Firkantet nøgle til bolt med firkantet hul~
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-02-08 23:49

Hej

Skal ha smidt gearolie på 106'eren og de snedige franskmænd har valgt at
bruge en bolt med firkantet hul hvor man skal ha olien ud og ind. Er der
nogle der har en ide om hvor man skaffer sådan en?
Ifølge Haynes skal man bruge 75W80 kan man bruge 75W90 istedet?

Stef

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-02-08 00:14

In article <47b4c549$0$99021$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
> Skal ha smidt gearolie på 106'eren og de snedige franskmænd har valgt at
> bruge en bolt med firkantet hul hvor man skal ha olien ud og ind. Er der
> nogle der har en ide om hvor man skaffer sådan en?

Den lokale MECA vil jeg tro.

Jeg "fiksede" en 3/8 skraldenøgle, men det blev ikke optimalt.

> Ifølge Haynes skal man bruge 75W80 kan man bruge 75W90 istedet?

Ja. Men hæng mig ikke op på det - jeg gjorde det efter anbefaling fra
den lokale mekker..

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus Bahner

Dato : 15-02-08 00:25

> Skal ha smidt gearolie på 106'eren og de snedige franskmænd har valgt at
> bruge en bolt med firkantet hul hvor man skal ha olien ud og ind. Er der
> nogle der har en ide om hvor man skaffer sådan en?

Du kan købe et top (f. eks. fra Hazet), der passer til disse firkantede,
franske olieskruer ved enhver bedre autodeleforhandler, dvs. en der også
sælger værktøj.

Klaus

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-02-08 06:48

> Du kan købe et top (f. eks. fra Hazet), der passer til disse firkantede,
> franske olieskruer ved enhver bedre autodeleforhandler, dvs. en der også
> sælger værktøj.

Ok, jeg kigger ved Auto-G når jeg skal derud med akslerne.

Stef

Fra : Søren

Dato : 15-02-08 08:19

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=504&iItemId=82378

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-02-08 12:46

> http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=504&iItemId=82378
>
> Stefan Jacobsen skrev:

Gider ikke lige trille til Ålborg efter det

Stfe

Fra : H C Jensen

Dato : 15-02-08 08:43

> [...]
> nogle der har en ide om hvor man skaffer sådan en?
> Ifølge Haynes skal man bruge 75W80 kan man bruge 75W90 istedet?

Du skal bruge det olie som forskrives den kan blive strammere i gear ved
andet olie

Hvorfor ønsker du at bruge andet olie ?

Nøglen kan købes som et kødben med flere løsninger

Hans

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-02-08 15:34

> Du skal bruge det olie som forskrives den kan blive strammere i gear
> ved andet olie
>
> Hvorfor ønsker du at bruge andet olie ?

Stod allerde på hylden

Stef

Fra : Kenny Thiemer

Dato : 15-02-08 11:58

> Skal ha smidt gearolie på 106'eren og de snedige franskmænd har valgt at
> bruge en bolt med firkantet hul hvor man skal ha olien ud og ind. Er der
> nogle der har en ide om hvor man skaffer sådan en?

Mon ikke størrelsen er den samme som på en citroen bx. Hvis det er kan du
bruge et gammelt dørhåndtag, det skulle passe.

Mvh

Kenny

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-02-08 12:25

In article <47b5702f$0$1981$d40e179e@nntp02.dk.telia.net>,
"Kenny Thiemer" <dj@REMOVEthiemer.dk> wrote:

> Mon ikke størrelsen er den samme som på en citroen bx. Hvis det er kan du
> bruge et gammelt dørhåndtag, det skulle passe.

ROFL!

Det er sq klasse-tip der vil noget

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-02-08 12:30

On Fri, 15 Feb 2008 12:25:04 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>ROFL!
>
>Det er sq klasse-tip der vil noget

>--

Det er muligt at det lyder sjovt, men sådan et dørhåndtag kan bruges
til meget.

Vi har nogle trailere der bruger samme princip, når sidepressenningen
skal strammes op. Originalnøgler er altid væk, så dørhåndtaget må i
brug.

Vær obs på, at sådan et dørhåndtag ikke holder til ret meget.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-02-08 12:42

> Det er muligt at det lyder sjovt, men sådan et dørhåndtag kan bruges
> til meget.

Synes kun det er kanon - havde jeg vidst det dengang kunne jeg have
sparet mig den skralde.

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Møller

Dato : 15-02-08 14:35

Martin Johansen [6000] wrote:

> Synes kun det er kanon - havde jeg vidst det dengang kunne jeg have
> sparet mig den skralde.

så nu må du nøjes med at skraldegrine

Møller

Fra : Møller

Dato : 15-02-08 12:44

Martin Johansen [6000] wrote:

> ROFL!
>
> Det er sq klasse-tip der vil noget

Det er korrekt, jeg har nu et vindueshåndtag i værktøjssamlingen, det passer perfekt.
ved pladsnød, bruges blot firkanten og en nøgle

Mølle

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-02-08 13:12

> Det er korrekt, jeg har nu et vindueshåndtag i værktøjssamlingen, det passer
> perfekt.
> ved pladsnød, bruges blot firkanten og en nøgle

Jeg må have rippet en dør herhjemme så jeg kan supplere min samling med
endnu et stykke specialværktøj

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-02-08 15:35

> Mon ikke størrelsen er den samme som på en citroen bx. Hvis det er kan du
> bruge et gammelt dørhåndtag, det skulle passe.

Desværre var den spændt så meget at det firkantet stykke i håndtaget bare
blev vredet Men tak for tippet. Skaffede en top der passede og sjældent
har jeg lavet så tåbelig en operation på en bil som at fylde gearolie opad i
et hul.

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 17:16

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev :

>Skaffede en top der passede og sjældent
>har jeg lavet så tåbelig en operation på en bil som at fylde gearolie opad i
>et hul.

Den kan jeg slå !

Tankede engang en bil op baglæns ;)

(Nøglen var knækket i bensindækslet)

--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 15-02-08 17:39

On Fri, 15 Feb 2008 17:15:37 +0100, jan_stevns wrote:

> Tankede engang en bil op baglæns ;)

Det må have været i karburatorens tidsalder :-?

--
Leonard

Fra : Møller

Dato : 15-02-08 18:21

Leonard wrote:

> Det må have været i karburatorens tidsalder :-?

Hvorfor det, der går da en fin returledning fra alle indsprøjtningssystem, dem kan vel bruges.

Hvor svært kan det være.
Har du kontaktet jan vedrørende udgravning til smøregrav??
Du har jo udstyret til det.
Og så kan du fortælle ham, at den skal være forsynet med olieudskiller og tvangsventillation, men
han kan jo altid tage en høne med ned i graven, når den har sagt sit sidste pip er det om at komme op.

Og der skal være flugtveje i begge ender.

Mølle

Fra : Leonard

Dato : 16-02-08 10:25

On Fri, 15 Feb 2008 18:20:50 +0100, Møller wrote:

> Har du kontaktet jan vedrørende udgravning til smøregrav??
> Du har jo udstyret til det.

Jeg har ligesom på fornemmelsen at Jan ikke har vilje til at betale for
transporten og sikkert også synes det er sjovere at finde en lokal
løsning.

--
Leonard

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-02-08 19:34

> Den kan jeg slå !
>
> Tankede engang en bil op baglæns ;)
>
> (Nøglen var knækket i bensindækslet)

Damn så er man desperat

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 19:50

>Damn så er man desperat

Jep - stod i Billund, og skulle hjem til sydsjælland en sen nattetime.

På bilen havde jeg elektrisk pumpe, "vendte den om" og satte en slange
fra pumpen ned i et par reservedunke.

Nok har tøserne set meget ..... men den der ? Nej

--
Jan_stevns

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 15-02-08 22:28

jan_stevns wrote:

> Jep - stod i Billund, og skulle hjem til sydsjælland en sen nattetime.

Hjemvee kan drive en til meget

> På bilen havde jeg elektrisk pumpe, "vendte den om" og satte en slange
> fra pumpen ned i et par reservedunke.

Godt Tænkt.

mvh
Henning

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-02-08 20:35

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Jep - stod i Billund, og skulle hjem til sydsjælland en sen nattetime.

Overnatninger i det jydske er ikke _så_ slemme igen

> På bilen havde jeg elektrisk pumpe, "vendte den om" og satte en slange
> fra pumpen ned i et par reservedunke.
>

> Nok har tøserne set meget ..... men den der ? Nej

Dét tror jeg på!

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-02-08 18:20

In article <47b5a31a$0$89170$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote:

> [...]
> har jeg lavet så tåbelig en operation på en bil som at fylde gearolie opad i

Du hiver da bare speedometerdrevet ud og vupti du har et fint hul i
toppen du kan smide olie i

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 19:18

Stefan Jacobsen wrote:
> og sjældent har jeg lavet så tåbelig en operation på en bil som at
> fylde gearolie opad i et hul.

Hvordan gør man det?

Fra : Møller

Dato : 15-02-08 12:02

Stefan Jacobsen wrote:
> [...]
> nogle der har en ide om hvor man skaffer sådan en?
> Ifølge Haynes skal man bruge 75W80 kan man bruge 75W90 istedet?

Du skal lige være opmærksom på, at PSA gearkasser kan være vanskelige og kræve en bestemt olie. så
en 75w/90 uden de rigtige additiver kan give problemer.
Jeg bruger: Castrol TAF-X,

Men se ellers her:
http://olyslager-lubricants.nl/nordicstartpage/chooseDAN.asp
106: TAF-X 75W-90

Her kan du se hvad Total anbefaler:
http://kortlink.dk/totaldenmark/4t9e

Statoil
http://www.statoil.dk/FrontServlet?s=sdh&state=sdh_dynamic&viewid=1863061

Møller

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-02-08 15:37

> Du skal lige være opmærksom på, at PSA gearkasser kan være vanskelige og
> kræve en bestemt olie. så en 75w/90 uden de rigtige additiver kan give
> problemer.
> Jeg bruger: Castrol TAF-X,

Jeg fik et par liter ude ved Auto-G der skulle matche spec. så det er most
ind ad hullet og skal forhåbeligt ikke skiftes i den tid jeg har den bil

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 13:47

> [...]
> bruge en bolt med firkantet hul hvor man skal ha olien ud og ind. Er der
> nogle der har en ide om hvor man skaffer sådan en?

:)

Mvh
Morten