En ualmindeligt dum tysker.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-02-08 17:16

I søndags, da jeg skulle køre ud til Polen, skulle jeg følges med en
kollega. Han skulle godt nok med færgen 2 timer efter mig, men......

Jeg holdt og ventede på ham nede på Seeberg West, da min mobilos
ringede.

Han var s'gu blevet involveret i et uheld. Der var sket følgende:

Ved et vejarbejde med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t. havde man
opstillet en fotoradar.

Der kommer først en Mercedes, derefter en BMW og så min kollega lidt
bagude.

Så bliver ham i Mercedes'en blinket, og så bremser idioten som en gal,
efter blinket!!

Nå, det ser min kollega, og trækker straks ud i venstre spor. konen i
BMW'en ser det først lidt senere, og begynder først at trække ud, da
min kollega er oppe på siden af hende.

Så bliver der jo lidt trangt, men min kollega trækker helt ud til
autoværnet. Det hjælper ikke rigtigt, og hold nu godt fast.))

Han pelser lige et styk fotoradar med venstre side af førerhuset,
samtidigt med at konen i BMW'en er ved at ødelægge højre side af samme
førerhus.

Det er sådan en BMW ikke god til. Hele venstre side, fra for til agter
ødelagt i en grad, så ingen af dørene kunne lukkes op, og begge
sideruder knust.

Nå, ingen personskade, og en megaskideballe til ham i Mercedes'en, fra
politiet. I sådan en situation er det godt at have en betjent til at
sidde på første parket og være vidne.

Efter 1½ times skriverier fik min kollega lov til at køre igen, uden
anmærkninger.

Det er s'gu da i den grad ubegavet at begynde at katastrofebremse på
en motorvej, når skidtet har blinket!

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Møller

Dato : 07-02-08 17:28

Folmer Rasmussen wrote:
KLIP

> Han pelser lige et styk fotoradar med venstre side af førerhuset,

Uden sammenligning i øvrigt, men man skulle tro det var til søs,
Som da det bundfaste lysfyr ved Falsterbo havnede på dækket af en færge, han tog det med i havn,
lyset var alligevel gået ud

Møller

Fra : JBH

Dato : 07-02-08 18:27

> [...]
> anmærkninger.
>
> Det er s'gu da i den grad ubegavet at begynde at katastrofebremse på

?? De 2 bagvedkørende er sgu da om muligt endnu dummere, da de ikke har
holdt tilstrækkelig afstand til at kunne nå at bremse ned.

mvh
JBH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-08 19:22

JBH skrev:
> ?? De 2 bagvedkørende er sgu da om muligt endnu dummere, da de ikke har
> holdt tilstrækkelig afstand til at kunne nå at bremse ned.

Afstand er mindst lige så meget et fremmedord i Tyskland som det er
herhjemme.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-02-08 07:32

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Afstand er mindst lige så meget et fremmedord i Tyskland som det er
> herhjemme.

Det er jeg nu ikke enig i, Finn - tyskerne er efter sigende gode til at køre
bil.

Så når der kommer 2-4 (forskellige) biler gang på gang kommer kørende med
kort afstand i venstre vejbane på den anden side af 150 km/t i en
tilsynelandende endeløs gang kapkørsel , så er det udtryk for god kørsel :)

> Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
> vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

De skal hjem?

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-02-08 08:34

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> med kort afstand i venstre vejbane på den anden side af 150 km/t i en
> tilsynelandende endeløs gang kapkørsel , så er det udtryk for god kørsel :)

Tyskerne har samme mani med at køre alt for tæt efter hinanden, de gør
det blot med højere hastigheder. Det kalder du forhåbentlig ikke for
"god kørsel"?

> De skal hjem?

De kan lade sig køre af nogen der kan køre bil, eller tage toget.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-02-08 09:01

> Tyskerne har samme mani med at køre alt for tæt efter hinanden, de gør det
> blot med højere hastigheder. Det kalder du forhåbentlig ikke for "god
> kørsel"?

Næh - jeg troede ironien skinnede igennem, men den var måske for tyk? :) Det
var også de tyske vaner jeg hentød .... hentydede :) til :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-02-08 10:15

> Næh - jeg troede ironien skinnede igennem, men den var måske for tyk? :)
> Det var også de tyske vaner jeg hentød .... hentydede :) til :)

Jo, jeg så godt den smiley.

Men jeg får røde knopper hver gang nogen skriver noget der kan ligne en
forherligelse af tysk trafikkultur.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 10:22

On Fri, 08 Feb 2008 10:15:00 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jo, jeg så godt den smiley.
>
>Men jeg får røde knopper hver gang nogen skriver noget der kan ligne en
>forherligelse af tysk trafikkultur.

>--

Nu må du ikke være urimelig.

Bare det faktum at der stadig findes enkelte steder helt uden
fartrestriktioner, gør at der altid vil være en menighed der synes at
tysk trafik er den bedste i verden.

De er også dygtige. Der findes ingen steder i verden hvor så megen
trafik afvikles med 200 km/t.+, med så kort afstand mellem bilerne,
uden at der sker flere uheld end der faktisk gør.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leonard

Dato : 08-02-08 10:28

On Fri, 08 Feb 2008 10:15:00 +0100, Finn Guldmann wrote:

> Men jeg får røde knopper hver gang nogen skriver noget der kan ligne en
> forherligelse af tysk trafikkultur.

Tjah, der findes jo også dumme tyskere.
Jeg har endnu tilgode at opleve samme hensyntagen på motorvej som jeg
oplever i Tyskland i andre lande, Danmark, Norge, Sverige.

Et ex.:
Jeg var en tur i Hamborg og hente en MC i min VW Transporter. Der havde
jeg ikke lyst til de kraftige acc. og deacc. selvom den var surret
forsvarligt. Når jeg med ca. 110 km/t nåede op bag en langsommere og
gerne ville ud i 2. spor for at komme udenom, så fik jeg plads og det
med en afstand bag mig, der aldrig ses i DK. Når jeg så trak ind i 1.
spor igen blev jeg passeret hurtigt, og hvis jeg var tæt på den næste
langsommere, så blev der igen lavet hul til mig i 2. spor. Sådan gik det
hele vejen til Padborg. Fra Padborg til Odense var det så den sædvanlige
danske metode med nærmest at koble sig på mit anhængertræk.

Men jeg har åbenbart været usædvanlig heldig på mine ture i Tyskland.
--
Leonard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-02-08 02:36

On Feb 8, 7:31 am, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
wrote:

> [...]
> kort afstand i venstre vejbane på den anden side af 150 km/t i en
> tilsynelandende endeløs gang kapkørsel , så er det udtryk for god kørsel :)

Eller held ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hvorfor og hvad nytter det at jeg sætter sparepærer i, betaler til

Fra : alexbo

Dato : 07-02-08 18:48

"Folmer Rasmussen" skrev

> Nå, det ser min kollega, og trækker straks ud i venstre spor. konen i
> BMW'en ser det først lidt senere, og begynder først at trække ud, da
> min kollega er oppe på siden af hende.

Det vil sige at han overhaler BMW'en på trods af at han kan se at den bliver
tvunget ud af en opbremset Mercedes.

Eller gik han bare ud fra at BMW'en stoppede bag Mercedes'en, sikken en
idiot.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-08 18:56

Den Thu, 7 Feb 2008 18:48:14 +0100 skrev alexbo:

> [...]
> tvunget ud af en opbremset Mercedes.
>
> Eller gik han bare ud fra at BMW'en stoppede bag Mercedes'en, sikken en

Han gik vel ud fra at BMW'en *enten* ville bremse *eller* køre uden
om mercedes'en, ligesom han selv ville.

Mvh
Kent

Fra : alexbo

Dato : 07-02-08 19:17

"Kent Friis" skrev

> Han gik vel ud fra at BMW'en *enten* ville bremse *eller* køre uden
> om mercedes'en, ligesom han selv ville.

Det gjorde den også, den kørte udenom men der var en lastbil.

Det er BMW'ens skyld ingen tvivl om det, den må ikke overhale uden at sikre
sig der er plads, men lastbilchaufføren som har det store overblik kunne
sagtens havde forudset at det ville BMW'en gøre.

Han ser en Mercedes bremse op i indersporet, en BMW bagved som ikke er
opmærksom og så vælger han at køre udenom BMW'en, så den kan vælge mellem at
banke op i en Mercedes eller mase sig ud i en lastbil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-08 22:11

Den Thu, 7 Feb 2008 19:16:52 +0100 skrev alexbo:

> "Kent Friis" skrev

> Det gjorde den også, den kørte udenom men der var en lastbil.

Lastbilen var bagved BMW'en før Mercedesen bremsede. Altså må BMW'en
have bremset, inden han fortrød og forsøgte at køre udenom.

> Det er BMW'ens skyld ingen tvivl om det, den må ikke overhale uden at sikre
> sig der er plads, men lastbilchaufføren som har det store overblik kunne
> sagtens havde forudset at det ville BMW'en gøre.

Havde ham i BMW'en besluttet sig for at køre uden om fra starten af
havde der været plads nok.

> Han ser en Mercedes bremse op i indersporet, en BMW bagved som ikke er
> opmærksom og så vælger han at køre udenom BMW'en, så den kan vælge mellem at
> banke op i en Mercedes eller mase sig ud i en lastbil.

Se ovenfor. Han valgte først at bremse, og derefter at køre udenom.

Mvh
Kent

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-02-08 19:32

> [...]
> bliver tvunget ud af en opbremset Mercedes.
>
> Eller gik han bare ud fra at BMW'en stoppede bag Mercedes'en, sikken en

Hvis han havde kørt i en Fiat Uno, havde han nok taget farten af i stedet.
Men i lastbilen sker der ham jo ikke noget, og så kan man jo sagtens
overhale en bil, man véd skal trække ud eller overhale lidt efter. Og så
vinder man jo også en plads i køen.
Lykkeligvis kom ingen personer til skade, det må være invaliderende at vide
at man med lidt omtanke kunne have undgået et trafikdrab.

/Henning.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-02-08 22:19

On Thu, 7 Feb 2008 19:32:04 +0100, Henning Sørensen <hkks@news.dk>
wrote:

> [...]
>Lykkeligvis kom ingen personer til skade, det må være invaliderende at vide
>at man med lidt omtanke kunne have undgået et trafikdrab.

Jeg forundres til stadighed over, at der er mennesker der fuldt og
fast tror, at en lastbilchauffør kan finde på at køre på nogen med
vilje.

Min kollega lavede så megen undvigemanøvre, at den der foto-fætter
døde af det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henning Sørensen

Dato : 08-02-08 00:46

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg forundres til stadighed over, at der er mennesker der fuldt og
> fast tror, at en lastbilchauffør kan finde på at køre på nogen med
> vilje.

Jeg undskylder - jeg tror ikke på det var med vilje!

> Min kollega lavede så megen undvigemanøvre, at den der foto-fætter
> døde af det.
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Men du må da vedgå, at han med lidt omtanke kunne have forudset netop dét
der skete?
Som professionel burde han da ikke have overblik nok til at se, at det kunne
have været undgået, hvis han havde holdt sig bag BMW'en?

/Henning.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 08:57

On Fri, 8 Feb 2008 00:46:23 +0100, Henning Sørensen <hkks@news.dk>
wrote:

>Jeg undskylder - jeg tror ikke på det var med vilje!

>--

Undskyldning accepteret.

> [...]

>Som professionel burde han da ikke have overblik nok til at se, at det kunne
>have været undgået, hvis han havde holdt sig bag BMW'en?

Jeg var der jo ikke, men jeg kunne da godt forestille mig, at han har
skønnet at konen i BMW'en ikke ville skifte vognbane.

Jeg véd ikke om du nogensinde har været involveret i et trafikuheld,
men hvis du har, vil du vide, at når det sker går det forrygende
hurtigt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henning Sørensen

Dato : 08-02-08 14:18

> [...]
>
> Jeg véd ikke om du nogensinde har været involveret i et trafikuheld,
> men hvis du har, vil du vide, at når det sker går det forrygende

Nej - jeg har aldrig haft noget uheld, men jeg har måske afværget en del
gennem årene ved at køre "defensivt".
Jeg er nok ekstremt kedelig at køre med, for jeg koncentrerer mig om
trafikken og har ikike tid til "small-talk".
Jeg forsøger altid at forudse uheldige situationer inden de opstår; holde
tilstrækkelig afstand, nedsætte farten så der er god plads til biler der
overhaler, være parat til at bremse når en bil holder ved en sidevej, sætte
farten ned og have foden på bremsen når man skal passere børn og dyr, holde
tilbage når man skal passere parkerede biler og der er modkørende, standse
op ved fodgængerfelter hvor folk venter, trække ind på rasteplads når jeg
kører med trailer og lade køen komme forbi osv osv.

Min gamle far, der har været chauffør hele sit liv gav mig allerede inden
jeg fik mit kørekort det gode råd, at hvis man kører som om "de andre" kan
finde på hvad som helst, så går det aldrig helt galt.

Jeg er også én af de irriterende typer, der holder tilbage, når en bilist
vil ud i by-myldretrafikken fra en sidevej.

Ovennævnte taktikker duer dog ikke i f.eks. Rio de Janeiro, hvor man absolut
ikke kommer nogen steder, hvis man viser hensyn.
Så reglen med at den der har køleren længst fremme har forkørselsret kender
jeg også

> Venlig hilsen
> Folmer

/Henning.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 15:37

On Fri, 8 Feb 2008 14:17:32 +0100, Henning Sørensen <hkks@news.dk>
wrote:

> [...]
>op ved fodgængerfelter hvor folk venter, trække ind på rasteplads når jeg
>kører med trailer og lade køen komme forbi osv osv.

Det var ligegodt satans!

Tænk, hvis man på et eller andet tidspunkt i sit liv kunne få lov til
bare at røre ved sådan en som dig.

Ingen small-talk? Sidder du også og bider kæberne sammen i dyb
koncentration, så du har tilegnet dig det der firskårne John
Wayne-look? )

Jeg går ud fra at du kører i en VW-boble, hvor der ikke er nogen
knapper til ekstraudstyr der kan forstyrre dine cirkler.

Du kan jo ganske enkelt også være fuld af løgn, men det kan jeg ikke
forestille mig, i en pæn gruppe som den her.

> [...]

>jeg fik mit kørekort det gode råd, at hvis man kører som om "de andre" kan
>finde på hvad som helst, så går det aldrig helt galt.

Alting med måde.

>--

>Jeg er også én af de irriterende typer, der holder tilbage, når en bilist
>vil ud i by-myldretrafikken fra en sidevej.

>--

Det har jeg ikke noget at indvende imod.

Det virker heller ikke i Valby.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henning Sørensen

Dato : 08-02-08 16:25

> Det var ligegodt satans!

Det mener jeg ikke - for mig er det naturligst at køre sådan.

> [...]
>
> Jeg går ud fra at du kører i en VW-boble, hvor der ikke er nogen
> knapper til ekstraudstyr der kan forstyrre dine cirkler.

Jeg kører ikke VW-boble, men går ud fra at du er sarkastisk, fordi du mener
der er noget galt med den måde jeg opfører mig i trafikken?

> Du kan jo ganske enkelt også være fuld af løgn, men det kan jeg ikke
> forestille mig, i en pæn gruppe som den her.

Nej vel.
Men vi er jo åbenbart forskellige i trafikken.
Jeg har brug for at koncentrere mig, andre mener at det er ligegyldigt og
kan sagtens snakke telefon og se tv samtidig med at de kører.

> Venlig hilsen
> Folmer

/Henning.

Fra : Niels Pein

Dato : 08-02-08 22:35

Hej Henning

Jeg forundres over at nogle kan finde på at reagere som Folmer gør på de
udsagn du kommer med.
Det er faktisk skræmmende, at ordentlig kørsel åbenbart ligger nogle så
fjernt, at de knapt vil anerkende at det forekommer.

Jeg kører ca. ligesom dig Henning, så du er ikke alene. Jeg vil dog ikke
sige at der ikke er plads til small-talk, men jeg er meget bevidst om hvor
grænsen går for hvad jeg kan gøre mens jeg kører bil, og samtidig bevare et
ordentligt niveau af koncentration. Jeg har f.eks. erkendt at det ikke går
an at prøve at lære nye sange ud fra stemme-CD'er, hvilket jeg ellers ofte
har brug for som fritidssanger og -skuespiller.

Forresten, en af de ting jeg godt kan lide ved en fartpilot er, at så kan
jeg have foden klar på bremsen uden at "slippe speederen", hvilket jeg bl.a.
bruger i skumringen gennem skovstrækninger hvor jeg ved der er meget vildt
(jeg kører meget i Midtjylland).
Det falder vel i kategorien "utroligt, og sikkert løgn".
--
Hilsen Niels

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-02-08 12:50

On Fri, 8 Feb 2008 22:34:37 +0100, "Niels Pein"
<fornavn@efternavn.landekode> wrote:

> [...]
>Det er faktisk skræmmende, at ordentlig kørsel åbenbart ligger nogle så
>fjernt, at de knapt vil anerkende at det forekommer.

Prøv at læse lidt mellem linierne. Det er altid en fornuftig
foranstaltning, når der kommer noget på skrift og tale fra mig.

Min livslange erfaring er dog, at ingen er perfekte. Det er sket
adskillige gange, at når jeg har siddet og diskuteret opførsel i
trafikken med kolleger, at vi har været rørende enige om, at sådan og
sådan gør man bare ikke, for derefter, hvis vi skal samme vej, at
kunne konstatere at disse udsagn fopr de flestes vedkommende kun
gælder i teorien og ikke i praksis.

Jeg er sikker på at det også gælder for førere af personbiler. Derfor
min skepsis.

> [...]

>an at prøve at lære nye sange ud fra stemme-CD'er, hvilket jeg ellers ofte
>har brug for som fritidssanger og -skuespiller.

Trist. Det kunne ellers spare os andre for megen støjforurening, at
dine øvelser blev afholdt i et lukket rum. )

> [...]

>bruger i skumringen gennem skovstrækninger hvor jeg ved der er meget vildt

Hvad er fartpiloten så stillet på?

>--

>Det falder vel i kategorien "utroligt, og sikkert løgn".

>--

Naturligvis. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-02-08 09:32

Folmer Rasmussen wrote:

> Min kollega lavede så megen undvigemanøvre, at den der foto-fætter
> døde af det.

Intet er så skidt at det ikke er godt for noget :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-02-08 22:16

On Thu, 7 Feb 2008 18:48:14 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>tvunget ud af en opbremset Mercedes.
>
>Eller gik han bare ud fra at BMW'en stoppede bag Mercedes'en, sikken en

Han når ikke at begynde overhalingen, og jeg ved heller ikke om det
har været hans hensigt. Skaden som BMW'en laver på lastbilen begynder
helt henne på forhjørnet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 22:07

On Thu, 07 Feb 2008 17:16:10 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

<...>

Du har fandme altid en god historie eller to på lager. Smadret en
fotofælde og en BMW i samme sætning - prima! Og jeg var ikke i
situationen så vil ikke vurdere de to involveredes handlinger - at
katastrofebremseren står til otte tudekiks og offentlig fremvisning
fem på hinanden følgende søndage burde være indlysende )

--
Ivan Madsen,
Husk de andre er MEDtrafikanter ikke MODtrafikanter

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-02-08 22:13

On Thu, 07 Feb 2008 22:06:33 +0100, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>katastrofebremseren står til otte tudekiks og offentlig fremvisning
>fem på hinanden følgende søndage burde være indlysende )

Jeg var der heller ikke, og kolleger er jo ikke andet end mennesker,
heller, så det kan da sagtens være at der er pyntet lidt på historien.

Men skaderne på lastbilen fortalte deres tydelige sprog. Det fremgik
helt klart at der havde været kamp til stregen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Niels Pein

Dato : 08-02-08 01:03

"Folmer Rasmussen" skrev ...

> [...]
>
> Nå, det ser min kollega, og trækker straks ud i venstre spor. konen i
> BMW'en ser det først lidt senere, og begynder først at trække ud, da

Hvad pokker skulle han oppe på siden af BMW'en i den situation?

Vi andre havde jo bare bremset lidt op, og havde undgået yderligere
problemer, uanset hvem der har skyld. Din kollega har forhåbentligt lært en
lektie her, så han kan gøre det bedre en anden gang.

> Efter 1½ times skriverier fik min kollega lov til at køre igen, uden
> anmærkninger.

Det skal han da vist være glad for.
--
Niels

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 09:04

On Fri, 8 Feb 2008 01:03:18 +0100, "Niels Pein"

> [...]
>problemer, uanset hvem der har skyld. Din kollega har forhåbentligt lært en
>lektie her, så han kan gøre det bedre en anden gang.

Uden at du skal opfatte det som nedladende, er det tydeligt at du kun
kører personbil.

Det ligger dybt i rygmarven på enhver lastbilchauffør, at gryden skal
holdes i kog, af den simple årsag, at de fleste af os stadig kører med
manuelt gearskifte og kobling. Hvis man havner nede i 5. gear, er der
altså en bid vej op til nummer 16 igen.

>--

>Det skal han da vist være glad for.

>--

Sædvanligvis er der ikke noget overladt til tilfældighederne, når det
tyske politi er færdige med et uheldssted, så de har nok skønnet at
fejlen var hos en anden.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Niels Pein

Dato : 08-02-08 22:13

"Folmer Rasmussen" skrev ...

> Uden at du skal opfatte det som nedladende, er det tydeligt at du kun
> kører personbil.

Det er ikke nedladende, det er forkert.
Jeg har kørekort til lastvogn, hvilket der ikke er ret mange andre i min
bekendtskabskreds der har, så selvom det ganske vist ikke er de største
vogntog jeg kører, så kører jeg dog lidt lastvogn af og til, når f.eks.
familien eller andre jeg kender flytter. Jeg lejer typisk det største der
kan lejes hos de almindelige udlejningsfirmaer.
Ok, det længste jeg har kørt var København-Aalborg, men den strækning tog
jeg så til gengæld 4 gange (altså 2 gange retur) på 1½ dag.

Så jeg kender til problematikken med at finde et passende sted at overhale,
fordi det "kun" er op ad bakke ham foran er langsommere, at holde "gryden i
kog", problemerne med at se de små trafikanter i byerne m.m.

> [...]
> holdes i kog, af den simple årsag, at de fleste af os stadig kører med
> manuelt gearskifte og kobling. Hvis man havner nede i 5. gear, er der

Jeg kan sagtens sætte mig ind i det, men det er altså en knaldhamrende
farlig indstilling at køre rundt med, at det er noget skidt at sætte farten
ned. Det håber jeg du godt kan se.
Man mærker tydeligt at mange lastvognschauffører kører rundt med den der
"gryden skal holdes i kog" indstilling, så de f.eks. er _meget_ kede af at
sætte farten ned når de indhenter nogen der er langsommere end dem selv, men
hellere prøver at presse trafikanten foran.
Det er dybt godnat, og jeg håber politiet begynder at gribe mere ind overfor
det.

Der er også andre der ikke kan finde ud af at holde afstand, men hvis det
går galt, så er der pokker til forskel på om idioten der kører for tæt vejer
1 ton eller 40 ton (og endda med langsommere bremser).

Lastvognchauffører har derfor et større ansvar for at køre passivt, men nej;
gryden skal holdes i kog, med fare for liv og lemmer for alle andre end dem
selv.
Bevares, de laver ikke ulykker med vilje, men de er heller ikke gode nok til
at overveje mulige konsekvenser af deres handlinger, inden der sker noget.
--
Hilsen Niels
(kørekort kat. A, B, C og D)

Fra : René Løweneck

Dato : 08-02-08 06:36

Hej Folmer !

> Det er s'gu da i den grad ubegavet at begynde at katastrofebremse på
> en motorvej, når skidtet har blinket!

Det kommer vel an på, hvordan man ser på det. Jeg synes, at det er et
skoleeksempel på, at politiets fartovervågning direkte skaber ulykker. Nu
var der så kun materiel skade i denne omgang, men det kunne jo være gået
anderledes.

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 09:06

On Fri, 8 Feb 2008 06:35:57 +0100, René Løweneck <rene@loweneck.dk>
wrote:

> [...]
>var der så kun materiel skade i denne omgang, men det kunne jo være gået

Det har du da ret i, men det er da stadigvæk ubegavet at bremse efter
at man er fotograferet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : René Løweneck

Dato : 08-02-08 15:56

Hej Folmer !

> Det har du da ret i, men det er da stadigvæk ubegavet at bremse efter
> at man er fotograferet.

Og så mener du så som professionel bilist, at det er helt i orden at
fremkalde forskrækkelses- og panikhandlinger ved skarpe blink som ved blitz
?

For jeg går da ud fra, at vi kan være enige om, at ulykken ikke var sket,
hvis der ikke var kommet noget pludseligt blink. Sagt med andre ord, hvis
der ikke havde været fartovervågning der på stedet, så havde der heller ikke
været nogen ulykke. Ret mig, hvis jeg tolker det forkert.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 16:55

On Fri, 8 Feb 2008 15:56:17 +0100, René Løweneck <rene@loweneck.dk>
wrote:

> [...]
>
>Og så mener du så som professionel bilist, at det er helt i orden at
>fremkalde forskrækkelses- og panikhandlinger ved skarpe blink som ved blitz

Næh, det mener jeg ikke nødvendigvis, men det som du kalder en
professionel bilist bør ikke lade sig bringe ud af fatning, fordi det
blinker fra et kamera.

> [...]

>der ikke havde været fartovervågning der på stedet, så havde der heller ikke
>været nogen ulykke. Ret mig, hvis jeg tolker det forkert.

Jeg kan ikke afgøre om du tolker det forkert, men jeg synes at kunne
læse mellem linierne, at du ikke er særligt begejstret for disse
kameraer.

Jeg er så langmodig, at jeg forsøger at indrette mig efter de nymodens
tiltag der kommer, i den rækkefølge de kommer.

Jeg har selvfølgelig mine private meninger om det meste her i livet,
men fartkameraer fylder ikke meget i min verden.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 08-02-08 17:40

Den Fri, 08 Feb 2008 16:54:48 +0100 skrev Folmer Rasmussen:

> Næh, det mener jeg ikke nødvendigvis, men det som du kalder en
> professionel bilist bør ikke lade sig bringe ud af fatning, fordi det
> blinker fra et kamera.

Nu meldte historien vist ikke noget om tidspunktet på døgnet, men
jeg kunne godt forestille mig at hvis det er mørkt, kan det godt
tage nogle sekunder fra blitzen indtil øjnene igen har vænnet sig
til mørket.

Og uanset hvor "professionel" man er, kan man stadig komme i en
uvant situation (simpelthen fordi man ikke har mødt lige præcis
den situation før), at man tager default panikrefleksen - og
i bil skulle det meget gerne være at bremse indtil den
langsomme, tænkende del af hjernen har fået tid til at analysere
om det nu var et barn der løb ud foran bilen, eller det bare
var en idiot med et kamera.

Mvh
Kent

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-02-08 15:11

Folmer Rasmussen wrote:
[snip]
> Jeg er så langmodig, at jeg forsøger at indrette mig efter de nymodens
> tiltag der kommer, i den rækkefølge de kommer.

Et svenskt fartkamera ad gangen.

Fly

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-02-08 15:21

On Mon, 11 Feb 2008 15:11:03 +0100, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:

>Folmer Rasmussen wrote:
>[snip]
>
>Et svenskt fartkamera ad gangen.

>--

Næh, jeg har jo som bekendt måttet betale 2400 Skr. for at lære mig
selv, at når man møder et skilt hvor der står, at de næste 8 kilometer
vil der være fartkameraer, så er det ensbetydende med, at der godt kan
være kommet nye til, hvis man har været andetsteds i en 14 dages tid.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : John Sahl

Dato : 08-02-08 11:30

Folmer Rasmussen wrote:
> Han pelser lige et styk fotoradar med venstre side af førerhuset,

Godt ramt, stik manden en medalje

--
John Sahl
1.372ccm - 234Hk/300Nm - 7,8km/l - Pure fun