Yaris - hvem sku ha troet det?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-02-08 16:11

Jeg går lidt og kigger efter en afløser for 306'eren. Efter jeg er holdt op
med at køre 200km/dag passer den ikke rigtig til mit kørselsbehov længere.
Bare det at den tager 6-7km om at blive driftsvarm passer ikke så godt til
at de fleste ture er under 10km.

Når man tænker på hvilke negative ting jeg har at sige om en standard Yaris
så er det jo mærkeligt at jeg nu er gået hen og faldet lidt for en Yaris...
Godt nok en faceliftet sporty Yaris T-Sport men alligevel.

Nogen der kender til sådan en fætter og kan sige om den er ligeså
fantastisk og ligeså økonomisk som sælgeren siger? tænker også på
serviceomkostninger osv.

Det er en Yaris 1.5 T-Sport med 106 hk. Årgang 2005.

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-08 16:17

Henrik Stidsen wrote:
> Når man tænker på hvilke negative ting jeg har at sige om en standard
> Yaris så er det jo mærkeligt at jeg nu er gået hen og faldet lidt for
> en Yaris... Godt nok en faceliftet sporty Yaris T-Sport men alligevel.

Sørg for en god LANG tur i den..

--
John Sahl
1.372ccm - 234Hk/300Nm - 7,8km/l - Pure fun

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-02-08 16:34

"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> wrote in

> Sørg for en god LANG tur i den..

Hvis du tænker på kabinen, komfort osv så har jeg prøvet lange ture i en
Yaris - havde en til låns i en uge mens jeg pendlede til Vejle og komforten
var der ik noget i vejen med, heller ikke på de lange ture. Kabinen er der
ik så stor forskel på fra den Yaris diesel jeg lånte dengang og den jeg
kigger på nu.

Er det noget andet du tænker på jeg skal lægge mærke til?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-02-08 18:14

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> writes:

> [...]
> kigger på nu.
>
> Er det noget andet du tænker på jeg skal lægge mærke til?

Den her?

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Toyota-Yaris-1,5-T-Sport-5d_ID215101521.htm

Du skal lige passe på øjemålet der for de voksede jo en del i 2006, og
1.5 T-Sport er den gamle størrelse. I hvilken forstand er den egtl.
faceliftet? Den er ikke magen til de nye.

Har selv en 1,3'er fra 2006, og det mest negative jeg kan finde på at
sige om den er at man hører lidt rigeligt til motoren ved de høje
hastigheder og at de til den pris godt kunne have gjort lidt mere ud
af finishen indvendigt. Til gengæld er den meget præcis både i styring
og i speeder.

Har T Sport samme el-servo der aftager ved højere hastighed? Den er i
hvert fald markant hurtigere, men har nok ikke samme sikkerhedsniveau.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-02-08 22:46

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Den her?
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Toyota-Yaris-1,5-T-Sport-5d
> _ID215101521.htm

Yep, det er faktisk den :)

> Du skal lige passe på øjemålet der for de voksede jo en del i 2006, og
> 1.5 T-Sport er den gamle størrelse. I hvilken forstand er den egtl.
> faceliftet? Den er ikke magen til de nye.

Jeg tror nok det er skørterne og lign. der facelifningen men er ik sikker
på det. Størrelsesmæssigt har jeg checket den - var ude og prøvekøre den i
dag.

> [...]
> sige om den er at man hører lidt rigeligt til motoren ved de høje
> hastigheder og at de til den pris godt kunne have gjort lidt mere ud

Jeg syns ik den larmede specielt meget sammenlignet med hvad jeg ellers har
kørt af biler og jeg havde den da en tur på motorvej også.

> Til gengæld er den meget præcis både i styring
> og i speeder.

Enig.

> Har T Sport samme el-servo der aftager ved højere hastighed? Den er i
> hvert fald markant hurtigere, men har nok ikke samme sikkerhedsniveau.

Det er jeg ikke klar over.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-02-08 23:55

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> writes:

> Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Yep, det er faktisk den :)

Anede mig.

> Jeg syns ik den larmede specielt meget sammenlignet med hvad jeg ellers har
> kørt af biler og jeg havde den da en tur på motorvej også.

Nåja så er det heller ikke værre. Man kan sagtens tale sammen, det er
bare ikke Verklaerte Nacht der skal på CD'en, hellere Gasolin eller
Deep Purple.

> Enig.

> Det er jeg ikke klar over.

Servoen er vist hydraulisk i T-Sport. Lyder nu ikke som om du savner den
nyere type.

Økonomisk er Toyota ikke superbillige i vedligeholdelse. Vi har givet
1774 for lille service og 4453 for de store (ved hhv 1 og 2 år eller
15000 og 30000 km). Til gengæld har der ikke været andet end de
obligatoriske filter- og olieskift, og jeg har stadig til gode selv at
hælde sprinklervæske på, og værkstedet i Hillerød er ret checket.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-02-08 00:20

>>> 5d _ID215101521.htm

> Anede mig.

Som jeg forstod det på sælgeren er der kun en i landet med den
konfiguration ;)

> Servoen er vist hydraulisk i T-Sport. Lyder nu ikke som om du savner
> den nyere type.

Hvis jeg gør ved jeg det ik i hvert fald ;)

> [...]
> obligatoriske filter- og olieskift, og jeg har stadig til gode selv at
> hælde sprinklervæske på, og værkstedet i Hillerød er ret checket.

Det lyder overkommeligt - specielt i forhold til 306'eren...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-02-08 06:25

Peter Dalgaard skriver:

> Økonomisk er Toyota ikke superbillige i vedligeholdelse. Vi har givet
> 1774 for lille service og 4453 for de store (ved hhv 1 og 2 år eller
> 15000 og 30000 km).

Det var mange penge......

Samlet har jeg givet ca 3650 kr for eftersyn, og min bil har gået 82.000
km.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 15-02-08 08:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Peter Dalgaard skriver:

> Det var mange penge......
>
> Samlet har jeg givet ca 3650 kr for eftersyn, og min bil har gået
> 82.000 km.

ROFL - der går sgutte nogen servicepriser uset forbi dig, hva Klaus

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-02-08 17:57

Brian skriver:

> ROFL - der går sgutte nogen servicepriser uset forbi dig, hva Klaus

Nej, sku da ikke når folk betaler horrible overpriser.

Inden den stakkel lille jaris har rundet 60.000 km har den jo kostet en
bondegård i service (over 10.000 kr).

Fra : Brian

Dato : 15-02-08 18:06

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Nej, sku da ikke når folk betaler horrible overpriser.
>
> Inden den stakkel lille jaris har rundet 60.000 km har den jo kostet
> en bondegård i service (over 10.000 kr).

Det er selvfølgelig omsonst at påpege, men når du laver sådanne
sammenligninger, skal du jo finde servicepriser fra et sammenligneligt
værksted, i dette tilfælde SMC Hillerød, og ikke mellem Ålestrup i 4.
kartoffelrække, og et Toyota værksted i Hillerød.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-02-08 18:54

Brian skriver:

> [...]
> værksted, i dette tilfælde SMC Hillerød, og ikke mellem Ålestrup i 4.
> kartoffelrække, og et Toyota værksted i Hillerød.

For mig er det næsten samme afstand om det er SMC ÅRhus, eller Ålestrup.

En del "Københavnere" vil kunne gøre samme trick ved at køre ud af byen,
eller blot finde et værksted med riemlige priser.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 16-02-08 10:13

On Fri, 15 Feb 2008 17:56:32 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Inden den stakkel lille jaris har rundet 60.000 km har den jo kostet en
>bondegård i service (over 10.000 kr).

Det er det jeg altid siger: I får jeres huse alt for billigt deroppe i
de fjernliggende reservater...

--
Når månen er rød, er den kommunistisk.
Når månen er halv, er den muslimsk.

Fra : Klaus G.

Dato : 14-02-08 18:57

> Nogen der kender til sådan en fætter og kan sige om den er ligeså
> fantastisk og ligeså økonomisk som sælgeren siger? tænker også på
> serviceomkostninger osv.
FDM er ikke begejstret for dens rustbeskyttelse. I deres nyeste "Motor" har
de en lang liste over biler og deres rustbeskyttelse. En Yaris 2006 får 2 ud
af 5 point. Og teksten til de 2 point er "Rustbeskyttelsen er ikke
tilstrækkelig, behandlingen er minimal eller mangler direkte. Her bør en
behandling gennemføres så tidligt som muligt."

Du kan se det hele her:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/AD95B170-6753-41FC-9F86-7C12176CBAD4/0/2225.pdf

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-02-08 19:25

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> writes:

> [...]
> tilstrækkelig, behandlingen er minimal eller mangler direkte. Her bør en
> behandling gennemføres så tidligt som muligt."

Jeps. Vores kom også en tur til Pave med det samme.

Fra : Brian

Dato : 14-02-08 19:39

Peter Dalgaard wrote:

> Jeps. Vores kom også en tur til Pave med det samme.

Wauw, så bliver det ikke meget mere gennemført!

/Brian

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-02-08 19:46

"Brian" <nej@tak.du> writes:

> Wauw, så bliver det ikke meget mere gennemført!

Oh Sh*t.... Er vievand mon rustbeskyttende?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-02-08 21:46

Peter Dalgaard wrote:

> Oh Sh*t.... Er vievand mon rustbeskyttende?

Desværre ikke, det høje saltindhold i vievandet giver risiko for yderligere
tæring.

Vievand er til _udvortes_ brug.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-02-08 22:52

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

> [...]
> "Rustbeskyttelsen er ikke tilstrækkelig, behandlingen er minimal eller
> mangler direkte. Her bør en behandling gennemføres så tidligt som

Ja det ser ik for godt ud jo - må huske at spørge forhandleren om den er
behandlet.

Fra : Kåre

Dato : 14-02-08 21:35

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> serviceomkostninger osv.
>
> Det er en Yaris 1.5 T-Sport med 106 hk. Årgang 2005.

Jeg har lige læst en anmeldelse af den nye Yaris TS i den lokale avis.
De var ovenud lykkelige for den på næsten alle punkter. Men om den er magen
til årgang 2005 ved jeg så ikke.
Mht. benzinforbruget, så endte de på 11,2 km/l ved blandet kørsel, hvor den
er opgivet til 13,5 tror jeg. På lige landevej kørte den godt 19 km/l.

mvh
Kåre

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-02-08 22:41

"Kåre" <kaare@raffish.dk> writes:

> [...]
> De var ovenud lykkelige for den på næsten alle punkter. Men om den er magen

De er vist ret forskellige. Den nye TS er noget med en 1.8 motor og
133HK til et sænket ny Yaris karosseri. 0-100 på 9,3s. T-Sport siger
1.5, 106HK og 9.0s, og vejer 100 kg mindre.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-02-08 22:50

> De er vist ret forskellige. Den nye TS er noget med en 1.8 motor og
> 133HK til et sænket ny Yaris karosseri. 0-100 på 9,3s. T-Sport siger
> 1.5, 106HK og 9.0s, og vejer 100 kg mindre.

Iflg. forhandleren var den nye langsommere og med mindre udstyr. Til
gengæld var den dyrere...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-02-08 22:51

"Kåre" <kaare@raffish.dk> wrote in

> Mht. benzinforbruget, så endte de på 11,2 km/l ved blandet kørsel,
> hvor den er opgivet til 13,5 tror jeg. På lige landevej kørte den godt
> 19 km/l.

Den gamle er opgivet til 14,4 ved blandet kørsel.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 16-02-08 06:30

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message

> [...]
> serviceomkostninger osv.
>
> Det er en Yaris 1.5 T-Sport med 106 hk. Årgang 2005.

Jeg havde en årgang 2001 i 5-6 år (110.000km uden rep. og ingen synlig
rust) og var meget glad for den.

Forsæderne, som ellers blev kritiseret meget i Yaris dengang, var udmærkede
til mig og jeg er små 2m lang. Men det var muligvis specielle TS sæder.

Eneste kritkpunkt fra mig: motorlyd ved motorvejshastigheder.

Binzinøkonomi: 14km\l som godt kunne have været gjort bedre, men bilen
inspirerer til at komme hurtigt ud af hullerne (106hk/900kg).

Ole Thomsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-02-08 13:17

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote in

> Jeg havde en årgang 2001 i 5-6 år (110.000km uden rep. og ingen
> synlig rust) og var meget glad for den.

Ikke nogen dårlig "statistik"!

> Eneste kritkpunkt fra mig: motorlyd ved motorvejshastigheder.

Den er vist heller ik lige lavet til lange motorvejsture ;)

> Binzinøkonomi: 14km\l som godt kunne have været gjort bedre, ¨

Man ka ik få alt :/ men til gengæld passer det da meget godt med hva den er
opgivet til at køre.

> men bilen
> inspirerer til at komme hurtigt ud af hullerne (106hk/900kg).

Helt sikkert :)

Fra : Henrik B.

Dato : 18-02-08 12:39

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Det er en Yaris 1.5 T-Sport med 106 hk. Årgang 2005.

Glem alt om betegnelsen sport.
Personligt havde jeg valgt en diesel - også til de korte ture. Den er
absolut den mest velkørende af alle Yaris-modellerne. Den er ligefrem sjov
at køre i.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-02-08 14:43

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> Personligt havde jeg valgt en diesel - også til de korte ture. Den er
> absolut den mest velkørende af alle Yaris-modellerne. Den er ligefrem

Er det ikke mest 2006 og frem? (1,4 D-4D, 90HK). 75 HK'eren som blev
brugt tidligere får vist ikke lige det skudsmål.

Bemærk at den Henrik S. kikker på er Yaris fra før Yaris fik Yaris og
altså en noget mindre bil.

Noget andet er så at den 1.5 T-Sport er næsten lige så dyr som de
billigste 90HK'er fra 2006. Der står en rap rød en hos Toyota Esbjerg
til 169.900. Men 1,5'eren er vist blevet solgt....

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-08 20:49

> Noget andet er så at den 1.5 T-Sport er næsten lige så dyr som de
> billigste 90HK'er fra 2006. Der står en rap rød en hos Toyota Esbjerg
> til 169.900. Men 1,5'eren er vist blevet solgt....

Var vist i Vejen eller Bramming de havde den røde. Den i Esbjerg er sort og
iøvrigt ikke til salg længere ;)

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-02-08 21:28

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> writes:

> Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Var vist i Vejen eller Bramming de havde den røde. Den i Esbjerg er sort og
> iøvrigt ikke til salg længere ;)

God fornøjelse med den!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-08 21:30

> God fornøjelse med den!

Tak :) Syns der er alt for lang tid til onsdag ;)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-08 20:48

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> Glem alt om betegnelsen sport.

Ok, så kalder jeg den TS istedet ;)

> Personligt havde jeg valgt en diesel - også til de korte ture. Den er
> absolut den mest velkørende af alle Yaris-modellerne. Den er ligefrem
> sjov at køre i.

Som Peter også bemærket, Yaris 1,4 Diesel ku ligeså godt hedde "pynt til
parkeringspladsen". Den er SÅ kedelig når man når over 30km/t. Jeg har kørt
i sådan en, TS'eren er sjovere hele vejen fra 0 til dieselen ikke kan følge
med længere (ca. 130...).

Ka godt være de nye dieseler er bedre, men diesel er ikke det rette til mit
kørselsbehov.