Det er farligt at være lovlydig.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-02-08 17:31

Jeg har lige været i Polen igen.

Jeg havde et par dage, hvor det artede sig sådan at jeg havde god tid.

Det er en glimrende ting at have i Polen, for de er ude efter mine
penge. Forstået på den måde, at har man gule nummerplader, så har
man penge med.

Nå, jeg kommer kørende med lovlig hastighed på vej 50 lige før
Zxyzxtpqxxzz, eller hvad fanden det hedder i det land.

Så er der i udkanten af byen en fodgængerovergang, med repos og
spærreflader og hele molevitten.

Inde i vejkanten står der en krumbøjet morlille på et sted mellem 95
og skindød, og ser ud som om hun ønsker at krydse vejen.

Da der ikke var nogen modkørende trafik, bragte jeg arrangementet til
standsning, så morlillen ikke blev forskrækket eller på anden måde
forulempet, og jeg slog venligt ud med hånden for at vise hende at hun
trygt kunne begive sig over vejen.

I det samme er der en bagfrakommende kollega der lidt sent opdager
hvad der sker, og han laver en katastrofeopbremsning med nogen polsk
justerede bremser, der bremser skævt.

Han kørte simpelthen i grøften ovre på den anden side af vejen. Tværs
over spærreflade og repos, og nåede også at aflive det el-skab der
styrede belysningen på stedet.

Der gik kun millisekunder før jeg fandt ud af, at han fandengaleme
aldrig nogensinde i sit liv havde oplevet noget lignende - på tysk!

Sådan noget svineri lavede man altså bare ikke.

Jeg forklarede ham at jeg ikke var helt sikker på hvad han mente, men
at jeg var villig til at ringe til politiet, for at få dem til at
sende en sprogkyndig, så jeg ikke gik glip af noget.

Det havde ingen interesse.

Det værste er, at den gamle kone helt sikkert har mistet den sidste
respekt for fodgængerovergange, og for den sags skyld også for
lastbiler.

Det er noget snavs at have god tid.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Anders Majland

Dato : 06-02-08 18:37

> [...]
>
> Han kørte simpelthen i grøften ovre på den anden side af vejen. Tværs
> over spærreflade og repos, og nåede også at aflive det el-skab der

Det kan man også opleve i kjøvenhavn (de polsk justere bremser måske
undtaget ...) Så jeg bremser helst ikke ved fodgængerfelter medmindre jeg er
ret sikker på at eventuelle bagvedkørende også er opmærksommme nok til at
stoppe ...

Fra : Specks6812

Dato : 06-02-08 20:38

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> said in

> [...]
> undtaget ...) Så jeg bremser helst ikke ved fodgængerfelter medmindre
> jeg er ret sikker på at eventuelle bagvedkørende også er opmærksommme

Så har du et problem hvis en fodgænger er på vej ud i feltet og der er en
polsk bil bag dig.

Du skulle nok hellere aflevere dit kørekort på nærmeste politistation så.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-02-08 23:50

> Så har du et problem hvis en fodgænger er på vej ud i feltet og der er en
> polsk bil bag dig.

Ja - så er det om at tænke flugtveje i en fart... Der er en grund til at
jeg som motorcyklist gør meget for ikke at holde bagerst når trafikken
stopper (bla polske lastvogne eller bare uopmærksomme trafikanter generelt)

Og det er flere gange gennem årene jeg har haft brug for en flugtvej - om
det så er op på et helleanlæg, cykelsti eller ud i rabat eller grøft ...

Ved lidt googling kan du sikkert genfinde et par fodgængerfelt episoder jeg
har skrevet om før herinde. De tog der stadig frisk i baghovedet

- Bremser for en lille pige på vej ud i fodgængefeltet - bliver overhalet
indenom af en kvindelig bilist.
- Bremser for en fodgænger. En modkørende taxa har ikke opdaget noget før
for sent og passerer fodgængerfeltet med hvinende dæk (Meget for høj fart og
opmærksomheden et helt andet sted ...)

> Du skulle nok hellere aflevere dit kørekort på nærmeste politistation så.

Læs lige mit indlæg igen ... Citat:"Så jeg bremser helst ikke ..."

Da jeg tog kørekort hed det sig nærmest at man skulle stoppe for en
fodgænger hvis der bare var en chance for at denne ville ud i et
fodgængerfelt. Tolkningern er lempet noget - nu skal man holde for en
fodgænger der tydeligt viser at vedkommende vil over ...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-02-08 21:08

Anders Majland skriver:

> [...]
> ret sikker på at eventuelle bagvedkørende også er opmærksommme nok til at

De der "Kjuenhaunere" kører også som gale. I går jeg listede rundt på
nordspidsen af "lorteøen" ind mod centrum af storbyen trillede jeg
langsomt frem mod et lyskryds på en halvbred vej, som ikke var bred nok
til 2 biler sikkert kunne færdes parallelt, da jeg fik hornet og blev
overhalet indenom af en fyr i en golf. Da vejen blev 2 sporet op mod
lyskrydset holdte han i kø i højre vognbane og jeg kørte forbi ham i
venstre, da jeg skulle til venstre kort tid efter.

Hvad fanden hidsede han sig op efter, var han blevet bagved, var han da
kommet lige hurtigt frem alligevel.

Jeg kan godt forstå at de bliver stressede, så meget fart på og
overhalning og så alligvel kom han sidst frem.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-02-08 03:19

On Feb 6, 6:37 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> ret sikker på at eventuelle bagvedkørende også er opmærksommme nok til at

Det er jeg også holdt op med efter at være blevet påkørt bagfra da jeg
ville stoppe for en gammel dame som var på vej ud.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Et forslag på at forhindre knivoverfald: 7 dages fængsel hvis man

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-08 13:04

Anders Majland wrote:
> [...]
> undtaget ...) Så jeg bremser helst ikke ved fodgængerfelter medmindre
> jeg er ret sikker på at eventuelle bagvedkørende også er opmærksommme

Det er nu ikke så svært. Man sagtner farten stille og roligt, og får dermed
bagvedkøreende med ned i fart.
Hvis det er fordi du ikke kan nå at se hvad der foregår i fodgængerfeltet,
er det nok fordi du kører for hurtigt

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-08 17:11

> Det er nu ikke så svært. Man sagtner farten stille og roligt, og får
> dermed bagvedkøreende med ned i fart.

Det kræver at man har nogen lige bagved.... I tæt trafik er det sjældent
noget problem at lade folk komme ud fra sideveje eller vente på fodgængere.
Men jeg arbejder typisk på skæve tidspunkter (for at undgå myldertiden - og
der har jeg lært at være lige så opmærksom på hvad der sker bag mig som
foran)

> Hvis det er fordi du ikke kan nå at se hvad der foregår i fodgængerfeltet,
> er det nok fordi du kører for hurtigt

Ja fordomme er der jo nok af. Motorcyklister kører jo altid for stærkt ikke
? ...
Læs lige resten af mit indlæg fra før igen ....

Jeg forsøger blot så vidt muligt at undgå de situationer der bringer mig
selv i fare - og der er ikke meget passiv sikkerhed på 2hjul

Fra : Møller

Dato : 06-02-08 20:26

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
>
> Det værste er, at den gamle kone helt sikkert har mistet den sidste
> respekt for fodgængerovergange, og for den sags skyld også for

Jeg ku' ikke finde ud af at klippe i ovenstående uden at miste sammenhænget.

Anbefalede du ham ikke at tage en tur til Norge,

SÅ skal han nok lære at stoppe for fodgængere.

Møller

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-02-08 20:59

On Wed, 06 Feb 2008 20:26:05 +0100, Møller <Ma@g2net.dk> wrote:

>Jeg ku' ikke finde ud af at klippe i ovenstående uden at miste sammenhænget.
>
>Anbefalede du ham ikke at tage en tur til Norge,
>
>SÅ skal han nok lære at stoppe for fodgængere.

>--

Ja, nu skal vi bare have lært dem at blinke når de vil ændre kurs. Det
er de ikke gode til.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Møller

Dato : 06-02-08 21:14

Folmer Rasmussen skrev:

> Ja, nu skal vi bare have lært dem at blinke når de vil ændre kurs. Det
> er de ikke gode til.

Det er nok fordi der er laaangt mellem frakørsler og vejkryds oppe hos fjeldaberne.

De laver godt nok nogle piruetter for tiden med de store køretøjer.
De der trailer ligner entreprenørmaskiner med knækstyring
Der var også ham med langt læs, bagerste dobbelte hjulsæt kom på den forkerte side af autoværnet i
et sving, det var også et laaaangt læs betonelementer

Møller

Fra : Brian

Dato : 06-02-08 20:41

Folmer Rasmussen wrote:
> Jeg har lige været i Polen igen.

KLIP

> Det er noget snavs at have god tid.

Så må du jo snart blive voksen og få dig et rigtigt job

/Brian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-02-08 20:57

On Wed, 6 Feb 2008 20:40:45 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>KLIP

>Så må du jo snart blive voksen og få dig et rigtigt job

>--

Brian, du er den bedste uven jeg har.

Jeg har aldrig i mit liv søgt job nogen steder.

Jeg har søgt ansættelse ved flere lejligheder, men det lægger ikke så
stort et pres på ens skuldre.

Voksen?? Er det indeni eller udenpå?? )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 06-02-08 21:15

Folmer Rasmussen wrote:

> Brian, du er den bedste uven jeg har.

Sikke en ære - takker og nejer!

> Jeg har aldrig i mit liv søgt job nogen steder.
>
> Jeg har søgt ansættelse ved flere lejligheder, men det lægger ikke så
> stort et pres på ens skuldre.

Jeg plejer gerne at søge jobbet, jeg vil sgutte ansættes til lortearbejdet

> Voksen?? Er det indeni eller udenpå?? )

Den udvendige del har du vist styr på, så bare voksen nok til at du finder
dig et respektabelt job, hvor du ikke bliver slået i hartkorn med typer som
Finn

Jeg var forøvrigt ude at trille en halv times tid i en MAN igår, så nu véd
jeg, at i er nogen tudeprinsesser. Jeg oplevede hverken chikane fra andre
bilister, eller cyklister med et ønske om snarlig død

/Brian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-02-08 21:44

On Wed, 6 Feb 2008 21:14:40 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Sikke en ære - takker og nejer!

>--

Ja, vi må holde sammen, os der sidder ned når vi tisser.

> [...]

>dig et respektabelt job, hvor du ikke bliver slået i hartkorn med typer som

Det er jo godt nok beklageligt at sådan noget kan forekomme. Ham har
vi s'gu ikke været heldige med. ) Den eneste undskyldning jeg kan
finde på er, at vi ikke har haft ham fra ny. )

> [...]

>jeg, at i er nogen tudeprinsesser. Jeg oplevede hverken chikane fra andre
>bilister, eller cyklister med et ønske om snarlig død

Har du evt. prøvet at køre udenfor det lukkede anlæg du kørte på i
går?

Når Finn siger at de alle sammen er efter os, så bliver du nødt til at
tro på det. Nu ser jeg i en anden tråd, at Finn mener at det er noget
de lærer allerede i skolevognen.

Dumme mig, som bare troede at det var en almindelig elev der var ude
på sin 3. time, og som godt kunne antages at blive en smule nervøs ved
synet af sådan et 40 tons vogntog. Jeg må konstatere at jeg har
fejlet................igen!

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 06-02-08 22:41

Folmer Rasmussen wrote:

> Har du evt. prøvet at køre udenfor det lukkede anlæg du kørte på i
> går?

Åhh, glemte jeg at nævne at jeg var passager ?

Ikke at det har relevans. Jeg synes selv, at jeg høstede den nødvendige
erfaring af den halve times kørsel!

> Når Finn siger at de alle sammen er efter os, så bliver du nødt til at
> tro på det. Nu ser jeg i en anden tråd, at Finn mener at det er noget
> de lærer allerede i skolevognen.

Det rygte har jeg faktisk også hørt. Det er noget med at kørelæreren nægter
eleven en f.eks kop kaffe inden turen påbegyndes. Man kører nemlig bedst
lastbil, hvis man er lidt smågnaven og føler sig forfulgt.

> [...]
> på sin 3. time, og som godt kunne antages at blive en smule nervøs ved
> synet af sådan et 40 tons vogntog. Jeg må konstatere at jeg har

Af respekt for alderdommen, vil jeg undlade at kommentere dine fejltrin i
fremtiden.

Der skal jo være lidt tolerance overfor både unge uprøvede, og gamle
mavesure chauffører

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-08 15:33

Folmer Rasmussen skrev:
> Det er jo godt nok beklageligt at sådan noget kan forekomme. Ham har
> vi s'gu ikke været heldige med. ) Den eneste undskyldning jeg kan
> finde på er, at vi ikke har haft ham fra ny. )

Du skal til Paris med et læs!

> Har du evt. prøvet at køre udenfor det lukkede anlæg du kørte på i
> går?

"To sjæle en tanke"

> Når Finn siger at de alle sammen er efter os, så bliver du nødt til at
> tro på det. Nu ser jeg i en anden tråd, at Finn mener at det er noget
> de lærer allerede i skolevognen.

Godt med lidt opbakning.

> [...]
> på sin 3. time, og som godt kunne antages at blive en smule nervøs ved
> synet af sådan et 40 tons vogntog. Jeg må konstatere at jeg har

Var forøvrigt ude for i dag at en elev i en skolevogn blev "anvist"
plads i de 80-100 m der var mellem mig og den lastbil der kørte foran
mig (i forbudszonen ved Odense), i stedet for at få lært at bruge de
5-800 m fri vej der var bagved mig.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-08 15:21

Brian skrev:
> Den udvendige del har du vist styr på, så bare voksen nok til at du finder
> dig et respektabelt job, hvor du ikke bliver slået i hartkorn med typer som
> Finn

Hvad skal jeg nu blandes ind i det for?

> Jeg var forøvrigt ude at trille en halv times tid i en MAN igår, så nu véd
> jeg, at i er nogen tudeprinsesser. Jeg oplevede hverken chikane fra andre
> bilister, eller cyklister med et ønske om snarlig død

Du skal da også ud i trafikken før du oplever det.

Fra : Brian

Dato : 07-02-08 16:30

Finn Guldmann wrote:

> Du skal da også ud i trafikken før du oplever det.

Naa, en halv time i passagersædet burde være nok til, at mine ord i den
slags debatter burde have en vis vægt.

Præcis ligesom når du har meninger om cyklister og og personbiler

/Brian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-02-08 16:56

On Thu, 7 Feb 2008 16:30:18 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Naa, en halv time i passagersædet burde være nok til, at mine ord i den
>slags debatter burde have en vis vægt.

>--

Gå væk, billede.

Jeg ser hele tiden situationen med svigermor på bagsædet, når jeg
tænker på dig i beifahrerstolen.

>--

>Præcis ligesom når du har meninger om cyklister og og personbiler

>--

Det vil jeg tro, at Finn har en helt anden opfattelse af.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-08 19:46

Brian skrev:
> Naa, en halv time i passagersædet burde være nok til, at mine ord i den
> slags debatter burde have en vis vægt.

Man kan jo bruge små mål.

> Præcis ligesom når du har meninger om cyklister og og personbiler

Nu tilbringer jeg lidt mere end ½ time om året i Legobil.

Fra : Kate

Dato : 08-02-08 20:33

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> Jeg havde et par dage, hvor det artede sig sådan at jeg havde god
> tid.

Enten er du en troll eller også lyver du.
Aldrig har jeg før hørt en lastvognsjafut snakke om god tid....... Det
kan bare ikke forekomme.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 21:48

On 08 Feb 2008 19:32:39 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>
>Enten er du en troll eller også lyver du.
>Aldrig har jeg før hørt en lastvognsjafut snakke om god tid....... Det

Det kommer an på hvad man laver.

Hvis man kører i Østeuropa, har man bedre tid end hvis man kører i
Vesteuropa.

Undskyldningerne er mange:

Dårlige veje.

Sindsyg trafik.

Returgodset er ikke klar til tiden.

Færge taget ud af drift, så man når ikke frem før de er gået hjem på
lossestedet. Så har man pludselig et halvt døgn ekstra.

Troll?

Jeg har lavet en trollkontrol. (Forstod du den?)

Ingen spidse ører og ingen hale. Ergo - no troll.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kate

Dato : 09-02-08 10:43

> Sindsyg trafik.

Årh, det ku' jo have været her i DK, ikk'?

[klippetiklip]
> Troll?
>
> Jeg har lavet en trollkontrol. (Forstod du den?)
>
> Ingen spidse ører og ingen hale. Ergo - no troll.

Uhhh, nu kender jeg jo kun trolde på skrivet, ikke på udseendet. Såvidt
jeg ved så findes de kun på nettet. Lidt ligesom spøgelser også kun
findes i bøger, du ved

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-02-08 13:00

On 09 Feb 2008 09:42:36 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>
>Uhhh, nu kender jeg jo kun trolde på skrivet, ikke på udseendet. Såvidt
>jeg ved så findes de kun på nettet. Lidt ligesom spøgelser også kun

Sikken noget sludder.

Alle véd da, at Norge er fuld af trolde og alfer. Enhver der har kørt
turistbus i Norge véd da, at når en trold kommer ud af klippehulen ved
daggry, og dens hale bliver set af et menneske, så forvandles trolden
til et klippestykke. Deraf de mange løse klippestykker på fjelssiderne
i Norge.

Alferne sidder ofte inde bag vandfaldene og spiller musik. Det er den
beroligende lyd du hører når du lytter til et vandfald.

Udfra en rent kommerciel betragtning, kunne jeg godt forestille mig at
det der firma der producere Gjøl-troldene, også vil blive kede af din
nøgterne holdning til de søde væsener. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kate

Dato : 10-02-08 18:18

> Sikken noget sludder.
>
> Alle véd da, at Norge er fuld af trolde og alfer. Enhver der har
> kørt turistbus i Norge véd da, at når en trold kommer ud af
> klippehulen ved

Okay, jeg har aldrig været i norge hverken med eller uden bus, så måske
du har ret. Da jeg skrev forrige indlæg havde jeg ikke lige tænkt på
norge....my bad

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-02-08 20:53

Folmer Rasmussen skrev:

> Alle véd da, at Norge er fuld af trolde og alfer. Enhver der har kørt
> turistbus i Norge véd da, at når en trold kommer ud af klippehulen ved
> daggry,

Der findes da noget der hedder Trollstien.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-02-08 21:14

On Mon, 11 Feb 2008 20:53:27 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Der findes da noget der hedder Trollstien.

>--

Det er jo lige det der gør.

Der findes også noget der hedder Trollhaugen. Det er Edward Grieg's
hjem ude ved Bergen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 11-02-08 21:31

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Der findes også noget der hedder Trollhaugen. Det er Edward Grieg's
>hjem ude ved Bergen.

Og Trollkyrka lidt længere nord på.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-02-08 22:25

Folmer Rasmussen skrev:

> Det er jo lige det der gør.
>
> Der findes også noget der hedder Trollhaugen. Det er Edward Grieg's
> hjem ude ved Bergen.

Hov der har jeg også været. Mindes også noget der hedder Ørneruten. Jeg
lå og kørte ude på alle de små veje i flere dage med en flok pensionere
Israelere. Tror ikke jeg nåede det høje gear nogen gange. Til gengæld
blev bakgearet brugt flittigt. Fiskebilerne ude på de kanter og en bus
kan som bekendt ikke passere hinanden.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-02-08 23:30

On Mon, 11 Feb 2008 22:24:51 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Hov der har jeg også været. Mindes også noget der hedder Ørneruten.

>--

Ørnevegen, hvis det skal være korrekt.

> [...]

>Israelere. Tror ikke jeg nåede det høje gear nogen gange. Til gengæld
>blev bakgearet brugt flittigt. Fiskebilerne ude på de kanter og en bus

Det var meget sjovere, hvis man kom ude fra fjordene, og skulle ind
til Bergen søndag eftermiddag.

Da var båden kommet fra England om morgenen, og alle englænderne var
på vej ud ad gedestierne med deres campingvogne, siddende i den
forkerte side.

De svedte som svin, og aldrig har jeg set så mange hvide knoer i mit
liv. )

Når man havde været ude og bakke sådan en håndfuld "vogntog" ind til
siden, så man selv kunne komme frem, så slap amerikanerne s'gu
slanterne når vi kom til Bergen.)

Der er kun én ting der er bedre end diæter, og det er drikkepenge.
Især i gamle dage da dollarkursen lå på over 10 kr.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-02-08 21:20

Folmer Rasmussen skrev:

> Da var båden kommet fra England om morgenen, og alle englænderne var
> på vej ud ad gedestierne med deres campingvogne, siddende i den
> forkerte side.

Det var netop en ti dages tur jeg kørte ude i fjordene. Der var dælme
også en masse tyskere der mente de kunne flytte mig og den fiskebil der
holdt med næsen mod mig. Og dette kun ved et langt tryk på hornet.

> De svedte som svin, og aldrig har jeg set så mange hvide knoer i mit
> liv. )

Et syn for guder.

> Der er kun én ting der er bedre end diæter, og det er drikkepenge.
> Især i gamle dage da dollarkursen lå på over 10 kr.

Som jeg nævnte var det pensionister fra Israel. Og jøder holder som
bekendt på pengene. Dem der havde kørt med amerikanere på turen før
havde små 3.000 i drikkepenge. Vi fik samlet 4 dollars for at slæbe
deres kufferter. Jeg regnede det ud til små 16 tons samlet på alle
dagene. Og en-dollarssedler kan som bekendt ikke veksles i dk.

--
MVH

Ib Jakobsen