Underlig 1.9TDI
Fra : Stig Mogensen

Dato : 10-02-08 15:53

Davs NG,

Min ellers velfungerende Audi A4 1,9tdi fra 1996, med 110hk og 184000 på
klokken, er begyndt at opføre sig underligt.

Den starter altid fint, kold eller varm. Der er ikke nogle nye lyde fra
motoren, men ved nogle kørsler slår det mig at der ikke er meget kraft i
motoren. Normalt er der kraft nok til overhalinger, accelarationer, og
kørsel op af bakke i 5te, osv. osv.. Men andre gange er der bare ikke meget
at give af......det betyder så feks. at jeg ikke kan overhale, og må geare
ned for at klatre op af selvsamme bakke som et par dage tidligere med
lethed kunne forceres i 5te.

Der er ingen alarmer der lyser i instrumentpanelet. Desværre har jeg ikke
selv mulighed for at tjekke VAG-com'en.

Disse oplevelser kom umiddelbart efter bilen havde været til syn, og
synsmanden bad mig trække den længere ud i gearene, da den var en anelse
sodet. Kan de højere omdrejninger have gjort noget utilsigtet?

Jeg tænker straks på luftmassemåler eller turbo - som begge er fra '96, og
vel snart kan forventes at stå af. Men kan fejl dér være periodiske?. Og
ved fejl i de komponenter, er der vel flere symptomer?.

/Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 10-02-08 16:38

Stig Mogensen <stig.mogensen@gmail.com> wrote in

> Jeg tænker straks på luftmassemåler eller turbo - som begge er fra

Min Leon 110hk TDI opførte sig ala det - jeg mener det var turboslangerne
der var utætte.

vh, Erik

Fra : Stig Mogensen

Dato : 10-02-08 16:53

Erik B. Hansen wrote:

> Stig Mogensen <stig.mogensen@gmail.com> wrote in

> Min Leon 110hk TDI opførte sig ala det - jeg mener det var turboslangerne
> der var utætte.

Ok.....det lyder også billigere at fikse

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Jan Vennike

Dato : 10-02-08 20:03

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel snart kan forventes at stå af. Men kan fejl dér være periodiske?. Og
> ved fejl i de komponenter, er der vel flere symptomer?.

Havde det samme med en Seat Toledo med samme motor - desværre var det
motorstyringen.

Dvs - min startede med at "hugge", men derefter blev den sløv.

Læs min "lidelses" historie her:

http://www.lorte-seat.dk/lorteside004.asp?id=509&ForumID=18

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me

Fra : Allan F

Dato : 11-02-08 04:32

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Davs NG,
>
> Min ellers velfungerende Audi A4 1,9tdi fra 1996, med 110hk og 184000 på
> klokken, er begyndt at opføre sig underligt.

Jeg kørte en passat med tilsvarende motor engang, med et lignende problem.
Der var der dog nogle 'bong'-lyde fra udstødningen. Det forsvandt dog til
sidst af sig selv. Det viste sig, at keramikken i katalysatoren var gået
løs, og lå og rykkede sig rundt. Når bilen var i frigear, kunne den max køre
3500 rpm, selv med speederen i bund. Sommetider kunne man slukke for motoren
og starte igen, og så kørte den fint i en periode, men så satte
katalysator-indsatsten sig igen på tværs og blokerede nærmest for
udstødningen. I løbet af et par måneder var keramikken blevet banket så
meget rundt, at den blev knust og blæst bagud. Den blev så erstattet ved
næste service.

Allan F