Brugt diesel st.car max. 300kkr, hvilken?
Fra : Asger Ellekrog

Dato : 14-02-08 22:19

Kigger efter lettere brugt (max. ca. fire år) diesel st.car i
250.000-300.000 kr-klassen.

Audi A4 130 er pt. 1. prioritet, men jeg søger alternativer.

En Alfa 156 RST poppede op, på BilBasens søgekriterier. Lyder spændende, men
hvordan har Alfa det efterhånden med kvaliteten og holdbarheden?

Passat, aahhr - jeg er, af en eller anden grund, ikke helt overbevist... Det
samme med Octavia...

Jeg kører ca. 40000 km/år - pt. i en Peugeot 407SW 1,6 HDi. Fin bil, men
mangler lige en smule moment... Chip, naaah...

Nogen bud?

/Asger Ellekrog

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-02-08 22:34

Asger Ellekrog skriver:

> Passat, aahhr - jeg er, af en eller anden grund, ikke helt overbevist... Det
> samme med Octavia...

En Octavia RS er også lige dyr nok, men vil nok kunne tilfredsstille
dine motorkrav.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 15-02-08 00:28

> Asger Ellekrog skriver:

> En Octavia RS er også lige dyr nok, men vil nok kunne tilfredsstille
> dine motorkrav.

Hvad motorkrav angår, har du helt ret..! Men Octavia trænger imo. til et
gennemgribende facelift, måske endda en helt ny model..? Det kunne man måske
også sige om Audi A4, men jaah... sådan kan smag og behag jo diskuteres...

/Asger

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-02-08 06:27

Asger Ellekrog skriver:

> [...]
> også sige om Audi A4, men jaah... sådan kan smag og behag jo diskuteres...

A4 i den årgang du har tænkt dig at købe er mindst lige så kedelig. Til
gengæld er den ikek til at komme til rent prismæssigt, hvis du vil have
en "sjov"motor.

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 15-02-08 17:38

> Asger Ellekrog skriver:

> A4 i den årgang du har tænkt dig at købe er mindst lige så kedelig. Til
> gengæld er den ikek til at komme til rent prismæssigt, hvis du vil have
> en "sjov"motor.

Jamen jeg ved godt, at A4'eren også kun er blevet faceliftet i ganske små
doser, gennem de sidste mange år. Jeg har nu bare alligevel haft en svaghed
for dem... Can't help it... Men ja, man får sgu lov, at betale solidt
for dem!

Til gengæld må jeg revidere mit syn på Octavia'en..! Var forbi en forhandler
i dag, og... jaja, ok... Hvis jeg ser bort fra hatch-back-udgaven, som
stadig er for meget 'kedelig leverpostej-design' og nøjes med at se på
st.car'en, er jeg blevet anderledes positivt indstillet. Det må jeg
indrømme.

Indvendig er kvaliteten også ganske overbevisende. Jeg fik dog ikke
lejlighed til en prøvetur. Da havde også kun en flok 105 hk-udgaver stående.
Jeg vil nok mest kigge efter en 140 hk, hvis det bliver aktuelt...

/Asger

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 23:44

Der er jo mange muligheder:
BMW 320d
Audi (som du selv nævner), men skal man tænke lidt anderledes så får du
meget bil for pengene og Audi teknik hvis du kigger på Seat - f.eks.
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Seat-Altea-XL-2,0-5d.-TDi-140-Stylance_ID169288.htm
Måske du kan være heldig at finde en med dsg gear!

Eller hvad med Volvo V50 eller V70?

Eller Toyota Avensis
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Toyota-Avensis-2,2-D-4D-150-Sol-st.car-5d_ID645800630.htm

Skoda Octavia med VW/Audi's motor og den fantastiske DSG gearkasse
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Skoda-Octavia-2,0-TDi-Elegance-Combi-DSG-5d_ID252000951.htm

Nissan Primera
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Nissan-Primera-1,9-dCi-Visia-st.car-5d_ID399802704.htm

Kia Cee'd med 7 års garanti i 1,6 diesel som er ret stærk eller for den sags
skyld i 2,0. Kan sagtens fås fra ny inden for din prisramme!
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Kia-Cee´d-2,0-CRDi-Exclusive-st.car-5d_ID180401088.htm

Ford Mondeo eller Focus?

Venligst Lasse K.

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 15-02-08 00:22

"Lasse K." <lasse> skrev i en meddelelse
> Der er jo mange muligheder:

(Klip)

Takker! Mange rigtig gode bud!

Seat... naaah - ikke lige mig.

BMW har jeg skam også kigget efter. De er dog stadig temmelig dyre, efter
fire år. Ellers har de kørt lige lovlig langt.

Umiddelbart kigger jeg af gammel (dårlig?) vane, kun efter europæiske
mærker, men Avensis'en... jaah, måske... Teknisk lækker, og holdbarheden er
et klart plus. Men temmelig kedelig-japansk i designet...

Mht. Kia'en ville jeg frygte værditabet, ved evt. køb af en ny bil.

Volvo har jeg også været inde over, men frygter lidt evt.
værksteds-regningerne. De skulle være dyre, men måske ta'r jeg fejl..? Det
samme har jeg hørt om Nissan - måske uretfærdigt?

Focus'en er for lille. Mondeo, er ikke helt ude af billedet. Den bløde hat
(eller er det en politi-kasket?) trykker... Har haft en ´97 st.car.
Mondeo st.car er rummelige som fanden - et klart plus!

Tak for forslagene! De åbnede bestemt nye 'jagtmarker'!

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-02-08 08:30

Asger Ellekrog wrote:
> [...]
> værksteds-regningerne. De skulle være dyre, men måske ta'r jeg fejl..? Det
> samme har jeg hørt om Nissan - måske uretfærdigt?

Nu er min primera ganske vidst noget ældre end det du kigger efter...
men den har ikke rigtig overrasket mig på reservedelspriser... Det kan
lade sig gøre at få uoriginale dele som er væsentlig billigere end
originale, omend man typisk skal have en god forbindelse (eller et
fornuftigt værksted) der kan bestille, de normale reservedelspushere har
ikke så mange nissan dele.

Men hvorfor er du så skræmt over værkstedsomkostningerne generelt? Du
kører mange km men på en 3-4 år gammel bil (som det virker er dem du
kigger på) skal der da ikke komme ret meget mere end alm. service og så
bremser i ny og næ?

Kia har jeg på fornemmelsen kan være et hit... de gamle har jeg ikke
ville røre med en fjernstyret ildtang men jeg syntes Kia er kommet
virkelig godt efter det så de kunne måske blive det nye toyota? Plus
hvis du sælger den inden den har gået 150kkm så er der stadig garanti på
den (måske mindre interessant da den vil have gået mange km)

Thomas

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 15-02-08 17:28

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.invaliddk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kører mange km men på en 3-4 år gammel bil (som det virker er dem du
> kigger på) skal der da ikke komme ret meget mere end alm. service og så

Næh, det kan du ha' ret i. Det bør ikke være et problem, og 7-9-13, de biler
jeg har haft gennem tiden, har aldrig haft længere værkstedsophold, udover
enkelte garanti-sager.

> [...]
> inden den har gået 150kkm så er der stadig garanti på den (måske mindre
> interessant da den vil have gået mange km)

Ja, de nye Kia-modeller er kommet meget langt på alle punkter, også
designet, omend de asiatiske træk ikke fornægter sig. Men jeg vil nu, når
læderet endelig skal op af lommen, nok foretrække et mere 'anerkendt' mærke.
Tjah... livrem og seler...

Fra : KMH

Dato : 15-02-08 16:50

> "Lasse K." <lasse> skrev i en meddelelse
>
> (Klip)
>
> Takker! Mange rigtig gode bud!
>
> Seat... naaah - ikke lige mig.

[klip]
> [...]
er
> et klart plus. Men temmelig kedelig-japansk i designet...

[/klip]

Designet er så absolut ikke bilens stærke side - men den vinder stille og
roligt på landevejen.
Jeg købte sådan en sprit ny 2.2'er for et par måneder siden og der er ikke
noget at fortryde. Den gør det en bil skal - den kører bare - på en rar
_stille_ og komfortabel måde.
2.2'ern har lige det der skal til for at man altid kører med "overskud"
2.0'ern der i mod er ofte lettere anstrængt. Det er en ting der ses på
økonomien. Jeg _kan_ ved brug af fartpilot og en lille tanke på hvornår jeg
skifter gear holde et snit på 20 km/l ved pendling mellem Århus og
Bjerringbro (landevej). Det tvivler jeg på at en 2.0'er kan da den ikke kan
(lyder anstrængt) slæbe det 6' gear ved 80~90 km/t.
De eneste anker er at nærlys ab fabrik er direkte dårligt, men et skift af
pærer løser med al rimelighed problemet. Og så er der et par kontakter der
for mig (justering af rat position) er skjult - men det er banalt da de kun
er til justering af spejle, osv - og egentligt aldrig bruges.
Nu har jeg godt nok kun tilbragt ca 11000 km i sån' en Toyota tingest, så
det er nok lidt tidligt at sige at den aldrig sætter en fod forkert - men
omvendt så føles den bare mere og mere "rigtig"
Men jeg vil gætte på at til de ~50000 km jeg triller årligt, så bliver den
nok et behageligt bekendskab.

M.v.h.
Kim

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 16-02-08 12:29

"KMH" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omvendt så føles den bare mere og mere "rigtig"
> Men jeg vil gætte på at til de ~50000 km jeg triller årligt, så bliver den

Jeg tjekkede 2,2 st.car ud, hos en forhandler igår, og det var absolut et
positivt indtryk jeg fik. Hvis altså man ser bort fra designet..! Den er på
ingen måder grim, men bare temmelig ordinær og japansk. Når man kommer fra
en Peugeot 407 - hvad enten man kan li' dens design eller ej - er det som at
træde 10-15 år tilbage, hvad design angår.

Med en kone, der er grafiker, er bilens design en meget væsentlig faktor, og
jeg er ikke helt uenig. Tekniske finesser eller ej... Når det så er sagt,
ville jeg nok også nemt kunne finde mig til rette Avensis'en, og nyde
kraftoverskuddet og økonomien. Men jeg tror også hurtigt, jeg ville trættes
ved synet af den... :-/ Tjah, smag og behag, osv...

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 17:41

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@tv.dk> skrev i en meddelelse

> "Lasse K." <lasse> skrev i en meddelelse
>
> (Klip)
>
> Takker! Mange rigtig gode bud!

Selv tak

> Seat... naaah - ikke lige mig.

Ok, men prøv lige dsg gearet, evt. i Skoda, Audi eller VW. Det skal jeg have
i min næste bil.

> BMW har jeg skam også kigget efter. De er dog stadig temmelig dyre, efter
> fire år. Ellers har de kørt lige lovlig langt.

Well..omkring de 100.000km er vel ikke meget i en diesel. Det er det
selvfølgelig nok ift. andre mærker, hvor man får mindre km til prisen.

> Umiddelbart kigger jeg af gammel (dårlig?) vane, kun efter europæiske
> mærker, men Avensis'en... jaah, måske... Teknisk lækker, og holdbarheden
> er et klart plus. Men temmelig kedelig-japansk i designet...

Ja, du har ret.

> Mht. Kia'en ville jeg frygte værditabet, ved evt. køb af en ny bil.

Men du får meget bil for pengene og 7 års/150.000km garanti.

> Volvo har jeg også været inde over, men frygter lidt evt.
> værksteds-regningerne. De skulle være dyre, men måske ta'r jeg fejl..? Det
> samme har jeg hørt om Nissan - måske uretfærdigt?

Aner det ikke. Jeg har aldrig selv kørt Volvo.

> Focus'en er for lille. Mondeo, er ikke helt ude af billedet. Den bløde hat
> (eller er det en politi-kasket?) trykker... Har haft en ´97 st.car.
> Mondeo st.car er rummelige som fanden - et klart plus!

Jeg har også selv haft Mondeo og det var da den fedeste flyder jeg har ejet.
Måske var det speciel, da det hidtil er den eneste bil jeg har haft med
automatgear. Derudover er det den eneste bil jeg aldrig har kunnet få til at
aquaplane (hvorfor ved jeg egentlig ikke, men jeg følte mig tryg i den).

> Tak for forslagene! De åbnede bestemt nye 'jagtmarker'!
Selv tak og god jagt. Det er jo ikke den mest kedelige opgave du har gang i

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 15-02-08 18:11

> Ok, men prøv lige dsg gearet, evt. i Skoda, Audi eller VW. Det skal jeg
> have i min næste bil.

Jeg må, med skam, meddele, at jeg ikke rigtig ved, hvad DSG-gear
er/kan/gør..?! Har hørt det omtalt mange gange, men... what's all the fuzz
about..? En kort forklaring udbedes...

> Well..omkring de 100.000km er vel ikke meget i en diesel. Det er det
> selvfølgelig nok ift. andre mærker, hvor man får mindre km til prisen.

Nej 100kkm bør slet ikke være noget problem, men for Bimmernes vedkommende,
ligger de oppe omkring +150kkm, og så vil andre tegn på slitage formentlig
begynde at træde frem. Dertil kommer, at jeg selv vil lægge yderligere
80-100kkm oven i, og så er det ved at være en godt brugt bil. Men hvor
grænsen for max.-km går, er svært umiddelbart at afgøre.

> Men du får meget bil for pengene og 7 års/150.000km garanti.

Ja... det er jo absolut et vægtigt argument! De må sgu ha' is i maven, eller
stole fuldt og fast på deres produkter..!

> Aner det ikke. Jeg har aldrig selv kørt Volvo.

Ditto. Jeg skal vist alligevel kigge lidt mere efter dem...
Jeg har altid haft en svaghed for Amazon'en - måske skulle jeg kigge efter
sådan een..? En B20'er med overdrive, måske..? Nåh nej, det skulle være
en diesel...

> [...]
> til at aquaplane (hvorfor ved jeg egentlig ikke, men jeg følte mig tryg i

Min var en bovlam 1,8'er, men ganske rigtigt, med en fed flyder-fornemmelse!

> Selv tak og god jagt. Det er jo ikke den mest kedelige opgave du har gang

Nej da!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-02-08 18:58

Asger Ellekrog skriver:

> Jeg må, med skam, meddele, at jeg ikke rigtig ved, hvad DSG-gear
> er/kan/gør..?! Har hørt det omtalt mange gange, men... what's all the fuzz
> about..? En kort forklaring udbedes...

Mekanisk automatgear med 2 koblinger. Den ene kobling har fat i bakgear,
første tredje og femte. Den anden kobling har fat i andet, tredje og
sjette gear. Jeg kører med det til dagligt i min firmaslæde og er klart
noget jeg vil overveje til næste privatbil.....

Fordelen er at der ike er en momentomformer som ved en traditionel
plørehjulsgearkasse og dermed er effekttabet gennem kassen mindre. Til
gengæld kan den være lynende hurtig til at skifte mellem gearene, da den
kan have næste gear koblet ind og blot skal skifte på koblingerne

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 15-02-08 22:08

> [...]
> gengæld kan den være lynende hurtig til at skifte mellem gearene, da den
> kan have næste gear koblet ind og blot skal skifte på koblingerne

Aha..! Ok! Lyder spændende, men det kræver vist en demostration hos en
forhandler... Kan man også skifte manuelt? Jeg må vist lige google DSG gear,
og studere sagen nærmere...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-02-08 22:36

Asger Ellekrog skriver:

> Aha..! Ok! Lyder spændende, men det kræver vist en demostration hos en
> forhandler... Kan man også skifte manuelt?

Jeps, på den "billige" udgave jeg har af Touran'en skal man have fat i
gearstangen, min kollegas med sportsrat har knapper på rattet til det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 01:03

> "Lasse K." <lasse> skrev i en meddelelse

> Jeg må, med skam, meddele, at jeg ikke rigtig ved, hvad DSG-gear
> er/kan/gør..?! Har hørt det omtalt mange gange, men... what's all the fuzz
> about..? En kort forklaring udbedes...

Klaus forklarer det perfekt. Da gearet skifter hurtigere end du selv kan, så
opgives 0-100km/t tiderne faktisk hurtigere med DSG end med manuel. Desuden
går der ikke brændstof tabt i gearkassen, som på en alm. automatgear.

> Nej 100kkm bør slet ikke være noget problem, men for Bimmernes
> vedkommende, ligger de oppe omkring +150kkm,

ikke nødvendigvis
http://www.bilbasen.dk/cars/usedcars/ResultView.aspx?Seller=1&CategoryId=4&Make=BMW&MakeID=BMW&Cartypes=Stationcar&Fuel=2&Doors=0&YearFrom=2004&YearTo=2009&MileageFrom=0&MileageTo=9999999&PriceFrom=0&PriceTo=300000&Distance=0&Charge=0&WithInLast=0&ZipCode=7752

> [...]

> Ja... det er jo absolut et vægtigt argument! De må sgu ha' is i maven,
> eller stole fuldt og fast på deres produkter..!

Måske du skulle prøve en. Det kan jo være den kan afskrives med det samme,
eller du finder ud af, at den faktisk kunne være en mulighed.

> [...]
> Jeg har altid haft en svaghed for Amazon'en - måske skulle jeg kigge efter
> sådan een..? En B20'er med overdrive, måske..? Nåh nej, det skulle

Hehe, så skal der dvd i der kan spille Brøderne Bisp og voldsom Volvo

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 01:10

Der er en video her der forklarer
http://video.google.com/videoplay?docid=2491445337871038412

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 01:19

Her tester de DSG i bilprogrammet Fifth Gear og manden ææææælsker det
http://video.google.com/videoplay?docid=-1997518988051057412

Desuden er det så godt, at andre bilfabrikker snart kommer med et lign.
system.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 01:25

Ja du skal altså også lige se denne Den viser at dsg er hurtigere end
flere heste.. hmm

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 16-02-08 12:10

"Lasse K." <lasse> skrev i en meddelelse
> Ja du skal altså også lige se denne Den viser at dsg er hurtigere end
> flere heste.. hmm
> http://video.google.com/videoplay?docid=-1997518988051057412

Tak for alle links'ene! Det undrer mig, at det er lykkedes mig, at overse
dét bil-teknologiske fremskridt..!? Jeg plejer ellers, at følge nogenlunde
med i den slags... Det ser sgu overbevisende ud, må jeg sige! - og ikke
mindst _lyder_ det overbevisende, i Fifth Gears GTI-test..! Damn!

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 16-02-08 12:41

"Lasse K." <lasse> skrev i en meddelelse

Klip

> [...]
> http://www.bilbasen.dk/cars/usedcars/ResultView.aspx?Seller=1&CategoryId=4&Make=BMW&MakeID=BMW&Cartypes=Stationcar&Fuel=2&Doors=0&YearFrom=2004&YearTo=2009&MileageFrom=0&MileageTo=9999999&PriceFrom=0&PriceTo=300000&Distance=0&Charge=0&WithInLast=0&ZipCode=7752

Jeg kan se, at jeg skal tjekke siderne lidt oftere..! Du har ret!

Klip, om Kia

> Måske du skulle prøve en. Det kan jo være den kan afskrives med det samme,
> eller du finder ud af, at den faktisk kunne være en mulighed.

Jah, det bør jeg jo gøre...

Fra : Anders Majland

Dato : 15-02-08 08:20

> Jeg kører ca. 40000 km/år - pt. i en Peugeot 407SW 1,6 HDi. Fin bil, men
> mangler lige en smule moment... Chip, naaah...

Kigge på PSA's 2,2Hdi - og så se hvilken biler der er.

Det kunne være en c5 eller en 607.

Men det er nok ikke mange brugte endnu med 170HK - og springet op til en
2.0hdi er nok for lille til at det er omkostningerne værd ved et bilskifte

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 15-02-08 17:53

> Kigge på PSA's 2,2Hdi - og så se hvilken biler der er.

2,2 HDi har skam også været med i overvejelserne, i endnu en 407'er. Meeeen,
når jeg er i gang, vil jeg sgu prøve noget helt nyt - ikke bare en
opgraderet motor. Men PSA's HDi'er kører sgu forrygende imo. Selv min lille
1,6'er trækker overraskende godt. Med fuldt læs og fire mand proppet ind, er
den spændt hårdt for, men klarer det nu hæderligt. Man ja, mer' vil ha'
mer'...

> Det kunne være en c5 eller en 607.

C5 og 607 er lige lidt for meget jakkesæt & slips for mig... Men
rummelige biler, bestemt!

Fra : Leo_Jensen

Dato : 15-02-08 01:29

On 14 Feb., 22:19, "Asger Ellekrog" <asger.ellek...@tv.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg kører ca. 40000 km/år - pt. i en Peugeot 407SW 1,6 HDi. Fin bil, men
> mangler lige en smule moment... Chip, naaah...

Find 100k mere og snup en Jaguar:

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Jaguar-X-type-2,0-D-Estate-Deluxe-5d_ID258802117.htm

MVH Leo

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 15-02-08 17:43

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Find 100k mere og snup en Jaguar:

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Jaguar-X-type-2,0-D-Estate-Deluxe-5d_ID258802117.htm

Jaguar..! Jamen det kunne bestemt også være en ide! Oh hey - sagde du 100kkr
mere..? Hmmm... Jeg kan høre bankrådgiveren klaske sig selv på lårene af
grin
Er de Jaguar X-typer i øvrigt ikke 'bare' en kraftigt muteret Mondeo..?

Fra : KASO

Dato : 16-02-08 12:49

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg kører ca. 40000 km/år - pt. i en Peugeot 407SW 1,6 HDi. Fin bil, men
> mangler lige en smule moment... Chip, naaah...

Jamen - var han ikke netop træt af Mondeo og PSA diesel?

Fra : KASO

Dato : 16-02-08 12:51

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@tv.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg kører ca. 40000 km/år - pt. i en Peugeot 407SW 1,6 HDi. Fin bil, men
> mangler lige en smule moment... Chip, naaah...

Jeg har ingen personlige erfaringer med dem - men blot for at have lidt mere
at blive forvirret over:

3 Vectra varianter:

Opel Vecta
Fiat Croma
Saab 9-3

alle med samme motor som Alfa'en.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-02-08 21:56

KASO skriver:

> Jeg har ingen personlige erfaringer med dem - men blot for at have lidt mere
> [...]

Ydrrrk, jeg så sådan en ny Croma bagfra forleden.

Fy for fasan da et design.