/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Lav temperatur, Civic fra 10/95
Fra : ShutEye


Dato : 13-02-08 11:05

Hejsa

Min ellers så problemfrie dyt (Honda Civic 1,4Is fra 10/95) er begyndt at
vise lavere temperatur end normalt.
Nålen står og svinger imellem hvad den plejer at være på (tæt på 1/2 skala),
og så noget der ligner 1/4-2/5 oppe i temp skalaen.
Den plejer ellers at stå klippestabilt - både sommer og vinter.
Hvad kan det være?

mvh

Ole



 
 
Torben Scheel (13-02-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 13-02-08 13:03

ShutEye wrote:
> Hejsa
>
> Min ellers så problemfrie dyt (Honda Civic 1,4Is fra 10/95) er begyndt at
> vise lavere temperatur end normalt.
> Nålen står og svinger imellem hvad den plejer at være på (tæt på 1/2 skala),
> og så noget der ligner 1/4-2/5 oppe i temp skalaen.
> Den plejer ellers at stå klippestabilt - både sommer og vinter.
> Hvad kan det være?
>
Gammel utæt termostat - sæt en ny på. Du kan selvf. lige checke den
visuelt, men jeg er 95% sikker

--
vh
Torben

Klaus Bahner (13-02-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Bahner


Dato : 13-02-08 16:32

Torben Scheel wrote:
>> Nålen står og svinger imellem hvad den plejer at være på (tæt på 1/2
>> skala), og så noget der ligner 1/4-2/5 oppe i temp skalaen.
>> Den plejer ellers at stå klippestabilt - både sommer og vinter.
>> Hvad kan det være?
>>
> Gammel utæt termostat - sæt en ny på. Du kan selvf. lige checke den
> visuelt, men jeg er 95% sikker
>
Jeg er også 95% enig , men hvis den "svinger" hurtigt, så er det nok
snarere føleren, en løs forbindelse eller selve måleinstrumentet -
kommer nok an på, hvad Ole mener, når han skriver at den svinger.

Klaus

ShutEye (14-02-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 14-02-08 18:36

>>> Nålen står og svinger imellem hvad den plejer at være på (tæt på 1/2
>>> skala), og så noget der ligner 1/4-2/5 oppe i temp skalaen.
>>> Den plejer ellers at stå klippestabilt - både sommer og vinter.
>>> Hvad kan det være?
>>>
>> Gammel utæt termostat - sæt en ny på. Du kan selvf. lige checke den
>> visuelt, men jeg er 95% sikker
>>
> Jeg er også 95% enig , men hvis den "svinger" hurtigt, så er det nok
> snarere føleren, en løs forbindelse eller selve måleinstrumentet - kommer
> nok an på, hvad Ole mener, når han skriver at den svinger.

Det er stille og roligt.
Man kan godt se bevægelsen hvis man kigger efter, men ikke nogen hoppen :)



A.Kaup (13-02-2008)
Kommentar
Fra : A.Kaup


Dato : 13-02-08 10:55

> Gammel utæt termostat - sæt en ny på. Du kan selvf. lige checke den
> visuelt, men jeg er 95% sikker

+1
Har selv lige skiftet, da jeg havde samme problemer, hvilke blev løst.
Tog ca ½ time i en Nissan Micra '92, og kostede 120 kr inkl. termostat
og kølervæske.
Mvh. Akaup.

ShutEye (14-02-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 14-02-08 18:42

>> Gammel utæt termostat - sæt en ny på. Du kan selvf. lige checke den
>> visuelt, men jeg er 95% sikker
>
>+1
>Har selv lige skiftet, da jeg havde samme problemer, hvilke blev løst.
>Tog ca ½ time i en Nissan Micra '92, og kostede 120 kr inkl. termostat
>og kølervæske.
>Mvh. Akaup.

Lyder som om jeg kan slippe dejligt billigt!



ShutEye (13-02-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 13-02-08 17:35

> Gammel utæt termostat - sæt en ny på. Du kan selvf. lige checke den
> visuelt, men jeg er 95% sikker

Ok. Burde det ikke give for en fast for høj eller lave temp?
Her er tale om normal til for lav temp.
Hvor hulen sidder termostaten på sådan en bæst?
Og hvordan tjekker man den?
Overlader det nok bare til brormand, familiens mekker :)

Tak for svaret!



Torben Scheel (14-02-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 14-02-08 07:48

ShutEye wrote:
>> Gammel utæt termostat - sæt en ny på. Du kan selvf. lige checke den
>> visuelt, men jeg er 95% sikker
>
> Ok. Burde det ikke give for en fast for høj eller lave temp?

Altid åben : for lav generelt, svingende efter hastighed
(motorvejshastighed køler mere end bykørsel)
Altid lukket : køleren kommer ikke i drift.

Ovenstående baseret på at føleren sidder i motorblokken (det gør den
forhåbentlig altid).

Termostaten er en varmeventil der lukker kølervand ud til køleren når
motoren når arbejdstemperatur.

> Her er tale om normal til for lav temp.
> Hvor hulen sidder termostaten på sådan en bæst?

Måske i et termostathus på motorblokken - du kan kende det på at der går
en tyk kølerslange fra det.

> Og hvordan tjekker man den?

Piller den ud - ser på den - er gummipakningen frisk? Står den lidt åben?
Kog den - åbner den før vandet koger (75 - 85 grader - og lukker igen
når den kommer op og bliver kølet?

En ny er ret billig..

> Overlader det nok bare til brormand, familiens mekker :)

Det mest besværlige er at kølervæsken skal toppes op og måske
udluftningen. Hvis udluftningen er som på min ex. Rover 600 (en
plasticskrue i en kølerslange) så pas på - den knækker med stor
sandsynlighed, og kan ikke købes seperat - ny slange til vanlig
Hondapris = en arm. Prøv at se om den ikke udlufter sig selv ved normal
kørsel og lidt "klemmen på kølerslanger". Husk at holde øje med
væskestanden.

> Tak for svaret!

S'lidt..

--
vh
Torben

ShutEye (14-02-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 14-02-08 18:42

<klip et super svar>

Takker!
Der er noget at gå videre med :)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste