ShutEye wrote:
>> Gammel utæt termostat - sæt en ny på. Du kan selvf. lige checke den
>> visuelt, men jeg er 95% sikker
>
> Ok. Burde det ikke give for en fast for høj eller lave temp?
Altid åben : for lav generelt, svingende efter hastighed
(motorvejshastighed køler mere end bykørsel)
Altid lukket : køleren kommer ikke i drift.
Ovenstående baseret på at føleren sidder i motorblokken (det gør den
forhåbentlig altid).
Termostaten er en varmeventil der lukker kølervand ud til køleren når
motoren når arbejdstemperatur.
> Her er tale om normal til for lav temp.
> Hvor hulen sidder termostaten på sådan en bæst?
Måske i et termostathus på motorblokken - du kan kende det på at der går
en tyk kølerslange fra det.
> Og hvordan tjekker man den?
Piller den ud - ser på den - er gummipakningen frisk? Står den lidt åben?
Kog den - åbner den før vandet koger (75 - 85 grader - og lukker igen
når den kommer op og bliver kølet?
En ny er ret billig..
> Overlader det nok bare til brormand, familiens mekker :)
Det mest besværlige er at kølervæsken skal toppes op og måske
udluftningen. Hvis udluftningen er som på min ex. Rover 600 (en
plasticskrue i en kølerslange) så pas på - den knækker med stor
sandsynlighed, og kan ikke købes seperat - ny slange til vanlig
Hondapris = en arm. Prøv at se om den ikke udlufter sig selv ved normal
kørsel og lidt "klemmen på kølerslanger". Husk at holde øje med
væskestanden.
> Tak for svaret!
S'lidt..
--
vh
Torben