Hvis man sælger privat og "reklamationsret~
Fra : Onix

Dato : 25-02-08 20:17

Hejsa

har aldrig prøvet at sælge en bil privat. HVIS man sælger en bil privat -
skal man så yde "reklamationsret" på salget i en vis periode efter salget -
eller der det kun erhvervsdrivende der skal dette?

Hvilke "faremomenter" er der ved privat salg kontra salg/bytte med aut.
forhandler?

Onix

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-02-08 21:09

Onix wrote:
> [...]
> efter salget - eller der det kun erhvervsdrivende der skal dette?
>
> Hvilke "faremomenter" er der ved privat salg kontra salg/bytte med

Medmindre at du ligefrem sælger bilen med skjulte fejl/mangler, som du selv
er klar over i forvejen, så tror jeg nu ikke der er den store forskel, om du
sælger privat eller til en forhandler.
Er det en gammel bil (+10 år) eller er det en "ny" gammel bil ?
De sidste gange jeg har solgt en gammel bil, der har jeg skrevet i
slutsedlen, at køber er gjort bekendt med, at bilen f.eks. har flere fejl og
mangler, blandt andet: (og her kommer så en liste med evt. kendte fejl og
mangler).
Om det er noget der holder i byretten eller hvad, det ved jeg dog ikke.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Anders Majland

Dato : 25-02-08 22:02

Det er kun erhversdrivende der skal det - ved handel privat <> privat kan
man aftale sig ud af det. Men hvis man ikke aftaler andet gælder købeloven
!!

Så husk at lave en skriftlig aftale. Hos både FDM og på f.eks Bilbasen kan
man hente en kladde til en slutseddel.

Det eneste jeg kan komme på af risici
- Vær lidt skeptisk når en potentiel køber kommer og kigger på bilen. Det er
set før at "køber" kommer i en fin bil og får en prøvetur i din. Når du så
bliver urolig og ringer til politiet kan de fortælle dig at den bil de
efterlod også var "lånt".

- Hvis det er en gammel / billig bil som køber nok ikke har tænkt sig at
kaskoforsikre skal du ikke lade køber kører afsted på dine nummerplader. De
kan give en masse bøvl at køber ikke omregisterer men bare kører videre i
dit navn. Men en skriftlig købsaftale kan du nok overbevise dit
forsikringsselskab om at du har solgt - men det kan tage lang tid at få
refunderet vægtafgift... (tag evt på motorkontoret sammen og foretag
omregistreringen der)

- Akcepter ikke en privat check. Kontanter eller bankudstedt check er det
eneste sikre.

- Det kan tage dig længere tid at få solgt bilen - har du råd til at have
den stående et par måneder ?

- Har du restgæld i bilen skal du have den betalt ud (og dokumentation
herfor) inden du kan sælge den. Alternativt så have dokumentation for
gældens størrelse på salgsdatoen og så lade sælger indfri gælden direkte til
panthaver og kun betale dig det overskudende.

Fordele - primært at du nok kan få en bedre pris end ved bytte til en
forhandler og sikkert også får den ny til en bedre pris...

Fra : PMH

Dato : 26-02-08 08:33

"Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> salget - eller der det kun erhvervsdrivende der skal dette?
>
> Hvilke "faremomenter" er der ved privat salg kontra salg/bytte med aut.

Du skal ikke yde hverken garanti, eller reklamation.

Du skriver i slutsedlen, at bilen er
"købt som prøvet og beset, og uden nogen form for garanti."

Så skriver køber selv under, og ved hvad han har købt.
Jeg har solgt mange biler privat, og der har aldrig været problemer.

Køber kan godt finde på at bede om stelnummeret, inden han
kommer og kigger på bilen, dette er meget normalt og der er
ingen fare i det.
Det er for at tjekke bilen for evt. restgæld/pantebrev.

Sørg for at få pengene kontant, eller på banknoteret check.

PMH

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-02-08 19:14

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse news:47c3c054$0$89171

> Du skriver i slutsedlen, at bilen er
> "købt som prøvet og beset, og uden nogen form for garanti."

Det behøves han heller ikke, er den solgt privat, er det givet. Det er der
så nogle forhandlere som benytter sig af, og sælger "deres egen bil", læs;
et lig, "privat".

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-02-08 19:32

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det behøves han heller ikke, er den solgt privat, er det givet. Det er der
> så nogle forhandlere som benytter sig af, og sælger "deres egen bil", læs;
> et lig, "privat".

Og lige nøjagtig en forhandler kan ikke gøre brug af dette, da det er
hans profession at handle med biler. Han bliver derfor altid anset som
profesionel sælger.

Fly

Fra : Jesper Juul

Dato : 27-02-08 12:50

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Det behøves han heller ikke, er den solgt privat, er det givet.

Underligt, det fremgår ellers ikke af købeloven.

Jesper

Fra : Specks6812

Dato : 28-02-08 13:13

"Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> said in

> [...]
> efter salget - eller der det kun erhvervsdrivende der skal dette?
>
> Hvilke "faremomenter" er der ved privat salg kontra salg/bytte med

Købeloven er gældende for erhvervsdrivende såvel som for privat.

Fra : BJ

Dato : 28-02-08 13:16

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Købeloven er gældende for erhvervsdrivende såvel som for privat.

....såfremt andet ikke er aftalt.

mvh
Bjørn J.

Fra : Specks6812

Dato : 28-02-08 20:36

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> said in news:47c6a62c$0$2084
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> "Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> ...såfremt andet ikke er aftalt.
>
> mvh
> Bjørn J.

.............men køber kan ikke blive ringere stillet end loven foreskiver.

Fra : BJ

Dato : 28-02-08 22:43

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> ............men køber kan ikke blive ringere stillet end loven foreskiver.

Sagtens.

mvh
Bjørn J.