4,5 m/liter - verdens mest uøkonomiske?
Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 18:11

Jeg hørte lige i nyhedene, at et af AP Møllers store containerskibe bruger 1
liter brændstof pr. 4½ meter det bevæger sig! Det skulle svare til et
forbrug pr. døgn, der svarer det en mellemstor dansk provinsbys forbrug!
Nogen der kan stikke den? 4,5 meter/literen? Måske en fejljusteret ældre
Sierra kan være med her?

Hilsen Peter S.

Fra : Klaus G.

Dato : 07-02-08 18:26

> Nogen der kan stikke den? 4,5 meter/literen? Måske en fejljusteret ældre
> Sierra kan være med her?
En rumfærge når den letter? :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : ab

Dato : 07-02-08 18:34

"Peter Sch." <peter> skrev i meddelelsen
> [...]
> forbrug pr. døgn, der svarer det en mellemstor dansk provinsbys forbrug!
> Nogen der kan stikke den? 4,5 meter/literen? Måske en fejljusteret ældre

Målt på den last den flytter, er det vel ikke så ringe endda

/AB

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-02-08 19:03

"ab" <gdfgdf@fsdf.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Sch." <peter> skrev i meddelelsen
>

> Målt på den last den flytter, er det vel ikke så ringe endda

Du har ret, man skal nok se på hvor mange lastbiler + hvor mange km de
skulle køre, hvis de skulle erstatte færgerne.
Der skal bare noget atomkraft i de joller, eller nogle 10KM høje master og
så have sejl på.. :)

Mvh Anders

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-02-08 19:58

"Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote in

> eller nogle 10KM høje master og
> så have sejl på.. :)

Det er bare så upraktisk når de sejler i modvind ;)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-02-08 22:31

"Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote in

> Der skal bare noget atomkraft i de joller, eller nogle 10KM høje
> master og så have sejl på.. :)

"Drenge, vejrudsigten står på vindstille. Så skal der pustes!"

Fra : nille

Dato : 07-02-08 22:51

> [...]
> skulle køre, hvis de skulle erstatte færgerne.
> Der skal bare noget atomkraft i de joller, eller nogle 10KM høje master og

hej
hørte lige i tv2 nyhederne kl. 22.00, at der skulle 11.000 lastbiler til.
og det ville så blive 0,3m/liter.

nille

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-02-08 10:17

Anders Houmark wrote:

> Der skal bare noget atomkraft i de joller, eller nogle 10KM høje master og
> så have sejl på.. :)

Jeg tror at flytrafikken ville modsætte sig. Et par hundrede meter kan
gøre det : http://politiken.dk/videnskab/article208357.ece

--
vh
Torben

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-02-08 12:35

Anders Houmark wrote:
> [...]
> skulle køre, hvis de skulle erstatte færgerne.
> Der skal bare noget atomkraft i de joller, eller nogle 10KM høje master og

For noget tid siden var faktisk en artikel i Illustreret Videnskab om et
firma der var begyndt at udvikle/forske i træk-drager til store
tankeskibe. Uden jeg kan huske detaljerne var det faktisk ikke helt ude
i hampen det de havde gang i.

I stil med dette http://www.kiteship.com/photos.php
Bare i større skala

/Robert

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-02-08 12:56

Robert Eriksen wrote:

> [...]
> firma der var begyndt at udvikle/forske i træk-drager til store
> tankeskibe. Uden jeg kan huske detaljerne var det faktisk ikke helt ude

Og hvis jeg ikke havde så travlt kunne jeg jo se at det vist sørme ER
det firma.
Der er endda et album der hedder "Commercial Marine" og i menuen til
venstre er videoklip af 140ton skib der bliver trukket af en drage over
San Francisco Bay

Fra : .J.S...

Dato : 07-02-08 19:00

"Peter Sch." <peter> wrote in message
> [...]
> forbrug pr. døgn, der svarer det en mellemstor dansk provinsbys forbrug!
> Nogen der kan stikke den? 4,5 meter/literen? Måske en fejljusteret ældre

njaaa, men hvis den så flytter 13000 containere så prøv at flytte dem over
på lastbiler eller i fly ?

Fra : Thomas

Dato : 07-02-08 19:29

> [...]
> forbrug pr. døgn, der svarer det en mellemstor dansk provinsbys forbrug!
> Nogen der kan stikke den? 4,5 meter/literen? Måske en fejljusteret ældre

Nu har jeg selv bygget det skib , næsten helt alene.......... jeg har
ikke omregnet men 1 liter pr 4,5 meter er det ikke flot for sådanne et lokum
? 400 x 56 meter fyldt med containere ?

Mvh

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-02-08 19:49

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg selv bygget det skib , næsten helt alene.......... jeg har
> ikke omregnet men 1 liter pr 4,5 meter er det ikke flot for sådanne et
> lokum ? 400 x 56 meter fyldt med containere ?

Nu skal du også se på hvilken fuel de brænder?, jeg tør love dig at det ikke
er den lette. svovlfattige slags ;). Det kan ofte lugtes 5-6km væk når en
stor pram går igennem Storebælt :(.

Fra : Per Tolbøll

Dato : 07-02-08 21:52

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Nu skal du også se på hvilken fuel de brænder?, jeg tør love dig at det ikke
> er den lette. svovlfattige slags ;). Det kan ofte lugtes 5-6km væk når en
> stor pram går igennem Storebælt :(.

Tjae, med 110.000 hypper på akselen af sådan en 14-cylindret rækkemotor
skal der hives noget føde gennem cylindrene når 15.000 containere skal
drives frem med 29 knob ...

Og ja, den heavy fuel de kører på er kun minimalt mere flydende end
asfalt - fantastisk fornemmelse at stå på topstykket af sådan en møjert
når den kører.

/Per

Fra : Henning Sørensen

Dato : 08-02-08 00:37

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i meddelelsen
> Tjae, med 110.000 hypper på akselen af sådan en 14-cylindret rækkemotor
> skal der hives noget føde gennem cylindrene når 15.000 containere skal
> drives frem med 29 knob ...

E-typen sejler ikke 29 knob...
Men samme 14RT-flex96C sidder i de nye feeder skibe fra Korea, der sejler 34
knob (så vidt jeg husker).

> Og ja, den heavy fuel de kører på er kun minimalt mere flydende end
> asfalt - fantastisk fornemmelse at stå på topstykket af sådan en møjert
> når den kører.
>
> /Per

Ja - var olien ikke forvarmet til 120 grader C(+/-), så kom det ikke langt i
systemet.
Jeg foretrækker nu at fryde mig lidt på afstand, 70 grader er lidt for varmt
for mig.

Pressemeddelelse fra Sulzer/Wärtsilä:
http://www.wartsila.com/,en,press,0,tradepressrelease,8F51527F-00A3-4C5F-ABEA-B543789ACA1B,26EE6684-06C9-48B3-920A-3B238B7C302A,,.htm

/Henning.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-02-08 00:56

"Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev

> Ja - var olien ikke forvarmet til 120 grader C(+/-), så kom det ikke langt
> systemet.

De skal køre diesel et stykke tid, for at stoppe motor / bakke med den,
ellers sætter stemplerne sig.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 08-02-08 08:24

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> "Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev

> De skal køre diesel et stykke tid, for at stoppe motor / bakke med den,
> [...]

Nej, det er kun i forbindelse med længerevarende ophold, eksempelvis
dokning, at der skiftes om.
Fuelsystemet holdes normalt opvarmet.

For kold heavy fuel oil giver ikke problemer med at stempler sætter sig, men
bliver viscositeten for høj kan den ikke forstøve.
I grelle tilfælde kan kold heavy fuel oil blokere rør, pumper og dyser.

/Henning.

Fra : Per Tolbøll

Dato : 08-02-08 17:35

Henning Sørensen skrev:
> "Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i meddelelsen
>
> E-typen sejler ikke 29 knob...

Gør den ikke - eller kan den ikke ?

/Per

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-02-08 07:15

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse >> er den
> [...]
> Tjae, med 110.000 hypper på akselen af sådan en 14-cylindret rækkemotor
> skal der hives noget føde gennem cylindrene når 15.000 containere skal

Det er der jeg mener. Hvis du tager opstilling 5km. fra E20, kan den høres
ikke lugtes, selv om en god del af transporten foregår vha diesel. Jeg tør
vædde med at det samlede udslip fra Storebælt overgår ditto fra hele DK. .
Det er bare aldrig undersøgt ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-08 07:41

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det er der jeg mener. Hvis du tager opstilling 5km. fra E20, kan den høres
> ikke lugtes, selv om en god del af transporten foregår vha diesel.

Smed du 7500 lastbiler i røven af hinanden ville situationen nok være en
anden

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : N/A

Dato : 15-02-08 08:33

Fra : N/A

Dato : 15-02-08 08:33

Fra : alexbo

Dato : 09-02-08 10:17

"Jørgen M. Rasmussen" skrev i

>Jeg tør vædde med at det samlede udslip fra Storebælt overgår ditto fra
>hele DK. . Det er bare aldrig undersøgt ;).

Sikkert ikke, men man kan prøve at bruge hovedet,
vi har lige fået at vide at Mærsk udslip er stort set det samme som hele
DK's.

Hvis udslippet fra Storebælt skal svare til resten af DK, skal det betyde at
et antal skibe svarende til Mærsk flåde på 500 containerskibe plus alle de
andre, sejler op og ned af Storebælt hele dagen.

Mener du virkelig at Storebælt er proppet med skibe hele døgnet rundt, at
det er derfor man har bygget broen, man kunne ganske enkelt ikke komme over
på anden måde.

Det er et væddemål jeg gerne tager, man kan formentlig få oplyst hvor stor
tonnage der passerer Storebælt, og sammenligne den samlede distance med
Mærskflådens samlede distance.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-02-08 01:46

On Feb 15, 5:54 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> På grund af partikler eller ?

Nej, ifølge hovedparten af forskere som har med det område at gøre på
grund af CO2.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Utroligt hvad tegninger kan føre med sig.........

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-02-08 16:08

"Christian B. Andresen" skriver:

> Nej, ifølge hovedparten af forskere som har med det område at gøre på
> grund af CO2.

Eller ihvertfald dem der er mest fremme i tiden.

Men er det fordi vi er begyndt at reducere så meget på vores
partiekludeledning ?

Som Lomborg siger:
Vi kan bruge 30 billiarder dollars på at begrænse så vandstanden kun
stiger 30 cm og ikke 32 cm på 100 år.

Eller vi kan bruge de samme penge på at hjælpe alle der bor i de områder
der bliver berørt af de samtlige 32 cm , frem for at hindre vandet i at
stige de sidste 2 cm og alligevel lade dem der bor i områder der
berørers af de 30 cm i stikken.

Fra : N/A

Dato : 15-02-08 08:33

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-02-08 02:12

On Feb 15, 8:32 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Hvilken transportform tror du har størst skadevirkning i antal dræbte og
> syge? Bare se bort fra deciderede trafikdrab, selvom jeg gætter på at
> lastbilerne (heller ikke) vinder dén konkurrence.

Lastbiler er overrepræsenteret i dødsulykkerne.
Men jeg tror da at transport på hjul slår flest ihjel.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-02-08 17:55

Fra : A.Kaup

Dato : 07-02-08 15:27

> Nu skal du også se på hvilken fuel de brænder?, jeg tør love dig at det ikke
> er den lette. svovlfattige slags ;). Det kan ofte lugtes 5-6km væk når en
> stor pram går igennem Storebælt :(.

Mon ikke Storebælt snart bliver omfattet af områderne, hvor der skal
sejles på low-sulphur-oil? Troede det allerede var sket...

>når 15.000 containere skal drives frem med 29 knob ...
29 knob - er det ikke meget højt sat? De går vel maks en 25 stykker?

>fantastisk fornemmelse at stå på topstykket af sådan en møjert når den kører.
Jeps - det er for sjældent at der i gruppen nævnes motorer med
stempler på en meter i diameter (Nå ja - de er vel 0,96 m eller
deromkring) Det er rigtige motorer til rigtige mænd!
Mvh. Akaup.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-02-08 09:26

"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeps - det er for sjældent at der i gruppen nævnes motorer med
> stempler på en meter i diameter (Nå ja - de er vel 0,96 m eller
> deromkring) Det er rigtige motorer til rigtige mænd!

Hvor hurtig er den fra 0 til 100 ? :)

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 09:40

On Fri, 8 Feb 2008 09:26:07 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

>"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Hvor hurtig er den fra 0 til 100 ? :)

>--

Det véd jeg ikke, men dte tager det meste af formiddagen fra 100 - 0.
,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Tolbøll

Dato : 08-02-08 17:38

> Jeps - det er for sjældent at der i gruppen nævnes motorer med
> stempler på en meter i diameter (Nå ja - de er vel 0,96 m eller
> deromkring) Det er rigtige motorer til rigtige mænd!

96 cm i boring. Og en turbolader man kan gå rundt inden i !

/Per

Fra : Søren C

Dato : 07-02-08 23:13

On 7 Feb., 19:48, "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tab...@os.dk>
wrote:

> Nu skal du også se på hvilken fuel de brænder?, jeg tør love dig at det ikke
> er den lette. svovlfattige slags ;). Det kan ofte lugtes 5-6km væk når en
> stor pram går igennem Storebælt :(.

Nu er det jo ikke svovl vi bekymrer os om pt. Det er den store stykke
CO2.

Fra : Jens G

Dato : 08-02-08 16:11

On Thu, 7 Feb 2008 22:12:41 -0800 (PST), "Søren C"
<master.clio@12move.dk> wrote:

>Nu er det jo ikke svovl vi bekymrer os om pt. Det er den store stykke
>CO2.

Læste lige i Nyhedsavisen i dag at svovlen faktisk modvirker den
globale opvarmning.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Kent Friis

Dato : 08-02-08 17:29

Den Fri, 08 Feb 2008 16:10:46 +0100 skrev Jens G:

> Læste lige i Nyhedsavisen i dag at svovlen faktisk modvirker den
> globale opvarmning.

Til gengæld falder den ned som syreregn.

SO2 + H2O = H2SO3.

2 * H2SO3 + O2 = 2 * H2SO4.

Den sidste kender alle vel fra fysik: "Jeg havde engang en onkel Ib,
det har jeg ikke mere. For han tog fejl af H2O og H2SO4".

Mvh
Kent

Fra : N/A

Dato : 08-02-08 17:38

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-02-08 02:15

On Feb 9, 7:40 am, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Smed du 7500 lastbiler i røven af hinanden ville situationen nok være en
> anden

Ja, men stadig med langt mindre svovldioxid udledning.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hvorfor og hvad nytter det at jeg sætter sparepærer i, betaler til

Fra : BJ

Dato : 11-02-08 10:17

KLIP

> [...]
>når
>A.P.Møller kan udlede 40-50 mio. ton CO2 om året ?

Du har helt ret, vi skal omgående have lukket den bådeforretning!

mvh
Bjørn J.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-02-08 00:26

On Feb 18, 4:07 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Eller ihvertfald dem der er mest fremme i tiden.

Ja, jeg ved godt at det er det som er sandheden nu, og det kan ændre
sig. Men skal man så lade stå til fordi det kunne være at det er noget
andet som er vigtigt om 5 år ?

> Men er det fordi vi er begyndt at reducere så meget på vores
> partiekludeledning ?

Der gøres da noget ved det, både med partikelfiltre til biler, som jo
så kun fjerner en lille del sammenlignet med andre transportformer som
skibe, lastbiler og vel også dieseltoge ?

> [...]
> der bliver berørt af de samtlige 32 cm , frem for at hindre vandet i at
> stige de sidste 2 cm og alligevel lade dem der bor i områder der

Jeg kan skam også godt se det fornuftige i det, men derfor skal man
vel ikke bare forurene løs ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-08 17:28

"Christian B. Andresen" skriver:

> Ja, jeg ved godt at det er det som er sandheden nu, og det kan ændre
> sig. Men skal man så lade stå til fordi det kunne være at det er noget
> andet som er vigtigt om 5 år ?

Men er det vigitigt nu ?

> Der gøres da noget ved det, både med partikelfiltre til biler, som jo
> så kun fjerner en lille del sammenlignet med andre transportformer som
> skibe, lastbiler og vel også dieseltoge ?

Jo, men jo flere partikler i luften, jo mindre bliver den globale
opvarmning. Se eksempelvis hvad der sker efter store vulkanudbrud

> Jeg kan skam også godt se det fornuftige i det, men derfor skal man
> vel ikke bare forurene løs ?

Gør man det ?
Hvad så med alle de mennesker man ikke får hjulpet, fordi man forsøger
at reducere en vandstandsstigning med 2 cm ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-02-08 17:00

"Christian B. Andresen" skriver:

> Ja, men stadig med langt mindre svovldioxid udledning.

Det er du sikker på ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-02-08 02:08

On Feb 11, 4:59 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Det er du sikker på ?

Mon ikke, lastbilerne kører på diesel med lavt svovlindhold, men
skibene sejler på fuelolie med højt indhold.

Fra : N/A

Dato : 15-02-08 08:33

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-02-08 00:44

On Feb 19, 5:28 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Men er det vigitigt nu ?

Tilsyneladende.

> Jo, men jo flere partikler i luften, jo mindre bliver den globale
> opvarmning. Se eksempelvis hvad der sker efter store vulkanudbrud

Så burde vi jo forbyde partikelfiltre og tilskynde til brug af mere
svovlholdig brændstof.
Bygge flere kulkraftværker etc.
Så modvirker vi jo drivhuseffekten.

> Gør man det ?

Nogle steder i samfundet ja.

> Hvad så med alle de mennesker man ikke får hjulpet, fordi man forsøger
> at reducere en vandstandsstigning med 2 cm ?

Det vil vel være en brøkdel iforhold til dem som bliver ramt af de 30
cm.
Man kan ikke redde alle (sagt af en som bor så højt at vandet ikke når
derop).

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Leonard

Dato : 20-02-08 10:02

On Tue, 19 Feb 2008 23:44:27 -0800 (PST), Christian B. Andresen wrote:

> Det vil vel være en brøkdel iforhold til dem som bliver ramt af de 30
> cm.

Du fatter åbenbart minus af hvad det er Klaus skriver.

Det vi kan undgå ved at bruge en masse på at dæmpe opvarmningen er om
vandet stiger de sidste 2 cm til 32 cm. Vi kan ikke gøre noget ved de
første 30 cm alligevel. Med de samme penge som kan redde de sidste 2 cm
ville vi kunne redde alle de mennesker der bliver påvirket af de første
30 cm og sikkert også de sidste 2.

Jeg er så af den overbevisning, at vi er ved at være for mange, så at
der ryger nogen af den ene eller menneskeskabte/naturlige katastrofe,
tjah, det hjælper bare resten til at overleve lidt længere.

--
Leonard

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-08 17:15

"Christian B. Andresen" skriver:

> Så burde vi jo forbyde partikelfiltre og tilskynde til brug af mere
> svovlholdig brændstof.
> Bygge flere kulkraftværker etc.
> Så modvirker vi jo drivhuseffekten.

Du griner, men det kan være at det er "lov" om 15 år...

> Det vil vel være en brøkdel iforhold til dem som bliver ramt af de 30
> cm.
> Man kan ikke redde alle (sagt af en som bor så højt at vandet ikke når
> derop).

Jo, det er netop det man kan.

Hvis man lader vandet stige de sidste 2 cm og bruger pengene på
udvikling og kystsikring.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-02-08 16:41

"Christian B. Andresen" skriver:

> Mon ikke, lastbilerne kører på diesel med lavt svovlindhold, men
> skibene sejler på fuelolie med højt indhold.

Men hvem forbrænder bedst og udbytter forbrændingen bedst ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-08 01:08

On Feb 12, 4:40 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Men hvem forbrænder bedst og udbytter forbrændingen bedst ?

Når du spørger på den måde er det nok skibene, men skibene udleder
stadig mest svovldioxid.

Fra : N/A

Dato : 15-02-08 08:33

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-02-08 02:23

On Feb 20, 10:01 am, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> Du fatter åbenbart minus af hvad det er Klaus skriver.

Godt ord igen

> [...]
> første 30 cm alligevel. Med de samme penge som kan redde de sidste 2 cm
> ville vi kunne redde alle de mennesker der bliver påvirket af de første

Det er selvfølgelig rigtigt, men vi kan jo ikke flytte alle de
mennesker væk og til højere liggende egne. Landmasserne bliver jo også
meget mindre ved den store stigning.

> Jeg er så af den overbevisning, at vi er ved at være for mange, så at
> der ryger nogen af den ene eller menneskeskabte/naturlige katastrofe,
> tjah, det hjælper bare resten til at overleve lidt længere.

Det er så nok heller ikke helt forkert.
Folk har det jo med at bosætte sig i sådanne områder da det er der det
er mest frodigt.
Se bare Nilens Delta, langs Mississippi, I Bangladesh og ved foden af
mange vulkaner.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-02-08 00:23

On Feb 20, 5:14 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Du griner, men det kan være at det er "lov" om 15 år...

Måske, men jeg tror det nu ikke.

> Jo, det er netop det man kan.
>
> Hvis man lader vandet stige de sidste 2 cm og bruger pengene på
> udvikling og kystsikring.

Det vil i hvert fald være en meget stor opgave at placerere de
millioner af mennesker som bor i floddeltaer i den 3. verden.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-08 16:22

"Christian B. Andresen" skriver:

> Det vil i hvert fald være en meget stor opgave at placerere de
> millioner af mennesker som bor i floddeltaer i den 3. verden.

Jeps men de penge man bruger på Co2 udslipskampen, der måske kan hindre
vandet i at stige de sidste 2 cm fra 30 til 32 cm, vil være bedre brugt
på at sikre alle dem der bor så lavt at selv 30 cm (som vil komme, Co2
kamp eller ej) gør en forskel.

Man kan netop redde alle disse mennesker - men vælger at bruge pengene
på at vandet ike stiger 32 , men "kun" 30 cm og lader menneskene i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-02-08 17:15

"Christian B. Andresen" skriver:

> Når du spørger på den måde er det nok skibene, men skibene udleder
> stadig mest svovldioxid.

I alt, eller per TEU ?

Fra : Kent Friis

Dato : 13-02-08 19:43

Den Wed, 13 Feb 2008 17:15:00 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> I alt, eller per TEU ?

Det bliver vel det samme? Vi snakker da stadig om et skib imod
x tusinde lastbiler...

Mvh
Kent

Fra : N/A

Dato : 15-02-08 08:33

Fra : N/A

Dato : 15-02-08 08:33

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-08 00:31

On Feb 21, 4:22 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]
> vandet i at stige de sidste 2 cm fra 30 til 32 cm, vil være bedre brugt
> på at sikre alle dem der bor så lavt at selv 30 cm (som vil komme, Co2

Det kan jeg godt se.....

> Man kan netop redde alle disse mennesker - men vælger at bruge pengene
> på at vandet ike stiger 32 , men "kun" 30 cm og lader menneskene i
> stikken.

....men jeg tror så ikke på at man kan redde alle de millioner af
mennesker som er berørt af de 30 cm.

Fra : Leonard

Dato : 22-02-08 09:56

On Thu, 21 Feb 2008 23:30:53 -0800 (PST), Christian B. Andresen wrote:

> ....men jeg tror så ikke på at man kan redde alle de millioner af
> mennesker som er berørt af de 30 cm.

Tror du man kan redde væsentligt flere end de meget færre, der er berørt
af de sidste 2 cm?

Eller tror du kun på ting, der har været en stor overskrift i avisen?

--
Leonard

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-08 16:06

"Christian B. Andresen" skriver:

> ....men jeg tror så ikke på at man kan redde alle de millioner af
> mennesker som er berørt af de 30 cm.

Det er netop det man kan, hvis man lader være med at bruge så mange
penge på al den der Co2 kampange.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-08 00:54

On Feb 13, 7:42 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Det bliver vel det samme? Vi snakker da stadig om et skib imod
> x tusinde lastbiler...

Kilde: ing.dk:
Maersk udleder lige så meget svovldioxid som 9 mia biler (12 gange
alle personbiler på jorden), og alene Emma Maersk udleder lige så
meget som 50 mio personbiler.

Så det må alt andet lige være meget meget mere end samme mængde gods
på lastbiler.

Fra : Leonard

Dato : 14-02-08 15:35

On Wed, 13 Feb 2008 23:54:13 -0800 (PST), Christian B. Andresen wrote:

> og alene Emma Maersk udleder lige så
> meget som 50 mio personbiler.
>
> Så det må alt andet lige være meget meget mere end samme mængde gods
> på lastbiler.

Tror du selv på det?
Hvis du tager 7.500 lastbiler og kører dem rundt om jorden 6 gange,
hvormeget brændstof har de så brændt af?
I en anden tråd, som jeg ikke lige kan finde blev det regnet ud til, at
der blev brugt 0,003 liter pr. km. pr. container og at en lastbil bruger
0,16 liter på samme øvelse. Altså bruger lastbilen ca. 50 gange så meget
brændstof.
Selvom skibsmotorer bruger heavyfuel og ikke har filtre osv, tror du så,
at det forurener 50 gange så meget som diesel?

--
Leonard

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-02-08 16:22

Leonard skriver:

> Tror du selv på det?
> Hvis du tager 7.500 lastbiler og kører dem rundt om jorden 6 gange,
> hvormeget brændstof har de så brændt af?

7500 x 6 40.000 = 1,8 milliarder km /3 km/l = 300 millioner liter
diesel.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-08 04:56

On Feb 22, 9:56 am, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> Tror du man kan redde væsentligt flere end de meget færre, der er berørt
> af de sidste 2 cm?

Mange flere, men stadig langt fra alle.

> Eller tror du kun på ting, der har været en stor overskrift i avisen?

Næ det stoler jeg på

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-02-08 02:32

On Feb 22, 4:05 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Det er netop det man kan, hvis man lader være med at bruge så mange
> penge på al den der Co2 kampange.

Og hvor har du set udregninger som viser det henne ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-02-08 16:34

"Christian B. Andresen" skriver:

> Og hvor har du set udregninger som viser det henne ?

Ingen steder.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-08 07:56

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-02-08 08:33

Christian B. Andresen wrote:

> Ja det tror jeg, men jeg har ingen beviser for det.

Hvilken transportform tror du har størst skadevirkning i antal dræbte og
syge? Bare se bort fra deciderede trafikdrab, selvom jeg gætter på at
lastbilerne (heller ikke) vinder dén konkurrence. Skibene sejler nu

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 07-02-08 19:32

On Thu, 7 Feb 2008 18:11:07 +0100, "Peter Sch." <peter> wrote:

> [...]
>forbrug pr. døgn, der svarer det en mellemstor dansk provinsbys forbrug!
>Nogen der kan stikke den? 4,5 meter/literen? Måske en fejljusteret ældre
--------------
Suzuki Grand Vitaar 2.0 SE aut. - den følger pænt med - men jeg er
alligevel glad for den )))

Mogens

Fra : Bjarne K.

Dato : 07-02-08 20:06

> [...]
> forbrug pr. døgn, der svarer det en mellemstor dansk provinsbys forbrug!
> Nogen der kan stikke den? 4,5 meter/literen? Måske en fejljusteret ældre

Tror det kommer tæt på, når jeg tumler rundt på Danmarks Smukkeste Festival
en varm sommeraftern

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 21:25

Ja op af dødsmandsbakken når man har været i rytmehans

Av, som jeg lige husker det så bliver tallet negativ 1 meter op og 2 tilbage

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-02-08 12:47

Peter Sch. wrote:
> [...]
> forbrug pr. døgn, der svarer det en mellemstor dansk provinsbys forbrug!
> Nogen der kan stikke den? 4,5 meter/literen? Måske en fejljusteret ældre

Lidt apropos "Privatbilisme og miljøet" tråden ;)

Var det 200.000 tons olie i døgnet hende Emma kunne brænde af?
Så virker det lidt surrealistisk når man snakker om der nok "kun" er
olie til de næste 50år tilbage i undergrunden... det er dælme også
meget! Emma er jo kun ét (ganske vist stort) skib.

Derudover skal så lige tilføjes at A.P. Møller, så vidt jeg er
informeret, er fritaget for de regler fritidssejlere er underlagt mht
bundmaling.
Fritidssejlere må kun bruge det silikonebaserede sjask, hvorimod AP
Møller stadig må bruge det blybaserede.
En enkelt tur gennem Øresund efterlader mere lort end en hel
fritidsflåde kan efterlade på et år.

/Robert

Fra : Henning Sørensen

Dato : 08-02-08 13:57

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> til de næste 50år tilbage i undergrunden... det er dælme også meget! Emma

Nej, det er 200 tons olie.

> [...]
> stadig må bruge det blybaserede.
> En enkelt tur gennem Øresund efterlader mere lort end en hel fritidsflåde

Så er du forkert informeret.

> /Robert

/Henning.

Fra : Leonard

Dato : 08-02-08 14:15

On Fri, 08 Feb 2008 12:47:04 +0100, Robert Eriksen wrote:

> En enkelt tur gennem Øresund efterlader mere lort end en hel
> fritidsflåde kan efterlade på et år.

Hvor ofte er det lige at et skib i størrelse med Emma Mærsk sejler
gennem Øresund?

At din viden om bundmaling er ligeså forkert som din oplysning af
brændstofforbrug, ca. 1.000 gange forkert, det hjælper heller ikke på
dine udsagns vægt.

--
Leonard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-02-08 02:18

On Feb 8, 2:14 pm, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> Hvor ofte er det lige at et skib i størrelse med Emma Mærsk sejler
> gennem Øresund?

Aldrig.
Det vil ikke engang komme til Århus nogensinde mere.

Fra : Leonard

Dato : 11-02-08 11:34

On Mon, 11 Feb 2008 01:17:41 -0800 (PST), Christian B. Andresen wrote:

> Aldrig.
> Det vil ikke engang komme til Århus nogensinde mere.

Nogensinde mere er nok at spå om mere end nogen overhovedet kan vide,
men det er da rigtigt at der ikke er brug for så store skibe på ruten,
hvor Århus og Gøteborg er med.
Århus vil nu "kun" få besøg af S-klassen, der er hele 5 meter kortere og
kun kan laste 6.600 TEU efter de officielle tal. Det kan vel så også
sejle ca. dobbelt så langt på samme brændstofmængde.
Men så vidt jeg ved er det heller ikke skibe i den størrelse, der sejler
gennem Øresund.

--
Leonard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-02-08 05:23

On Feb 11, 11:33 am, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> Nogensinde mere er nok at spå om mere end nogen overhovedet kan vide,
> men det er da rigtigt at der ikke er brug for så store skibe på ruten,
> hvor Århus og Gøteborg er med.

Lastst stikker Emma Maersk for dybt til Århus Havn, derfor vil det
ikke komme til Århus mere.
Det er her kun for at blive klargjort.

> Men så vidt jeg ved er det heller ikke skibe i den størrelse, der sejler
> gennem Øresund.

Jeg mener heller ikke de kommer længere end Århus.

Fra : Leonard

Dato : 11-02-08 17:54

On Mon, 11 Feb 2008 04:22:50 -0800 (PST), Christian B. Andresen wrote:

> Lastst stikker Emma Maersk for dybt til Århus Havn, derfor vil det
> ikke komme til Århus mere.
> Det er her kun for at blive klargjort.

Næh, Emma Mærsk blev klargjort i 2006 og har sejlet ca 1 år på en rute
med Århus og Gøteborg som faste havne, men der er ikke brug for den
store lasteevne og høje hastighed i de indre farvande, så nu sejler
E-klassen på en mere direkte rute fra Kina til Europa.

--
Leonard

Fra : A.Kaup

Dato : 11-02-08 05:33

>Århus vil nu "kun" få besøg af S-klassen, der er hele 5 meter kortere og
kun kan laste 6.600 TEU efter de officielle tal.

Her mangler så et nul - så passer det ca

>Det kan vel så også sejle ca. dobbelt så langt på samme brændstofmængde.
Ahh mon dog... Der er ikke en så proportional sammenhæng mellem antal
TEU og dagligt forbrug. S-klassen bruger vel også omkring de 240 tons
i døgnet når det går tjept

Se evt. http://praktik.andreaskaup.dk/ for livet ombord på noget af
den stolte danske handelsflåde.

Mvh. Akaup.

Fra : Leonard

Dato : 11-02-08 17:56

On Mon, 11 Feb 2008 04:33:23 -0800 (PST), A.Kaup wrote:

> kun kan laste 6.600 TEU efter de officielle tal.
>
> Her mangler så et nul - så passer det ca

Efter 5 tallet, ja, S-klassen er 352 meter, mens E-klassen er 397 meter
lang.

--
Leonard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-02-08 02:12

On Feb 11, 5:53 pm, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> [...]
> store lasteevne og høje hastighed i de indre farvande, så nu sejler
> E-klassen på en mere direkte rute fra Kina til Europa.

Det var Eugen Maersk jeg mente, det nye som lige er blevet færdigt

Fra : Bruno

Dato : 08-02-08 17:01

Peter Sch. wrote:
> [...]
> forbrug pr. døgn, der svarer det en mellemstor dansk provinsbys forbrug!
> Nogen der kan stikke den? 4,5 meter/literen? Måske en fejljusteret ældre

Næppe

Et skib af Emma Mærsk er udrustet med en 109000 HK common rail maskine
på 2300 tons, og der bruges en del trick for at opnå god brændstoft
udnyttelse og samtidig en høj effiktivitet (51,3% ifgl. Wiki).

Der er dog ingen tvivl om at Mærsk kunne sejle langt mere miljøvenligt
end de gør. Det er ikke så længe siden at jeg læste de nu ville skifte
brændstof når de kom i nærheden af amerikanske havne, samt at det ville
spare mange tons svovl m.m.. Så er det man tænker "Hvad så med resten af
tiden"!

Mvh
Bruno

Fra : Henning Sørensen

Dato : 08-02-08 18:12

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i meddelelsen

> [...]
> 2300 tons, og der bruges en del trick for at opnå god brændstoft
> udnyttelse og samtidig en høj effiktivitet (51,3% ifgl. Wiki).

For ca. 25 år siden var en økonomik virkningsgrad over 40% utænkeligt.
På de nyeste skibsserier fra Lindø er den imidlertid - som du skriver - over
50%.
Dette er på grund af "heat recovery" systemet, med turbogenrator og
akselmotorer.
Noget APM har anvendt og udviklet siden '85 (cirka) - de første var M-typen.
Det er vældigt dyrt at investere i og findes ikke i ret mange rederiers
skibe.

> [...]
> brændstof når de kom i nærheden af amerikanske havne, samt at det ville
> spare mange tons svovl m.m.. Så er det man tænker "Hvad så med resten af

Det er low-sulphure olie (max. 1,5%), ligeledes det eneste tilladte i
Kanalen, Nordsøen og Østersøen.
Resten af tiden forurenes primært oceanerne med en mængde svarende til
mindre end 1 procent (så vidt jeg husker på stående fod - eller er det 1
promille... - af det naturligt udslip gennem havbundene.
På relativt kort sigt regner man med der i alle kystnære områder vil komme
påbud om low-sulphure olie.

> Mvh
> Bruno

/Henning.