Skiltning ulovlig
Fra : jesniel@yahoo.com

Dato : 25-02-08 01:29

Typist dårlig journalistik. Hvorfor forholdes der ikke til hvorfor
politiet laver fartkontrol ved et vejarbjede, der ikker er i gang? De
påstår jo selv at, det ikke er en pengemaskine, og kun udfører kontrol
hvor det er farligt.

http://dr.dk/Nyheder/Indland/2008/02/25/021707.htm

Jesper

Fra : Jan W Nlelsen

Dato : 26-02-08 22:26

[...]

Typisk selvovervurderende af læser.

Hvorfor kan man ikke regne ud, at der også sker alvorlige ulykker, når der
ikke arbejes..?

Sådan forholder det sig nemlig.

--
Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-02-08 22:28

Jan W Nlelsen skriver:

> Hvorfor kan man ikke regne ud, at der også sker alvorlige ulykker, når der
> ikke arbejes..?

Kan du da pege på nogle eksakte hændelser ?

En Audi der smed motoren af helvede til og en vis "Engel" der ødelagde
sin politiske karierre ved at parkere en Mazda i en betonklods ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Leonard

Dato : 26-02-08 22:40

On Tue, 26 Feb 2008 22:27:44 +0100, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Kan du da pege på nogle eksakte hændelser ?

Jeg har også oplevet at måtte tilkalde ambulance til en ung mand, der
mente at han kunne flytte alle betonklodserne væk, bare han kørte
hurtigt nok ind i dem. Faktisk imponerende så pænt han fik dem stillet
ved siden af hinanden med en Fiat Punto, der vistnok ikke kunne
genopbygges.

Hvis ikke man vil erkende, at der ved nogle vejarbeder, fx. hvor
vejbaner er indsnævret, nødspor er blokeret med betonklodser,
afstripning mangler totalt o.lign. er en god grund til at nedsætte
hastigheden, også når der ikke arbejdes på stedet, så er man da slet
ikke i stand til at vurdere hvornår hastigheden er forsvarlig
nogensteder.

At der samtidig findes skilte, der får lov at stå flere dage, hvor den
eneste ændring på vejen er skiltene, det er jo en anden sag, som
desværre får nogen til at tænke, at når et skilt står forkert, så gør de
allesammen.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-02-08 10:04

Leonard skrev:
> [...]
> hastigheden, også når der ikke arbejdes på stedet, så er man da slet
> ikke i stand til at vurdere hvornår hastigheden er forsvarlig

Nu var udgangspunktet vist ikke et vejarbejde med indsnævring, sikkert
blot et hvor det eneste der var tilbage på motorvejen ved arbejdstids
ophør var skiltene. De skulle jo bruges igen næste dag, så de fik lov at
stå for at spare den tid og energi der skulle til for at pille dem ned
og sætte dem op gen.

Den slags lemfældig omgang med vejarbejdernes sikkerhed ses tit.

> [...]
> eneste ændring på vejen er skiltene, det er jo en anden sag, som
> desværre får nogen til at tænke, at når et skilt står forkert, så gør de

Det er netop en af grundene til at jeg ringer til Vejdirektoratet hvis
jeg ser forkert, fejlagtig og/eller farlig skiltning.

F.eks. også det vejarbejde der er hvor en 110 km/t zone begynder og man
pænt hat opsat 90-70-50-70 km skilte op til vejarbejdet. Men glemt at
blænde de oprindelige 110-skilte af, så 110 var tilladt forbi hvor det
faktiske arbejde foregik.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Kent Friis

Dato : 26-02-08 22:49

Den Tue, 26 Feb 2008 22:26:06 +0100 skrev Jan W Nlelsen:
> [...]
>
> Typisk selvovervurderende af læser.
>
> Hvorfor kan man ikke regne ud, at der også sker alvorlige ulykker, når der

Hvor mange vejarbejdsfolk bliver der kørt ned når der ikke arbejdes?

Eller mener du at uheldene sker for skiltenes skyld (ligesom
politikere forsøger at få folk til at tro), så lige så snart
skiltene er sat op, så er det ikke længere forsvarligt at køre
lige så stærkt som var fuldt lovligt og forsvarligt dagen før
under præcis samme forhold?

Jeg er før kørt forbi skilte hvor jeg har undret mig over 40 km/t
og vejarbejde, og så ved nærmere eftersyn har konstateret at der
holdt en gravko 50 meter inde på nærmeste mark. Hvilken indflydelse
har en gravko inde på en mark på ulykker ude på vejen?

Mvh
Kent

Fra : Jan W Nlelsen

Dato : 27-02-08 21:38

> Hvor mange vejarbejdsfolk bliver der kørt ned når der ikke arbejdes?

Ingen - men bilisterne kører galt og afstedkommer egen skade samt
fremkommelighedsproblemer for de øvrige trafikanter. Dette kan sagtens
dokumenteres - og er allerde blevet det.

> [...]
> skiltene er sat op, så er det ikke længere forsvarligt at køre
> lige så stærkt som var fuldt lovligt og forsvarligt dagen før

Hastighedsgrænser er udtryk for en politisk vedtagelse af, hvor megen støj
og hvor mange ulykker, man voil acceteere - intet andet. Der er konkrete
eksempler på
strækninge, der har fået sat hastigheden ned som resultat af politiske
studehandler.

P.S: De andre ting gider jeg ikke svare på.

P.P. S: Og nej, jeg skyder ikke bare vildt omkirng mig med vilde påstulater.
Det vil folk vide, der husker mig fra "gamle dage" her i gruppen.

--
Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nlelsen

Dato : 27-02-08 21:43

> P.P. S: Og nej, jeg skyder ikke bare vildt omkirng mig med vilde
> påstulater.

Mente postulater.

--
Jan W Nielsen

Fra : Kent Friis

Dato : 27-02-08 22:50

Den Wed, 27 Feb 2008 21:38:09 +0100 skrev Jan W Nlelsen:

> Ingen - men bilisterne kører galt og afstedkommer egen skade samt
> fremkommelighedsproblemer for de øvrige trafikanter. Dette kan sagtens
> dokumenteres - og er allerde blevet det.

Bilister kører galt fordi de kører tåbeligt, ikke fordi nogen
tilfældigvis har sat et skilt op med hastighedsbegrænsning og
parkeret en gravko 50m fra vejen.

> [...]
> eksempler på
> strækninge, der har fået sat hastigheden ned som resultat af politiske

Vi snakker om skilte opsat af vejarbejdsfolk. Det kunne fx være
at de skal til at lave noget næste morgen (eller mandag morgen),
og lige kunne nå at sætte skiltene op inden fyraften (fredag
inden fyraften).

Mvh
Kent

Fra : Jan W Nlelsen

Dato : 29-02-08 15:26

> [...]
> at de skal til at lave noget næste morgen (eller mandag morgen),
> og lige kunne nå at sætte skiltene op inden fyraften (fredag

Vejarbejdere bestemmer ikke selv, hvilke skilte, de rskal op - det gør
vejmyndigheden - og i Danmark kan det være både private, kommuner, regioner
og staten.

Alle motorveje i Danmark (pånær de store broer samt stykket ved Firlds på
vej ud mod Øresund) er statsveje - og her beslutter eksempelvis cheferne i
Vejdirektoratets driftsafdeling, hvor hurtigt, man kan køre. Standard er 70
km/t ved vejarbejder på motorvejen - men 80 km/t er også set - ligesom 90
også bruges.

Beslutningen træffes på baggurnd af en afvejning mellem sikkerhed, komfort
for trafikanterne, fremkommelighed og trafikafvikling.

--
Jan W Nielsen

Fra : claus b.p.

Dato : 27-02-08 01:32

<jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[...]

Desværre er bilisterne i konstant modvind, for det er et konstateret fact at
den største del af journalisterne i DK hører til den såkaldt "humane"
gruppe. (Læs venstreorienterede, - bilfjendske).

/Claus

Fra : Jan W Nlelsen

Dato : 27-02-08 21:42

> Desværre er bilisterne i konstant modvind, for det er et konstateret fact
> at den største del af journalisterne i DK hører til den såkaldt "humane"
> gruppe. (Læs venstreorienterede, - bilfjendske).

Tjah - de tilhører det, som sociologen og forskningschefen Henrik Dahl
kalder det "grønne segment" - dog er der efter min mening flere fra det
"blå" segment på vej ind i branchen (læs mere om grøn og blå nedenfor..

Folk i det grønne segment er kendetegnet ved moderne (veluddannede) og
fællesskabsorientede:

Grøn - engageret aktivitet
De grønne mennesker elsker at sidde på cafeen, hvor de over en cappucino
diskuterer den franske film, de netop har været inde at se, eller Peter
Høegs forfatterskab. De grønne vil gerne fordybe sig i tingene, og
Information, Weekend-avisen og Politiken læses med stor iver og fordybelse.

Nemme løsninger og letkøbte meninger vækker skepsis hos den grønne. Verden
er dyb, og man skal ikke hæfte sig ved den umiddelbare overflade, tingene
har. I en stor bil sidder en lille mand, der blot vil puste sit ego op,
mener den grønne, som selv kører i Nissan eller mindre Citroën-modeller, for
en "bil er jo blot et transportmiddel". Krydset sættes oftest ved SF,
Enhedslisten, de radikale eller Kristeligt Folkeparti, og de grønne er
aktive i foreninger, f.eks. miljøorganisationer.

Samværet med andre mennesker - familie, kolleger og venner - prioriteres
højt, og man udviser stor solidaritet med andre, der har samme uddannelse
som én selv

Blå - selvtillid og forbrug

Den blå trommer utålmodigt på rattet i den nye Mercedes, mens han venter på
at tale med en kunde i mobiltelefonen. Tid er penge, og den blå arbejder
hårdt i det private erhvervsliv, hvor han har nået toppen af karrierestigen
eller er på vej derop. Janteloven finder ikke megen sympati blandt de blå,
for "det gælder om at vinde, ikke bare om at være med".
Krydset sættes ved Venstre og de konservative, og aviserne hedder Berlingske
Tidende, Jyllands-Posten og Børsen. De skimmes hurtigt, for der er ikke tid
til fordybelse.

Internet, mobiltelefoner og andet teknologisk isenkram er et hit blandt
denne gruppe - og de har råd til det: De blå danskere er den gruppe, der har
absolut flest penge.

Selv om de blå er den gruppe, der tilbringer mest tid på arbejdet, er
fritiden også aktiv. Kulturelt foretrækker han den etablerede
operaforestilling på Det Kongelige Teater, hvor han tropper op med sin
elegante kone - for at se og for at blive set.

--
Jan W Nielsen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 27-02-08 21:56

On Wed, 27 Feb 2008 21:43:24 +0100, Jan W Nlelsen wrote:

> Mente postulater.

Jaja, det kan enhver komme og postu!

(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45)35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45)35327907