Ledningskvadrat
Fra : Mathias

Dato : 22-02-08 12:45

Hej alle

Hvordan måler man hvad kvadrat en ledning har?

På forhånd tak!
-Mathias

Fra : Møller

Dato : 22-02-08 13:01

Mathias wrote:
> Hej alle
>
> Hvordan måler man hvad kvadrat en ledning har?
>
> På forhånd tak!
> -Mathias

massiv ledning.

Mål diameteren (d = 2r) af den rå ledning, dvs uden isolering og så er det blot at bruge formlen for
arealet af en cirkel, hvis det altså er en cirkulære ledning du har:

pi x r2
pi x 1/4 x d2
Pi = 3.14159265359

eller brug:
http://www.calcenstein.com/calc/0018.php#area
Hvor du blot skal sætte radius ind.
Lille god side til mange ting prøv Hompage.

Er ledningen firkantet, så er det blot at gange længden af de to sider med hinanden.

Møller

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-08 05:05

On Feb 22, 12:45 pm, "Mathias" <baggadap_FJERN-DE...@hotmail.com>
wrote:
> Hej alle
>
> Hvordan måler man hvad kvadrat en ledning har?

http://mads.villesen2.person.emu.dk/formelsamling/htm/arealcirkel.htm

A: areal = p * r^2

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Mathias

Dato : 22-02-08 13:08

Tak!

Havde håbet man kunne undgå at afisolere ledningen først

-Mathias

Fra : Møller

Dato : 22-02-08 13:17

Mathias wrote:
> Tak!
>
> Havde håbet man kunne undgå at afisolere ledningen først

på nogle ledninger er der trykt uden på hvad kvadratet er.
Er de monteret i bilen, så kan det være at det står på diagrammet.

en ledning til belysning i askevægeret er ret tynd, medens den til startmotoren er tyk, så det er
svært at skyde på hvor du befinder dig i tykkelsen,

Er det til ekstraudstyr, så afhænger det jo af hvor megen effekt du skal trække.

Møller

Fra : Mathias

Dato : 22-02-08 13:58

> [...]
> tykkelsen,
>
> Er det til ekstraudstyr, så afhænger det jo af hvor megen effekt du skal

Det er til eftermontering af ur til oliefyr. Kabelsatsen jeg har købt skal
modificeres lidt, og diagrammet der følger med, passer ikke ret godt.. Men
jeg har kvadraterne opgivet på det kabel der egentlig skulle bruges (som
ikke findes mere).
Gør det noget hvis man bruger et for tykt kabel, fx. 2,5mm2 i stedet for
1,5mm2?

-Mathias

Fra : alexbo

Dato : 22-02-08 13:16

"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev i

> Havde håbet man kunne undgå at afisolere ledningen først

Hvis vi regner med at det er en autoledning kan du bruge nedenstående side
96 som rettesnor.

http://www.nktcables.dk/Products/~/media/2D7C148BD40B493DB9F3411DF53828CC.ashx

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-08 06:08

On Feb 22, 1:58 pm, "Mathias" <baggadap_FJERN-DE...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> ikke findes mere).
> Gør det noget hvis man bruger et for tykt kabel, fx. 2,5mm2 i stedet for

Nej, det er kun en fordel.
Du skal dog huske at 1,5 mm2 og 2 mm2 ikke er meget automæssigt.
Der er meget store strømme så husk en sikring.

Fra : A. K.

Dato : 22-02-08 17:40

wrote:

> [...]

<Du skal dog huske at 1,5 mm2 og 2 mm2 ikke er meget automæssigt.
<Der er meget store strømme så husk en sikring.
Se det mener jeg jo ikke passer, det er kun "føde" ledninger til tændingslås
sikringsboks og starter der er af de dimensioner på nyere biler, det meste
af det andet er 0,5 eller 1 mm2 jeg har adskillige gange fjernet strømtyve
som ikke havde forbindelse på de tynde ledninger og loddet i stedet for, og
til et ur til oliefyr er 2,5 mm2 meget, de org. er jo kun 0,75 mm2

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-02-08 10:26

"A. K." <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse news:_VCvj.26

> til et ur til oliefyr er 2,5 mm2 meget, de org. er jo kun 0,75 mm2

"2.5 er godt, de org. er ABSOLUT minimum, læs; de billigste.

Fra : Mathias

Dato : 24-02-08 12:12

> "2.5 er godt, de org. er ABSOLUT minimum, læs; de billigste.

Det er klart, men på den anden side, hvorfor sætte en 2.5 sammen med en
0.75, et kabel er vel ikke stærkere end det svageste led?

Mvh Mathias

Fra : alexbo

Dato : 24-02-08 12:22

"Mathias" skrev

> Det er klart, men på den anden side, hvorfor sætte en 2.5 sammen med en
> 0.75, et kabel er vel ikke stærkere end det svageste led?

Næh, og det der betyder noget er hvor meget strøm der skal igennem.
Man kan regne med at hver kvadrat kan trække 10 A, d.v.s. 120 watt.
Et ur med styreenhed kommer ikke over 1 A, så det er ligegyldigt hvilken
ledning du bruger.
Et netværkskabel kunne sagtens bruges, hvis det lige er det du har for
hånden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-08 06:09

On Feb 22, 1:08 pm, "Mathias" <baggadap_FJERN-DE...@hotmail.com>
wrote:
> Tak!
>
> Havde håbet man kunne undgå at afisolere ledningen først

Står der noget med AWG ?
Så se her:

http://www.tnt-audio.com/clinica/awg_e.html

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-02-08 02:51

On Feb 22, 5:40 pm, "A. K." <vir...@ikke.dk> wrote:
> [...]
> som ikke havde forbindelse på de tynde ledninger og loddet i stedet for, og
> til et ur til oliefyr er 2,5 mm2 meget, de org. er jo kun 0,75 mm2

Bare fordi oliefyret er født med 0,75 mm2 betdyer det jo ikke at det
er som det BØR være.

Jeg vil stadig mene at langt de fleste ledninger i en bil er for
tynde.

Fra : Brian

Dato : 28-02-08 20:45

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg vil stadig mene at langt de fleste ledninger i en bil er for
> tynde.

Har du ikke også en del Peugeot erfaringer at bygge den mening på ?

/Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-02-08 00:45

On Feb 28, 8:45 pm, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Har du ikke også en del Peugeot erfaringer at bygge den mening på ?

Jo, men der er det ikke ledningernes tykkelse som er problemet, det er
det som sidder i enden af ledningen