"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47b7340d$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> ABS- + airbag-lampe har skreget til dig at der var
>fejl på generatoren.
Ja - de skreg om 'noget' - og jeg var på værkstedet
mæ det vuns hvor en lærling aflæste "abs. fejl ved sikring 30"
Han rykkede lidt i nogen sikringer ude i motorrummet,
men anede ikke hvilken der var nr. 30. Så han nulstillede
boxen. Næste morgen sprang så også forlygterne ......
(og jeg har iøvrigt kun 22 sikringer i den alm sikringsbox,
hvoraf nr 11 og 14 til abs ikke fejlede noget - det havde
jeg selv tjekket)
>> Så spørgsmålet er: hvis du skulle fejlsøge på en
>> bil med de førstnævnte problemer - hvad ville
>> du så 'pille ved'?
Du ville som det første tjekke generatoren? Der er
ikke andet det kunne tyde på som ville kunne betyde
der er 'pillet' helt andre steder inden den rette fejl
blev fundet?
>> Hvis du så fandt ud af at det var laderelæet på
>> generatoren der skulle skiftes + et par forlygte-
>> pærer....hvad ville du _så_ pille ved?
>
> Generatoren, for at se om der var andet der var gået.
Ok. Forstår jeg vist ikke lige? Du ville tage generatoren
ud? Eller? - hvordan tjekke om der var andet der var
gået? Hvad kunne det fx. være.........
>> Jeg har pt fundet frem til at
>> 1) kraftige vibrationer i speederpedalen skyldtes at
>> kablet hvilede på den lodretplacerede 'ufo' (forbundet
>> med bremsevæskebeholderen og placeret under denne)
>
> Kablet har være rykket til siden, for at kunne komme til generatoren.
Hm...sidder jo slet ikke derovre....
>> 2) luftkassen gik på stel/karossen og gav en voldsom
>> drrrr-lyd ved acc. ifm sving og op af bakke
>
> Igen, for at kunne komme til generatoren.
Tjo - de har skullet have låget af luftkassen for at
skifte pæren (yderste to clips var heller ikke spændt, så
thats a fact ) - men hvordan skulle det kunne få selve
luftkassen til at gå på pludselig. Medmindre sæføli de
har haft rørene pillet af og sat dem anderledes på
efterfølgende. De rør sidder bare så langt tilbage
ift generatoren at det ikke rigtig gir mening - der er
masser af frirum til at løfte generatoren op fra sin
plads uden nogensinde at berøre de rør/luftslanger.
>
>> Begge steder har jeg sat noget cykelslange i klemme
>> som midlertidig løsning. (agter at sætte bilen hos
>> mekken og lade dem sætte tingene i orden, så det
>> er godt nok for nu)
>
> Få mekanikeren til at kigge på bilen igen.
Ja - det har jeg også tænkt mig. Men når jeg først får
en bil retur med skævtsiddende rem, og dernæst en bil
retur hvor de ekstra lyde fra første rep ikke er væk. Så
kræver det åbenbart ret præcise anmodninger, og da
skift af laderelæ og pærer har taget 2 timer, så tør jeg
altså ikke overlade fejlfindingen helt til dem. (var jeg
millionær kørte jeg nok ikk i skoda ...see
>> Jeg har nu to lyde tilbage som jeg ikke kan lokalisere kilderne til:
>>
>> a) en høj, syngende 'uuuuu-lyd' der stiger med accelleration
>> Kan ikke sige noget om hvor den kommer fra - umulig at
>> lokalisere.
>>
>> b) en knirkende/propelagtig lyd - under kørsel lyder det som om
>> lyden kommer fra området midt under forruden. Under accelleration
>> højere og mere tydelig propellyd.
>> Har jeg motoren i tomgang og står og lytter ved motorrummet
>> med åben hjelm - kan jeg høre og lokalisere to lyde som ikke
>> plejer at være der:
>> -- ene en propellyd som kommer fra området
>> midtskibs hvor motoren sidder (noget med ventilerne??)
>
> Sidder der blæservinger på generatoren?
> Går disse vinger imod noget?
Ja - der sidder vinger med sådan et knæk på over mod
hjulet som remmen sidder på. Men det ser ikke ud til de
går imod noget. Havde lige hånden under - heller ikke
nogen ledninger/slanger el noget der går på nedefra.
>> --den anden lyd kommer fra den roterende rem - der plejer
>> ikke være nogen lyd fra remmen - men jeg kan alligevel
>> bedst beskrive lyden som 'en rem der trækkes'/ noget
>> der roterer mod modstand
>
> Den skal ikke give væsentlige lyde fra sig
Det undrer også mig. Da jeg fik remmen skiftet for 1½ år
siden lyttede jeg jo noget efter fordi den havde hvinet en
del inden. Og med den nye rem sagde den jo ikke noget.
>> Alle forslag til hvad jeg kan tjekke for at lokalisere
>> årsager til de nævnte ekstralyde er velkomne!
>
> En generator der stadig er defekt.
Du mener jeg skal have generatoren gen-undersøgt?
> Kombineret med en mekaniker der ikke monterer delene korrekt efter endt reparation.
Hvad kan - udover remmen og luftkassen - være monteret ukorrekt
som kan gi lyde fra sig?
--
vh Lone