Ring 3 - 2 spor bliver til 1 pga vejarbejd~
Fra : Martin

Dato : 09-02-08 18:35

Halløj

Må lige have lidt luft - emnet har sikkert været vendt 100 gange før, og det
er ikke for at starte en større debat!

Kører på Ring 3 med de tilladte 80 i venstre spor. Lidt længere fremme skal
venstre spor flette ind i højre og dermed er der kun en vejbane. Jeg bliver
liggende i venstre spor med tilladte hastighed og triller stille forbi
bilisterne i højre spor. Med 500-600 m til sammenfletningen ligger en
selvbestaltet politimand sig midt mellem højre og venstre vejbane, så ingen
kan komme forbi ham.... Jeg giver en venligt kip med det lange lys for at få
ham til at vælge bane, men han bliver liggende. Efter lidt er der så plads
til venstre for overhalingssporet, så jeg bruger lidt af den plads og kører
forbi ham - troede måske manden var beruset eller noget. Det resulterer i
mange tegn og fagter fra føreren - han mente åbentbart, at så snart en
sammenfletning var varslet, så måtte kun højre spor bruges....

OK! Jeg skulle nok ikke have overhalet udover venstre spor, men sådan et
fjols, der ligger og blokerer to spor, fyrer virkelig op under temperaturen
på mit pis. At det så ovenikøbet var en gulplade Altea (heldigvis med
slukket tåbelys!), gør det ikke bedre.

Ahhh... Rart at få det ud! God lørdag aften.

Martin

Fra : Henning

Dato : 09-02-08 19:43

>forbi ham - troede måske manden var beruset eller noget. Det resulterer i
>mange tegn og fagter fra føreren - han mente åbentbart, at så snart en
>sammenfletning var varslet, så måtte kun højre spor bruges....

Hvordan kom du ind i køen igen? Kender reglen om vognbaneskift - du må
ikke skifte bane, hvis du generer de andre. Her er ikke tale om
fletteregel, når der er stiplede streger mellem vognbanerne.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-08 19:59

Henning skriver:

> Hvordan kom du ind i køen igen? Kender reglen om vognbaneskift - du må
> ikke skifte bane, hvis du generer de andre. Her er ikke tale om
> fletteregel, når der er stiplede streger mellem vognbanerne.

Kender du stedet og skiltningen ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henning

Dato : 11-02-08 17:54

On Sat, 09 Feb 2008 19:58:43 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Henning skriver:

>Kender du stedet og skiltningen ?

Ja, jeg kører der hver dag. Skiltene de bruger er gule, to sorte
streger føres sammen til een _gennem en stiplet linie_!! Dvs. der er
IKKE tale om fletning, men vognbaneskift.
Hvad fik den oprindelige spørger ud af at "snyde foran i køen" bortset
fra at irritere alle de andre bilister? 3 minutter forspring måske? Og
hvad brugte han dem til - at starte denne diskussion...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-02-08 18:23

Henning skriver:

> Ja, jeg kører der hver dag. Skiltene de bruger er gule, to sorte
> streger føres sammen til een _gennem en stiplet linie_!! Dvs. der er
> IKKE tale om fletning, men vognbaneskift.

Okay.

> Hvad fik den oprindelige spørger ud af at "snyde foran i køen" bortset
> fra at irritere alle de andre bilister? 3 minutter forspring måske? Og
> hvad brugte han dem til - at starte denne diskussion...

Ja, hver sin smag.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 09-02-08 19:51

Martin skrev:
> [...]

> tåbelys!), gør det ikke bedre.

> Ahhh... Rart at få det ud! God lørdag aften.

MOTORring 3, Ring3 har ikke midlertidig 80km/t
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-08 20:43

Fister Løgsovs <Kunta@starmail.REMOVE.co.za> skrev :

>MOTORring 3, Ring3 har ikke midlertidig 80km/t
>Kai

nogen steder er der midlirtidigt 80, andre steder 60, eller noget
andet ... skiltene viser det ;)

--
Jan_stevns

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-02-08 23:23

Fister Løgsovs <Kunta@starmail.REMOVE.co.za> writes:

> MOTORring 3, Ring3 har ikke midlertidig 80km/t

Næh det er permanent. Og SLET ikke 60 - 50 - 40 - trillekø som på
M3... (evt. undtagen morgenmyldretiden, men der skal jeg ikke den vej)

Fra : ShutEye

Dato : 11-02-08 08:40

> Ahhh... Rart at få det ud! God lørdag aften.

:)

Der hvor Hillerød-motorvejen bliver til motortrafikvej er der det samme fis
hver gang.
Også på efterfølgende strækning, sådan en 1½-spors vej, sker det konstant.
Har været ude for folk der sågar kører ud af linjen til højre og blokerer
bevidst hvis du formaster dig til at køre forbi i venstre spor. Og vi
snakker altså om at der er op til 900M til sammenfletningen.

Fra : brian

Dato : 11-02-08 13:54

Ved ikke præcist hvad reglen er i dette tilfælde og er egentligt også
ligeglad.

For det er pisse træls at vi andre der stille og roligt fletter
fornuftigt sammen skal se på et FJOLS der lige skal overhale os alle
for så at presse sig ind i rækken.

Når det går værst til så holder inderste række stille mens alle tonser
afsted i yderste bane.

Ret eller ikke ret så havde jeg blokeret dig hele vejen til
sammenfletningen.

Har tit arbejdet sammen med lastbillerne om at blokere i sådanne
tilfælde og det ser sq ud til at lastbil chaufførene er glade for at
der er nogle der gidder hjælpe med at stoppe de overhalende.

Men blot min mening og den er sikkert ulovlig

Fra : ShutEye

Dato : 11-02-08 14:06

> Men blot min mening og den er sikkert ulovlig

Og fuldstændig tåbelig hvis det er en sammenfletning der venter forude.
Hold dog for h..... lidt afstand og flet sammen når det ene spor forsvinder.

Fra : brian

Dato : 11-02-08 14:12

On Mon, 11 Feb 2008 14:06:22 +0100, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>Og fuldstændig tåbelig hvis det er en sammenfletning der venter forude.
>Hold dog for h..... lidt afstand og flet sammen når det ene spor forsvinder.

Ja egentligt har du ret men når man har set 100 biler smutte omkring
så gidder man ikke sidde og være sød mere

Fra : ShutEye

Dato : 11-02-08 14:16

> Ja egentligt har du ret men når man har set 100 biler smutte omkring
> så gidder man ikke sidde og være sød mere

Nej der er nok det der er det store problem + det med at folk jo _ikke_
holder afstand.
Sammenfletninger virker fint - i teorien :)

Fra : Kent Friis

Dato : 11-02-08 17:46

Den Mon, 11 Feb 2008 14:15:35 +0100 skrev ShutEye:

> Nej der er nok det der er det store problem + det med at folk jo _ikke_
> holder afstand.
> Sammenfletninger virker fint - i teorien :)

Sammenfletninger virker fint hvis folk kan blive enige om at flette
*et* sted. Om det er 1 km før, eller først på det dertil indrette
sted påvirker kun længden af køen, ikke hvor hurtigt man kommer
frem.

Mvh
Kent

Fra : ShutEye

Dato : 11-02-08 18:18

> [...]
> *et* sted. Om det er 1 km før, eller først på det dertil indrette
> sted påvirker kun længden af køen, ikke hvor hurtigt man kommer

Det er jo sikkert rigtigt nok, men hvorfor så ikke bruge stedet hvor 2 spor
rent faktisk bliver til 1?
Det der selvtægts-halløj med at blokere for folk holder ikke.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-02-08 18:49

Den Mon, 11 Feb 2008 18:17:42 +0100 skrev ShutEye:

> Det er jo sikkert rigtigt nok, men hvorfor så ikke bruge stedet hvor 2 spor
> rent faktisk bliver til 1?

Det er der heller ikke noget i vejen for, det kræver bare at du
kan overbevise alle om det.

Den største chance for at overbevise alle om det, er nok hvis der
er en der placerer sig i midten, så der er en række foran ham, og
to bagved. Hvis det fortsætter med to bag ham frem til sammenfletnings-
stedet, er det lykkedes at få det som du vil have det. Forudsat
der ikke er nogen der begynder at flette et andet sted igen.

Mvh
Kent

Fra : Leonard

Dato : 11-02-08 19:04

On 11 Feb 2008 17:48:41 GMT, Kent Friis wrote:

> Forudsat
> der ikke er nogen der begynder at flette et andet sted igen.

Der er altid nonge, der mener det er bedre at flette i god tid, men det
er de færreste der er enige om had god tid er, derfor klumper det sammen
og indersporet holder mere stille end det kører.

--
Leonard

Fra : Kent Friis

Dato : 11-02-08 19:56

Den Mon, 11 Feb 2008 19:03:39 +0100 skrev Leonard:

> Der er altid nonge, der mener det er bedre at flette i god tid, men det
> er de færreste der er enige om had god tid er, derfor klumper det sammen
> og indersporet holder mere stille end det kører.

Og det er lige netop det der er problemet. Kan folk finde ud af at
flette *et* sted, kører trafikken glidende både før og efter
flette-stedet.

Men bortset fra det, ser det ud til at omtalte sted slet ikke
drejer sig om at flette, men vognbaneskift.

Mvh
Kent

Fra : Leonard

Dato : 11-02-08 20:33

On 11 Feb 2008 18:55:48 GMT, Kent Friis wrote:

> Men bortset fra det, ser det ud til at omtalte sted slet ikke
> drejer sig om at flette, men vognbaneskift.

Som i praksis er det samme, reglerne er bare anderledes.

Men forøvrigt ret tåbeligt at have vognbaneskift sådan et sted, for hvis
den række af biler, der ikke skal skifte vognbane er helt tæt og alle
kører efter reglerne, så kommer dem i den bane, der skal skiftes fra
aldrig nogensteder.

--
Leonard

Fra : Kent Friis

Dato : 11-02-08 21:13

Den Mon, 11 Feb 2008 20:33:08 +0100 skrev Leonard:

> [...]
> den række af biler, der ikke skal skifte vognbane er helt tæt og alle
> kører efter reglerne, så kommer dem i den bane, der skal skiftes fra

Hvordan kommer du så frem til "i praksis er det samme"? Efter hvad
jeg husker om vognbaneskift, er det ligesom til overhaling (som
også er et vognbaneskift), at man skal sikre sig at der er plads
bagude. Det er der ikke hvis man holder forrest, og der er kø.
Derfor er det ved vognbaneskift bare med at komme over når der
*er* plads. Hvis man fortsætter frem, er det ikke sikkert der
bliver plads de næste par timer.

Så i modsætning til fletning, hvor der kan argumenteres for at
det er bedst at flette lige før hindringen, er det modsatte
tilfældet ved vognbaneskift.

Mvh
Kent

Fra : Leonard

Dato : 11-02-08 22:16

On 11 Feb 2008 20:13:17 GMT, Kent Friis wrote:

> Hvordan kommer du så frem til "i praksis er det samme"? Efter hvad

Fordi bilisterne opfører sig ens uanset om der er stiplede streger på
skiltet eller ej.
De fleste skifter ind på 1 række mens der er plads, dem der ikke når det
sætter blinklyset til og får plads af nogen, der kan vise lidt hensyn og
de få kører helt frem til sammenfletningen og bliver lukket ind /
presser sig ind.
Det giver den samme stop-kør i indersporet og de samme "politibetjente"
på tværs uanset hvordan skiltet ser ud.

--
Leonard

Fra : ShutEye

Dato : 12-02-08 00:49

> [...]
> presser sig ind.
> Det giver den samme stop-kør i indersporet og de samme "politibetjente"

Yep. Og det bliver ikke meget bedre af, at tit er de skilte der bliver smidt
op så slidte så man ikke ANER hvad der står.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-08 16:44

Den Mon, 11 Feb 2008 22:16:06 +0100 skrev Leonard:

> Fordi bilisterne opfører sig ens uanset om der er stiplede streger på
> skiltet eller ej.

Og sikkert også hvis skiltet havde været "fuld stop", "indkørsel
forbudt" eller manglet helt.

Men jo, i praksis kan folk ikke finde ud af at køre bil.

Mvh
Kent

Fra : ShutEye

Dato : 12-02-08 00:47

> [...]
> den række af biler, der ikke skal skifte vognbane er helt tæt og alle
> kører efter reglerne, så kommer dem i den bane, der skal skiftes fra

Altså, så var der pludselig en slags fornuft i at komme ind til højre inden
det var for sent.

Fra : ShutEye

Dato : 12-02-08 00:46

> Men bortset fra det, ser det ud til at omtalte sted slet ikke
> drejer sig om at flette, men vognbaneskift.

Hehe ja, men LIIIIGE bortset fra det har vi ret :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-02-08 17:03

brian skriver:

> Ja egentligt har du ret men når man har set 100 biler smutte omkring
> så gidder man ikke sidde og være sød mere

Hvad hindrer dig i at bruge venstrebanen selv i stedet for at sidde og
blive småsur ?

Du er måske også en af dem der, når du er blevet overhalet af 100 biler
på en 110km/t strækning, hvor du kører 110 kører ud og "spærrer" venstre
vognbane med 110 km/t ?