/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Olieskift
Fra : Uni Bull


Dato : 26-02-08 19:21

Hej...

Den korte udgave:
Hvorfor skulle jeg /ikke/ købe den billige motorolie fra
Bilka/Høyer/THansen etc. når den bare opfylder
1) API CE eller højere
2) ACEA B3-98 eller
3) ACEA A3-98/B3-98

--
Uni Bull
Vallensbæk
MB C220CDI



 
 
Keld Rasmussen (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Keld Rasmussen


Dato : 26-02-08 21:27


> Hvorfor skulle jeg /ikke/ købe den billige motorolie fra
> Bilka/Høyer/THansen etc. når den bare opfylder
> 1) API CE eller højere
> 2) ACEA B3-98 eller
> 3) ACEA A3-98/B3-98
>

Hvis du skifter olie for hver 5000 kilometre er det ok, hvis du kører
20-30000 per olieskift holder additiverne ikke

Keld



Michael Kirkegaard (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Michael Kirkegaard


Dato : 26-02-08 21:51


"Keld Rasmussen" <tridentrider@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:2bd55$47c47602$55181677$17868@news.arrownet.dk...
>
>> Hvorfor skulle jeg /ikke/ købe den billige motorolie fra
>> Bilka/Høyer/THansen etc. når den bare opfylder
>> 1) API CE eller højere
>> 2) ACEA B3-98 eller
>> 3) ACEA A3-98/B3-98
>>
>
> Hvis du skifter olie for hver 5000 kilometre er det ok, hvis du kører
> 20-30000 per olieskift holder additiverne ikke
>

Det var da en påstand, kan vi finde dokumentation?

Michael



Uni Bull (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Uni Bull


Dato : 26-02-08 22:43

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47c47bbe$0$99014$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

>> Hvis du skifter olie for hver 5000 kilometre er det ok, hvis du kører
>> 20-30000 per olieskift holder additiverne ikke
>>
>
> Det var da en påstand, kan vi finde dokumentation?

Jeg skifter olie efter forskrifterne - hverken mere eller
mindre. Så det vil sige omtrent en gang om året eller
godt 20000 km.

Det ikke fordi jeg som sådan er nærig, men jeg vil
heller ikke hælde for 1000 kr 5W40-olie på bilen,
hvis det ikke gør nogen forskel... Og det har jeg
ærlig talt min tvivl overfor om der er...

Er det ikke de hersens ACEA-mærkninger der
fortæller om olien er i orden?

--
Uni Bull
Vallensbæk
MB C220CDI



Henrik B. (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 27-02-08 08:50

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i meddelelsen
news:62jfgeF246h5rU1@mid.individual.net...

> Det ikke fordi jeg som sådan er nærig, men jeg vil
> heller ikke hælde for 1000 kr 5W40-olie på bilen,
> hvis det ikke gør nogen forskel... Og det har jeg
> ærlig talt min tvivl overfor om der er...

Nej, i det samlede bilbudget, er de 1.000,- kroner jo en herregård......

> Er det ikke de hersens ACEA-mærkninger der
> fortæller om olien er i orden?

Det lyder ikke som om det er noget du skal rode alt for meget med selv.
Jeg håber ikke at der stadig er garanti på bilen...

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


Uni Bull (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Uni Bull


Dato : 27-02-08 13:03

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47c51627$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Nej, i det samlede bilbudget, er de 1.000,- kroner jo en herregård......
>
>> Er det ikke de hersens ACEA-mærkninger der
>> fortæller om olien er i orden?
>
> Det lyder ikke som om det er noget du skal rode alt for meget med selv.
> Jeg håber ikke at der stadig er garanti på bilen...

Du kan jo mene hvad du vil om mine dispositioner - det står dig frit for.
Men derudover fandt jeg ikke megen information i dit indlæg, men det kan
være jeg overså et eller andet?

....og jo, jeg har selv tænkt mig at udføre den dybt avancerede operation at
skifte olie på min bil. Og for at det ikke skal være løgn, så kaster jeg mig
også hovedkulds ud i udskiftning af både brændstof, luft- og oliefilter.
Jeg må håbe virkelig håbe, at det lykkes uden at ødelægge både bilen,
værkstedet og værktøjet...

....og det bliver en 5W40 der opfylder specifikationerne.
--
Uni Bull
Vallensbæk



Jørgen M. Rasmussen (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 01-03-08 20:10


"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

>>> Er det ikke de hersens ACEA-mærkninger der
>>> fortæller om olien er i orden?
>>
Eller API, AmericanPetrolInstitute. Jeg går efter den billigtste NoName,
fuldsynt, som overholder spec. .

> Du kan jo mene hvad du vil om mine dispositioner - det står dig frit for.
>
Enig, men der er en masse religion, tro& myter indblandt i valg af olie. Jeg
er "kold", kun fact& prisen tæller.

>
> ...og det bliver en 5W40 der opfylder specifikationerne.
> --
Gå efter en FULDsynt. olie, det er MEGET bedre. Især hvis du køre turbo
og/el. benziner, for den cracker, "branker", ikke når den bliver VARM. Hvis
det er en benziner som ofte er på motorvej, køb en 5W50, selv om ??W40 er
spec., for den er bedre, "tykkere" når olien er varm Jeg køre selv med
Biltemas fuldsynt 5W50., no probs..



Henrik B. (02-03-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-03-08 15:33

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i meddelelsen
news:47c9aa21$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Eller API, AmericanPetrolInstitute. Jeg går efter den billigtste NoName,
> fuldsynt, som overholder spec. .

Og hvordan ved du, hvornår en olie rent faktisk ér FULDsyntetisk? Det er
nemlig en begreb, som producenterne slynger om sig, efter for godt
befindende. Rent faktisk findes der kun 8 (nu muligvis 9) producenter, som
producerer ægte FULDsyntetisk smøreolie.

>> ...og det bliver en 5W40 der opfylder specifikationerne.
>> --
> Gå efter en FULDsynt. olie, det er MEGET bedre. Især hvis du køre turbo
> og/el. benziner, for den cracker, "branker", ikke når den bliver VARM.
> Hvis det er en benziner som ofte er på motorvej, køb en 5W50, selv om
> ??W40 er spec., for den er bedre, "tykkere" når olien er varm Jeg køre
> selv med Biltemas fuldsynt 5W50., no probs..

Man kan roligt købe en W-40 olie, også selvom man klamper sin trimmede
turbobil ned gennem Tyskland. En ægte fuldsyntetisk skal nok klare mosten.

Og m.h.t. at "Cracke", så er det korrekt, at en fuldsyntetisk olie kan tåle
højere temperatur, før den cracker. Men når punktet nåes, så cracker den
rent faktisk endnu hurtigere....

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


Ejvind Kruse (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Ejvind Kruse


Dato : 27-02-08 13:52

Uni Bull wrote:
> "Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
>>> Hvis du skifter olie for hver 5000 kilometre er det ok, hvis du kører
>>> 20-30000 per olieskift holder additiverne ikke
>>>
>>
>> Det var da en påstand, kan vi finde dokumentation?
>
> Jeg skifter olie efter forskrifterne - hverken mere eller
> mindre. Så det vil sige omtrent en gang om året eller
> godt 20000 km.
>
> Det ikke fordi jeg som sådan er nærig, men jeg vil
> heller ikke hælde for 1000 kr 5W40-olie på bilen,
> hvis det ikke gør nogen forskel... Og det har jeg
> ærlig talt min tvivl overfor om der er...

Jeg skal ikke kunne sige om der er forskel, men min gamle Astra
Ecotec 1600 har da rundet de første 335.000 uden, at have set noget
til olier over 50 Kr. literen nogensinde.

--
Ejvind



Henrik B. (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 27-02-08 14:08

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:62l4q9F237sdiU1@mid.individual.net...

> Jeg skal ikke kunne sige om der er forskel, men min gamle Astra
> Ecotec 1600 har da rundet de første 335.000 uden, at have set noget
> til olier over 50 Kr. literen nogensinde.

Nu er der så liiiige en smule forskel på, hvilke krav der stilles til olien,
på en Astra 1,6 benziner, og så på en turboladet diesel...

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


Uni Bull (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Uni Bull


Dato : 27-02-08 18:05

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47c560ca$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Nu er der så liiiige en smule forskel på, hvilke krav der stilles til
> olien, på en Astra 1,6 benziner, og så på en turboladet diesel...

Ja - og den eventuelle forskel vil fremgå af de specifikationskrav som
producenten stiller... (ACEA)...

--
Uni Bull
Vallensbæk



Uni Bull (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Uni Bull


Dato : 27-02-08 18:09

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse
news:62ljj1F23s9b6U1@mid.individual.net...

> Ja - og den eventuelle forskel vil fremgå af de specifikationskrav som
> producenten stiller... (ACEA)...

Der var engang hvor folk også var tilbageholdne med at tanke brændstof
på Jet/Dyt/Metax osv. Men den tilbageholdenhed er jo væk...
--
Uni Bull
Vallensbæk



Ejvind Kruse (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Ejvind Kruse


Dato : 28-02-08 09:53

Henrik B. wrote:
> "Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> news:62l4q9F237sdiU1@mid.individual.net...
>
>> Jeg skal ikke kunne sige om der er forskel, men min gamle Astra
>> Ecotec 1600 har da rundet de første 335.000 uden, at have set noget
>> til olier over 50 Kr. literen nogensinde.
>
> Nu er der så liiiige en smule forskel på, hvilke krav der stilles til olien,
> på en Astra 1,6 benziner, og så på en turboladet diesel...

Ja, kravene til kvaliteten af olien til benzinmotorer er grundlæggende
højere end til dieselmotorer. Derfor må man heller ikke hælde
olie der er specifikt beregnet til dieselmotorer på en benzinmotor,
men gerne omvendt.

Problemet er nok i dag, at finde en olie der _ikke_ kan bruges
allround, hvis man lige ser bort fra ovenstående detalje, men jeg
vil da ikke afvise at den kan findes.

Forskellen i specifikationerne er primært om køretøjet bruges
militært, kommercielt eller privat, ligeledes under hvilke klimaforhold
og skifteintervaller den anvendes. derfor findes der flere måder
at klassificere olie på, API, CCMC osv osv...

--
Ejvind



Klaus G. (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 26-02-08 23:14

> Hvis du skifter olie for hver 5000 kilometre er det ok, hvis du kører
> 20-30000 per olieskift holder additiverne ikke
Hvis man køber longlife olie i bilka, så holder den da lige så godt som er
det købt ved en aut. forhandler. Køber man en alm. olie i bilka, så kan den
da nemt køre de 15kkm der er normalt i dag. Shell Helix Ultra er en meget
god olie, jeg har nu brugt den på 3 af mine biler og de har alle kørt
perfekt.


--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery



Anders Majland (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 28-02-08 08:32

> Den korte udgave:
> Hvorfor skulle jeg /ikke/ købe den billige motorolie fra
> Bilka/Høyer/THansen etc. når den bare opfylder
> 1) API CE eller højere
> 2) ACEA B3-98 eller
> 3) ACEA A3-98/B3-98

Hvis det er de krav som bilproducenten har skrevet til din motor så er det
"godt nok" og så er det bare at finde den billigste olie der lever op til
det ...

Men emballage er taknemmelig så jeg ville kigge efter et godt tilbud på en
mærkevare olie og/eller et "mærke" som jeg stoler på.

Til motorcyklerne har jeg i årevis købt fuldsyntetisk olie hos en stor tysk
postordrebutik. Olien har deres eget mærke på dunken... Men der skifter jeg
også hver 6000km så den når vel knapt at blive slidt ...

Da jeg havde en ældre bil plejede jeg at købe shell olie på tilbud i bilka.
Bilen havde fået autoriseret service til jeg købte den - og de brugte en
mineralsk shelle olie. Det var så en semisyntetisk jeg plejede at købe da
det oftest var den der var på tilbud til under 150kr for 4 liter. Der holdt
jeg mig også til intervallet på hver 10000km

Senere har vi 2 nye biler der har fået autoriseret olie med deraf opskruede
priser for olieskift ...



Henrik B. (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-02-08 10:16

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:47c66385$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> 1) API CE eller højere
>> 2) ACEA B3-98 eller
>> 3) ACEA A3-98/B3-98
>
> Hvis det er de krav som bilproducenten har skrevet til din motor så er det
> "godt nok" og så er det bare at finde den billigste olie der lever op til
> det ...

Nej! Det er ikke nødvendigvis "godt nok". Hos f.eks. mit bilmærke, har
producenten måttet forlænge motorgarantien, og skiftet en del motorer, under
garanti, p.g.a. olieslam. Det opstår p.g.a. motorens moderne
letløbskonstrution, lange skifte intervaller, og forkert/ for dårlig olie -
og hér snakker vi den bilproducenten anbefaler!

Et andet eksempel er i Tyskland, hvor netop Mercedes for år tilbage, da 0W-
olierne kom på markedet, forbød disse olier, da kæderne ikke kunne forliges
med de nye olier. De gav øget slid på kæder og glidere. Anbefalingen blev
derfor at man skulle benytte 5W-olie.
Efterfølgende viste det sig, at kædesystemerne også med 5W-olie, opgav ævred
alt for tidligt.
Det blev først bedre, da man ændrede materialet og skiftede leverandør....og
olieskifteintervallerne blev forkortet.

Så nej, det er ikke nok bare at kigge på tal. Og som det tidligere er blevet
nævnt, så siger tallene på dunken ikke en ski' om, hvor længe en given olie
skal kunne opfylde betingelserne. Så skifteintervallernes længde kan også
være afgørende for olievalget.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


Anders Majland (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 28-02-08 15:01

>> Hvis det er de krav som bilproducenten har skrevet til din motor så er
>> det "godt nok" og så er det bare at finde den billigste olie der lever op
>> til det ...

> Nej! Det er ikke nødvendigvis "godt nok". Hos f.eks. mit bilmærke, har
> producenten måttet forlænge motorgarantien, og skiftet en del motorer,
> under garanti, p.g.a. olieslam. Det opstår p.g.a. motorens moderne
> letløbskonstrution, lange skifte intervaller, og forkert/ for dårlig
> olie - og hér snakker vi den bilproducenten anbefaler!

Har de så ikke ændret deres anbefaling ?
Hvis man spørger det lokale autoriserede værksted hvilken olie de vil
benytte ved et olieskift bør man jo høre om den olie er bedre end hvad der
står i ens "gamle" manual.

> Et andet eksempel er i Tyskland, hvor netop Mercedes for år tilbage, da
> 0W- olierne kom på markedet, forbød disse olier, da kæderne ikke kunne
> forliges med de nye olier. De gav øget slid på kæder og glidere.
> Anbefalingen blev derfor at man skulle benytte 5W-olie.
> Efterfølgende viste det sig, at kædesystemerne også med 5W-olie, opgav
> ævred alt for tidligt.
> Det blev først bedre, da man ændrede materialet og skiftede
> leverandør....og olieskifteintervallerne blev forkortet.

Ændrede de ikke også på kravene til olien ?

> Så nej, det er ikke nok bare at kigge på tal. Og som det tidligere er
> blevet nævnt, så siger tallene på dunken ikke en ski' om, hvor længe en
> given olie skal kunne opfylde betingelserne. Så skifteintervallernes
> længde kan også være afgørende for olievalget.

VW opgiver nogle kriterier som longlife olie til deres biler skal opfylder
(i.e noget der ligner
503.11 eller sådan) Det er vel netop nogle krav til hvordan olien skal kunne
holde ?
Viskositeten er jo angivet som normalt. Men selv hos Thansen er olie der
opfylder krav ikke billig ...

Man kan vel godt antage at det producenten skriver i manualen er korrekt -
Min erfaring er også at værkstedet ikke hælder noget på der er bedre/dyrere
end hvad producenten anbefaler... For den gamle mazda var det en mineralsk
olie [10Mm], skoda'en fik en longlige olie (af værkstedet) [<30Mm - praksis
25]~og jeg har ikke checket hvad værkstedet har hældt på citroen'en [20Mm].



Henrik B. (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-02-08 16:29

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:47c6be87$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Nej! Det er ikke nødvendigvis "godt nok". Hos f.eks. mit bilmærke, har
>> producenten måttet forlænge motorgarantien, og skiftet en del motorer,
>> under garanti, p.g.a. olieslam. Det opstår p.g.a. motorens moderne
>> letløbskonstrution, lange skifte intervaller, og forkert/ for dårlig
>> olie - og hér snakker vi den bilproducenten anbefaler!
>
> Har de så ikke ændret deres anbefaling ?

Det gjorde de ved 2001 - 2002 modelskiftet. Men den standard syntetiske (GM)
olie, som værkstederne til stadighed får påduttet, er ikke egnet til en del
de motorer den påfyldes.

> Hvis man spørger det lokale autoriserede værksted hvilken olie de vil
> benytte ved et olieskift bør man jo høre om den olie er bedre end hvad der
> står i ens "gamle" manual.

Det er svært, når importøren siger, at værkstederne skal benytte en bestemt
slag olie.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


Klaus D. Mikkelsen (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-02-08 17:45

Anders Majland skriver:
>
> VW opgiver nogle kriterier som longlife olie til deres biler skal opfylder
> (i.e noget der ligner 503.11 eller sådan)

506.01 eller 507.00


Klaus (Touran'en ville have olie i dag, så jeg har lige købt).
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Anders Majland (29-02-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 29-02-08 10:15

> For den gamle mazda var det en mineralsk olie [10Mm]

Btw kørte den på den billige* mineralske olie de første 250.000km. Derefter
købte jeg den og skiftede selv olie med en semisyntetisk de næsten
100.000km. Selv efter 350000km brugt den ikke olie af betydning. Mellem
olieskift brugte den højest fra max til halvvejs mod min - Det må blive
under 1/2 liter per 10000km.

* helt billig var den så ikke når den blev hældt på af et autoriseret
værksted

Men olie er det helt forkerte sted at spare hvis man vil passe på sin bil -
Men derfor er der jo ikke nogen grund til at give for meget for olien ... En
mærkevare olie der overholder specs købt på tilbud er oftest mindst ligeså
god som den værktedet vil bruge ...

/A



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste