Far til 4 - biltype?
Fra : Slot

Dato : 14-02-08 18:30

Vi har lige fået vores 4. barn, og ser på forskellige biler, men der kan
nemt være nogle typer vi overser.

Vores kørselsbehov er 70 km til daglig, 300 km til familiebesøg 6-7
weekender om året og sommerferien sydpå (2-3000 km).

Hvad er jeres erfaringer?

Claus

Fra : Mama´s kitchen

Dato : 14-02-08 19:04

Hej
Vi har haft en af de første Pegøj Partner 1,8 benzin. Fra 98 til december
sidste år kørte den 254000 km. Vi fik den med 2 ekstra stole indregistreret
til 7 personer pris 182000,-kr. incl Pava og træk.
Det er den bedste bil vi har haft. Selv med 3 mand i bilen kunne jeg også
have 3 racercykler og oppakning indeni den. Jeg tog bagsædet ud og hentede 2
motorcykler nede i Tyskland.
Efter at 2 af børnene er fløjet hjemmefra, er den blevet skiftet ud med en
Hyundai Getz på diesel.
Havde jeg behov for pladsen idag købte jeg en Berlingo/Partner på diesel.
Mvh
Anders

Fra : stofa light

Dato : 14-02-08 19:29

Hej

Berlingo/Partner er rigtig god, men køb en diesel, jeg har en benzin, og den
kører ikke langt pr liter ca 12

john

Fra : KASO

Dato : 14-02-08 20:33

"Mama´s kitchen" <bengtsons@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hyundai Getz på diesel.
> Havde jeg behov for pladsen idag købte jeg en Berlingo/Partner på diesel.

De sidemonterede sæder i Berlingo/Partner er ikke lovlige at sælge mere - så
den løsning duer ikke, hvis det skal være en ny bil. Desuden er sikkerheden
meget ringe på de sidemonterede sæder i bagagerummet.

Vi har selv en Berlingo som bil nr. 2. Den er en fin bil ifht. prisen,
masser af plads - og den kører bedre end den ser ud til, men man kan trods
alt godt mærke, at det er en ældre konstruktion. Samtidig har den en
aerodynamik som en ladeport - så den er lidt halvtørstig (vores er en 1.6
16V benzin - ca. 13km/l). Bilen er desuden temmeligt sidevindsfølsom.

Vores bil nr. 1 er en Renault Grand Scenic 1.9dCi. Her er plads til 7
personer og en smule bagage. Den kører klasser bedre end Berlingo'en og
føles i enhver henseende som en bedre bil - men prisen er også betragteligt
højere. Trods at den er ca. 200kg tungere end Berlingoen, kører den i
gennemsnit ca. 16km/l over året, er meget støjsvag og har et godt
kraftoverskud. Sikkerhed og rustbeskyttelse er i top.

Du har ikke skrevet en prisramme - men her er et par andre forslag:

Citroën C4 Grand Picasso
Ford Smax (undgå 1.8 TDCI)
VW Touran
Mazda 5
Fiat Doblo (billig - men ringe sikkerhed)
Ford Galaxy (ny model)
Citroën C8/Peugoet 807
Renault Espace

Fra : vvv

Dato : 15-02-08 21:56

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> De sidemonterede sæder i Berlingo/Partner er ikke lovlige at sælge mere -
> så den løsning duer ikke, hvis det skal være en ny bil. Desuden er
> sikkerheden meget ringe på de sidemonterede sæder i bagagerummet.

De er faktisk ikke ulovlige, det er bare ikke anbefalelesværdigt da de
sidder midt i en kollitionszone. Derfor har impotørene af citroen og Peugeot
valgt ikke at fører dem.

vv

Fra : KASO

Dato : 16-02-08 12:53

"vvv" <?@?> skrev i meddelelsen

> De er faktisk ikke ulovlige, det er bare ikke anbefalelesværdigt da de
> sidder midt i en kollitionszone. Derfor har impotørene af citroen og
> Peugeot valgt ikke at fører dem.

OK -jeg mente blot at have læst, at de var blevet forbudt, men jeg er på
ingen måde sikker. Pointen var vel egentlig også bare, at de ikke sælges fra
nye mere (og at sikkerheden er ringe på de bagerste sæder).

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 19:45

"Slot" <familienslot@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vores kørselsbehov er 70 km til daglig, 300 km til familiebesøg 6-7
> weekender om året og sommerferien sydpå (2-3000 km).

har du overvejet en 10 personers bus? Så kan du få dig en rigtig lækker
caravelle, men til en vægtafgift på 810/2040 kr pr år (benzin/diesel). Så er
der luksusplads til alle og turen sydpå er lidt nemmere, idet der ikke er så
mange "er vi der snart..?"
Ulemper: kræver stort kørekort og synes hvert år.
Mvh Tommy

Fra : Søren

Dato : 14-02-08 20:43

TBJ skrev:
> [...]
> mange "er vi der snart..?"
> Ulemper: kræver stort kørekort og synes hvert år.

En anden ulempe er at man ikke må demontere sæderne, hvilket betyder at
der er god plads til folk - men ingen plads til bagage.

-Søren

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 20:59

TBJ wrote:
> har du overvejet en 10 personers bus? Så kan du få dig en rigtig
> lækker caravelle

Koster den ikke en bondegård?

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 20:46

On Thu, 14 Feb 2008 18:30:24 +0100, Slot <familienslot@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>
>Vores kørselsbehov er 70 km til daglig, 300 km til familiebesøg 6-7
>weekender om året og sommerferien sydpå (2-3000 km).

Har ingen konkrete erfaringer - men et par bud.
Citroen C4 Picasso - har ikke set den på forsiden som med andre
modeller fra samme sted, men derfor kan den godt have småfejl. Men den
ser STOR ud i trafikken
Renault Grand Scenic - har ry for sikkerhed og ser stor ud. Den virker
også STOR.
VW Touran - ikke meget viden, men har mødt en glad 1.9 TDI-ejer.
Ford S-max - aner intet om den bortset fra at man vist skal gå uden om
1.8 TDCi modellen.
Opel Zafira måske? De kører fint og en 120 HK diesel kan faktisk følge
med trafikken, bare man ikke beder den arbejde under 13-1400 o/min.
Men for alle ovenstående gælder, at der er truffet nogle valg for at
skaffe mange sæder - kig på dem og træf jeres eget valg.
Citroen C5, Mondeo, Passat og hvad de ellers hedder er nok ude af
billedet, der kan i ikke rigtigt anbringe 4 børn fornuftigt.
Ellers er der jo altid løsningen med en bus (det kræver så at i begge
får "justeret" kørekortet), så er der en helt anden klasse at vælge i.
Ikke at de bliver billige at køre (at flytte en ladeport koster ,
men i indkøb skulle de være til at tale med.
Med jeres kørselsbehov lyder diesel som valget - test med de
tilgængelige maskiner om de kan leve op til jeres behov.
--
Ivan Madsen,
Husk de andre er MEDtrafikanter ikke MODtrafikanter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-02-08 22:25

Ivan Madsen skriver:

> VW Touran - ikke meget viden, men har mødt en glad 1.9 TDI-ejer.

Og kender til en glad 2,0 fører....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Nicolai

Dato : 14-02-08 22:07

> Vi har lige fået vores 4. barn, og ser på forskellige biler, men der kan
> nemt være nogle typer vi overser.

FMD testede for få måneder siden mpv'er, der vandt renault scenic.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-02-08 22:27

Slot skriver:

> Vores kørselsbehov er 70 km til daglig, 300 km til familiebesøg 6-7
> weekender om året og sommerferien sydpå (2-3000 km).
>
> Hvad er jeres erfaringer?

Fiat "Multiplage". Den ny emodel uden "dellen" er stadigvæk velkørende
og så er der plads til alle mand på 2 rækker.

Min kones farbror og kone med 4 børn har kørt sådanne i en 6-7 år nu og
er vældigt glade for dem.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-02-08 08:29

> Fiat "Multiplage". Den ny emodel uden "dellen" er stadigvæk velkørende
> og så er der plads til alle mand på 2 rækker.

Honda FRV - er opbygget på samme måde. Men der er vist mindre plads i midten
foran.

Den nye berlingo der kommer midt på året skulle også få 3 sæder på første
række.

Fra : KASO

Dato : 16-02-08 12:54

> [...]
> og så er der plads til alle mand på 2 rækker.
>
> Min kones farbror og kone med 4 børn har kørt sådanne i en 6-7 år nu og

Jeps - hvis man er ligeglad med sikkerheden - og kan leve med
designet.......

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-02-08 21:54

KASO skriver:

> Jeps - hvis man er ligeglad med sikkerheden - og kan leve med
> designet.......

Sikkerheden, hvem kender den på den nye model ?

Designet er ikke meget grimmere end en Scenic.

Fra : KASO

Dato : 17-02-08 08:44

> KASO skriver:

> Sikkerheden, hvem kender den på den nye model ?

Som du har fået at vide før - der _er_ ingen ny model. Den gl. er blevet
faceliftet - og selv Fiat erkender at sikkerheden er den samme. I modsat
fald kan du være sikker på, at de havde betalt EuroNCAP for en ny test.

> Designet er ikke meget grimmere end en Scenic.

Smag og behag - køn er den ikke!

Fra : Fly Christensen

Dato : 14-02-08 23:21

Slot wrote:
> [...]
>
> Vores kørselsbehov er 70 km til daglig, 300 km til familiebesøg 6-7
> weekender om året og sommerferien sydpå (2-3000 km).

Vi har en Galaxy model 2008. Alle tiders bil. Selv har vi kun 2 unger,
men konen fragter naboens unger med rundt, da pigerne alle går til
ballet. Der er masser af plads til børnesæder på alle sæderne. Der er
masser af gemmesteder til ungernes krimskrams og konen har også plads
til hendes tingeltangel.
På rejser har vi oppakning med til fire personer og der er stadig plads
til hunden omme bagi.
Lange stræk klarer den helt fint. Det er ikke nogen sprinter, men den
kan sagtens holde en marchfart på de 160 uden at skulle pines.

Vi overvejede S-Max, Mazda5 og Touran men blev enige om, at vi VILLE
have den ekstra plads. Desuden er de to ekstra sæder standard i Galaxy.

Vi har den med 2.0 liter benzin med et gasanlæg. Skulle jeg købe den i
DK, så ville jeg vælge 2.0 TDCI med 140 heste. Undgå den lille diesel,
da den er alt for lille til den bil.

HTH

Fly

Fra : claus b.p.

Dato : 15-02-08 00:54

> [...]
> så ville jeg vælge 2.0 TDCI med 140 heste. Undgå den lille diesel, da den

Jeg havde en Galaxy model 2000 med VW's 90hk diesel. Selv om motoren og
gearkassen faktisk gjorde det formidabelt, var resten af bilens kvalitet
skod! En ven (i Belgien) har en Citroën C8, og det er også skod! Chrysler
Voyager har også et rigtig dårligt ry , hvorfor man ikke kan finde ud af at
lave store MPV'er i en fornuftig kvalitet er mig en gåde, men sådan er det
åbenbart. Ved ikke med den nye Galaxy, men den er i det mindste Fords egen,
og ikke en bil der er lavet af flere fabrikker i modarbejde, som den gamle
Galaxy/Sharan/Alhambra og Fiat/Peugeot/Citroën.
Det er den størrelse bil vi med mange børn ønsker, men det er ikke det der
er det "fornuftige" valg. Der skal man klassen ned, til fx. Touran/S-Max.
Fint til almindelig daglig brug, men noget tyndbenede til ferieturen.
Konklusion: Vælg mellem plads eller kvalitet...

/Claus

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-02-08 02:00

claus b.p. wrote:
> [...]

> og ikke en bil der er lavet af flere fabrikker i modarbejde, som den gamle
> Galaxy/Sharan/Alhambra og Fiat/Peugeot/Citroën.

Vores nabo, venner og nogle bekendte har alle den der
Galaxy/Sharan/Alhambra delt op på 2x Sharan og 1x Galaxy. Deres første
kommentar var "Nåja, Sådan en har vi også. Den kan da køre og der er
plads". Efter at have prøvet lidt på kryds og tværs er vi alle kommet
frem til, at den nye Galaxy er langt bedre end den/de tideligere
kombinationsmodel/er.

> [...]
> Fint til almindelig daglig brug, men noget tyndbenede til ferieturen.
> Konklusion: Vælg mellem plads eller kvalitet...

S-Max og ny Galaxy har samme kvalitet. Galaxy mangler bare lige 2.5T
motoren fra S-max'en.

Fly

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-02-08 02:05

On Feb 14, 10:26 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
> og så er der plads til alle mand på 2 rækker.
>
> Min kones farbror og kone med 4 børn har kørt sådanne i en 6-7 år nu og

Jeg har en kollega med 4 små børn og de har en af de gamle Multipla og
den kører vist helt godt.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Utroligt hvad tegninger kan føre med sig.........

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 22:34

Inden du springer på en citroen berlingo så vil onde rygter sige at
diesel motore på denne bil bare ikke holder.
En del kører som firmabiler og det påståes af folk jeg kender at
topstykket ryger.
Men jeg ved ikke om der er motoren det er galt med eller chaufføren
som måske kunne tænke sig en mercedes.
men jeg ville søge gevaldigt på disel/citroen før jeg købte.

Ps Jeg er ejer af en C5 benzin 2002 med 320000 km på bagen der kører
som en drøm (altså citroen drøm)min 2007 mondeo stasioncar kører en
del bedre

Fra : CL

Dato : 18-02-08 22:53

brian wrote:
> [...]
> som måske kunne tænke sig en mercedes.
> men jeg ville søge gevaldigt på disel/citroen før jeg købte.

Nu findes der 4 forskelige Diesel maskiner til Berlingo
Hvilke af dem mener du ?
Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 22:59

>Nu findes der 4 forskelige Diesel maskiner til Berlingo
>Hvilke af dem mener du ?
>Carsten

Beklager spredhagl men jeg ville søge godt og grundigt med hvad jeg
hører.

Fra : Jan Vennike

Dato : 19-02-08 06:02

> [...]
>
> Vores kørselsbehov er 70 km til daglig, 300 km til familiebesøg 6-7
> weekender om året og sommerferien sydpå (2-3000 km).

Hmmm

Inden du nu springer ud i at købe en stor bil - så tænk på - hvor tit har du
brug for et stort bagagerum kombineret med at I alle er med ??

Jeg har også selv 4 unger og en Mazda Premacy (efterfulgt af Mazda 5).

Når vi alle er afsted, er der kun 130 liter bagagerum - men det er vi
praktisk taget også kun i wekkenderne og så er det sjældent vi har behov for
den megen plads.

Til hverdag mangler der altid mindst 1 (enten mig eller en af ungerne - det
er konen der futter rundt i den) - og så kan man jo lægge bagsædet ned og
have et stort bagagerum.

Når vi så endelig skal af sted på tur - så har jeg købt en 300 l tagboks,
hvor man kan have det ekstra bagage, som man skal have med.

Vi skiftede "ned" fra en gammel VW Caravelle, hvor bagagerummet var så stort
at man kunne have 2 vaskemaskinerne stående ved siden af hinanden SAMTIDIG
med at der var 7 personer i, så vi var selv lidt spændte på om vi kunne
klare os med mindre plads. Men det er såmænd gået ok, og så sparer man at
"slæbe" rundt på alt det luft/jern når der ikke er brug for det

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me

Fra : Henrik B.

Dato : 20-02-08 20:53

"Slot" <familienslot@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> Vi har lige fået vores 4. barn, og ser på forskellige biler, men der kan
> nemt være nogle typer vi overser.

Hvad med en Toyota Verso?

Den fåes med forskellige motorer, benzin og diesel, og fåes med op til 7
siddepladser. Er genial enkelt at vippe de to bagerste sæder op/ned. Ligesom
bagsædet kan forskydes 16 cm frem og tilbage.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-02-08 20:56

> Hvad med en Toyota Verso?

Det var så Toyota Corolla Verso:
http://www.toyota.dk/cars/new_cars/corolla_verso/index.aspx

Fra : KASO

Dato : 22-02-08 07:29

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Det var så Toyota Corolla Verso:
> http://www.toyota.dk/cars/new_cars/corolla_verso/index.aspx

Problemet er, at den har et meget lille bagagerum - og når alle 7 sæder er i
brug, er der slet intet. Bagerste sæder er placeret _meget_ tæt på
bagruden - ikke godt for sikkerheden. Derfor fravalgte jeg den i sin tid -
den virker iøvrigt ganske tiltalende.

Fra : Slot

Dato : 22-02-08 08:59

Tak for alle kommentarerne!

Igår købte vi så en Opel Zafira, så nu er der plads til hele familien.

Claus

Fra : troels@laurell.dk

Dato : 01-03-08 10:20

On 16 Feb., 12:52, "KASO" <a...@b.dk> wrote:

> OK -jeg mente blot at have læst, at de var blevet forbudt, men jeg er på
> ingen måde sikker. Pointen var vel egentlig også bare, at de ikke sælges fra
> nye mere (og at sikkerheden er ringe på de bagerste sæder).

Så vidt jeg kan se, sælger tjkarrosseri i Ishøj en ekstra stol til
Berlingo, så der bliver plads til 6.
Og jeg går da stærkt ud fra de er nye...
Enig i, at det langt fra er optimalt sikkerhedsmæssigt, men vi
overvejer meget at gøre det.
Vi kan godt bruge en ekstra plads 3-4 gange om året til ikke så lange
ture indenfor DK.

Men det er da meget væsentligt om det er tilladt? Men mon dog ville
montere og sælge hvis det
er forbudt!

mvh
Troels