Første køretur
Fra : Leonard

Dato : 10-02-08 20:46

Foranlediget af Folmers tråd om køreskolevogne kom jeg til at tænke ppå
min allerførste køretur:

Jeg var 14 eller 15 år og er faktisk ikke sikker på at jeg havde kørt
andet end cykel på det tidspunkt i mit liv, måske var jeg begyndt at
køre på 3 knallert med 3 gear. Jeg skulle besøge en kammerat, der boede
15 km væk, så jeg valgte at blaffe, det var oftest hurtigere og nemmere
end at toget. Det er forøvrigt også den eneste gang jeg har været udefor
at 2 biler standsede samtidigt når jeg blaffede. Den bagerste bil var en
af min mors bekendte, så hende valgte jeg at køre med. Det var en lille
van på størrelse med en Polo St.car. Hun skulle til samme by, bare lidt
ud på landet og hente sin bror, der var kørt fast med en Bedford
kassevogn. Da vi nåede til byen, stod han og ventede, han var gået de
2,5 km op til telefonboksen for at ringe efter hjælp. Jeg troede jo at
min tur var slut, men kvinden mente at det var bedre hun stod ud og
ventede, så kunne jeg køre med og hjælpe med at trække den anden bil
fri. Der var ikke plads til hende, for det var en gulplade og omme i
kassen lå hendes 2 drenge på 5-7 år og de ville med ud for at se den
fastkørte blive trukket fri. Ude ved Bedforden fik jeg en kort instruks
i, at jeg bare skulle træde på speederen, når jeg kunne se at tovet blev
stramt og så skulle jeg huske at træde på bremsen og holde den nede
indtil han kom tilbage og satte den i frigear, for Bedforden var med
automatgear. Vi fik bilen fri og stod nu ude på en mark med 2 biler, 2
drenge, en mor 2,5 km derfra og hvad gør man så? Jeg blev spurgt hvilken
bil jeg helst ville køre og da jeg ikke kunne svare på det fik jeg den
lille. Det var nok bedst med den. Den har almindeligt H-gear så du kører
bare stille og roligt sagde han og vendte den om, så den stod med snuden
ind mod byen. Drengene lå stadig omme i kassen og hyggede sig. Jeg ved
ikke hvordan jeg gjorde, men jeg kom afsted og skiftede gear og kørte
ind til byen uden at bilen hoppede eller hakkede i det. Det undrede
heller ikke moren, at jeg kom kørende i hendes bil med hendes drenge
bagi.

Den var sgutte gået i dag, men verden har jo ændret sig en del siden
starten af firserne
--
Leonard

Fra : KimT