Olielampen lyser :-(
Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-02-08 17:25

Æv - Min 2004 RAV4 Van er begyndt lidt sporadisk de sidste to dage at lyse
gul olielampe.

Jeg kan ikke få oliepinden op - den sidder vist ret godt fast - så jeg smed
en dunk olie på i lørdags, og igen idag lyste lampen.
Så fik den en dunk mere men det stoppede lampen ikke med at lyse af

Er det mekaniker nu og her eller kan man køre et par hundrede kilometer når
man ved at der ikke mangler olie?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 03-02-08 17:33

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så fik den en dunk mere men det stoppede lampen ikke med at lyse af
>
> Er det mekaniker nu og her eller kan man køre et par hundrede kilometer

Det kan være en defekt sensor men kan også være noget mere alvorligt.
Jeg ville bede falck hente den og smide den til megger - det andet kan
hurtigt komme til at koste kassen hvis det er fordi olietrykket forsvinder.

Men har du bare hældt ukritisk olie på? - isåfald kan du jo også have
overfyldt den med olie. Det er også skidt.

Alt i alt - smid den til megger og kør ikke mere i den.

/Dennis

Fra : Niels Bengaard

Dato : 03-02-08 17:43

> [...]
> overfyldt den med olie. Det er også skidt.
>
> Alt i alt - smid den til megger og kør ikke mere i den.

Bare lige for info, så er det ikke olietrykslampen der lyser, men lampen for
lav oliestand.

Mvh Niels

Fra : Brian

Dato : 03-02-08 17:34

Jens Thomsen wrote:
> [...]
>
> Er det mekaniker nu og her eller kan man køre et par hundrede
> kilometer når man ved at der ikke mangler olie?

Tjaa, man kan jo rent faktisk også hælde for meget olie på, og da du ikke
kan få oliepinden op og danne dig et indtryk af indholdet, ville jeg finde
en mekaniker hurtigst muligt, for at få olieniveauet tjekket.

Hvis lampen lyser som den har lyst, uden nogen sammenhæng fra gang til gang,
er det sikkert bare en løs forbindelse - selv om det er en Toyota

/Brian

Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-02-08 19:53

> Tjaa, man kan jo rent faktisk også hælde for meget olie på, og da du ikke
> kan få oliepinden op og danne dig et indtryk af indholdet, ville jeg finde
> en mekaniker hurtigst muligt, for at få olieniveauet tjekket.

Der er faktisk for meget olie lige nu.
Jeg fik flået pinden op og der er vist en 5mm over max.

Der er to lamper - En rød for olietryk og en gul kande med nogle bølger
under. Det er den gule der lyser efter ca 5 min kørsel.

Må vel bare tage den til forhandleren

Takker

Fra : Brian

Dato : 03-02-08 20:02

Jens Thomsen wrote:

> Der er faktisk for meget olie lige nu.
> Jeg fik flået pinden op og der er vist en 5mm over max.

Typisk er der 1 liters penge mellem min/max mærket, så måske du kan bruge
det som pejlemærke.

Hvor meget indeholder sådan en dunk som du har hældt på ?

> Der er to lamper - En rød for olietryk og en gul kande med nogle
> bølger under. Det er den gule der lyser efter ca 5 min kørsel.

Det er som Niels Bengaard skrev for oliestanden. De røde lamper er de
giftige, der betyder fuld stop.

/Brian

Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-02-08 20:20

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> Typisk er der 1 liters penge mellem min/max mærket, så måske du kan bruge
> det som pejlemærke.
>
> Hvor meget indeholder sådan en dunk som du har hældt på ?

Har hældt to dunke på - Er der mon ikke en liter i hver?
De der flade nogle der.

> Det er som Niels Bengaard skrev for oliestanden. De røde lamper er de
> giftige, der betyder fuld stop.

Præcis - Også hvad jeg læste mig frem til i manualen.
Den kalder den nu godt nok for "low engine oil level warning light"

Men det er måske det samme som for meget olie?
Kan man ikke bare tanke noget ud ved at skrue en bolt ud i bunden af den og
så fylde op igen bagefter?

Fra : Brian

Dato : 03-02-08 20:35

Jens Thomsen wrote:

> Har hældt to dunke på - Er der mon ikke en liter i hver?
> De der flade nogle der.

Joo, de mindste dunke plejer at have en liter i sig.

Hvis du så har en ide om hvor "stort" dit max/min felt er, og tager med i
betragtningen at du nu er 5mm over max, burde du kunne regne bagud om det
var nødvendigt med olie eller ej.

> Præcis - Også hvad jeg læste mig frem til i manualen.
> Den kalder den nu godt nok for "low engine oil level warning light"
>
> Men det er måske det samme som for meget olie?

Det tror jeg ikke.

> Kan man ikke bare tanke noget ud ved at skrue en bolt ud i bunden af
> den og så fylde op igen bagefter?

Jaa, du kan da pille bundproppen ud og tappe en slat af. Er olien kold, er
det nok til at styre.

Alternativt kan man suge olie op igennem hullet til målepinden.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-08 20:51

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev :

>Har hældt to dunke på - Er der mon ikke en liter i hver?

Har du da revet mærkaten af dunkene ?
--
Jan_stevns

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-02-08 21:28

Jens Thomsen ( jt@nej.nej ) skrev følgende i
47a613b5$0$90270$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
>
> Men det er måske det samme som for meget olie?
> Kan man ikke bare tanke noget ud ved at skrue en bolt ud i bunden af

Hehe.. Ikke for at være flabet, men jeg tror sq vi snakker med Jens Thomsens
kone/kæreste/veninde. ;)

- Martin

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-02-08 13:04

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message
> Æv - Min 2004 RAV4 Van er begyndt lidt sporadisk de sidste to dage at lyse
> gul olielampe.

Løs forbindelse 837,50

Tak for alle de gode råd!

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-02-08 13:05

> "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message
>
> Løs forbindelse 837,50
>
> Tak for alle de gode råd!

Ja, altså, det kunne tolkes som sarkasme - det var det selvf ikke