Hjælp!! HVilken billig bil?
Fra : Søren Svenningsen

Dato : 15-02-08 08:21

Hej.

Jeg er ny her og håber at der er nogen der kan hjælpe mig med et par
spørgsmål angående en billig brugt bil.
Jeg ved ikke hvilken bil der er den mest driftsikre at købe (der er ikke
meget ved at have den stående på værksted hele tiden). ved heller ikke hvad
der er billigst at reperere eller hvilke der har problemer med rust osv.

Jeg skal ha anskaffet mig en billig bil til ca 15.000 kr. Den skal bruges
til at køre på arbejde i (ca 35 km dagligt) og til små ture i weekender.
Jeg er lidt i syv sind mht hvilken bil der er bedst i prisklassen.
Jeg har kigget på følgende biler;

- Citroen AX: Billg men efterhånden en gammel bil......måske lidt
"kedelig".. Er den driftsikker og er reservedelene til at betale?

- Fiat Punto: har hørt at nogle af dem har lidt problemer med rust og
gearkasse?

- Ford Fiesta: er til at få for rimelige penge. Men er det en driftsikker
bil?......har haft en for mange år siden og den var ikke så god, men der er
jo nok sket noget i udviklingen siden?

Opel Corsa: Nogle gange dukker der en af disse op til rimelige penge. Er den
god?

- Peugeot 106: Syntes det er en lækker lille bil men ved heller ikke her om
den er specielt driftsikker.....og hvad med rust?

- Skoda Felicia: Syntes det er en fin bil men har set nogle der er slemt
angrebet af rust. Drift omkostninger?

- Suzuki Alto: smart lille bil , men ved ikke meget om hvordan den er
udstyret og om den har nogle skvanker?

- Suzuki Swift: Også en bil jeg er lidt fristet af men ikke ved noget om.

Håber at der er nogen der kan hjælpe og vejlede mig lidt. På forhånd tak.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-02-08 08:37

Søren Svenningsen wrote:
> [...]
> til at køre på arbejde i (ca 35 km dagligt) og til små ture i weekender.
> Jeg er lidt i syv sind mht hvilken bil der er bedst i prisklassen.

Fuldstændig ligegyldigt... i den prisklasse er det bilen der betyder
noget og ikke hvilket mærke der er klistret på den... Du kan være heldig
at finde en bil (fra alfa til vw) som bare kører og kører uden at skulle
på værksted, og være uheldig at finde nøjagtig samme model der holder på
værksted 6 af ugens dage (den 7. holder den på p-pladsen udenfor
værkstedet da der skal gøres rent).

Hvis du ikke ved noget om biler så find en god ven der gør og hiv
vedkommende rundt og kigge biler.

Men uanset hvad du vælger, vær forberedt på der er dage hvor du ikke
kommer på arbejde pga. bilen... overvej en anden prisklasse hvis det er
vigtigt at bilen kan køre hver dag. Det kan hurtigt blive dyrt hvis du
skal have værksted til at lave alt der går i stykke (og 15-20 år gamle
biler går istykker!)

Thomas

Fra : ERLO

Dato : 15-02-08 10:55

Thomas Rasmussen skrev:

> [...]
> vigtigt at bilen kan køre hver dag. Det kan hurtigt blive dyrt hvis du
> skal have værksted til at lave alt der går i stykke (og 15-20 år gamle

Hej
Når man kører på motorvejen ser det da også ud til at nye biler går i
stykker - eller nægter at køre.
Nej det bedste er at man selv sætter sig ind i bilteknik og på den måde
lærer at vedligeholde sit køretøj.
Mvh. ERLO

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 12:42

> Men uanset hvad du vælger, vær forberedt på der er dage hvor du ikke
> kommer på arbejde pga. bilen... overvej en anden prisklasse hvis det er
> vigtigt at bilen kan køre hver dag.

Det var da dog den største gang vås jeg længe har læst på en NG..
Har du noget belæg for sådan en udtalelse? Eller er det bare fordi bilerne
er ældre og billigere at du tror man ikke kan komme på arbejde?
Af de biler jeg har aft i den prisklasse, har EN knækket et koblingskabel på
vej til arbejde, ellers har jeg aldrig haft problemer.
Og kender da venner med meget dyrere biler der har haft flere problemer med
deres noget nyere biler end jeg har med mine gamle..

Mvh
Morten
Opel Astra 1.6i Stc Club 95' som slavebil..

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-02-08 12:50

Morten Juel wrote:

> Det var da dog den største gang vås jeg længe har læst på en NG..
> Har du noget belæg for sådan en udtalelse? Eller er det bare fordi bilerne
> er ældre og billigere at du tror man ikke kan komme på arbejde?

Har selv kørt i gammel bil i den prisklasse...der var noget mere end et
par gange hvor jeg måtte være kreativ med at komme på arbejde. Min
nuværende er 11 år nu og har kun een gang måtte strejke (knækket
trækaksel).

> [...]
> Og kender da venner med meget dyrere biler der har haft flere problemer med
> deres noget nyere biler end jeg har med mine gamle..

Så fordi du kender nogen med gamle biler der ikke har problemer og nogen
med nye biler der har problemer, så er det sikkert at købe en gammel bil
istedet for en ny?

Det jeg forsøger at sige er, at hvis man ikke har særlig meget forstand
på biler og måske skal ud og købe sin første bil, kan blive noget så
skrækkelig overrasket hvis man stirre sig blind på bestemte modeller
fordi de har et godt rygte. Der findes gode og dårlige af alle modeller,
det afhænger af hvordan de er holdt og hvordan man selv passer dem.

Så er chancen for at finde en god bil der koster noget mere og er
væsentlig nyere noget højre.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 13:46

> [...]
> par gange hvor jeg måtte være kreativ med at komme på arbejde. Min
> nuværende er 11 år nu og har kun een gang måtte strejke (knækket

Hehe man kan da næsten godt få 11år gamle biler til 15k..

> Så fordi du kender nogen med gamle biler der ikke har problemer og nogen
> med nye biler der har problemer, så er det sikkert at købe en gammel bil
> istedet for en ny?

Nej men det er jo omvendt modsat..

> [...]
> de har et godt rygte. Der findes gode og dårlige af alle modeller, det
> afhænger af hvordan de er holdt og hvordan man selv passer dem.

Der er vi bestemt enige, men end ikke verdens bedste mekaniker kan se
hvilken bil der vil blive et helvede og hvilken en der ikke vil, det er
lotto..

> Så er chancen for at finde en god bil der koster noget mere og er
> væsentlig nyere noget højre.

Det synes jeg ikke man kan sige, kommer an på hvordan den bil har levet sit
liv.. Der er utroligt mange faktorer der spiller ind i den ligning..
Jeg tror ikke det kan betale sig at køb ny i forhold til brugt hvis man vil
køre billigst..

Mvh
Morten

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-02-08 18:04

Morten Juel wrote:

> Hehe man kan da næsten godt få 11år gamle biler til 15k..

Joo... næsten

> Der er vi bestemt enige, men end ikke verdens bedste mekaniker kan se
> hvilken bil der vil blive et helvede og hvilken en der ikke vil, det er
> lotto..

Nope... men det hjælper at have en bilkyndig med så man hvert fald lige
få pillet de værste lig fra (skælne rust fra skidt, dårlig undervogn fra
god, skadet vogn fra uskadet.)

> [...]
> liv.. Der er utroligt mange faktorer der spiller ind i den ligning..
> Jeg tror ikke det kan betale sig at køb ny i forhold til brugt hvis man vil

Helt sikkert, det er ikke garanteret billigt blot fordi man ikke har
smidt så mange penge efter købet... men hvis man efterfølgende skal
bruge 10-15kkr i reparationer hvert år, så begynder det sgu at blive en
dårlig handel... derudover så vil tvivlen nage hver morgen man skal
afsted: Vil bilen nu starte og køre uden problemer...?

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 15-02-08 02:41

On 15 Feb., 08:21, "Søren Svenningsen" <Hobbit...@oncable.dk> wrote:

> [...]
> der er billigst at reperere eller hvilke der har problemer med rust osv.

Den der er mindst i stykker/bedst vedligeholdt.

> - Peugeot 106: Syntes det er en lækker lille bil men ved heller ikke her om
> den er specielt driftsikker.....og hvad med rust?

Rimelig driftsikker og rimelig rustfri.

> - Suzuki Alto: smart lille bil , men ved ikke meget om hvordan den er
> udstyret og om den har nogle skvanker?

Smart lille bil?
Det er simpelthen en balje at køre i. Prøv den og du bliver overbevist
om at du skal købe noget andet.

Af de nævnte ville jeg klart tage en 106'er.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 12:48

>Rimelig driftsikker og rimelig rustfri.

Er det omvendt dag idag?? :D

> [...]

>om at du skal købe noget andet.
>
>Af de nævnte ville jeg klart tage en 106'er.

Ja hvis man synes det er cool at køre i en bil hvor man max kan være 1.60
høj :D
Og godt kan li at køre i en bil der føles som om den er lavet af papmaché :D

Skulle jeg bare ha en bil til alm kørsel uden det store plads behov, ville
jeg nok gå efter en Opel Astra F 3dørs, eller måske en Golf III 3 dørs.
De kan begge godt fås til 15K, og der får man da noget mere for pengene end
en 106'er, som i mine øjne er det arveste lort, som går istykker bare man
prøver at trykke på speederen..

Mvh
Morten

Fra : Bjarne

Dato : 15-02-08 10:37

Jeg gav 18.000 for en god gammel mercedes 230TE for nogle år siden, den
kørte upåklageligt i et år, hvorefter jeg solgt den for 26.000 hehehe lidt
heldigt. Men det var sq en go' bil. Robust og driftsikkert, men de findes
sikkert også møgudgaver som skal på værksted konstant... Dog tror jeg at det
ikke er den dyreste bil i forhold til reservedele.... Der er mange af dem og
huggerne har altid noget man kan bruge... Det erfarede jeg da jeg bakkede
direkte ind i min kammerats Golf og måtte skifte baglygten ;-(

Herefter købte jeg en 320i stationcar... den var også go´ kostede dog lidt
mere, man kan nok findes til en fornuftig pris i dag.

mvh
Bjarne

Fra : Anders Majland

Dato : 15-02-08 11:23

Der findes ikke billige biler i dk.... Nogen er dyrere end andre - hvis ikke
i indkøb så i service og rep....

Når du skriver :"der er ikke meget ved at have den stående på værksted hele
tiden" antager jeg at du ikke kan meget andet end hælde benzin og
sprinklervæske på -- Måske også skifte en pære..

Hvis det er tilfældet tror jeg at en bil til 15000kr bliver alt for dyr i
drift ... Brug istedet de 15000kr på udbetaling til en fabriksny bil til
omkring de 100.000kr

Prøv på bilbasen.dk at søge i deres nybilsliste.

Biler som peugeto 107, citroen c1, touota aygo, fiat panda, hyoundai atos,
kia picanto eller chevrolet matiz kunne være bud på en "billig" bil - ikke
bare i indkøb men i totaløkonomi set over en årrække ...

/A

Fra : Sørensen

Dato : 15-02-08 12:30

> [...]
> hvad
> der er billigst at reperere eller hvilke der har problemer med rust osv.

Jeg kan kun tilslutte mig det andre har skrevet - og måske uddybe lidt. :)

1. Hvis du selv kan "makke" med bilen, kan du sikkert købe en ældgammel
brugt bil, uden den skal stå på værksted hele tiden. Så skal du bare ligge
og rode lidt med den hver weekend i stedet for, så du slipper for de store
værkstedsregninger..
1.A: Hvis du har råd til en bil fra 80'erne har tyskerne det bedste ry. Fx
en gammel Golf på gule plade. Dette har jeg ikke set statistik på, men VIST
NOK den "genrelle holdning".
1.B: Hvis du har råd til en LIDT nyere bil - fx fra 90'erne - kan man i
statistikker se (fx trykt i Motor-bladet), se at Japanere er de klart mest
driftsikre i den kategori af biler. Særligt Toyota og Mazda er driftsikre,
men også fx Nissan. (Kia, Suzuki, Deawoo m.fl. er ikke japanere, men fx
koreanere - og det er IKKE det samme.) Så find fx en Mazda 323, hvis du vil
have det mest driftsikre. Den blev også anbefalet over en lille spand af en
franskmand og en gammel Mercedes i et af de der forbrugerprogrammer, hvor 4
forhandlere konkurrerede om at sælge en bil til ca. 25.000

2. Du skal overveje om en billig bil er billig på lang sigt! Og lang betyder
måske ikke kun over en række på 4-6 år, men måske bare over et enkelt år
eller to..!
Jeg MINDES at have læst en artikel i Motor-bladet (FDMs magasin), hvor FDM
skulle hjælpe en familiefar med at finde den BILLIGSTE bil at pendle dagligt
på arbejde i.. Normalt stiller køberne i denne artikelserie krav om max.
pris og lign., men her var det helt op til FDM at rådgive ham - han var klar
på alt fra gamle gulpladebiler til noget spritnyt. Og det viste sig faktisk,
at set over en KORT årrække, var det klart billigt at vælge en af de helt
små, spritnye biler med garanti! Fx en Toyota Aigo, der modsat de næsten
nøjagtige kopier Citroen C1 og Peugeot 107 har 3 års garanti. Den kan man få
til ca. 110.000,- .. Og afbetalingerne på lånet, måske billig forsikring
(?), de MANGE kilometer pr. liter benzin, garanti-reparationer og måske
andre faktorer, kunne altså godt betale sig i forhold til at købe en billig
bil, som sliger mere benzin og som VIL skulle oftere på værksted med
ekstraregninger til følge..

MVH Sørensen

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 18-02-08 23:15

"Sørensen" <duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> wrote in

> er driftsikre, men også fx Nissan. (Kia, Suzuki, Deawoo m.fl. er ikke
> japanere, men fx koreanere - og det er IKKE det samme.) Så find fx en

Suzuki er japansk, ikke koreansk.

vh, Erik BH

Fra : Sørensen

Dato : 19-02-08 14:34

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> wrote in message
> "Sørensen" <duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> wrote in

> Suzuki er japansk, ikke koreansk.

Nå for sprøjten! Så lærte man også lidt i dag. :)

Men grupperingen fastholder jeg - at driftsikre biler fra 90'erne i flg. FDM
m.fl. er Toyota, Mazda og Nissan - mens Suzuki står uden for det gode
selskab fra de årgang - og nærmere i familie med Kia. Det kan være, det har
ændret sig "nu om dage"... :)

MVH Sørensen

Fra : Nicolaj C

Dato : 15-02-08 12:58

"Søren Svenningsen" <Hobbitten@oncable.dk> wrote in message
> [...]
>
> Håber at der er nogen der kan hjælpe og vejlede mig lidt. På forhånd tak.

Ja, det er bilens stand der er afgørende i den prisklasse.
Hvad med en gammel Daihatsu, som ikke er rustet op. Har selv kørt 200.000km
i sådan en uden problemer.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53298907

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53823557

Fra : tinus nielsen

Dato : 15-02-08 14:57

Jeg er enig med dem som anbefaler dig at købe en dyere bil og feks bruge de
15k til udbetaling.

Har selv haft en del ældre biler og i forhold til de nyere jeg har haft gik
de meget oftere i stykker, eller der var altid et eller andet som ikke
virkede som man godt kunne "leve" med.

Hvis du vil købe en billig bil så hold dig til toyota eller vw altså japansk
eller tysk.

Af dem jeg har haft og kender venner der har haft gik franske oftest i
stykker.

Fra : Søren Svenningsen

Dato : 15-02-08 16:51

Tak for en masse gode kvalificerede svar. desværre er der ikke mere end ca
15.000 at gøre godt med lige pt.
Lyder som om jeg skal kigge på en tysk eller japansk bil i den prisklasse.

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 15-02-08 05:16

On 15 Feb., 12:48, "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:

> Er det omvendt dag idag?? :D

Nej, sidste gang jeg var ude at se på "konebil" var det blandt de
bedste der var. Jeg har flere gange anbefale 106'er.

Klaus

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-02-08 15:43

Nej, sidste gang jeg var ude at se på "konebil" var det blandt de
bedste der var. Jeg har flere gange anbefale 106'er.

Den bare røv syg at rep. på pga. størrelsen

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 00:59

> Nej, sidste gang jeg var ude at se på "konebil" var det blandt de
> bedste der var. Jeg har flere gange anbefale 106'er.
>
> Den bare røv syg at rep. på pga. størrelsen

Ja og køre i, og eje, og skulle have andre med i, og have et tv med hjem i,
og og og og...

Mvh
Morten

Fra : Kåre

Dato : 15-02-08 17:01

> [...]
> til at køre på arbejde i (ca 35 km dagligt) og til små ture i weekender.
> Jeg er lidt i syv sind mht hvilken bil der er bedst i prisklassen.

Som andre siger, så skal man altså selv kunne skrue i bil, eller kende en
der gider, hvis du skal have så gammel/billig en bil. Ellers kan det bare
slet ikke svare sig i længden.

MEN. Hvis du virkelig vil, så skal du finde dig en Corolla el. Find en der
er nysynet, og rimelig fri for rust (de har nok alle rust i et vist omfang i
den prisklasse).
Jeg har selv haft et par stykker, og har også en nu fra '89. Den er lige
gjort i tiptop stand, og ville (hvis jeg var interesseret i at sælge...)
kunne indbringe ca. 12.000,-. Så for 15k burde du såmænd nok kunne finde en
OK Corolla. Men du skal dælme have en med der har forstand til at kravle ind
under bilen og banke de rigtige steder...

mvh
Kåre

Fra : Dennis

Dato : 15-02-08 18:28

I følge undersøgelser, bl.a. FDM, er Toyota en ganske fornuftig bil at købe:

http://www.fdm.dk/public/nyheder/netmotor/rastepladsen/2007/Autoindex2007.htm

http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=348

Har også læst flere andre tests, hvor Toyota ligger godt i toppen.

Så måske du skulle kigge efter en Corolla, som der også nævnes her i
tråden. Eller en Carina E, som også efterhånden kan skaffes billigt - en
god solid og sikker bil, som ligger godt på vejen, når du nu skal køre
langt hver dag.

Hilsen Dennis

Fra : René Løweneck

Dato : 16-02-08 08:20

Hej Søren !

> Jeg skal ha anskaffet mig en billig bil til ca 15.000 kr. Den skal bruges
> til at køre på arbejde i (ca 35 km dagligt) og til små ture i weekender.
> Jeg er lidt i syv sind mht hvilken bil der er bedst i prisklassen.

Der er også mange at vælge imellem i det prisleje. Den suverænt billigste
bil vi har haft, var en Skoda Favorit fra '90. Den var nysynet da vi hentede
den og den skulle naturligvis synes 2 år efter. Det kostede en ny
baglygtepære til højre baglygte. Vi havde den et år mere, hvorefter vi
solgte den.

Vi havde altså en bil, der kørte hver dag i 3 år. Totalomkostninger i
reservedele -én baglygtepære! Dertil kom lav vægtafgift - lav forsikring
12-14km/l ved blandet kørsel. Og en lille ekstra ting - tyverisikret - der
er ikke en biltyv med respekt for sig selv, der vil stjæle en ældre Skoda!
Og så er den altså bedre at køre i, end rygterne lader fortælle. Men som det
oftest er med rygter, stammer det fra folk der ingen reel erfaring har med
det.

Jeg har fundet en pæn og reel (ud fra billederne) bil i den rigtige
prisklasse til dig her:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53649032

Held og lykke med projektet! Og fortæl endelig, hvad dit endelige valg blev

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Esben

Dato : 16-02-08 12:10

"Søren Svenningsen" <Hobbitten@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> - Skoda Felicia: Syntes det er en fin bil men har set nogle der er slemt
> angrebet af rust. Drift omkostninger?

Hvis du kan finde en der er antirustbehandlet, så er det en fin bil. Købte
en i maj sidste år, og den starter hver gang. Men uanset hvor god stand
bilen er i, så kan man ikke gardere sig mod at der går noget dyrt i stykker
på den.

--
Esben