Vejarbejde - skiltning
Fra : Carsten

Dato : 25-02-08 10:38

Lettere inspireret af tråden omkring "ulovlig skiltning", så har jeg lige et
spg...

På vej til (mit) arbejde foregår der p.t. noget etablering af midterrabat.
Klart nok så "flytter" dette vejarbejde sig fremad i takt med vejarbejdernes
fremdrift og derfor bærer de også et "50 km/t" skilt med sig. Det står ca.
50-100 m før selve vejarbejdet, så det er sådan set fint nok. Problemet er
bare, at de ikke også har et "ophæv alle forbud" (eller i det mindste et
"ophæv 50 km/t") skilt med sig. Spørgsmålet er så... hvornår må jeg
(lovligt) igen begynde at køre 80 km/t (som er hastighedsgrænsen normalt) ?
100m efter vejarbejdet ? ikke førend jeg møder et nyt skilt som ændrer
hastigheden op eller ned ?

Jeg er godt klar over at policen nok ikke vil tappe mig hvis jeg kører 80
km/t 5-700 m efter vejarbejdet, men hvad ville lovens ord sige ?

Carsten

Fra : Møller

Dato : 25-02-08 11:00

Carsten wrote:
> [...]
>
> Jeg er godt klar over at policen nok ikke vil tappe mig hvis jeg kører 80
> km/t 5-700 m efter vejarbejdet, men hvad ville lovens ord sige ?

Da det ikke er i overenstemmelse med forskrifterne, kan du støtte dig til denne afgørelse:
http://jp.dk/indland/trafik/article1277276.ece

Så kan det være, at de får det i orden.

Møller

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-02-08 22:17

Møller <Mo@g2net.dk> wrote in

> Da det ikke er i overenstemmelse med forskrifterne, kan du støtte dig
> til denne afgørelse: http://jp.dk/indland/trafik/article1277276.ece

Men nu ska han jo ikke glæde sig for tidligt:
http://jp.dk/indland/trafik/article1277826.ece

Fra : JBH

Dato : 26-02-08 00:15

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> Møller <Mo@g2net.dk> wrote in

> Men nu ska han jo ikke glæde sig for tidligt:
> http://jp.dk/indland/trafik/article1277826.ece

Hvorfor ikke.
Politiet sov i timen og fik ikke anket afgørelsen i tide og derved frikendes
fartdjævelen på en procedurefejl. Fornylig skete det samme i en pædofilisag,
hvor forbryderen undgik straf fordi en klaphat i Politiet ikke passede sit
arbejde og fik anket en byretsdom i tide. Sandelig et retssamfund vi kan
være stolte af, men det viser jo bare at jura intet har med retfærdighed
eller sund fornuft at gøre.

mvh
JBH

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-02-08 23:51

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> wrote in

> Hvorfor ikke.
> Politiet sov i timen og fik ikke anket afgørelsen i tide og derved
> frikendes fartdjævelen på en procedurefejl.

Ja lige præcis, en procedurefejl - det betyder at der absolut ingen garanti
er for at det samme sker næste gang og iøvrigt heller ingen garanti for at
den aktuelle sag ville være endt som den gjorde hvis politiet ikke havde
haft for travlt med flytninger.

Det var ikke den frikendte der ikke skulle glæde sig for tidligt.

Fra : JBH

Dato : 26-02-08 00:44

"Møller" <Mo@g2net.dk> skrev i en meddelelse

> Da det ikke er i overenstemmelse med forskrifterne, kan du støtte dig til
> denne afgørelse:
> http://jp.dk/indland/trafik/article1277276.ece
>
> Så kan det være, at de får det i orden.

Ja, lad os endelig spilde Politiets resourcer på at de skal godkende
skiltningen individuelt ved hvert vejarbejde.

/JBH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-02-08 06:09

JBH skriver:

> Ja, lad os endelig spilde Politiets resourcer på at de skal godkende
> skiltningen individuelt ved hvert vejarbejde.

I stedet for at have en generel aftale om at ved vejarbejde kan man
lokalt nedsætte hastigheden.
Vi er fuldstændigt enige.

Så nu kan direktøren igen være glad, fordi han ikke fulgte skiltningen.

Hvad har man at sige til sit forsvar, når man suser forbi med over 100
km/t når der står 70?
"Skiltningen er ulovlig".....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-02-08 16:29

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> Så nu kan direktøren igen være glad, fordi han ikke fulgte skiltningen.
> Hvad har man at sige til sit forsvar, når man suser forbi med over 100

Er der nogen der har overvejet følgerne af at enhver klaphat ville få
lov at bestemme hvordan skiltningen skulle være?

Noget andet er så at man, hvis man knipses i et vejarbejde, må kunne
finde papiret på at et enkelt skilt i rækken af 70 km/t er skiftet ud
med et 50 km/t i den tid fotovognen holdt der. Er tilladelsen der ikke
er alle knips under 73 km/t jo forkerte.

Så politiet selv beviser at ATK er pengemaskiner, eller bliver nødt til
at ophøre med at bruge dem til det.

Blot man observerer den aparte skiltning, uden at overtræde, kan jo være
nok til at forsøge at gøre pressen interesseret.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Kent Friis

Dato : 26-02-08 16:59

Den Tue, 26 Feb 2008 00:43:30 +0100 skrev JBH:

> Ja, lad os endelig spilde Politiets resourcer på at de skal godkende
> skiltningen individuelt ved hvert vejarbejde.

Det er tydeligvis nødvendigt.

Jeg kørte til Vejle i sidste uge, og omkring Haderslev (tror jeg det
var), kom jeg til skilte med vejarbejde, hastighedsnedsættelse, samt det
der gule skilt med vognbaneskift.

Nå ja, der kommer jo nok noget vejarbejde om et par kilometer...

Nix.

Et ophører-skilt?

Nix.

Et skilt om at vi må benytte begge vognbaner igen?

Nix.

Vejarbejdsfolk har præcist lige så meget myndighed som vi andre. Så hvis
de bare kan sætte skilte op, så har jeg lige så meget myndighed til
at sætte skilte op med 30 km/t forbi min indkørsel.

Mvh
Kent