Begrænse bilernes forurening?
Fra : Henrik B.

Dato : 07-02-08 10:45

Som jeg har posturet tidligere, er politikernes stadig jagt på bilers
forurening, blot et udslag af nemme løsninger og populisme. Man "pisser i
havet", og går efter de små procenter, istedet for at hente
forureningsbegrænsning, dér hvor det batter noget. Dagens DR Tekst-TV giver
endnu et eksempel:

DR NYHEDER PENGE 05:46

MÆRSK FORURENER MERE END DANMARK
4,5 meter. Så langt - eller rettere
kort - sejler verdens største
containerskib Emma Maersk på en enkelt
liter olie. Hvert døgn sluger
containerkæmpens motorer 200.000 liter
tung olie eller lige så meget som en
større dansk provinsbys samlede forbrug

Det viser hidtil mørklagte tal om
koncernens energiforbrug, som A.P.
Møller - Mærsk i går lagde frem for
Berlingske Tidende.

Alene fra koncernens 1.000 skibe og
aktiviteterne i Nordsøen bliver der
udledt lige så meget CO2 som fra resten
af Danmark tilsammen - nemlig 40-50
mio. ton om året.

Fra : alexbo

Dato : 07-02-08 12:19

"Henrik B." skrev

> Som jeg har posturet tidligere, er politikernes stadig jagt på bilers
> forurening, blot et udslag af nemme løsninger og populisme.

Nu er skibstransport den reneste transport der findes, men det skal da ikke
forhindre platte journalister og deres nikkedukker at falde over den.

Men der menes måske bare at hvis nogen forurener mere end mig, behøver jeg
ikke gøre noget.
Som jeg har skrevet før.
Hvorfor kan jeg ikke få lov at svine bare en lille smule, når resten af
verden sviner så meget, det er ikke retfærdigt.
Det er de dumme politikere, de gør mig til syndebuk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 07-02-08 12:28

> [...]
> verden sviner så meget, det er ikke retfærdigt.
> Det er de dumme politikere, de gør mig til syndebuk.

Det jeg mener er, at hvis man smed filtre på de skibe, samt fandt ud af at
sejle "økonomisk", så man sparede bare 10% brændstof, så ville Danmark
totalt mindske sit CO2 udslip med 5%!!

Det batter noget mere, end vedvarende at skyde efter bilisterne.
Hvorfor har man politisk side, i Danmark, endnu ikke stillet krav om
KAT/partikelfilter på dieselbiler, lastbiler, busser m.v. Og det allerede
for år tilbage? I den sammenhæng er tyskerne langt foran os.
Man kan sige, at det udelukkende er et spørgsmål om økonomi! Hvis
politikerne kommer til at miste penge på deres budget, så gør man det ikke -
heller ikke for miljøet. Sat på spidsen, så er politikerne, med deres
holdninher/handlinger, medvirkende til befolkningens holdninger/handlinger.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-02-08 13:16

> Det jeg mener er, at hvis man smed filtre på de skibe, samt fandt ud af at
> sejle "økonomisk", så man sparede bare 10% brændstof, så ville Danmark
> totalt mindske sit CO2 udslip med 5%!!

Et skib som A.P.Møllers E-type bruger for ca. 120.000.000 kr brændstof
årligt.
Hvis det bare var at knipse med fingrene og spare 12.000.000 om året, så
gjorde man det sikkert.

Der pågår løbende udvikling af krydshovedmotorer netop med henblik på at
begrænse brændstof forbruget.
Både MAN B&W og Sulzer (og dermed de der køber motorerne) bruger mange penge
på at optimere motorene.
Det seneste fra MAN B&W er lettere motorer, der mindsker skibets deplacement
og giver mulighed for mere optimal lastning.

Disse højteknologiske skibe har "heat-recovery" systemer, hvor energien fra
udstødsgassen udnyttes så meget som muligt og bruges til fremdrift via
gasturbine/generator/akselmotorer.

Desuden eksperimenters der med malingstyper, der skal give lavere friktion,
f.eks. silkonemaling.
Derudover er der pt. ideer om at ændre skrogform (luftpude) der ifølge
opfinderen vil kunne give en besparelse på 15%.

/Henning.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-02-08 13:32

"Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Derudover er der pt. ideer om at ændre skrogform (luftpude) der ifølge
> opfinderen vil kunne give en besparelse på 15%.

Hold da kæft, jeg bliver klog på skibsmotorer. )

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-08 19:29

Henrik B. skrev:
> Det jeg mener er, at hvis man smed filtre på de skibe, samt fandt ud af
> at sejle "økonomisk", så man sparede bare 10% brændstof, så ville
> Danmark totalt mindske sit CO2 udslip med 5%!!

Transportens (biler, tog fly og skibe) del af landets samlede co2 udslip
er 19%.

Hvis dine oplysninger holder stik skulle skibene stå for 50% af landets
samlede udslip.

Der er vist nogen der har leget med nogle tal på en måde som ikke helt
er i orden.

> [...]
> ikke - heller ikke for miljøet. Sat på spidsen, så er politikerne, med
> deres holdninher/handlinger, medvirkende til befolkningens

Af transportens samlede udslip står personbilerne for 49%. (= 9,88% af
landets samlede udslip.)

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : alexbo

Dato : 07-02-08 19:39

"Henrik B." skrev

> Det jeg mener er, at hvis man smed filtre på de skibe, samt fandt ud af at
> sejle "økonomisk", så man sparede bare 10% brændstof, så ville Danmark
> totalt mindske sit CO2 udslip med 5%!!

Næh for det er ikke Danmarks udslip,
Mærsk udslip tæller ikke i Danmarks statistik, det ville da også være hul i
hovedet hvis et skib der sejler fra Singapore til Baltimore skulle tælles
med i Danmarks opgørelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-02-08 20:02

> [...]
> Mærsk udslip tæller ikke i Danmarks statistik, det ville da også være hul
> i hovedet hvis et skib der sejler fra Singapore til Baltimore skulle

Ja - eller feederfart på Østen.

Af de 1000 skibe pressen nævner er ca. 200 under dansk flag.
De øvrige er udenlandsk ejede eller indchartret tonnage.

/Henning.

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 12:29

KLIP

> Som jeg har skrevet før.
> Hvorfor kan jeg ikke få lov at svine bare en lille smule, når resten af
> verden sviner så meget, det er ikke retfærdigt.
> Det er de dumme politikere, de gør mig til syndebuk.

Du er altså også en af de frelste CO2-troende!

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-02-08 12:32

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Du er altså også en af de frelste CO2-troende!

Ja, det kunne være sjovt at vide, om han tager udenomlands på ferie?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-02-08 20:01

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:47aae93c$0

> Nu er skibstransport den reneste transport der findes, men det skal da
> ikke den.

Hvor ved du det fra?. De kan pga internationalt fnider-fnader brænde den
fuel, og så meget de vil, af den billigste og mest forurenende slags. Der er
INGEN kontrol!!.

Fra : snuden

Dato : 07-02-08 12:23

> [...]
> havet", og går efter de små procenter, istedet for at hente
> forureningsbegrænsning, dér hvor det batter noget. Dagens DR Tekst-TV

SNIP

Det viser med al tydelighed, HVOR dumme folk er. Store slemme Mærsk der
udover at være Danmarks største kapitalist er Danmarks værste miljøsynder.
Fy fy, slemme mærsk. Hvis man blindt hopper på den med samlede ben...er min
påstand, at man simpelthen er FOR dum!!

Mærsk Line er verdens største containerrederi. De opererer i hele verden og
står for 30% af den globale containerfragt. Det er langt den mest
miljøvenlige måde, at fragte tusindvis af containere på store skibe, fremfor
at benytte tog eller lastbiler. Der hvor kæden hopper af for mig, er at folk
jo fandme bare kan lade være med købe al deres tingeltangel pingelpangel i
form af computere, biler, fladskærms tv, mikrobølgeovne, komfurer, emhætter,
barbermaskiner, mobiltelefoner og jeg skal komme efter dig. Hvis folk IKKE
købte alle disse dingenoter, var det heller ikke nødvendigt at fragte dem
dem rundt i verden...med et containerskib. Derfor, er det forbrugeren...dig
og mig (ja, jeg har også diverse elektroniske dingenoter) der egentlig er
skyld i forureningen. Men så langt tænker de fleste folk ikke. Det viser med
AL tydelighed...HVOR egoistiske og hykleriske folk er!!

Snuden

Fra : Henrik B.

Dato : 07-02-08 12:31

"snuden" <snudens@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Fy fy, slemme mærsk. Hvis man blindt hopper på den med samlede ben...er
> min påstand, at man simpelthen er FOR dum!!

Nu mener jeg hverken at Maersk er slem, dum eller kapitalist.
Min pointe er blot, at hér ville være nemme forureningsbesparelser at hente,
frem for - som jeg skrev - at "pisse i havet".

Fra : alexbo

Dato : 07-02-08 12:40

"Henrik B." skrev

> Min pointe er blot, at hér ville være nemme forureningsbesparelser at
> hente, frem for - som jeg skrev - at "pisse i havet".

Hvorfor tror du de er nemme,
skibsmotorer er de mest effektive og derfor mindst forurenende, de kan køre
stort set hele tiden med optimale omdrejninger, og den bedste udnyttelse.

De bliver plejet og passet dagen lang, hele tiden er de under overvågning,
ingen andre motorer har så gode vilkår, og så kommer du og siger at det kan
nemt gøres bedre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-08 19:33

alexbo skrev:
> [...]
> ingen andre motorer har så gode vilkår, og så kommer du og siger at det kan

Det kan også gøres bedre, for der er vist ikke nogen skib der bruger
filtre på deres udstødning.

Det bliver et gevaldigt filter der skal til for at dække behovet på de
store containerskibe.

Men gevinsten i det samlede billede bliver ikke så stor som nogen
åbenbart render rundt og tror.

Og begynder man at holde det op mod transporteret mængde ser det meget
lidt godt ud for andre.

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-02-08 13:09

Henrik B. wrote:

> Nu mener jeg hverken at Maersk er slem, dum eller kapitalist.
> Min pointe er blot, at hér ville være nemme forureningsbesparelser at
> hente, frem for - som jeg skrev - at "pisse i havet".

Hvad er det der får dig til at tro at der ikke er gjort en h*lvedes
masse for at optimere skibsmotorer?

Jeg så forøvrigt et klip forleden hvor der blev sendt en stor
faldskærmsdrage højt op fra stævnen af et fragtskib - det skulle
reducere forbruget væsentligt (op til 20% SVJH). Kom ikke og fortæl mig
at der er nemme besparelser at hente - de er allerede hentet, og de lidt
sværere er man godt igang med.

Hvis du så samtidigt bruger cyklen til bageren og undlader en
fornøjelsestur i bilen engang imellem, så har du også gjort lidt på
trods af politikernes hårde pres for at få dig til at bruge mere fossilt
brændstof

--
vh
Torben

Fra : Henrik B.

Dato : 07-02-08 13:10

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad er det der får dig til at tro at der ikke er gjort en h*lvedes masse
> for at optimere skibsmotorer?

Er de forsynet med KAT og partikelfiltre?

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-02-08 13:15

Henrik B. wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Er de forsynet med KAT og partikelfiltre?

Oh undskyld. Jeg vidste ikke vi var De's. For at besvare Deres
spørgsmål; nej det er ikke en del af udstyrspakken

--
vh
Torben

Fra : snuden

Dato : 07-02-08 13:17

> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Er de forsynet med KAT og partikelfiltre?

Nej, de sviner ad helvede til da der er op til 4% svovl i tung fuelolie. En
gang i døgnet skal udstødningssystemet blæses rent. Det foregår ved, at man
ved turboladerne skyller nogle skaller igennem som skal slå sod der har sat
sig fast løs. Set udefra er det noget værre svineri. Men tung fuelolie er
billig...

Fra : Henrik B.

Dato : 07-02-08 13:31

> [...]
> man ved turboladerne skyller nogle skaller igennem som skal slå sod der
> har sat sig fast løs. Set udefra er det noget værre svineri. Men tung

Er vi så ikke tilbage ved, at der f.eks. ligger en mulighed der..?

Fra : snuden

Dato : 07-02-08 13:34

> "snuden" <snudens@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Er vi så ikke tilbage ved, at der f.eks. ligger en mulighed der..?

Joh måske...men tung fuelolie er jo noget griseri...måske man kan filtrere
svovl fra i udstødningen på en måde. Det må folk med mere teknisk indsigt
svare på.

Snuden

Fra : snuden

Dato : 07-02-08 13:45

Faldt lige over dette fra: http://ing.dk/artikel/85460

interessant...

Fra : Henrik B.

Dato : 07-02-08 14:11

> Joh måske...men tung fuelolie er jo noget griseri...måske man kan filtrere
> svovl fra i udstødningen på en måde. Det må folk med mere teknisk indsigt
> svare på.

Tjah, man kunne starte med at sejle på svovlfattig diesel/olie. Og dærnæst
få monteret et af de filtre du linker til.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-02-08 17:06

> "snuden" <snudens@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Tjah, man kunne starte med at sejle på svovlfattig diesel/olie. Og dærnæst
> få monteret et af de filtre du linker til.

I en nær fremtid vil al HFO (heavy fuel oil) være det der i dag kaldes low
sulphure oil.
I dag må kun denne olie anvendes f.eks. i Kanalen og Nordsøen.

/Henning.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-02-08 20:13

"Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev i en meddelelse

> I en nær fremtid vil al HFO (heavy fuel oil) være det der i dag kaldes low
> sulphure oil.
> I dag må kun denne olie anvendes f.eks. i Kanalen og Nordsøen.

Må og gør er ikke det samme. Man må fx. heller ikke skylle tanke til havs
;). Det kan tit lugtes i land, når en stor pram går i gennem Storebælt, dvs.
på 5-6 km afstand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-02-08 14:05

Torben Scheel wrote:
> [...]
> reducere forbruget væsentligt (op til 20% SVJH). Kom ikke og fortæl mig
> at der er nemme besparelser at hente - de er allerede hentet, og de lidt

Dragebåd : http://politiken.dk/videnskab/article208357.ece

Og en indrømmelse - jeg er naturligvis ikke vild med at man sparer et
partikelfilter væk, når udledningen er så massiv som ingeniørens link
viser. Men andres dårlige adfærd er ingen udskyldning for ens egen.

--
vh
Torben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-02-08 06:32

On Feb 7, 12:18 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Henrik B."  skrev

> Nu er skibstransport den reneste transport der findes, men det skal da ikke
> forhindre platte journalister og deres nikkedukker at falde over den.

Glemte du ikke en smiley ?
Emma Maersk brænder 200.000 liter fuelolie af i døgnet, det er vel tæt
på at være den ringeste og mest forurenende type brændstof der findes.

> Men der menes måske bare at hvis nogen forurener mere end mig, behøver jeg
> ikke gøre noget.

Så længe at A.P.Møller alene kan forurene som hele DK så betyder det
INTET, INTET, INTET om jeg sætter 20 sparepærer i eller ej.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hvorfor og hvad nytter det at jeg sætter sparepærer i, betaler til

Fra : snuden

Dato : 07-02-08 16:01

> [...]

når
A.P.Møller kan udlede 40-50 mio. ton CO2 om året ?

Hmm...du har vist ikke forstået det!? Det er FORBRUGERNES SKYLD...DIG OG
MIG...ikke Mærsk. Vi kan bare lade være med at købe varer fra andre lande
end Danmark.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-02-08 17:03

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Så længe at A.P.Møller alene kan forurene som hele DK så betyder det
INTET, INTET, INTET om jeg sætter 20 sparepærer i eller ej.

------------------

E-typen transporter 12.000 containere ca. 1000 km på de 200.000 liter olie.
Altså bruges der 0,167 liter brændstof pr. container pr. kilometer.
Hvor mange liter bruger en lastbil på det samme?

/Henning.

Fra : snuden

Dato : 07-02-08 17:10

> [...]
> Altså bruges der 0,167 liter brændstof pr. container pr. kilometer.
> Hvor mange liter bruger en lastbil på det samme?

En lastbil kører vel 3 Km/l og kan have 2 containere med. Så det blir i
omegnen af 0,75/3= 0,25 liter pr containerkilometer eller 1,5 gange så
meget..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-02-08 17:11

snuden skriver:

> En lastbil kører vel 3 Km/l og kan have 2 containere med.

1 container...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-02-08 17:19

On Thu, 07 Feb 2008 17:11:18 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>snuden skriver:

>1 container...

>--

Hvad nu hvis det er 20 fods containere?

Hold dig til Golfen og hvad du ellers ved en smule om. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 17:24

KLIP

> Hvad nu hvis det er 20 fods containere?

Så må plimsolleren jo transportere 24.000 containere?

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-02-08 17:32

On Thu, 7 Feb 2008 17:24:22 +0100, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>KLIP

>Så må plimsolleren jo transportere 24.000 containere?

>--

Det er jeg ikke sikker på, for jeg tror at de tal som de opgiver er
regnet efter netop 20 fods kasser. Det lyder jo af lidt mere.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 17:37

KLIP

> Det er jeg ikke sikker på, for jeg tror at de tal som de opgiver er
> regnet efter netop 20 fods kasser. Det lyder jo af lidt mere.

Det har du ret i, da de opgiver mængden i TEU.

mvh
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-08 19:43

BJ skrev:
> Så må plimsolleren jo transportere 24.000 containere?

Eller 6.000 40 fods containere.

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 20:00

KLIP

> Eller 6.000 40 fods containere.

....eller... http://www.oss.dk/shiplist.asp?shiptype=1&menuid=34

mvh
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-08 19:42

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> 1 container...

Mener de enheder de bruger at opgive et containerskibs kapacitet efter
er 20 fods containere. Og dem kan der være 2 af på en lastbil.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-02-08 17:16

Henning Sørensen skriver:

> E-typen transporter 12.000 containere

Nok nærmere 15-20.000 og den går 6 meter per liter brændstof.

1000 lastbiler vil kunne fragte 1000 containere ved 3 km/l per lastbil
giver det 3 m/l.

Eller sonm en kollega sagde: Det bliver træls at skulle have 15-20.000
lastbiler ned gennem Vejle en fredag eftermiddag, hvor broen er
spærret.....

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 17:26

KLIP

> Eller sonm en kollega sagde: Det bliver træls at skulle have 15-20.000
> lastbiler ned gennem Vejle en fredag eftermiddag, hvor broen er
> spærret.....

Ingen problem, de ca 19.950 vil holde på motorvejen alligevel..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-02-08 17:35

On Thu, 7 Feb 2008 17:25:56 +0100, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Ingen problem, de ca 19.950 vil holde på motorvejen alligevel..;)

>--

Det kommer aldrig til at ske, fordi de havnearbejdere oppe i Århus der
skal laste containerne over på lastbilerne, går stadig og sørger over
Knud Jespersen, og arbejder derfor slet slet ikke i et tempo, der kan
generere så mange lastbiler på den bro. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : alexbo

Dato : 07-02-08 17:49

"Henning Sørensen" skrev

> E-typen transporter 12.000 containere ca. 1000 km på de 200.000 liter
> olie.
> Altså bruges der 0,167 liter brændstof pr. container pr. kilometer.

200.000 / 12000*1000 = 0,017

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-02-08 19:06

> "Henning Sørensen" skrev

> 200.000 / 12000*1000 = 0,017
>
> mvh
> Alex Christensen

Takker !
Ja - der skulle selvfølgelig have stået 0,0167 liter (et nul kan have stor
betydning).
Og det er naturligvis TEU (Twenty foot Equivalent Unit).

Skibsfart er langt mere økonomisk end vejtransport.
Selv en lille coaster med lastbilsmotor kan nemt fragte 30 containere.

/Henning.

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 19:48

"Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og det er naturligvis TEU (Twenty foot Equivalent Unit).

Ellers havde Mærsk vel også i deres egne opgivelser skrevet FEU..:)

mvh
Bjørn J.

Fra : KMH

Dato : 07-02-08 20:09

> [...]
> havet", og går efter de små procenter, istedet for at hente
> forureningsbegrænsning, dér hvor det batter noget. Dagens DR Tekst-TV

Er det bare mig der har svært at tro på at sådan en pram kun tilbagelægger
900 km/døgn eller er jeg bare mistroisk?
Eller er det mere realistisk at tro at de 200.000 litter er et gennemsnit pr
døgn/år - og at det relle forbrug under drift derfor faktisk må være højere?
Men om alt er så lyder 900 km/døgn af for lidt til at være en sund
forretning - I sær hvis man begynder at regne i kr/km
(forbrug/personale/afskrivning af pram/osv. - altså total omkostning pr. km)

M.v.h.
(mistroiske) Kim

Fra : Leonard

Dato : 07-02-08 20:24

On Thu, 7 Feb 2008 20:09:05 +0100, KMH wrote:

> [...]
> forretning - I sær hvis man begynder at regne i kr/km
> (forbrug/personale/afskrivning af pram/osv. - altså total omkostning pr. km)

Officielt sejler den max 25 knob, det er 1.200 km pr. døgn, men den kan
ikke sejle fuld fart hele tiden. Der skal jo tænkes i god tid for at få
hastigheden ned på sådan en skude.

--
Leonard

Fra : alexbo

Dato : 07-02-08 20:26

"KMH" skrev

> Er det bare mig der har svært at tro på at sådan en pram kun tilbagelægger
> 900 km/døgn eller er jeg bare mistroisk?

Ca.40 km/t. lyder da meget sandsynligt, de kan jo ikke plane.

mvh
Alex Christensen

Fra : snuden

Dato : 07-02-08 20:36

> [...]
> forretning - I sær hvis man begynder at regne i kr/km
> (forbrug/personale/afskrivning af pram/osv. - altså total omkostning pr.

Du ved måske hvad det skal koste at fragte en container over atlanten og
deraf slutte, at det ikke kan hænge sammen økonomisk?

Ganske vist havde containerafdelingen et underskud på lidt mere end 4
milliarder sidste år...men alene brændstofregningerne beløber sig til 46
milliarder Kr/år. Så i den store sammenhæng er det jo småpenge

Fra : Henning Sørensen

Dato : 08-02-08 00:08

"KMH" <no@spam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> forretning - I sær hvis man begynder at regne i kr/km
> (forbrug/personale/afskrivning af pram/osv. - altså total omkostning pr.

Ingen grund til at være mistroisk

Normalt sejles maksimalt 85% svarende til ca. 200 t/døgn .
Farten er normalt 21-23 knob, svarende til 39-42 km/t eller 930-1000 km
sejlet distance pr. døgn.
Farten afhænger af schedulen - altså skibets "køreplan".
23 knob svarer til ca. 200 t/døgn. 21 knob svarer til ca. 170 t/døgn.
Hastigheden afhænger til en vis grad af vejret (E-typen har 4
stabilisatorer - "finner", der afhjælper rulning).
Skibene sejler ca. 330-335 dage årligt - på årets resterende dage er de i
havn.

Afskrivning og brændstof er de største udgifter - ca. 250 mill. kr. årligt.
Vedligehold og bemanding beløber sig til ca. 22 mill. kr. årligt.
Desuden skal betales havnepenge og container håndtering - ca. 12 mill. kr.
årligt.
Ved hvert havneanløb flyttes gennemsnitligt ca. 6000 container.

De kan nå ca. 5 rundture Europa-Østen årligt, hvilket (anslået!) giver en
indtjening på ca. 300 mill. kr. (kan være betydeligt højere, hvis der er
mange reefer containere)

Alt i alt et brutto overskud på ca. 16 mill. kr årligt for et skib af
E-typen - en forrentning på ca. 5-6%.
Ca. samme resultat gælder for andre typer - plus/minus afhængig af fart og
last.

Men indtjeningen varierer meget - primært baseret på afskrivningstiden.
De 5-6% er baseret på en afskrivningstid på 7 år (Efter de 7 år er
indtjeningen altså betydeligt større.)
Skibe der afskrives over 10 år har således en større årlig forrentning.

Under oliekrisen i '70erne tjente nogle VLCC'ere (Very Large Crude
Carriers) - eller supertankere, som de mere populært kaldes deres egen pris
ind på en eneste kontrakt fra Persergolfen til USA (APM var dog ikke de
første der var ude med VLCC'ere og deres indtjening var derfor ikke helt så
høj).

/Henning.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-02-08 01:39

On Feb 7, 4:01 pm, "snuden" <snud...@gmail.com> wrote:

> Hmm...du har vist ikke forstået det!? Det er FORBRUGERNES SKYLD...DIG OG
> MIG...ikke Mærsk. Vi kan bare lade være med at købe varer fra andre lande
> end Danmark.

Nu er meget af det jo også eksport ud af DK.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-02-08 01:41

On Feb 7, 5:11 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote: