Hvor meget forbrændes ved henholdsvis...
Fra : Jes Jørgensen

Dato : 18-07-01 00:37

løb i 45 minutter
- langsomt (når man for hyggens skyld løber med pigerne... ok den var
chauvanistisk, men pigerne i min omgangskreds løber markant langsommere end
hvad der virker som et naturligt tempo for mig, men undskyld på forhånd til
dem som jeg trådte over tæerne!) Ca. 7 km
- almindeligt (for motionens skyld) ca. 8 km
- hurtigt (når man hiver efter vejret og der stadig er 5 km. hjem) Ca. 10
km.

gang i 30 minutter
- langsomt (ca. 2,5 km)
- almindeligt (ca. 3 km)

cykling i 15 minutter
- langsomt (så man undgår at svede på en varm sommerdag på vej til arbejde)
(ca. 3 km)
- almindeligt (så man undgår at svede på en almindelig sommerdag på vej til
arbejde) (ca. 4 km)
- hurtigt (når man kom for sent ud af døren på vej til arbejde og med
garanti vil ende op med en ubehagelig skjorte) (ca. 5 km.)

Til orientering kan jeg oplyse at jeg vejer 76 kg.

--
mvh Jes

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 18-07-01 12:01

> løb i 45 minutter
> gang i 30 minutter
> cykling i 15 minutter

Det kommer an på en masse faktorer (du har fx ikke oplyst eksakte
hastigheder). Jeg kan oplyse dig om nogle cirka (!) værdier for det du
spørger om, men det er grove (!) tilnærmelser.
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Jes Jørgensen

Dato : 19-07-01 08:53

"Lars Klingenberg" <lklingenberg@ifi.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på en masse faktorer (du har fx ikke oplyst eksakte
> hastigheder). Jeg kan oplyse dig om nogle cirka (!) værdier for det du
> spørger om, men det er grove (!) tilnærmelser.

Mht. løbet så er hastigheden omkring 14,7 km/h, men dette er også en
tilnærmelse idet jeg ikke kender den præcise distance.

Jeg vil gerne have de grove tilnærmelser.

--
På forhånd tak
Jes

Fra : Birdy

Dato : 29-07-01 21:35

Nedenstående hører vist til i en helt anden gruppe.............Fnidr )
Birdy

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-07-01 15:47

> Til orientering kan jeg oplyse at jeg vejer 76 kg.

Du forbrænder 76 kcal pr. km du bevæger dig. Om du gør det hurtigt eller
langsomt er ligegyldigt for forbrændingen, men jo hurtigere, jo bedre
kondition, jo langsommere, jo mere fedt i forhold til kulhydrater forbrænder
du.

Mvh Maria

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 19-07-01 18:35

> [...]
> langsomt er ligegyldigt for forbrændingen, men jo hurtigere, jo bedre
> kondition, jo langsommere, jo mere fedt i forhold til kulhydrater
Det er altså ikke rigtigt! Der er enorm stor forskel på forbrændingen
(størrelse og mønster) når man fx løber hurtigt eller langsomt; så det med
de 76 kcal pr. km er helt forkert! Det med at man forbrænder mere fedt jo
langsommere man bevæger sig er i og for sig rigtigt nok, men hvis man
motionere for at tabe sig så er det det samlede antal kcal der forbrændes,
som tæller i den sidste ende - uanset hvad man forbrænder. Så i den
henseende er det mere fordelagtigt at løbe hurtigt og ikke langsomt (samme
løbetid). Med andre ord: fedtforbændingszonen er en død sild og ikke noget
man skal tilrettelægge sin træning/motion efter! Hvis man vil opnå den
største andel fedtforbrænding ift. kulhydratforbrænding, så skal man spise
en masse fedt og sætte sig på sin flade - så får man en procentvis meget høj
fedtforbrænding - men det taber man sig nok ikke så meget ved...
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-07-01 23:24

> [...]
høj
> fedtforbrænding - men det taber man sig nok ikke så meget ved...

Det ved jeg godt - men prøv du at regne på diverse tabeller over motion.
Forbruget ligger i afstand, ikke i tid.
1 km på 5 minutter bruge dobbelt så mange kalorier pr minut som 1 km på 10
minutter.

Jo mindre tid, jo mere skal der knokles pr. kalorie.

Mvh Maria