/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Svejsning?
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 03-02-08 20:25

Hej

Hvad er fordelen ved TIG svejsning i fht CO2 og hvornår bruger man hvad?

Stef



 
 
Leonard (03-02-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 03-02-08 20:50

On Sun, 3 Feb 2008 20:25:28 +0100, Stefan Jacobsen wrote:

> Hvad er fordelen ved TIG svejsning i fht CO2 og hvornår bruger man hvad?

Hvis du vidste at CO2svejsning i fagsprog ofte kaldes MAG-svejsning
ville du hrtigt kunne finde disse 2 dokumenter:

http://www.migatronic.dk/media/tigsvejsning_samlet.pdf
http://www.migatronic.dk/media/magsvejsning_samlet.pdf

--
Leonard

Stefan Jacobsen (03-02-2008)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 03-02-08 23:13


"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message
news:16alt4jxr6edf.ye7vgm2043tl.dlg@40tude.net...
> On Sun, 3 Feb 2008 20:25:28 +0100, Stefan Jacobsen wrote:
>
>> Hvad er fordelen ved TIG svejsning i fht CO2 og hvornår bruger man hvad?
>
> Hvis du vidste at CO2svejsning i fagsprog ofte kaldes MAG-svejsning
> ville du hrtigt kunne finde disse 2 dokumenter:
>
> http://www.migatronic.dk/media/tigsvejsning_samlet.pdf
> http://www.migatronic.dk/media/magsvejsning_samlet.pdf
>
> --
Ok, så den korte version er MAG til hurtige og knap så holdbare svejsninger
og TIG til langsomme og mere holdbare svejsninger. Jammen så er man jo nød
til at have begge anlæg

Stef



John Sahl (04-02-2008)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 04-02-08 10:54

Stefan Jacobsen wrote:
> Ok, så den korte version er MAG til hurtige og knap så holdbare
> svejsninger og TIG til langsomme og mere holdbare svejsninger. Jammen
> så er man jo nød til at have begge anlæg

Sådan kan du ikke dele det op.

TIG-svejsning bruges primært til rustfrit stål og aluminium. MAG-svejsning
til at svejse tyndplade, som rustreparationer i gamle biler.

--
John Sahl
1.372ccm - 234Hk/300Nm - 7,8km/l - Pure fun



Leonard (04-02-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 04-02-08 11:05

On Sun, 3 Feb 2008 23:12:35 +0100, Stefan Jacobsen wrote:

> Ok, så den korte version er MAG til hurtige og knap så holdbare svejsninger
> og TIG til langsomme og mere holdbare svejsninger. Jammen så er man jo nød
> til at have begge anlæg

Hvis det er hvad du får ud af at læse de vejledninger, så er det jo det.
Men jeg tror ikke du skal fortælle det til alle de skibe osv. der er
samlet hovedsageligt med MAG-svejsning.
Da jeg arbejdede i et smedefirma blev næsten alt MAG-svejset og de
fleste af de anlæg, trapper, vandtanke osv. er stadig ibrug. De er snart
20 år gamle.

--
Leonard

Stefan Jacobsen (04-02-2008)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 04-02-08 11:21

>
> Hvis det er hvad du får ud af at læse de vejledninger, så er det jo det.
> Men jeg tror ikke du skal fortælle det til alle de skibe osv. der er
> samlet hovedsageligt med MAG-svejsning.
> Da jeg arbejdede i et smedefirma blev næsten alt MAG-svejset og de
> fleste af de anlæg, trapper, vandtanke osv. er stadig ibrug. De er snart
> 20 år gamle.

Nu har jeg ikke brugt hele natten på at nærlæse teksterne da jeg ikke satser
på at skal arbejde som svejser

Stef



Leonard (04-02-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 04-02-08 11:19

On Mon, 4 Feb 2008 11:20:45 +0100, Stefan Jacobsen wrote:

> Nu har jeg ikke brugt hele natten på at nærlæse teksterne da jeg ikke satser
> på at skal arbejde som svejser

Det ville jo være meget nemmere at hjælpe dig, hvis du fortalte hvad du
vil svejse.

--
Leonard

John Sahl (04-02-2008)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 04-02-08 11:44

Leonard wrote:
> On Mon, 4 Feb 2008 11:20:45 +0100, Stefan Jacobsen wrote:
>
>> Nu har jeg ikke brugt hele natten på at nærlæse teksterne da jeg
>> ikke satser på at skal arbejde som svejser
>
> Det ville jo være meget nemmere at hjælpe dig, hvis du fortalte hvad
> du vil svejse.

Ja, det hjælper som regel en del. Jeg har selv valgt at købe en lille
TIG-svejser da jeg primært skal svejse i rustfrit stål, som udstødning,
indsugning og andre "detaljer"

--
John Sahl
1.372ccm - 234Hk/300Nm - 7,8km/l - Pure fun




Stefan Jacobsen (04-02-2008)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 04-02-08 12:07

> Det ville jo være meget nemmere at hjælpe dig, hvis du fortalte hvad du
> vil svejse.
>
Ikke noget umiddelbart, ville bare vide forskellen på de 2. Der skal vist
mere end god tid til hvis jeg skal svejse noget, sidst jeg stod med sådan en
apparat var for ca. 20 år siden i metalsløjd og der lærte vi at svejse på
"prøv og smid ud" måden da læreren aldrig var der.


Stef



Stefan Jacobsen (04-02-2008)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 04-02-08 15:02


> apparat var for ca. 20 år siden i metalsløjd og der lærte vi at svejse på
> "prøv og smid ud" måden da læreren aldrig var der.
>
Der er også måden at lære hvorfor man bruger hjælm!

Stef



Frank E. N. Stein (04-02-2008)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 04-02-08 21:48

Stefan Jacobsen skrev:
>> apparat var for ca. 20 år siden i metalsløjd og der lærte vi at svejse på
>> "prøv og smid ud" måden da læreren aldrig var der.
>>
> Der er også måden at lære hvorfor man bruger hjælm!

Det er man sikker på at lære hvis man svejser aluminium.

Frank E. N. Stein (04-02-2008)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 04-02-08 21:58

Stefan Jacobsen skrev:

> Hvad er fordelen ved TIG svejsning i fht CO2 og hvornår bruger man hvad?

Ved TIG-svejsning skal kunne finde ud af at svejse for at få noget til
at hænge sammen. Med MAG-svejsning har selv "mågeklatter" en vis
hæftende effekt.

TIG-svejsning kan bedst sammenlignes med autogen-svejsning. Man svejser
som udgangspunkt uden tilsætningsmateriale (og slipper derfor for
uskønne legeringer) i tyndplade men er fri for autogensvejsningens meget
store varmeudbredelse.
TIG-svejsning er ikke velegnet til punktsvejsninger.

Stefan Jacobsen (04-02-2008)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 04-02-08 22:33

> Ved TIG-svejsning skal kunne finde ud af at svejse for at få noget til at
> hænge sammen. Med MAG-svejsning har selv "mågeklatter" en vis hæftende
> effekt.
>
Men begge metoder kræver vel en hel del håndelag og at man har sin teori
iorden, hvis det er noget der skal kunne holde?

Stef



Frank E. N. Stein (04-02-2008)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 04-02-08 22:59

Stefan Jacobsen skrev:
>> Ved TIG-svejsning skal kunne finde ud af at svejse for at få noget til at
>> hænge sammen. Med MAG-svejsning har selv "mågeklatter" en vis hæftende
>> effekt.
>>
> Men begge metoder kræver vel en hel del håndelag og at man har sin teori
> iorden, hvis det er noget der skal kunne holde?

MAG-svejsning er særdeles nemt at lære. TIG-svejsning kræver en del mere
håndelag.

Leonard (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 05-02-08 08:52

On Mon, 4 Feb 2008 22:32:41 +0100, Stefan Jacobsen wrote:

> Men begge metoder kræver vel en hel del håndelag og at man har sin teori
> iorden, hvis det er noget der skal kunne holde?

De dygtigste svejsere jeg kender har ikke brugt mange timer på teori.
Håndelag og erfaring.

Det er klart, at man skal vide hvad der sker, men man bliver ikke
nødvendigvis bedre af at vide hvorfor
--
Leonard

John Sahl (05-02-2008)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 05-02-08 13:17

Stefan Jacobsen wrote:
>> Ved TIG-svejsning skal kunne finde ud af at svejse for at få noget
>> til at hænge sammen. Med MAG-svejsning har selv "mågeklatter" en vis
>> hæftende effekt.
>>
> Men begge metoder kræver vel en hel del håndelag og at man har sin
> teori iorden, hvis det er noget der skal kunne holde?

MAG-svejsning kan næsten alle få til at holde efter få minutter. Det er ikke
sikkert det er kønt, men derfor kan det jo godt være effektivt.

Mht TIG-svejsning, så prøv at lure billederne i den her tråd, hvor der er
lidt eksempler på Nick's arbejde:
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=18576

--
John Sahl
1.372ccm - 234Hk/300Nm - 7,8km/l - Pure fun



Ebbe Kristensen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 05-02-08 15:59

John Sahl wrote:

> Mht TIG-svejsning, så prøv at lure billederne i den her tråd, hvor
> der er lidt eksempler på Nick's arbejde:
> http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=18576

Kræver login...

Ebbe



Thomas Buus Andersen (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 06-02-08 20:56


Jeg ville til enhver tid vælge et TIG anlæg hvis jeg skulle ud at købe.
De fleste anlæg hvad enten det er en gammel ensretter eller en nyere
inverter kan både TIG og Elektrode svejse.
Til småopgaver synes jeg personligt bedst om TIG, da du får langt pænere
resultat, og kan tage
alle materialer (alu, rustfri) TIG holder også bedst, hvis det er lavet
rigtigt.

Ang. skibe - så troede jeg egentlig at det var mest elektrode?


Mvh
Thomas



John Sahl (06-02-2008)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 06-02-08 22:55

Thomas Buus Andersen wrote:
> Jeg ville til enhver tid vælge et TIG anlæg hvis jeg skulle ud at
> købe. De fleste anlæg hvad enten det er en gammel ensretter eller en
> nyere inverter kan både TIG og Elektrode svejse.
> Til småopgaver synes jeg personligt bedst om TIG, da du får langt
> pænere resultat, og kan tage
> alle materialer (alu, rustfri) TIG holder også bedst, hvis det er
> lavet rigtigt.

Det passer nu ikke helt, TIG-svejseren skal kunne svejse både AC og DC for
at kunne svejse både alu og rustfri.

--
John Sahl
1.372ccm - 234Hk/300Nm - 7,8km/l - Pure fun



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste