Orange motorblok-ikon i Passat - forklarin~
Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 19-02-08 05:11

Hey

Jeg har tidligere postet indlægget 'Orange motorblok-ikon i Passat og
andre hyggelige ting.. ', hvor jeg fik en del kommentarer. Vi fik
lokket sælgeren til at kigge på maskinen alligevel, og han havde
følgende forklaring på det lysende ikon samt vores dug-problemer:

Bilen er importeret fra USA, hvor den efter sigende skulle fungere
lidt anderledes mht. funktionsknapper. Hvis man kører med aircondition
tændt, vil den suge ekstra fugtig luft ind i kabinen (?), og hvis man
endvidere slukker for recirkulation, vil den stadig køre med
recirkulation bare med mindre power.

Ovenstående problemer med fugten skulle efter sigende kunnehave været
skyld i det tændte motorblok-ikon.

Kommentarer på disse (gode) historier?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : alexbo

Dato : 19-02-08 13:42

<bo@familiendudek.dk> skrev

> [...]
>tændt, vil den suge ekstra fugtig luft ind i kabinen (?), og hvis man
>endvidere slukker for recirkulation, vil den stadig køre med

Det er jo nemt at kontrollere, hvis fugtproblemer forsvinder ved at slukke
aircon, er der måske noget om sagen.
Umiddelbart lyder det som det rent vrøvl.

Jeg kan godt se ideen i at recirkulere i en varm tør ørken, så luften i
bilen ikke bliver så tør at man dør af væskemangel, man genbruger sin egen
fugt, til gengæld får man hovedpine af iltmangel.
Men jeg tror simpelthen ikke på at det er en fabriksindstilling, der må være
et valg af køreren at han recirkulerer.

Også recirkulationen kan du afprøve, pust noget røg i luftindtaget, jeg
formoder at der findes steder i Bulgarien hvor man må ryge, kommer røgen ind
i bilen er der ikke recirkulation.

Eller pust røg i fodrummet ved passageren, kommer det ud af dyserne er der
recirkulation.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-02-08 18:19

<bo@familiendudek.dk> skrev i en meddelelse news:055dce3e-cd04-435a-

.. Vi fik
lokket sælgeren til at kigge på maskinen alligevel, og han havde
følgende forklaring på det lysende ikon samt vores dug-problemer:
..
..

Allerede her knækker filmen: Jeg har endnu til gode at møde den sælger, som
ærligt vil udtale sig om et problem, der kan være til udgift/ ulejlighed for
ham ;)). Det ikon betyder "fatal error", hvilken kan afsløres med en
udlæsning af fejlkoder.

Fra : Tommy Fer

Dato : 19-02-08 23:26

bo@familiendudek.dk skrev:
> [...]
> recirkulation bare med mindre power.
>
> Ovenstående problemer med fugten skulle efter sigende kunnehave været

LOL

I det øjeblik at din AC er tændt vil din køleflade sørge for at luften
affugtes. Derudover har den absolut ikke mulighed for at suge ekstra
fugtig luft ind. Det er en relativ kompliceret manøvre at befugte luft i
et ventilationsanlæg.

At den kører med recirkulation kan velsagtens være en sandhed, også som
en delfunktion.

Har meget meget svært ved at se hvordan fugtig kabine kan få
motordiagnose lanmpen til at lyse.

Jeg vil anbefale alle der har bil fra VAG gruppen at invistere i et
vagcom kabel, hvis man har lidt interesse i biler.

Den fejl du har stående vil kunne udlæses med nemhed.

mvh Tommy Fer

Fra : claus b.p.

Dato : 19-02-08 23:50

[...]

Jeg havde også duggede ruder problemet i min Mercedes, efter en
regnverjsdags kørsel fra Nordjylland til København med dårligere og
dårligere udsyn, både med/uden aircon fandt jeg ud af at klappen der lukker
for udeluft når der recirkuleres havde sat sig fast. Der var altså
recirkulation hele tiden. Lidt WD-40 på hængsler og styrearme, og det
spillede igen. Men det var bestemt ikke nemt at komme til.

Når motoralarmen lyser kan det være en banal fejl, men er det noget, der
giver ujævn forbrænding eller forkert feedback til motorstyringen, kan det
bl.a. resultere i en afbrændt katalysator. At fugtproblemet har noget med
alarmen at gøre er IMO ikke særlig sandsynligt, men dog kan lang tids fugt
måske trænge så langt ind i computeren til motorstyringen, at det kan
påvirke den.
I en Mitsubishi Starion sidder elektronikken til indsprøjtningen i kabinen
lige til højre for forsædepassagererens fødder. Eller med andre ord, lige
der hvor en utæthed i forrudens ramme vil få vand til at løbe ned i boxen.
Det var lige hvad der skete for mig engang, og lige pludselig var motoren
stendød.
Men det korte med det lange, jo før du kan få den checket, jo bedre.

/Claus

Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 19-02-08 23:00

[...]

> Når motoralarmen lyser kan det være en banal fejl, men er det noget, der
> giver ujævn forbrænding eller forkert feedback til motorstyringen, kan det

forhandleren anbefalede os i øvrigt også udelukkende at bruge
tankstaitionerne OMV hernede, da de er de eneste i landet, der
garanterer for benzinkvaliteten (!), og vi havde faktisk netop fyldt
bilen 50km inden vores lille problem.. måske dét i virkeligheden er
årsagen.. (?) det siges, at de lokale tanke har det med at blande ting
og sager i benzinen for at få lidt mere økonomi i den... (!)

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-02-08 09:01

<bo@familiendudek.dk> skrev i en meddelelse
[...]

> [...]

årsagen.. (?) det siges, at de lokale tanke har det med at blande ting
og sager i benzinen for at få lidt mere økonomi i den... (!)

Dét lyder som en meget sandsynlig forklaring

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 20-02-08 04:26

[...]

> Jeg vil anbefale alle der har bil fra VAG gruppen at invistere i et
> vagcom kabel, hvis man har lidt interesse i biler.

hvor køber jeg det henne? pris? levering?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-08 17:16

bo@familiendudek.dk skriver:

> hvor køber jeg det henne? pris? levering?

Over alt.

Eller bygger selv.

VAG COM er søgeordet.

Klaus