
gøre pga. alderen.

Hvis det er en større mængde kunne du jo prøve med 10% af den gamle
oile blandet i tanken, går det godt på et par tankfulde kunne du hæve
%delen. Men hav lige et par ekstra brændstoffiltre liggende, du kan
hurtigt få brug for dem hvis eksperimentet kikser.


/Hans

SmaRTrxxv (03-03-2008)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 03-03-08 16:02

Billy Joe skrev:
> Olien er 15 år gammel, men betyder dette så noget?
>
Ja, det gør det..

Lige præcis diesel/fyringsolie er følsomt overfor alder, der findes
nogle bakterier som kan (og gør) leve i petroleumsbaserede produkter.
Når de dør af alderdom vil de lejre sig som alger i olien.
De kaldes populært dieseldyr, problemet er dog ikke være end at der
findes en del produkter til en overkommelig pris som kan redde olien.

Thore

Mureren (03-03-2008)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 03-03-08 16:49

>> Olien er 15 år gammel, men betyder dette så noget?
>>
> Ja, det gør det..
>
> Lige præcis diesel/fyringsolie er følsomt overfor alder, der findes nogle
> bakterier som kan (og gør) leve i petroleumsbaserede produkter. Når de dør
> af alderdom vil de lejre sig som alger i olien.
> De kaldes populært dieseldyr, problemet er dog ikke være end at der findes
> en del produkter til en overkommelig pris som kan redde olien.

Det hedder nu "dieselpest", men ellers har du stort set ret.

Og det (kan) blive et stort problem når biodiesel og bioethanol bliver
hverdag!
I Norge og Sverige er der kæmpe problemer, og i England er jeg bekendt med
der kører teams i døgndrift på et selskabs stationer for at få udryddet
problemet, de griber det bare forkert an (IMO), ved at bruge gift i stedet
for at fjerne det bundne vand i tankene/produkterne.

Mvh.
Mureren



SmaRTrxxv (03-03-2008)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 03-03-08 21:20

Mureren skrev:
>
> Det hedder nu "dieselpest", men ellers har du stort set ret.
>
Det er vist en smagssag..

Men nu det åbenbart skal være, så hedder det helt præcist,
Mikrobakteriel biomasse.

Dieselpest er samlebetegnelsen for det hele, alger, gær m.m. og
resultatet af det, stoppede filtre, rust og tæring..

Thore

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste