Bagbremse probs. på 106'er
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-02-08 13:36

Hej

Har skiftet bakker bag på 106'eren, ingen problem det er lige som diverse
andre biler, men de er anderledes end dem "biblen" og efter samling har jeg
problemer med at pedalen går helt i bund, pumper jeg den en gang eller 2
bliver den hård som forventet, men slipper man og venter et sekund eller to
er den i bund igen. Der er ingen udslip at bremsevædske og der har ikke
været åbnet til systemet, så jeg kan ikke se det kan være luft. Umiddelbart
vil jeg skyde skylden på den selvjusteringen, men det er ikke beskrevet
hvordan den skal indstilles, så det er jo den nemme løsning

Nogle goe ideer?

Stef

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-02-08 13:43

Stefan Jacobsen wrote:
> [...]
> selvjusteringen, men det er ikke beskrevet hvordan den skal
> indstilles, så det er jo den nemme løsning

Jeg ved ikke hvordan det er på sådan en 106'er, men på nogle biler skal man
trække håndbremsen og derefter pumpe med pedalen, for at få selvjusteringen
på plads igen, efter adskillelse.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-02-08 14:05

> Jeg ved ikke hvordan det er på sådan en 106'er, men på nogle biler skal
> man trække håndbremsen og derefter pumpe med pedalen, for at få
> selvjusteringen på plads igen, efter adskillelse.

Det var da værd lige at prøve.

Stef

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-02-08 14:16

Stefan Jacobsen wrote:

> Det var da værd lige at prøve.

Ja ik' ?
Jeg kom til at tænke på, at på andre biler, der er det lige omvendt, der
skal man holde pedalen i bund og "arbejde" med håndbremsen.

Men om ikke andet, så er det jo ganske gratis at prøve

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-02-08 14:23

> [...]
> skal man holde pedalen i bund og "arbejde" med håndbremsen.
>
> Men om ikke andet, så er det jo ganske gratis at prøve

Det prøver vi også lige for det andet virkede ikke

Stef

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-02-08 14:31

> Det prøver vi også lige for det andet virkede ikke
>
> Stef
No luck, tilgengæld virker håndbremsen sgu nu

Stef

Fra : Møller

Dato : 16-02-08 17:05

Per Beer Hansen wrote:

> Ja ik' ?
> Jeg kom til at tænke på, at på andre biler, der er det lige omvendt, der
> skal man holde pedalen i bund og "arbejde" med håndbremsen.

Du nåede det lige, så jeg behøver ikke at korrigere dig
Har du set den tegning jeg har sendt til Jan: du finder den på hans side under Scorpiobremser,
selvom det er til en BX

Møller

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-02-08 15:22

Umiddelbart
> vil jeg skyde skylden på den selvjusteringen, men det er ikke beskrevet
> hvordan den skal indstilles, så det er jo den nemme løsning

Selvjusteringen virker som den skal, havde lige fruen til at pumpe. Når man
kører skal man lige trykke bremsen i bund og så bremser den som tidligere.

Stef

Fra : Møller

Dato : 16-02-08 17:06

Stefan Jacobsen wrote:

> Selvjusteringen virker som den skal, havde lige fruen til at pumpe.
Det er vel rimeligt, at de arbejder for føden ind i mellem
Møller

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-02-08 19:50

> Det er vel rimeligt, at de arbejder for føden ind i mellem
> Møller

Ja og senere kan hun også pumpe bremsen på bilen

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 20:00

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev :

>Selvjusteringen virker som den skal, havde lige fruen til at pumpe. Når man
>kører skal man lige trykke bremsen i bund og så bremser den som tidligere.

Hvis du skal "pumpe" bremserne, virker de ikke korrekt...

Tror du ikke du skal have kigget lidt på din hovedcylinder ?

--
Jan_stevns

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-02-08 20:41

> Hvis du skal "pumpe" bremserne, virker de ikke korrekt...

Det er kun første tryk der ryger i bund, næste flytter pedalen max 2 cm og
den bremser som forventet.

> Tror du ikke du skal have kigget lidt på din hovedcylinder ?

De bliver luftet ud imorgen og hvis det ikke hjælper må fejlsøgningen jo
begynde fra en ende, det er bare pudsigt det lige er efter skift af bakker.
Der var ingen problemer efter den anden ende.

Stef

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-08 21:10

On Sat, 16 Feb 2008 20:41:29 +0100, "Stefan Jacobsen"
<stefware@email.dk> wrote:

>Det er kun første tryk der ryger i bund, næste flytter pedalen max 2 cm og
>den bremser som forventet.
Der er mindst 2 muligheder:
1. Selvjusteringen virker ikke, eller justeringen skal arbejde for at
komme på plads, lidt forskelligt kan prøves for at hjælpe den, kør i
bakgear og træk håndbremsen, løsne denne igen og gentag 10-20 gange,
prøv også fremgangsmåden i et fremadgående gear.

2. Hovedcylinderens stemple(r)s tætningslæber er slidte.
Hvordan opfører pedalen sig hvis du ved andet tryk løsner trykket
svagt/langsomt ? Falder pedalen pludseligt til bunds er dit problem
hovedcylinderen.
Ved udluftning (og pilning ved selvjusteringen) er det før set at
tætningslæberne kommer ud i et ru område i hovedcylinderen og at de
derved river sig og bliver utætte.

/Hans

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-02-08 21:15

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> bakgear og træk håndbremsen, løsne denne igen og gentag 10-20 gange,
> prøv også fremgangsmåden i et fremadgående gear.

Selvjusteringen kører fint.

> [...]
> Ved udluftning (og pilning ved selvjusteringen) er det før set at
> tætningslæberne kommer ud i et ru område i hovedcylinderen og at de

Jeg hælder mest til denne teori, et fanden det er søndag imorgen.

Stef

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-02-08 23:13

Stefan Jacobsen skrev:

> Selvjusteringen kører fint.

Ja, men har du grundjusteret bremserne efter du har skiftet bakker?.

> Jeg hælder mest til denne teori, et fanden det er søndag imorgen.

Også kun delvis. Har du prøvet at trække håndbremsen, og pumpe pedalen.
Lad håndbremsen være trukket og vent nogle sekunder (2-5 sek). Træd nu
på bremsen. Er den som den skal være ved første tråd?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-02-08 10:30

> Ja, men har du grundjusteret bremserne efter du har skiftet bakker?.

Hvis du tænker på at justere ud så bakkerne lige nøjagtigt slæber på, så ja.

> Også kun delvis. Har du prøvet at trække håndbremsen, og pumpe pedalen.
> Lad håndbremsen være trukket og vent nogle sekunder (2-5 sek). Træd nu på
> bremsen. Er den som den skal være ved første tråd?.

Nej, den går næsten i bund, den kan bremse der, men der er et eller andet
sted den mister tryk eller der er en ordentligt bobbel luft et sted.

Stef

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-02-08 16:06

> Nogle goe ideer?
>
> Stef

Udluftningen afslørede en smule luft i den ene bremsecylinder, men ikke nok
til at afhjælpe problemet, så der forsøges med en ny hovedcylinder.

Stef

Fra : alexbo

Dato : 17-02-08 17:30

"Stefan Jacobsen" skrev

> Udluftningen afslørede en smule luft i den ene bremsecylinder, men ikke
> nok til at afhjælpe problemet, så der forsøges med en ny hovedcylinder.

Helt ærligt det tror jeg ikke på, jeg tror ikke på at de bakker er ude hvor
de skal være, dine skriverier om netop selvjusteringen får mig til at mene
at du ikke ved hvordan den virker.

[...]

Der simpelthen ingen sammenhæng i ovenstående.
Hvordan kan du justere bakkerne ud uden at bruge selvjusteringen, hvordan du
se om den virker bare ved at fruen træder på pedalen.

Selvjusteringen er et lille palhjul der påvirkes af en arm, hvis hjulet
sidder fast eller armen er brækket lidt ud, så virker den ikke og du vil
aldrig kunne få god pedal på.

Ib foreslog en prøvemetode som netop fanger fejl ved selvjustering, og dit
svar kunne give indtryk at du havde prøvet, men jeg tror ikke du forstod
hvad Ib mente.

Inden du skifter hovedcylinder synes jeg du skal skille de bagbremser ad
igen og se på den selvjustering.

Helt ærligt går en hovedcylinder ikke i stykker fordi man skifter
bremsebakker, det er rigtigt den kan tage skade af at komme ned i et område
den ikke har været i før, men den kommer kun derned fordi du ikke har fået
bakkerne derud hvor de skal være.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-02-08 17:50

> Der simpelthen ingen sammenhæng i ovenstående.
> Hvordan kan du justere bakkerne ud uden at bruge selvjusteringen, hvordan
> du se om den virker bare ved at fruen træder på pedalen.

Det er også gjort, selvjusteringen er påvirket ved en arm der drejer en
møtik til justeringen, dvs. når man pumper på pedalen drejer armen møtrikken
rundt, ses tydeligt uden tromlerne på. Ergo den virker.

> Selvjusteringen er et lille palhjul der påvirkes af en arm, hvis hjulet
> sidder fast eller armen er brækket lidt ud, så virker den ikke og du vil
> aldrig kunne få god pedal på.

Det virker som det skal, det er og der er ikke noget der sidder fast eller
er brækket.

> Ib foreslog en prøvemetode som netop fanger fejl ved selvjustering, og dit
> svar kunne give indtryk at du havde prøvet, men jeg tror ikke du forstod
> hvad Ib mente.

Jo var forstået og prøvet.

> Inden du skifter hovedcylinder synes jeg du skal skille de bagbremser ad
> igen og se på den selvjustering.

Er gjort 2 gange og det kører som smurt, alt kører uden problemer.

> [...]
> område den ikke har været i før, men den kommer kun derned fordi du ikke
> har fået bakkerne derud hvor de skal være.

Det er jo også min mening, men som Hans skriver er det set at det kan opstå.
Bakkerne er derude hvor de skal være ellers ville de jo ikke skurre når
tromlen drejes + håndbremsen skal kun ha 1 hak for at låse tromlerne, dvs.
de bakker er ude ved tromlen

Jeg har haft ass. af en mekker idag der lige som du og jeg ikke kunne
forstå, det skulle give de problemer at skifte bakker, men han måtte erkende
der var noget galt. Hans forslag var som andre her i gruppen at skifte
hovedcylinderen og vædske på systemet.

Stef

Fra : alexbo

Dato : 17-02-08 18:22

> [...]

> erkende der var noget galt. Hans forslag var som andre her i gruppen at
> skifte hovedcylinderen og vædske på systemet.

På en eller anden måde hænger det ikke sammen med at pedalen bliver fint
hård ved andet tråd.

Hvis ikke den synker ved vedvarende tryk, dels hårdt dels et forsøg på at
luske pedalen ned, så fejler hovedcylinderen ikke noget.
Det har Hans foreslået men jeg ved ikke om du har prøvet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-02-08 19:12

> [...]

> luske pedalen ned, så fejler hovedcylinderen ikke noget.
> Det har Hans foreslået men jeg ved ikke om du har prøvet.

Den bliver hård og bremser som forventet, det er lige som om man får pumpet
tryk nok til den bliver hård, men den synker lige så stille, slipper man den
og bremser igen er den næsten i bund igen, hernede kan den sagtens bremse
bilen, men det er jo ikke sådan det skal være. Og Hans's forslag er også
prøvet, alle tænkelige kombinationer af træk i håndbremse og pumpning af
pedal er prøvet både med og uden motoren igang, kørende og stillestående.

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 20:18

> [...]

>og bremser igen er den næsten i bund igen, hernede kan den sagtens bremse
>bilen, men det er jo ikke sådan det skal være.

Korrekt . det er ikke sådan de skal være

Alt du fortæller, lyder i mine øren som en defekt hovedcylinder.

At gisne om hvorden den er gået udu er sådan set lidt nytteløst, da
det jo ikke fjerner problemet

Hvis du bremser til den er fast, og oplever at den synker langtsomt
hvis du slækker trykket - så tør jeg næsten æde en stråhat på den er
afgåët ved døden

--
Jan_stevns

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-02-08 20:35

> Hvis du bremser til den er fast, og oplever at den synker langtsomt
> hvis du slækker trykket - så tør jeg næsten æde en stråhat på den er
> afgåët ved døden

Og bliver skiftet asap Sammen med den udluftning vi ikke ville skrue løs,
da den der var på lager allerede var brugt i den anden kaliber Gamle
lort

Stef