Mail på OSX .. helt generelt
Fra : J.K.Arning

Dato : 20-04-08 15:33

Jeg har brugt exchange meget længe op imod Outlook 2003 og senest 2007
på Win XP, fungerer 100%.

Så skifter jeg til Entourage på 10.5.2, ikke nogen overbevisende løsning.

Så tester jeg Gmail via imap op imod Mail, hold da op noget hø ikke
mindst når man skal importere gamle mails.

Har OSX generelt et svært liv med mailløsninger der rækker ud over en
pop3 konto?

Jesper

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 20-04-08 16:21

On 2008-04-20 16:33:22 +0200, J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> said:

> [...]
> mindst når man skal importere gamle mails.
>
> Har OSX generelt et svært liv med mailløsninger der rækker ud over en

Ingen problemer her med Mail... den tager i 3.2 både imap, pop3 og
exchange, hvad har du mere brug for?

Hilsen Henrik

Fra : J.K.Arning

Dato : 20-04-08 19:36

On 2008-04-20 17:20:50 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> said:

> Ingen problemer her med Mail... den tager i 3.2 både imap, pop3 og
> exchange, hvad har du mere brug for?

Nu har jeg så lige testet Mail op imod Exchange serveren igen og det
kører faktisk meget bedre nu end sidste gang jeg forsøgte, desværre er
problemet med iCal op imod Exchange stadigt ikke blevet løst.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 21-04-08 05:57

On 2008-04-20 20:36:16 +0200, J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> said:

> Nu har jeg så lige testet Mail op imod Exchange serveren igen og det
> kører faktisk meget bedre nu end sidste gang jeg forsøgte, desværre er
> problemet med iCal op imod Exchange stadigt ikke blevet løst.

Ja der har du et poinr, man kan åbenbart ikke få det hele :(

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-04-08 08:28

On 2008-04-21 06:57:29 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> said:

> Ja der har du et poinr, man kan åbenbart ikke få det hele :(

Det er faktisk tåleligt da jeg bruger en Symbian telefon, telefonen
kører op imod Exchange serveren. Jeg kan så med iSync synkronisere
telefon og iCal og tlf vil så synkronisere med serveren. Det er den
omvendte verden men det fungerer.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-04-08 10:23

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> Nu har jeg så lige testet Mail op imod Exchange serveren igen og det
> kører faktisk meget bedre nu end sidste gang jeg forsøgte, desværre er
> problemet med iCal op imod Exchange stadigt ikke blevet løst.

Men det er ikke iCals skyld.

Microsoft vil ikke komme med al kildekode, så derfor virker Exchange,
kalender og så videre kun med underlige Georg Gearløs metoder.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-04-08 10:42

On 2008-04-21 11:23:09 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> Men det er ikke iCals skyld.
>
> Microsoft vil ikke komme med al kildekode, så derfor virker Exchange,
> kalender og så videre kun med underlige Georg Gearløs metoder.

Ingen siger noget andet .. det er Microsoft der har pillet WebDav
standarten såvidt jeg kan finde ud af men jeg tror dder er en løsning
på vej nu når der er annonceret Exchange understøttelse til iPhone.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-08 06:24

> [...]
> standarten såvidt jeg kan finde ud af men jeg tror dder er en løsning
> på vej nu når der er annonceret Exchange understøttelse til iPhone.

Den kommer heller ikke til at snakke exchange. Apple har licenceret
Active Sync og hyret en tidligere MS's chefudvikler af ActiveSync.
Apples ActiveSync licens omfatter kun iPhone/iPod - ikke Mac OS x til
desktoppen.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-04-08 07:58

On 2008-04-22 07:23:39 +0200, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> Active Sync og hyret en tidligere MS's chefudvikler af ActiveSync.
> Apples ActiveSync licens omfatter kun iPhone/iPod - ikke Mac OS x til

Det ville jo være fuldstændigt ... hat og briller at lave såan en løsning?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-04-08 09:01

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> Det ville jo være fuldstændigt ... hat og briller at lave såan en løsning?

hvorfor vil det det ?

/thomas

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-04-08 10:23

On 2008-04-22 10:01:12 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvorfor vil det det ?
>
> /thomas

Hvorfor det ville være hat og briller at lave en fungerende exchange
understøttelse på iPhone men ikke videreføre den til OSX / Mail / iCal?

Ja hvorfor mon det ...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-04-08 11:04

> [...]

> Hvorfor det ville være hat og briller at lave en fungerende exchange
> understøttelse på iPhone men ikke videreføre den til OSX / Mail / iCal?

klart ... men der er jo ingen der ved hvad Apple's aftale mht.
ActiveSync er .. man kunne forestille sig at Microsoft ikke tillader
brug af ActiveSync i desktop applikationer ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-04-08 05:31

> klart ... men der er jo ingen der ved hvad Apple's aftale mht.
> ActiveSync er .. man kunne forestille sig at Microsoft ikke tillader
> brug af ActiveSync i desktop applikationer ?

ActiveSync er iøvrigt ikke det samme som Exchange hvis nogen skulle være
i tvivl.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-04-08 16:27

J.K.Arning skrev den 22-04-2008 11:22:

> Hvorfor det ville være hat og briller at lave en fungerende exchange
> understøttelse på iPhone men ikke videreføre den til OSX / Mail / iCal?
>
> Ja hvorfor mon det ...

Gad vide hvor mange penge Microsoft vil have for at licensiere en
postklient der IKKE kører under Windows. Personligt kunne jeg godt
forestille mig de vil have RIGTIGT, RIGTIGT mange penge.

Men det er rent gætværk.

Fra : Steen Jensen

Dato : 20-04-08 17:10

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> Så tester jeg Gmail via imap op imod Mail, hold da op noget hø ikke
> mindst når man skal importere gamle mails.

Jeg har i årevis brugt Gmail som pop i Mail.
Et par måneder brugte jeg Gmail som imap - men den løsning brød jeg mig
ikke om. Det hele kørte langsomt - så nu er jeg gået tilbage til pop,
dog har jeg sat Gmail op til ikke at slette hentede beskeder.
Det virker fuldt ud til mit behov

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-04-08 08:31

On 2008-04-20 18:10:01 +0200, isteen@gmail.com (Steen Jensen) said:

> [...]
> ikke om. Det hele kørte langsomt - så nu er jeg gået tilbage til pop,
> dog har jeg sat Gmail op til ikke at slette hentede beskeder.

Jeg forstår slet ikke at imap mapperne er så sårligt afstemt. Gmail ser
ud til at have opfundet sin egen dybe tallerken med især "All Mail"
folderen, det giver bare en pokkers rodet integration og så som sagt
hastigheden, jeg forsøgte at importere 100 MB mail både via imap i
Entrorage, Outlook 2007 og via en google applikation. Jeg gav op.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-04-08 10:46

> [...]

> hastigheden, jeg forsøgte at importere 100 MB mail både via imap i
> Entrorage, Outlook 2007 og via en google applikation. Jeg gav op.

IMAP fungerer perfekt i Mail. Men der er ikke mange udbydere som
tilbyder en ordentlig IMAP løsning.

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-04-08 11:11

On 2008-04-21 11:46:20 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> IMAP fungerer perfekt i Mail. Men der er ikke mange udbydere som
> tilbyder en ordentlig IMAP løsning.

Der er ingen grund til at se alt hvad der påtales som en kritik af
Apple, og om så Mail er det eneste program i verden der kan håndtere
imap korrekt så er det værdiløst hvis der ikke findes en imap host det
spiller sammen med.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-04-08 12:49

> [...]

> Apple, og om så Mail er det eneste program i verden der kan håndtere
> imap korrekt så er det værdiløst hvis der ikke findes en imap host det

Der findes jo netop udbydere , som har ordentlige IMAP løsninger. Fx.
har Avalonia en løsning, som spiller perfekt.

Man skal bare holde sig fra skrammel som Scannet og sådan.

Hos Avalonia er der 100% overensstemmelse mellem dine computere og
webmail. Jeg har set mange andre udbyderes forsøg på at lave noget der
duer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-08 06:21

> [...]
> Apple, og om så Mail er det eneste program i verden der kan håndtere
> imap korrekt så er det værdiløst hvis der ikke findes en imap host det

gmail's IMAP implementereing er meget mangelfuld. Subsription eer
umulig, performance er elendig og "All Mail" gør livet med IMA
besværligt.

Må jeg anbefale atdu bruger googles eget ajax basserede webfjæs? IMHO er
det i sig selbv en særdeles stærk klient - bedre end hvad Apple og MS
selv kan præstere.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 21-04-08 15:02

Jesper Haaber Gylling skrev:

> IMAP fungerer perfekt i Mail. Men der er ikke mange udbydere som
> tilbyder en ordentlig IMAP løsning.

Enig, jeg har brugt IMAP i Mail siden jeg begyndte at bruge Mac. Jeg
bruger .mac som spiller 100% med IMAP/Mail.
For nogen tid siden prøvede jeg at sætte min .mac-konto op på en gl. Mac
med 10.1 og det spiller stadig trods de mange år på bagen.
Desuden syntes jeg at det er rart at Apples webmail i .mac ser ud som
det man kender fra Mail.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-08 06:18

> [...]
> hastigheden, jeg forsøgte at importere 100 MB mail både via imap i
> Entrorage, Outlook 2007 og via en google applikation. Jeg gav op.

Google har skam ikke opfundet den dybe talerken med "all mail", det er
IBM's opfindelse aka Lotus Domino/Notes. Jeg er næsten overbevist om at
gmail kører på domino.

IMAP imod Dominio er iøvrigt oså noget hø.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen